Kinnekulle 20/5

Kinnekulle 20/5
Hej!

Har inte fått detta förankrat hos Harri än, men; Vi ska köra Bockstensturen i Varberg på lördag och funderar på att åka redan på onsdag kväll (med husvagn) och sova över i närheten av Kinnekulle natten till torsdag. Sen cykla runt leden där och fortsätta till Varberg sedan.

Är det någon som är sugen att hänga på en lugn vända runt kullen (eller hur man nu kör) på torsdag?

Edit: Tycks som namnet "KristiKulle" avskräcker folk från att läsa så jag editerade, trots att jag tycker KristiKulleFärd är ett passande namn med tanke på dagen...

Senast redigerad av en moderator:
Kinnekulle 20/5
Skall cykla runt Vänern denna helg men skall du campa kan jag rekommendera Campingen i Hällekis. Bytte om och duschade där förra helgen när jag cyklade denna fantastiska led. Trevlig personal och ett kanonbra läge precis där leden passerar.

Trevlig tur!

Kinnekulle 20/5
Campingen är bra!
Starta längst in på campingen, och börja med det mycket tekniska partiet längs Vänerns Strand, sedan följer du leden upp till toppen av Kullen. Därifrån kan du välja den långa turen att fortsätta leden runt, eller gena på flera ställen. Det roligaste alternativet, och lite kortare, kan vara att från högkullen (toppen) vända på steken och åka tillbaka till campingen samma väg - hisnande nerför i hög hastighet. Från Campingen kan du då ta en tur åt andra hållet om du har krafter över, även det är en fin bit av leden om du väljer rätt partier.

Kristikulle är jättebra namn. Du passerar jättemånga kyrkor längs leden, både gamla fina från medeltiden, och moderna frikyrkor. Dessutom sägs det att Götene Kommun är ett av de kyrkotätaste ställena i riket, särskilt frikyrkoverksamheten.

//Örjan
Som är uppvuxen vid foten av Kullen - och längtar tillbaka till den fina cyklingen.

Kinnekulle 20/5
Hade det inte varit för att en middag med svärpäronen dykt upp den kvällen så hade jag tänkt åka dit.

Fast nu har jag ju ingen fungerande cykel.. :-I

Kinnekulle 20/5
Några 'teasers'. ;)

kinnekulle.jpg

ifwp009b.jpg

Kinnekulle 20/5
Som ni ser på bilderna är det mycket hårdpackad stig på Kullen. Därför får man ofta hög fart även i singel-track, vilket gör att kinnekulle leden på många avsnitt är teknisk bara om man trycker på i pedalerna.

Underlaget på leden består oftast av någon av bergets bergarter (ni vet alunskiffer, kalksten, lerskiffer, diabas...) därför blir leden sällan riktigt dålig vid regn, förutom i några få hålor. Vid solsken kan det bli mycket damm på ramen att tvätta bort, och det kan t.o.m ibland vara svårt med sikten längre bak i en klunga om man är ute en solig dag i Juli.

Att medelfarten kan bli hög vittnar tiderna som elitcyklister gör på kullen, 1.45 på 55km. Snittfart över 31km/h i mestadels singletrack - de ni! I de farterna är kullen tekniskt utmanande i många partier vill jag lova. I lagom X-C tempo utan längre stopp tar jag cirka 3.15h, då kan man ta det lugnt på vägsträckorna och trycka på i de roliga avsnitten.

//Örjan - som längtar till "Kullen"....

Tillbaka
Topp