Kinnekulle - eftersnack!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kinnekulle - eftersnack!
Tjipp.

Jag tog en sovpaus i Eskilstuna på vägen hem, råkade sova i nästan två timmar och kom hem typ klockan tre-halvfyra. Härligt!

Lördagen var verkligen kanon! Fint väder, torra stigar (förutom alldeles i början) och väldigt kul att köra åt ett håll jag inte kört förut. Dessutom var vi en mindre grupp (11 personer) som höll samman hela rundan, det tillsammans med en heltrevlig grillkväll gjorde att det blev mera socialt.

På söndagen regnade det och vi var klart fler, det var lite svårare att ha koll på alla och vi höll inte ihop gruppen runt hela svängen. Jag höll mig i aktern för att försöka att inte tappa bort någon men det lyckades vi nästan med ändå. Sammantaget var det dock helt OK - fast rätt lerigt! :-)

Dagens hjälte var Acrid som tog sig runt nästan hela svängen på ren vilja!

Tack alla som kom, jag har haft en supertrevlig inledning på min semester!

Senast redigerad av en moderator:
Kinnekulle - eftersnack!
Ja det va verkligen lerigt och halt...
Men det va absolut dom roligaste stigarna jag kört på, visst finns det många bra stigar här i GBG men 5 mil varierad terräng va grymt.
Jag körde med i tät gruppen, vi stannade ibland för att vänta in men det gick inte eftersom vi började frysa (sanslöst att man skall behöva frysa i juli).

Har mailat bilderna jag tog till Leo, så dom kommer nog när Leo haltat fram till sin dator. Hoppas knät känns bättre idag Leo, Tog en grym macro bild på Leos skadade knä...

Kinnekulle - eftersnack!
Jepp. Det var superkul på lördagen och kul på söndagen! Alltiallt var vi nog 25 st som åkte runt i helgen (i happys "regi"), 11 på lördagen och 22 på söndagen, tre stycken från lördagen hängde inte på på söndagen.

Som sagt var det lite svårt att hålla ihop gänget på söndagen (om nu någon försökte med det). Det kanske hade varit bättre att dela på oss ordentligt istället... en grupp medsols och en motsols, mötas på mitten och fika ihop, kanske.

Nåja, det har varit riktigt riktigt kul helg för min del. Inga större missöden, på varken hojen eller kroppen, kul umgänge och vackra vyer. Mycket bättre blir det inte (kanske lite mindre regn.... det var inte så kul att vakna till detta:
img_1020__scaled_640.jpg

men det klarnade ju upp lite grann...).

Tack alla som var med (tråkigt att så många s-holmare uteblev, hade varit kul att träffa fler...)!

f

Kinnekulle - eftersnack!
Grymt kul var det även om vädret hade kunnat varit lite bättre. Detta måste vi göra någon mer gång när det är lite mindre lerigt.

Kinnekulle - eftersnack!
Det var en upplevelse, som kommer göras om...då med en uppgraderad kondis. Måste säga att det trots vissa svårigheter var kul! Inte en enda vurpa, mer än att man kom fel på någon sten o bara klicka ur så det var inget allvarligt.

Får ta o tacka för de sympatiska "uppväntarna" som hade orken att vänta in en ideligen slö acrid =)

Några bilder från söndagen: http://w1.513.telia.com/~u51304200/

Kinnekulle - eftersnack!
Jag är avis på er som deltog. Själv körde jag hem från Idre på Lördagskvällen och kom hem alldeles försent för att kunna sätta mig i en bil och köra till Kinnekulle på söndagmorgonen.

//Josef

Kinnekulle - eftersnack!
Ruskigt roligt! Lerigt är kul, nu väntar en j*kla massa tvättade av kläder som är bruna till och med på insidan... I ärligheten namn hade vi väl bra tur med vädret, det spöregnade hela vägen från Göteborg, så jag är lycklig att jag slapp köra i 5 timmars konstant ösregn!

Leo: Hur känns knät idag?

EDIT: Hur kunde jag glömma? Stort tack till alla er som gjorde detta till en dag att minnas!

Kinnekulle - eftersnack!
Knät är väl sådär, gör inte ont mer än när jag går i trappor, men det är lite svullet fortfarande. Ska nog bli bra, ska prova cykla på onsdag förhoppningsvis. Hade ändå tur i oturen att jag inte drog i de "hårda" delarna av knät i stenen när jag flög över styret i den branta nerförsbacken... :-/

Annars var det riktigt kul och lerigt, kul att det kom så många trots vädret. Vi hoppas på bättre väder till nästa Happy träff! Lägger upp lite bilder ikväll, hann inte ta så många eftersom jag låg i täten och drog... ;-)

/Leo

Kinnekulle - eftersnack!
Sådär ja, nu var man reggad här också då :)

Som sagt, en ruskigt kul och ganska omväxlande runda... Dessutom var det ju härligt att man kunde spara på energikakorna å käka lervälling istället... ;)

Ser redan fram emot nästa happyride!

Happy trails../Daniel

Kinnekulle - eftersnack!
Det var länge sedan man cyklade i sån gegga som gör växlarna kärviga. Leran varierade mellan lös och den segare ko-trampade geggamojan som fastnade otroligt i mönstret.
De slitna Schwalbe 2,25 Big Jim däcken funkade otroligt bra utom sidogreppet när det lutade sidledes.

pbeijer fixade sin första långtur galant med en överaskande bra tempo hela vägen.

De splajdans nya PD-M540-pedalerna dagen till ära funkade hur bra som helst. När andra klagade på igensatta pedaler klickade mina som smort.

Kinnekulle - eftersnack!
Jag kör också 540 pedaler och gårdagen blev la det första "riktiga" lertestet, dom fungerade också skitbra. Inga problem alls. Ett stort plus, speciellt om man även tar in i beräkningen att de ändå är hyfsat billiga (iaf jämfört med de svindyra eggbeaters man egentligen hade spanat in...)

Kinnekulle - eftersnack!
Allt mitt material fungerade klockrent, inga problem med varken växlar eller igensatta pedaler. Till och med de uttalade torrdäcken (python) fungerade bra, kanske mest för att man var beredd på kast och släpp (hade inga höga förhoppningar på däcken för dessa förhållanden) och för att det var så attans kul att slira omkring. Inte mycket grepp att tala om, men det var nog få däck som inte gläggade igen igår... sedan betyder ju inte det nödvändigtvis att dom upphör fungera.

Bästa prylen igår var tveklöst dobbarna på skorna, grymmt i de backar som var för leriga och branta för kunna cykla uppför. Bästa eller nja... hur mycket gick man egenligen, men GRYMMA var ordet!

Detta var min första Happy tur, men definitivt inte min sista! Hoppas vi ses snart igen.

Nu för tillfället sitter man som klistrad och väntar på fler bilder.

Kinnekulle - eftersnack!
Ok, jag lägger väl ut mina fåtalet bilder (inga från cyklingen tyvärr).

img_0986__scaled_640.jpg

Per (Pelle Hå) blåser för fullt. Vi var först upp på lördagen och hann i lugn och ro sätta upp tält och blåsa madrasser.

img_0998__scaled_640.jpg

Där är tälten uppe...

img_1000__scaled_640.jpg

Grillningen på lördagskvällen efter en skön tur.

img_1005__scaled_640.jpg

Från vänster: Max (?), Pontus (Pontus), Jonas (jomper) och Tobbe (the_TnT)

img_1007__scaled_640.jpg

Flamberad korv. Mats (?) till höger...

img_1008__scaled_640.jpg

Något intressant? Max, Mats, Tobbe och Jonas.

img_1009__scaled_640.jpg

Seriösa gänget med egen gasolspis. Mattias (Mr Kling) och Ida (?).

img_1013__scaled_640.jpg

Börjar skymma... och Per har fastnat med nacken...

img_1017__scaled_640.jpg

...då plockar Per fram en kladdkaka! OCH vaniljsås!

img_1018__scaled_640.jpg

Börjar bli läggdags! Jonas, Ida, Mattias, Tobbe, Rickard (?) och Mats.

img_1023__scaled_640.jpg

Per efter att ha satt i sig resterna av kladdkakan med bakbundna händer.... njaee.. inte riktigt, men väl efter en del lerätande...

f

Kinnekulle - eftersnack!
Jonas Skrev:
-------------------------------------------------------
> the_TnT: "Sållning" - är dom obscena, privata
> eller blev inte bra?

Det är de som inte blev bra eller sådana som inte tillför något till KK-helgens berättelse - kunde ha sållat mycket hårdare än jag gjort, men det skär i hjärtat :)

Jag kommer att lägga ut alla 400 originalfilerna (c.a. 3 Mb per bild) parallellt med det andra, så kan de som vill ta hem sig själva eller andra i full upplösning.

131 bilder av 231 ute nu.
http://thetnt.no-ip.org/2004/07-09/040703-040704 HappyKK/

Edit: Ny URL då det är nytt kvartal :) Alla bilder ute nu, originalfilerna på väg
Edit 2: Adresskorrigering, alla originalfiler på plats

Kinnekulle - eftersnack!
Har kollat igenom ett stort antal av de hundrafemtiotal som kommit ut då.
Ni ser ut att ha haft skitkul och jag skulle velat vara med! Det är synd bara att mitt knä förhindrar några större ansträngningar och att Kinnekulle (hela södra sverige faktiskt) ligger så attans ocentralt ;-)
En del härliga foton också :-)

Kinnekulle - eftersnack!
Tack till alla som gjorde detta till en kanonstart på semestern! Jag hade buskul vilket kanske också märktes :)

Acrid: kul att du fick en bra "jungfrutur" med nya orepade hojen, hoppas att du hade kul.

TnT "kultur" igen! klockan tre gick tvättmaskinen igång och jag i säng trött men "skit"lycklig....

Hoppas att vi kan göra om det.

Ha de /Mats

Kinnekulle - eftersnack!
Skoj o få hoja me så många - bra stämning är ju alltid kul.
Stort tack till Jomper, Per & Tobbe m fl. som osjälviskt fixade käk
tallrikar o styrde upp allt så man själv bara kunde glida med... Nice!
Hoppas på att få se er alla skitiga o leriga fler gånger.

Kinnekulle - eftersnack!
Tack för sällskapet under lördagens tur alla Happy-åkare. Helkul slinga med trixiga stigar, luriga spångar och läskiga backar. Imponerad av de som drog nerför backen vid vindskyddet, själv fegade jag givetvis ur.

Hur många färister passerade vi egentligen? Jag tappade räkningen. Avslutningen ner från tornet var en höjdare med bitvis riktigt snabb singeltrack. Som van grusvägsnötare gillade jag också den långa sega grusvägen upp till toppen. Sista kilometern in till campingen var också en fantastiskt rolig tortyrmatta.

Mitt 6 år gamla Corratec semislicks funkande dock inte alls i de slemmigaste motluten, i alla fall inte med 55 psi... Fast det borde jag väl räknat ut. Skulle skaffat cross-moppedäck istället. Och kanske skulle man hostat upp 30 lakan till en gunghäst, för att slippa resa sig ur sadeln...

Tyvärr var jag mesig och stannade hemma i söndagens regnväder. Kan tänka mig hur hala spångarna och färisterna blev.

Vi kanske syns framöver.
Persa

Kinnekulle - eftersnack!
Det var en riktigt rolig tur, bland det bästa i stigväg jag cyklat på så jag tackar för det! Fina bilder dessutom. Vädret hade ju kunnat varit lite bättre, jag trodde knappt det gick att bli så lerig som jag blev,
men annars så har jag inget att klaga på.

Knä/benskydd ska nog införskaffas förresten. På mina ben ser det ut som jag har brottats med ett lejon. Syrran kanske skriver senare annars tar jag mig friheten att tacka från henne (Erika) också.

Kinnekulle - eftersnack!
Två finfina cykelturer, lär blir fler turer till Kinnekille. lite tråkigt att gruppen splittrades på söndagen men å andra sidan så är jag tveksam på om det hade funkat att köra hela gruppen varvet runt. Kul att så många kom och stort tack till alla som fixa med grillning och annat, specielt Markus F som ornade med riktigt goda saker till grillen.

Kinnekulle - eftersnack!
Ja, det var starkt kört av acrid, med tanke på att du inte cyklat så länge och inte provat ett långlopp innan lerbadet i söndags. ;-) Leden runt kinnekulle har nog aldrig varit så jobbig och lerig som i söndags! Det var nästan helt i klass med Bockstensturen 1999 och det är ingen dålig referens!

Fina bilder Tobbe, Feffemannen och acrid! Här kommer några till, hann inte ta så många men några blev det ändå.
Klicka för fullstor bild:

Samling vid starten, nästan alla på plats, några saknas fortfarande.

Mer från starten...

Foto på foto, Tobbe tar bild samtidigt. :-)

Vid utsiktsplatsen på toppen, där man kan se Läckö slott när det är bättre väder.

Utsikten, molnigt och lite regnigt.

Stenbrottet som jag tyvärr missade pga vurpan, fräckt ställe, nästan Mad Max filmkänsla när man kommer dit ner vid fint väder!

Obed/Roger mekar, bakväxeln är lite sned. Bakhjulet är av senaste modell som svävar fritt i magnetfält, inga ekar behövs och risken att få pinnar i hjulet minskar också. :-D

Lite snett är det allt...men det funkar.

Lerinpackning sägs vara bra för hyn! Blanda till lite koblaja och lera så blir det ännu bättre! ;-)

Bulliten fick sig också en inpackning, nu är den vackrare än någonsin. ;-)

Jag var också rätt lerig, men framskärmen stoppade lersprut i ansiktet, eller så kanske det hjälpte att ligga först på spåret? ;-)

Äntligen vid campingen igen, testar om kameran klarat vurpan och det verkar den ju ha gjort.

Kinnekulle - eftersnack!
Bockstensturen 99, jo den kommer jag ihåg, lera upp till fotknölarna... nu känner jag mig inte riktigt lika ledsen att jag inte kunde åka upp till Kinnekulle. Men ni ser ju ut att ha trevligt ändå. Räkna in mig nästa gång ni åker!
/Anders

Kinnekulle - eftersnack!
Toppenfenomenalt, det här måste klassas som årets trevligaste helg!

Lördagen kunde knappast ha blivit bättre. Jag blev upplockad av Feffemannen som bjöd på lite skön jazz i bilen på vägen mot Kinnekulle. Med totalt fem tält i ring byggde vi upp en liten indianby. Efter en kort skur kom vi iväg på en riktigt god cykelrunda som bjöd på sol och värme. Kossorna låg och idisslade i det höga gräset och tittade lojt på oss när vi rullade förbi genom hagarna. Stigarna torkade upp rätt bra och turen blev sådär bra så en bra tur ska va'.
Efter ett svalt bad i Vänern och en något varmare dusch så var det bara att knalla bort till grillplatsen där Jomper hade haft den goda smaken att sätta fyr på grillen. Den ena bunken efter den andra med godsaker langades upp ur diverse skrymslen och förutom de brandfarliga, men väldigt goda, korvarna så fanns även kött och marinerad kyckling. Tack och bock till Markus F, Jomper och Mia för korv, kött och marinad! Smaskens! En och annan öl och något glas rödvin rann ner i våra strupar. Småmys och glada skratt blandades med Mats gnyende när krampen i fingrarna satte fart. ;-)
En bit kladdkaka med vaniljsås slank ner för att toppfylla magarna och snart kunde vi smyga ner i fluffiga sovsäckar och somna nöjda och belåtna. Sent ska denna dag glömmas!

Vid 4-5-tiden på söndag morgon började det regna. Någon skur först och sedan mer ihållande. Vid 9:30 kändes det inte alls lockande att gå upp ur en varm och skön sovsäck. Mattias och Ida fick tyvärr vända hem till Karlstad, men trots det så blev vi hela 22 pers. Upp till toppen kom vi blöta och lite kalla, men fortfarande förhållandevis rena. Sedan var det dags att brassa på utför och efter det var ingen sig lik. Alla hade fått ett fint lager med "brun utan sol", förutom Erika som var chockerande ren efteråt. Smart drag med skärmar! =)
Resten av turen var hal, slirig och geggig. Mycket energi gick åt för att hålla koll på att hjulen var kvar underst på cykeln och både en och annan fick smaka på den västgötska myllan när krafterna tröt och koncentrationen brast.
Riktigt skoj var det iaf. Lite geggamoja kan ju få vem som helst att bli på gott humör! =)

Cykelsköljning, dusch och pizza satt fint efteråt. Och sist men inte minst en kram av TnT innan avfärd. =)

Tusen tack allihop för en grym helg!

/Pelle - Cykling är som Estrella, ett lätt sätt att umgås!

Kinnekulle - eftersnack!
Om ni är bildsugna, men tycker Tobbes server är för slö och hans gränsnitt under all kritik kan ni ta en titt på

http://gurkan.morot.org/albums/

där jag samlat alla bilder som hittills postats från Kinnekulle (hoppas att Leo och Acrid inte misstycker).
Förhoppningsvis är min server snabbare och lite enklare att navigera i. (Observera att det är ALLA 400 Tobbes bilder.)

f

Kinnekulle - eftersnack!
feffemannen Skrev:
> Om ni är bildsugna, men tycker Tobbes server är
> för slö och hans gränsnitt under all kritik kan ni
> ta en titt på
>
> http://gurkan.oxh.sgsnet.se:8080/albums/

Tack ska du ha då :P

Tog mig en massa timmar att fixa till HTML-sidor till bilderna, med kommentarer och allt för bilderna. Finns här:
http://thetnt.no-ip.org/2004/07-09/040703-040704 HappyKK/html/

Vill man tanka hem de 229 bilderna/htmlsidorna och titta på sin dator i lugn och ro finns det en självuppackande fil här:
http://thetnt.no-ip.org/2004/07-09/040703-040704 HappyKK/HappyKK.exe 33 Mb

Söker man enstaka originalfiler finns de här:
http://thetnt.no-ip.org/2004/07-09/040703-040704 HappyKK/originalfiler/

Vill man ha alla 400 originalfilerna är det bara att ta hem zipfilen:
http://thetnt.no-ip.org/2004/07-09/040703-040704 HappyKK/originalfiler/!HappyKK Originalfiler.zip 1.5 Gb

Återstår bara den slöa servern men det får man ta med felias ADSL ;)

Kinnekulle - eftersnack!
Jag försvann ju lite fort efter "målgång", hade gärna stannat kvar längre och minglat lite samt hakat på till pizzerian men pga vurpan jag gjorde kändes det som jag ville hem och vila direkt. Annars är just eftersnacket efter en roligt Happy runda nästan det bästa, synd att jag missade det denna gången.

Här en "liten" bild på hur mitt vänsterknä såg ut efter vurpan, det var allt lite segt att cykla nästan en mil till för att ta sig till campingen, trots att vi körde bilvägar för att komma tillbaka... :-I Vurpade i den "lilla" steniga backen ner till bilvägen som kom direkt efter den långa rakan på gamla banvallen eller vad det nu är, där det låg ett träd rätt över stigen också. Flög över styret och landade i stenröset, hade trots allt tur då jag inte bröt något samt inte slog i de hårda delarna av knät. Drog på ett tryckförband direkt vid campingen och det hjälpte till att minska svullnaden, idag ser knät nästan normalt ut. Idag gick det att cykla till jobbet, imorgon ska jag försöka mig på en kort tur i skogen på grusväg.
kinnekulle0022.jpg

Dubbla knäskålar? En tennisboll i knät? Man börjar ju undra... :-P

/Leo

Kinnekulle - eftersnack!
the_TnT: Väldigt bra bilder, en del av dem var riktiga mästerverk! Synd att jag inte kom iväg till Kinnekulle, men nästa gång...

Är det inte dax att byta ut lite av Verbiere bilderna på första sidan till lite Kinnekulle bilder?

Kinnekulle - eftersnack!
Det är precis pga för mycket sånt där som jag har införskaffat dessa:

BodyArmourRoachRallyFRLegCombi.jpg

Förvånansvärt smidiga och inte alltför varma säger de initiala testerna. Lite stormtropper-chic men det får man ta...

Kinnekulle - eftersnack!
the_TnT: Roliga kommentarer till bilderna haha =)Tummen upp.

Leo: Är knät bättre? Visste inte ens att du hade vurpat när vi snacka vid cykeltvättandet. Hur som helst hoppas det är bättre.

Kinnekulle - eftersnack!
acrid: Jag lyckades väl att halta runt obemärkt vid campingen/sjön... ;-) Jotack, det är på bättringsvägen, knät är inte lika svullet längre. Lyckades cykla till jobbet idag om än lite "orytmiskt" de första hundra metrarna... :-P Ska ut och provcykla en sväng i skogen imorgon, blir nog bara grusväg men bättre det än inget.

*micke*: tittade precis på de där, Roach Rally FR, de har de både på Cyclecomp och Chainreaction. Funkar de bra även uppför eller tar du av dom då? Blev lite sugen, men hittade sedan mina gamla inlineskydd i garderoben. Ska testa de först, "Ultra Gear" knä- och armbågsskydd. Tar med de till Åre så får vi se om de duger till något, bättre än inget kanske. Annars får det väl bli ett par Roach till slut...

/Leo

Kinnekulle - eftersnack!
MacBear Skrev:
> the_TnT: Väldigt bra bilder, en del av dem var
> riktiga mästerverk!

Tack. Som jag brukar säga, tar man mycket bilder vore det väl f*n om inte några blev bra ;)

> Synd att jag inte kom iväg
> till Kinnekulle, men nästa gång...

Någon mer än jag & jomper som är sugna på en "KK by night"?

> Är det inte dax att byta ut lite av Verbiere
> bilderna på första sidan till lite Kinnekulle
> bilder?

jomper föreslog just det när han tittade genom bilderna (i kameran) på vägen hem, ska fixa ut några av dem.

Kinnekulle - eftersnack!
acrid Skrev:
> the_TnT: Roliga kommentarer till bilderna haha
> =)Tummen upp.

Tackar.

Folk går gärna påpeka för mig namnen på de personer jag tyvärr missade, så man kan pussla ihop ansikten med namn så här retroaktivt :) Skicka ett PM eller ett mail med adressen till bildsidan och namnet på folket (så slipper vi kladda ned den här tråden med sådant).

Kinnekulle - eftersnack!
Leo:
Jag har hittills kört med dem fyra turer av blandad längd, sammanlagt 6-7 timmar. Om man får tro MTBR (eller var jag nu läste det) så är de inte riktigt "inkörda" förrän efter 10 timmar men de känns redan nu helt ok. Varmare än utan men inte så farligt som jag trodde och inte besvärande alls. Jag kör med dem på hela tiden, ids inte hålla på och jiddra med att ta på och av dem, och det funkar utmärkt. Rätt påtagna hindrar de inte rörelser och jag har inte upptäckt något skav ännu.
Om man ska vara petig så har jag RaceFace Rally FR (producerade innan Roach blev Roach alltså) men det är samma skydd som Roach. Köpte på CRC trots att de var lite dyrare än på CC men jag skulle ha lite annat också som inte fanns på CC. Rekommenderas!

Kinnekulle - eftersnack!
Fortsätter lite OT om benskydd.

*micke*:
Jag funderar på att köpa Roach Rally FR benskydd (mina ben skulle tycka om det :-) så jag skulle vilja veta vilken storlek du har på dina och hur du kom fram till vilken storlek du skulle köpa (lite knepigt att prova via nätet).

Jag hittade på Roach hemsida en storleks indikation.
M - 5’2” - 5’8”
L - 5’8” - 6’0”
XL - 6’0” - 6’2”

Jag antar att måttet anger ens längd, i så fall är det lite klurigt... Jag är 5'8" (183 cm), vilken storlek ska jag välja, M eller L?

Kinnekulle - eftersnack!
OT fortfarande
Om de menar 5 fot och 8 tum så blir det ca 173cm
Om det är 5,8 fot så blir det ca 177cm

1 ft = 30,480371cm
1 tum = 25,4mm

Tillbaka
Topp