kinnekulle

kinnekulle
Har nån/några lust att hoja några timmar på Kinnekulle eller nån stans i närheten i morgon lördag den 14:e?
Jag är i Falköpingstrakten i helgen och det hade varit kul att ta tillfället i akt att cykla med lite nytt folk!

Jag kör fettotempo i baggybrallor för det mesta. Ingen fakirtur i åtanke alltså. Tänkte köra ett par timmars sightseeing/mysrunda.

kinnekulle
Tänkte starta en stund efter lunch. Ingen aning om varifrån dock =) Läste turtipset för Kinnekulle och tänkte först sikta på Kinnekulle camping och utgå därifrån. Har aldrig varit på stället innan, så jag tänkte höra om nån vill hänga på innan jag åker själv.

kinnekulle
Fint! Övriga som läser detta är också välkomna såklart. Som vanligt blir de flesta cykel- och mekträffar trevligast om de som kommer drar 100-200 fler kompisar än beräknat. Så var inte blyg.

kinnekulle
körde kinnekulleleden idag, mycket god runda. starta vid campingen och körde motsols, rekomenderar att köra medsols, sjukt jobbigt att ha biten upp på högkullen i slutet(om man startar vid camping vill säga)...

kinnekulle
Tack för en riktigt bra runda idag!
Var rätt nära döden i sista backen före restaurangen (och ett par gånger till iofs.), men hade bra sällskap som tog det lugnare när det behövdes. Tack för det!

kinnekulle
mtbkillen skrev:
-------------------------------------------------------
> körde kinnekulleleden idag, mycket god runda.
> starta vid campingen och körde motsols,
> rekomenderar att köra medsols, sjukt jobbigt att
> ha biten upp på högkullen i slutet(om man
> startar vid camping vill säga)...

Njae, jag vill nog påstå att Kinnekulleleden helst skall cyklas motsols eftersom man då får en bekväm och lite trist grusväg uppför högkullen och en kul stig nerför högkullen. Du får helt enkelt starta någon annanstans! :-)

kinnekulle
såg att det lagts upp många härliga bilder tänkte bidra med en av dom bilderna som jag tyckte blev bäst. platsen är i råbäck när man kommer ur skogen efter råbäckshamn och ut på ängen.

Bilagor

• DSCF2004.JPG
    DSCF2004.JPG
    103.3 KB · Besök: 30
kinnekulle
Hej,

Vi brukar parkera vid Lasses Grotta och cykla motsols.... då kommer den långa backen lite tidigare i turen.... fika på campingen och sedan är det ganske enkelt att svänga av leden i slutet om någon är dödstrött eller under tidspress......

Fin bilder....

Blev lite sugen på att köra där inom kort...

Ska till Kinnekulle på 2 hjul nästa söndag, men då bli det med 150hk på banan!

Take it easy,

Hammer.

kinnekulle
Har ni tips på bra däck för att köra på kullen?
Sitter släta däck på nu, eftersom jag kört mest asfalt det senaste.

Men funderar på om jag behöver byta till dobbade?

Eller kan en nybörjare som jag ta mig runt över huvud taget?
Givetvis utan tidspress, men det vore skönt att slippa ta med sovsäck...

kinnekulle
AndersD skrev:
> Har ni tips på bra däck för att köra på
> kullen?
> Sitter släta däck på nu, eftersom jag kört
> mest asfalt det senaste.
>
> Men funderar på om jag behöver byta till
> dobbade?
>
> Eller kan en nybörjare som jag ta mig runt över
> huvud taget?
> Givetvis utan tidspress, men det vore skönt att
> slippa ta med sovsäck...

Byt däck... lite mer mönster fram och lite mindre bak...

du klarar dig runt. man måste hoppa av på 1-2 ställen. men det nog alla. dock handlar det om att gå/bära hojen 2-5m... inte mer. resten kan man cykla med lite vilja ;)

kinnekulle
Kinnekulle-leden är väldigt nybörjarvänligt utan att vara trist att köra för den som har cyklat lite mer.

Vi ska dit i helgen! Kommer på fredag och åker hem på söndag, bor på campingen. Jag skulle, utan att ha konsulterat min hustru, spekulera i att vi kör ett motsolsvarv på lördag och nån kortare variant på söndag efter att vi har checkat ut. Man kan "knipsa av" leden vid midjan på södra delen ganska enkelt t.ex.

kinnekulle
Jo... bara så ni vet - både trafik- och cykelmässigt. Det är cykeltävlingar på och runt Kinnekulle och Götenetrakten hela helgen. Både Götene GP, Kinnekulle Cyclassic och U6 Cycletour. Dom håller sej väl på asfalten, men det kan vara bra att veta att vissa vägar kommer att vara avstängda för trafik emellanåt...

Mer information här: http://gotene.se/turismfritidnoje/n...lingarigoteneochpakinnekulle2022maj.8950.html

/K.

Senast ändrad:
kinnekulle
Har provat blåmarkerade leder (ej Kinnekulleleden som är orange i verkligheten, inte på kartan) utan att möta "elaka damer i gummistövlar". Bara tanter med stavar. Om man pratar snällt med dem och inte cyklar över orkidéerna verkar det vara lugnt.

kinnekulle
Jag kan tycka att det är lite synd att cykla på dem vi har det så väl förspänt att det är uttryckligen tillåtet/uppmuntrat med cykling på "oranga" riktiga kinnekulleleden.

Men å andra sidan så såg fler av de blå stigarna ut att vara närapå igenvuxna när vi var där här om helgen så det kanske vore bra om någon använde dem..

kinnekulle
Det är ändå bra att veta att man inte får cykla på någon annan led än den orange genom reservaten, så att ifall man träffar på någon är extra trevlig och förstående. Det vore synd att bli av med rätten att cykla på kinnekulle som i så många andra reservat.

kinnekulle
Det är väl ganska vanligt att byta ut den småtrista slingan ner till Råbäcks hamn mot den genom Gröne Skog (med kalkstensbrottet mitt i skogen), och då viker man ju av från den oranga riktiga kinnekulleleden.

kinnekulle
De blå "förbjudna" slingorna/lederna går till stora delar på skogsvägar eller stigar precis som den cykeltillåtna Kinnekulleleden. Men mindre upptrampade, av folk i alla fall. Hittills har bara några kossor och en och annan tjur undrat vad jag håller på med. En ko slickade noga på MTB:n och släppte sen förbi mig. En tjur var jag tvungen att cykla runt. Undviker att cykla blåa leder över områden med orkidéer där det inte finns någon tydlig stig. Har inte dålig samvete så länge jag visar hänsyn mot blommor, djur (stänger grindar) och eventuella sällsynta fotgängare på blå leder. Vandrare är ju för fanken sällsyntare än guckuskon där!

kinnekulle
Håller med om att det kan vara bra att ta det lite försiktigt med cyklingen på de blåa lederna.
Spelar ingen roll vilka argument för hur lite skada det gör osv. Faran är ju om det blir vedertaget att cykla på de förbjudna delarna ifall det ses som provocerande avseende cykling på kinnekulle över huvud taget och det blir en allmän debatt i frågan.

Inom våra andra naturreservat på västgötabergen är det ganska restriktivt vad gäller cykling, så det skadar inte att inse hur unikt det är att det är ok på kinnekulleleden. Kinnekulle är ju dessutom lite extra "höjd" med bla utsett biosfärområde av UNESCO osv.

Jag har själv fuskat någon gång då och då av gammal vana, och vill inte döma någon, men önskar ändå att vi alla cyklister tänker till en gång extra över hur förmånligt vi har det med Kinnekulle-leden!

(Förövrigt är det för jävligt att man inte hunnit med Kullen i år ännu.)

kinnekulle
JPL skrev:
> (Förövrigt är det för jävligt att man inte
> hunnit med Kullen i år ännu.)

+42

kinnekulle
Hej har läst eran tråd o ni talar om att åka medsols o motsols..
Så har en liten dum fråga.
Jag har precis börjat cykla och bor på kullen så jag brukar ta bilen upp till restaurangen på högkullen och cykla ner till fallet där brukar jag svänga av vänster när jag kommer ut på asfalten o fortsätta hem till mig då jag bor 1km därifrån.. cyklar jag med eller motsols då?;)..

kinnekulle
Om jag förstår dej rätt så är det medsols. Men du är lite otydlig för att vara säker.

Med fallet menar du martorpsfallet?
Från restaurangen (kinnekullegården) cyklar du på leden?
Var bor du?

kinnekulle
Tack för svar:)...
antar att du cyklat på kullen..vilket håll brukar du cykla åt?? Och vilket håll tycker du e roligast..
nu har jag ju bara cyklat från kinnekullegården till Lasses grotta och jag tycker att den biten e riktigt kul...håller andra halvan samma klass?...

Tillbaka
Topp