Kiropraktor - erfarenheter?

Timothy

Ny medlem
För en vecka sen fick jag helt oväntat sjukt ont i nedre delen av ryggen. har haft liknande för en fyra fem år sen men då hände det efter ett lätt felaktigt lyft. Nu kom det antagligen efter massa roligt pendlande liggande i bock :( Såg ljust ut för beach 2010 ett tag men nu är det kört.

Smärtan beror inte på något allvarligt typ diskbråck eller så men jag känner mig ändå som en 80-åring. Knäckande.

Har gått till en kiropraktor och är lite kluven poå om det verkligen fungerar. Någon som har erfarenhet av kiroproktik? 450 spänn för ett återbesök, 15min som går ut på att jag får några korta smärtsamma töjningar i den onda delen och lite tips på övningar och hur jag ska göra när jag är hemma. Är kanske smartare att gå till en sjukgymnast?

Jag fick ont i ryggen i höstas och tänkte att "en kiropraktor måste jag ju gå till för det gör ju alla andra". Sagt och gjort! Gick dit och fick sen mer eller mindre hålla mig för skratt. Fullständig idioti som inte har någon som helst förankring i verkligheten. När jag sen läste på om saken via google så blev jag än mer övertygad. Enbart bluff och båg.

Du vet ju redan varför du har ont, så egentligen så vet du nog vad som är lösningen: vila och försiktig träning till en början för att göra dig starkare gradvis.

Kiropraktik/naprapati kan verkligen fungera. Men det gäller att hitta en terapeut som vet vad han gör, det är tyvärr stor skillnad i kunskapsnivå mellan terapeuterna. Om det sen är en kiropraktor, naprapat eller sjukgymnast spelar mindre roll. Det svåra är att hitta någon som är uppdaterad vad gäller smärtfysiologi och behandlingsmetoder, vilket inte här helt lätt iofs.

Kiropraktorn du har träffat skulle jag aldrig gå till, det är inte försvarbart att behandla i 15 min och göra några smärtsamma töjningar. Kanske om man betalar 100:- men så är ju inte direkt fallet här.

Jag tycker definitivt att du ska söka dig vidare och få den hjälp du behöver. Beach 2010 ska verkligen inte behöva vara körd bara för att du fått ryggbesvär.

Jag kan starkt rekommendera http://www.pskiropraktik.com/ . Är gammal basketspelare själv och har haft ont i ryggen under många år. Pär är den bästa jag träffat och med hans hjälp var jag bra 2 månader senare. I mitt fall berodde ryggsmärtan på för kort höftböjare. /Jonas

Senast redigerad av en moderator:
garpa skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fick ont i ryggen i höstas och tänkte att
> "en kiropraktor måste jag ju gå till för det
> gör ju alla andra". Sagt och gjort! Gick dit och
> fick sen mer eller mindre hålla mig för skratt.
> Fullständig idioti som inte har någon som helst
> förankring i verkligheten. När jag sen läste
> på om saken via google så blev jag än mer
> övertygad. Enbart bluff och båg.
>
> Du vet ju redan varför du har ont, så egentligen
> så vet du nog vad som är lösningen: vila och
> försiktig träning till en början för att göra
> dig starkare gradvis.

Gud så dumt. Säg det till dom som kör Touren också.

Skogling skrev:
> Gud så dumt. Säg det till dom som kör Touren
> också.

Hahaha, happy-argumentation! =)

... eller att jag gått till kiropraktor en hel del. Och det har hjälpt mig. Det kan ju vara så att det är bra på vissa? Och allt på Gooogle är inte sant. :)

Fotbolls VM i Stockholm 1958 har aldrig existerat. Fast min farsa var där.

Första gången tog besöket ca 45 min och det kändes som han var noggran att hitta var jag hade ont. Ska väl tillägga att det känns rätt gött de "justeringar" han gör men det känns bara lite snopet att det går så snabbt. Jag är ju också betydligt bättre nu en vecka efter jag fick ont men det går långsamt.

Skogling skrev:
> ... eller att jag gått till kiropraktor en hel
> del. Och det har hjälpt mig. Det kan ju vara så
> att det är bra på vissa? Och allt på Gooogle
> är inte sant. :)

Nä det är klart! Men nu var det ju Timothy som frågade efter erfarenheter av kiropraktik och det var det han fick. Att du tog min erfarenhet som personlig kritik var ju lite svårt för mig att förutse! Det är väl bra om du tror att du blir hjälpt.

Glömde svara på den andra frågan ser jag nu. Jag har gått till en sjukgymnast och där fick jag precis den hjälp jag behövde. Så jag rekommenderar Timothy att uppsöka en sjukgymnast.

Jag har gått hos naprapat en hel del med min rygg som är lite småkonstig.
Han har hjälpt mig sjukt mycket och jag tycker lätt att det är värt varenda krona jag lägger på dom besöken!

Jag tog det absolut inte som personlig kritik. Men jag tror att många kiropraktorer kan ha gjort det.

"Fullständig idioti som inte har någon som helst förankring i verkligheten. När jag sen läste på om saken via google så blev jag än mer övertygad. Enbart bluff och båg".

Det här ska jag ha i tankarna nästa gången jag ligger på britsen :)

"Värre är att kiropraktikens huvudbehandlingsmetod, ett slags ryck med hög hastighet men liten sträcka, bär med sig ganska betydande risker. Denna innefattar att leder tänjs utanför sina naturliga gränser genom att en stor men kortvarig kraft appliceras. Även om detta är en säker metod för de flesta patienter kan andra drabbas av dislokationer och frakturer."

att enstaka personer tror att de är experter efter en enstaka erfarenhet och lite googlande är något som ligger väldigt mycket i tiden. Skogling har en poäng i att man bör idka lite källkritik.

fredrikw skrev:
> att enstaka personer tror att de är experter
> efter en enstaka erfarenhet och lite googlande är
> något som ligger väldigt mycket i tiden.
> Skogling har en poäng i att man bör idka lite
> källkritik.

Allt är inte svart eller vitt. Ju äldre jag blir destå mer inser jag detta.

Skogling skrev:
> Bör tilläggas, att onanibehandling funkar
> bäst på mig. Med lite inslag av S&M.

+1

JLarsson skrev:
> Edit: Personligt riktat bara till skogling :)
> http://www.vof.se/folkvett/20093varning-for-ryggfa
> llan

Härligt! En massa påståenden utan referenser till vetenskapliga undersökningar kryddat med anekdotisk bevisföring. Dessutom kallar man sig "Föreningen Vetenskap och Folkbildning". Suck.

s skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Edit: Personligt riktat bara till skogling :)
> >
> http://www.vof.se/folkvett/20093varning-for-ryggfa
>
> > llan
>
> Härligt! En massa påståenden utan referenser
> till vetenskapliga undersökningar kryddat med
> anekdotisk bevisföring. Dessutom kallar man sig
> "Föreningen Vetenskap och Folkbildning". Suck.

Jag läste "Simon Singh är en populärvetenskaplig skribent i London och medförfattare, tillsammans med Edzard Ernst, till boken Salvekvick och kvacksalveri – alternativmedicin under luppen. Detta är en redigerad och till svenska översatt version av en artikel i The Guardian för vilken Singh personligen stämts för förtal av Brittiska Kiropraktiska Sällskapet (Brittish Chiropractic Association). Artikeln publiceras här av VoF som ett led i en internationell kampanj till stöd för Singh. Översättningen är gjord av Hanno Essén och är inte fackgranskad." i första stycket av artikeln. Tycker att det känns som en hyfsad refererns. OK, det är inte hela referenslistan i "Salvekvick och kvacksalveri – alternativmedicin under luppen", men den kanske man kan hitta där.

Sedan kan man fråga sig varför du har svårt för namnet "Vetenskap och folkbildning"? Eller hur ska man tolka ditt "suck"?

Skogling skrev:
> Bör tilläggas, att naprapatisk behandling funkar
> bäst på mig. Med lite inslag av Kiroprakti.

Gör det? Du måste ju gå dit gång, på gång, på gång.
En behandling som fungerar borde väl lösa problemet permanent?

Vic skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > Bör tilläggas, att naprapatisk behandling
> funkar
> > bäst på mig. Med lite inslag av Kiroprakti.
>
> Gör det? Du måste ju gå dit gång, på gång,
> på gång.
> En behandling som fungerar borde väl lösa
> problemet permanent?

Precis som hos tandläkaren menar du ?

Egentligen är en kiropraktor en som praktiserar Kiropraktik.
Kiropraktig syftar ungefär till att chi ska föda fritt genom ryggraden.
Man kan bota allt från sängvätning till cancer. De behandlar ryggen rätt hårdhänt vilket kan ge upphov till skador.
Eftersom man normalt sett, som ni förstår, inte blir botad, så måste man ha långa, långa serier av behandlingar, vilket ju inte är så dumt för kiropraktorns kassa.

I USA med sitt före detta ickeexisterande sjukförsäkringssytem, är Kiropraktik populärt, det är billigare än sjukvård, och för de med privata försäkringar, kan man få ersätttning från denna.

Hos oss, är en del kiropraktiker, inte så renläriga utan kan sjukgymnastik och kotknackeri också och behöver inte vara helt fel.

Men som det låter borde du Timoty istället gå till en sjukgymnast, sjukgymnastik är beprövad vetenskap. Du har ju tydligen redan blivit utsatt för hårda töjningar så ditt chi ska kunna flöda fritt.

Dessutom som grädde på moset ersätter de flesta Landsting sjukgymnastik så det kostar 80 kr besöket de första 5 gångerna. Sen brukar sjukgymnasten hjälpa dej att får en remiss, så du kan fortsätta gå där för 80 kr gg.
Man kan också gå till sin husläkare först och redan från början få en remiss till sjukgymnastik.

Skogling skrev:
> Vic skrev:
> -----
> > Skogling skrev:
> >
>
> > -----
> > > Bör tilläggas, att naprapatisk behandling
> > funkar
> > > bäst på mig. Med lite inslag av Kiroprakti.
> >
> > Gör det? Du måste ju gå dit gång, på
> gång,
> > på gång.
> > En behandling som fungerar borde väl lösa
> > problemet permanent?
>
>
> Precis som hos tandläkaren menar du ?

Om lagningen av en tand lossnade upprepade gånger skulle jag nog se mig om efter en annan tandläkare, ja.

Allt är inte så enkelt Vic. Ryggar är väldigt komplicerade och jag tror var och en får göra det som är bäst för en själv. Tyckte bara det var lite hårt att säga att det är en bluff. För vissa kanske det inte fungarar alls. För andra ett sätt att överleva. Om det nu bara går att lösa tillfälligt, kanske att man kan gå 2-3 ggr/år, så är väl det bättre det än att inte kunna göra något alls ?

Som sagt, för mig så är en kombination av kiroprakti/naprapati med triggerpunktsbehandling det bästa.
Vissa muskler är rätt svåra att stretcha själv...

Skogling skrev:
> Allt är inte så enkelt Vic. Ryggar är väldigt
> komplicerade och jag tror var och en får göra
> det som är bäst för en själv. Tyckte bara det
> var lite hårt att säga att det är en bluff.

Kiropraktik är inte bluff när det rör sig om att fixa vissa ryggbesvär. Det är dock bluff när det handlar om saker som astma och liknande. Det är den knasiga idén att kiropraktik ska funka som universalmedicin bluff och båg.

Det som är problemet är ungefär samma sak som med "biodynamisk odling": vissa saker är helt vanlig "ekologisk odling", men biodynamisk odling handlar även om astrologi och liknande trollkonster.

Jag vet att det inte är enkelt och jag vet att det funkar för din rygg. Jag har inte ifrågasatt att du går dit när du har ont, ger det lindring så fortsätt.

Vad jag tycker är lite märkligt är att man år ut och år in går för att få behandling av ett problem utan att bli bättre annat än för stunden. Vore det inte bättre om man blev av med problemet helt och hållet.

Varför får du ont i ryggen?
Om du hade en spik i foten, skulle du ta smärtstillande dagligen eller dra ut spiken?

TBone skrev:

> Kiropraktik är inte bluff när det rör sig om
> att fixa vissa ryggbesvär. Det är dock bluff
> när det handlar om saker som astma och liknande.
> Det är den knasiga idén att kiropraktik ska
> funka som universalmedicin bluff och båg.

Självklart. Något annat har då jag inte hävdat.

Jag var hos en homeopat en gång. För mitt öronsus. Min fru skulle dit p.g.a av sina eksem.
Det var en skum snubbe vid namn Sigfrid Levin, som bodde på en gammal gård i Skara-trakten.
Han åt mig att äta havre. Det skulle hjälpa mot öronsus. För hästarna käkar ju havre och dom hör ju bra, sa han. Sedan log han. Jag slapp betala. Ha ha !

Min fru har fortfarande eksem.

Vic skrev:
> Jag vet att det inte är enkelt och jag vet att
> det funkar för din rygg. Jag har inte ifrågasatt
> att du går dit när du har ont, ger det lindring
> så fortsätt.
>
> Vad jag tycker är lite märkligt är att man år
> ut och år in går för att få behandling av ett
> problem utan att bli bättre annat än för
> stunden. Vore det inte bättre om man blev av med
> problemet helt och hållet.
>
> Varför får du ont i ryggen?
> Om du hade en spik i foten, skulle du ta
> smärtstillande dagligen eller dra ut spiken?

Jag får ont i ryggen av stress, dålig hållning bl.a. Jag skall sträcka på mig och sluta stressa. Jag lovar. ;)

JLarsson skrev:
> Homeopati är märkligt nog en jätteindustri i
> tyskland.

Finns det inte Google i Tyskland ? Ha ha !

bengt skrev:
> Dessutom som grädde på moset ersätter de flesta
> Landsting sjukgymnastik så det kostar 80 kr
> besöket de första 5 gångerna. Sen brukar
> sjukgymnasten hjälpa dej att får en remiss, så
> du kan fortsätta gå där för 80 kr gg.
> Man kan också gå till sin husläkare först och
> redan från början få en remiss till
> sjukgymnastik.

Remisskravet är numera borttaget, eller i alla fall i Stockholms läns landsting, det är sjukgymnasten som avgör nuförtiden. Fick reda på detta när jag bad ortopeden om en remiss efter min axelfraktur och han sa att det inte behövdes, och fick det bekräftat av min sjukgymnast som jag utan remiss och med högkostnadskortet fick behandling 1-2 gånger i veckan i fyra månader.

Vic skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > Bör tilläggas, att naprapatisk behandling
> funkar
> > bäst på mig. Med lite inslag av Kiroprakti.
>
> Gör det? Du måste ju gå dit gång, på gång,
> på gång.
> En behandling som fungerar borde väl lösa
> problemet permanent?

+1. Hans naprapat och kiropraktor garvar hela vägen till banken.

Hmmm man kanske inte skall avfärda VoF helt såg att Hanno Essén är ordförande. Jag hade honom som lärare på KTH i analytisk mekanik. Det är åtminstonde en briljant forskare som besitter ett riktigt, riktigt skarpt intellekt.

Vad det gäller kiropraktik så har jag fått min rygg ordnad när kotor hamant fel av sjukgymnast. Det andra tramset om astma mm är det väl bara dårar som tror på? I övrigt lämnar jag debatten till er andra.

Jag gick för övrigt hos McKenzie-utbildad sjukgymnast så jag fick ett gäng övningar att köra hemma. Det fungerara till sjag börjar fuska med övningarna. Kan ju vara ett tips om man har återkommande problem:

http://www.mckenzie.se/

Edit: förtydligande

Tur att man alltid får ett enkelt svar på Happy :)
Ok, vi kanske inte ska blanda in homeopatik och andra konstigheter. Finns dom som hävdar att man kan bota allt med massage men massage kan vara bra för det. Enligt google :) så ska det finnas vetenskapligt stöd för kiropraktik som funkar i dom nedre delarna av ryggen.

Ni som har varit hos en kiropraktiker, hur lång tid brukar ett återbesök ta? Är det rimligt att det bara tar 15-20 min?

Massage; kanske. Hade ont på axelns baksida i två år. Så ont att det kändes som elektriska stötar när jag tog på det onda partiet. Vad jag inte visste var att det ledde till huvudvärksattacker på högra sidan av skallen.

Gick till min läkare p.g.a. huvudvärken (började inbilla mig att jag hade en tumör). Hon reste sig upp från stolen, ställde sig bakom mig och tryckte till på det onda partiet bakom axeln. Hon konstaterade att huvudvärken berodde på att jag inte hade någon blodcirkulation i det onda partiet. Hon visade en övning och sa: "Gör den så ofta du kan." Sagt och gjort. Resultat: Aldrig fått någon huvudvärksattack igen och baksidan på axeln känns som om den aldrig gjort ont. 140:- kostade kalaset.

Som någon nämner i tråden. Det gäller att hamna hos någon som är kunnig. Gör man det ska man nog inte dissa någon yrkesgrupp.

Skogling skrev:
Jag brukar mjuka upp kroppen med några glas rödvin vid behov

+1 På Kiropraktik, Naprapati, glas rött eller Voltaren 50mg :-) T

Timothy skrev:
> Tur att man alltid får ett enkelt svar på Happy
> :)
> Ok, vi kanske inte ska blanda in homeopatik och
> andra konstigheter. Finns dom som hävdar att man
> kan bota allt med massage men massage kan vara bra
> för det. Enligt google :) så ska det finnas
> vetenskapligt stöd för kiropraktik som funkar i
> dom nedre delarna av ryggen.
>
> Ni som har varit hos en kiropraktiker, hur lång
> tid brukar ett återbesök ta? Är det rimligt att
> det bara tar 15-20 min?

Jo, mer än 20 minuter tar det sällan om man inte är riktigt knackig i ryggen när man kommer dit. Oftast är dom väldigt grundliga vid 1:a besök och sen går det undan vid återbesök. Min naprapat däremot brukar använda varende minut på ett 1-timmespass och ibland en stund till om nästa hjälpsökande är sen :-) T

Jag har gått hos kiropraktor, naprapat, osteopat, och sjukgymnast sen -84, när min skolios upptäcktes. Lika snabbt upptäcktes att skolmedicinen inte kan sånt.

Min erfarenhet är att person är viktigare än titel. De kan jobba väldigt olika under samma titel, eller väldigt lika med olika titel. Personligen är det viktigt för mig att jag gillar den som ska hantera min kropp när jag bara har underkläder på mig, det oavsett proffesion och oavsett besvär.

Kiropraktik etc har fungerat bäst för att avhjälpa smärta, medan sjukgymnastik har varit fantastiskt för att behålla resultaten. Sjukgymnastik enbart har inte hjälpt mer än som tillfällig smärtlindring när ryggen stått i november. Enbart kiropraktik hjälper för stunden, men om jag sen inte tränar kommer problemen tillbaka.
En klok kiropraktor (naprapat, osteopat) behandlar, och ger ett träningsprogram eller råd.

Jag har inte hittat någon riktigt bra i göteborg ännu, men bäst hittills är Ryggakuten på hisingsgatan.
Ett bottennapp var den på Herkulesgatan, som la upp ett långt behandlingsprogram utan att berätta det för mig utan bara meddelade mig nya tider.

Tillbaka
Topp