Kiruna - Smygehuk (del 6)

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Nu har jag nya planer på en liten cykeltur. Jag kommer att ta ledigt ett par veckor och göra Kiruna-Smygehuk i vår. Jag tänker åka från Kiruna den 21 maj. Då ska det vara snöfritt har jag tänkt. Är det inte det blir det spännande, men det löser sig det också.

I den här tråden tänkte jag göra en lång redogörelse för mina planer, skrivet för den som vill läsa lite mer om kortare långfärdscykling inom rikets gränser. Jag kommer fylla på den här tråden lite då och då och berätta om vägval, förberedelser, utrustning och annat som hänger ihop med min tur. Jag hoppas dessutom kunna lösa det med lite rapporter från själva turen också. Om inte annat kommer det naturligtvis en artikel i efterhand. Sen kan jag direkt säga att jag inte är någon äventyrare. Jag gör inga rekordförsök, jag har bara kul.

Det är roligt att ta racern och åka en långtur i solskenet på landsvägen över dagen. Det är kul att ge sig ut på en heldagstur och bröta på en teknisk stig med Enduron. Men att ge sig ut flera dagar i streck är något speciellt. Man upplever skiftningarna i landskapet på ett helt annat sätt än om man skulle vandra eller åka bil. Man rör sig över tillräckligt stora sträckor i tillräckligt tempo för att uppleva hur mycket det skiftar, samtidigt som det går tillräckligt långsamt för att man ska hinna ta in alla intryck. Dessutom känner man backarna i benen, det gör man inte när man åker bil.

Jag har åkt några kortare turer tidigare. Sommaren 2000 gav jag mig ut första gången, och då var det från Stockholm till Hammenhög i Skåne. Sträckan var ungefär 80 mil och det tog mig knappt fyra dagar. Jag var egentligen ganska otränad när jag gav mig av men det funkade bra. Cykeln var en mountainbike köpt på Cykelbjörk, med Suntour-gaffel och snikutrustning toppad med en STX-RC-växel för att se exklusiv ut. Inför Skåneresan kompletterade jag med en pakethållare från Myrorna och packväska och slicks från Biltema.

Första dagen lärde jag mig den hårda vägen att man måste äta hela tiden och att man alltid måste ha extra energi i packningen. När jag startade från Stockholm strax före åtta så tog jag med mig ett par smörgåsar som jag hade som förmiddagsfika utanför Södertälje. Sen planerade jag att äta lunch i Nyköping. Jag hade inget annat än vatten med mig som back-up. Stort misstag… Två mil innan Nyköping var jag så slut på energi att jag var tvungen att stanna för att inte köra omkull. Nu när jag blivit lite mer rutinerad som cyklist är det svårt att förstå hur jag kunde vara så korkad.

Kartläsning kan verka enkelt man kan ibland skapa problem. Någonstans i Östergötland virrade jag bort mig och det som först var en bred landsväg blev till slut en grusväg i skogen med ett vägskäl. Även vid grusvägar i östgötaskogarna dyker det upp folk att fråga så jag fick en vägbeskrivning och trampade vidare. När mörkret började falla vid tiotiden började det bli ganska kallt, och det kändes att man suttit fjorton timmar på cykeln. Jag gav upp och kompisen jag skulle sova hos var vänlig och hämtade mig, när jag listat ut var jag var någonstans. Trots misstagen blev det 27 mil första dagen.

Vädret var ganska perfekt under hela trippen, mulet med någon liten skur någon gång ibland. Uppförsbackarna upp på småländska höglandet var tunga, och jag såg fram emot nerförsbacken. Tyvärr missade jag när den kom, så jag fick aldrig den där nerförsbacken som jag hoppades skulle komma. Andra natten planerade jag att bo på vandrarhem i Eksjö, men kom så klart för sent och fick sova under en ek i stället.

När jag passerade Kristianstad började det bli varmt och blåsigt och jag var ganska trött på slutet när de berömda kullarna i Österlen skulle klaras av. När jag kom fram till mamma i Hammenhög tänkte jag att något så korkat som att cykla 80 mil i sträck ska jag aldrig göra igen.

Sommaren därpå skulle jag på spelmansstämma i Bingsjö i Dalarna. Under våren började jag längta ut på cykel igen så jag bestämde mig för att passa på och cykla dit och tillbaka. När jag ändå var uppe i Dalarna så tänkte jag ta vägen runt Siljan på väg från Bingsjö. I början av juli gav jag mig av i bästa högsommartid. Det blev en resa i stekhet sol. Mellan Stockholm och Uppsala gjorde jag det ödesdigra misstaget att cykla i bar överkropp. Dumt. Jag blev kräftröd. Än idag, fyra år senare, syns den knivskarpa randen efter cykelbyxorna i ryggslutet.

Vis av mina erfarenheter från den östgötska obygden så gjorde jag planeringen av rutten med Lantmäteriets karttjänst. När jag passerat Hofors upptäckte jag att vägar som ser stora ut på kartan inte behöver vara det i verkligheten. Det blev bra många mils irrande på grusvägar innan jag till slut kom fram till asfaltsvägar igen i krokarna runt Svärdsjö. Resans hastighetsrekord 56 kilometer i timmen sattes i en backe med rullgrus. Backen planade ut vid ett sågverk och lagom när jag tänkte ”bromsar jag nu dör jag” körde en truck ut på vägen. Det gick det också.

När spelmansstämman var avklarad gav jag mig vidare över finnmarksskogarna. Det var stekhett på vägen över skogen och jag hade grymma skavsår. Jag tänker inte beskriva exakt var och lägger inte upp en skiss, men det var öppna sår och gjorde grymt ont. Den sadel jag köpt billigt var skitdålig, och idag begriper jag inte hur jag kunde köra på så dåliga grejer. Någonstans mellan Bingsjö och ingenstans bestämde jag mig för att det var för varmt, för ensamt, för smärtsamt och för tråkigt och jag bestämde mig för att ta den snabbaste vägen hem och strunta i att åka runt Siljan.

Vädret var fortsatt bedrövligt varmt men det gick lite lättare när jag bestämt mig för att åka hem. Från Rättvik till Hedemora var det i princip nerförsbacke hela vägen och då blev det ganska roligt igen. Att raggarna på väg till Power Meet i Västerås kastade öl på en blev ett pitoreskt inslag.

Efter fyra dagar och 60-70 mil stapplade jag in i hallen hemma och sa att jag aldrig, aldrig någonsin skulle göra något så tråkigt som att ge mig ut själv på cykel igen.

Man ska aldrig säga aldrig, och våren 2002 blev jag sugen på att dra ut igen. Nu hade mitt gamla Cykelbjörk-vrak blivit stulet och jag hade skaffat en bra Cyclepro med bra utrustning. Cyclepron gjorde att jag fått smak på bra grejer och slutat plåga mig själv med lågkvalitetprylar. Den här gången skulle jag ha bättre cykel och framförallt bättre sadel. Dessutom hade jag nu sällskap. Erik (mytomspunnen) hade börjat cykla och nu skulle vi cykla från Strängnäs till mina släktingar på Öland. Sträckan Strängnäs – Öland är ungefär 40 mil så vi bestämde att det skulle få ta tre dagar.

Vi skulle båda två bygga ihop varsin ny cykel till resan och det gjorde vi självklart dagen innan vi skulle åka. Vi skruvade till klockan halv två på natten, sov några timmar och kom iväg alldeles för sent. Jag tror att vi hann cykla två mil innan vi blev hungriga och stannade för att käka pizza. Första dagen var fin och avslutades med att vi sov i ett slags öppet lusthus vid Bråviken, vid kafét som ligger vid Kvarsebofärjan. Eftersom vi var sena iväg blev hela dagen försenad så sista tre milen blev mörkerkörning.

På natten blåste och regnade det och det var riktigt ruggigt när vi vaknade fem meter från strandkanten. Det regnade hela dagen och jag tror att vi satt två timmar på Bells bar och pizzeria i Valdemarsvik och hoppades på bättre väder. Till slut fick vi ge oss och åka ut i regnet i alla fall. På Ölandsturen fick man känna på hur tråkigt det kan vara att cykla när det bara regnar och blåser hela tiden.

När vi kom fram till Öland vill jag minnas att Erik sa att han aldrig mer skulle göra något sånt här. Själv hade jag nog börjat inse att fast man tycker att det är skitjobbigt så kommer man ge sig ut igen.

2003 tänkte jag att jag inte skulle göra någon långtur eftersom jag alltid sagt att det är så tråkigt. Det blev ingen tur på sommaren och mot slutet av semestern började jag tycka att det var något som saknades. I början på september skulle jag på konferens i Åre. Efter en snabb titt på kartan konstaterade jag att det gick att klara av på tre dagar och därmed var det bestämt. Åre-turen har jag skrivit om tidigare och den ligger under Läsvärt.

Vintern 2004 hade syrran bett mig att köpa en cykel till henne och jag hittade en fräsch Diamondback som jag fixade till lite. Jag skojade och sa att nu var hon tvungen att följa med i sommar. Hon tog mig på allvar och vi planerade därför en Ölandstur till midsommar. Vi tog tre dagar på oss. Cykeln det här året var min pendlarcykel av märke Favorit, som mest består av gammalt skrot. Totalt har nog den cykeln kostat mig 800 kronor, däck inräknat.

Väderleksrapporten lovade regn hela veckan, och det blev det också utom just där vi var. På något underligt sätt klarade vi oss torra nästan hela vägen ner. Vi startade från Stockholm och åkte söderut via Mörkö. Vi åkte mestadels mindre vägar och lyckades sova under tak båda nätterna. Första kvällen blev det i en maskinhall hos en bonde som var för upptagen med fotbolls-EM för att förstå vad vi frågade om. Andra kvällen blev det på en höskulle med tio lättstörda tjurar under oss.

Regnet kom slutligen när vi var framme i Kalmar, självklart försenade. Att vara lite sen när man är ute och cyklar spelar normalt ingen större roll, men ska man till Öland är det lite kinkigare. Det går cykelbussar över Ölandsbron fram till klockan sju på kvällen och därför hade vi bråttom. Det var bra skyltat genom Kalmar – om man hade åkt bil. Vi irrade runt genom Kalmar och nådde fram till brofästet först tio över sju. Vi var alltså tvungna att cykla över bron. Jag har gjort det en gång tidigare i bra väder på den tiden det fanns cykelbana och det var en lite pirrig känsla. Nu blåste det ganska friskt och det var dessutom kvällen innan midsommarafton. Syrran var ganska nervös men vi hade inget att välja på, det var bara att trampa över. Medan vi åt och samlade mod kom ett skotskt par på tandemcykel med BOB-trailer. Vi åkte över ihop och de fick åka längst bak och bereda plats åt oss.

När vi kom fram hade syrran ont i knäna av överansträngning och jag frågade henne om hon kunde tänka sig att göra om det här. Självklart, svarade hon.

Det var lite kort om mina tidigare turer. Jag hoppas att det kan få vara lite inspiration för andra. Jag skriver mer längre fram om planeringen för den resa jag håller på med nu. Nu är jag i full gång med att skruva ihop cykeln, skriva packlistor och planera vägval.

/Oskar Williamsson

Senast redigerad av en moderator:
Mycket intressant läsning. Det där med att använda dåliga prylar känner jag igen mig i, min rumpa och mina händer har lidigt mycket för att huvudet har varit dumt...

Jag funderar också på ungefär samma sträcka som dig, fast då från treriksröset för att slå rekordet mellan treriksröset-smygehuk. Är det någon speciell orsak varför du kommer att börja från kiruna?

Lycka till med cyklandet!

Det ska bli väldigt spännande att läsa uppföljningen av "Oscar på luffen" ! Må de goda skinkornas gud lysa upp din väg till Skåne!

Kul läsning, eftersom jag gjort något liknande.
Cyklat på en Pinewood 50 ifrån cykelringen, här ifrån Stockholm ner till Sjöbo följandes Sverigeleden, det blev cirka 100 mil, nere två veckor senare, inte gick det fort. Cykeln blev det bara skrot av. Nu i sommar skall jag och en kompis göra samma resa igen, men nu blir det tur och retur, cirka 200 mil blir det nog. Men det skall vi klara av på 14-16 dagar.
Har en jävligt mycket bättre cykel nu, en Tunturri H300, en finsk skön cykel.

Mvh Jens

Anledningen till att jag åker från Kiruna är att det finns smidiga kommunikationer dit från Stockholm. Det verkar så krångligt att ta sig till Treriksröset så jag ids inte. Funderade ett tag på att försöka ta mig till Karesuando men det verkade krånglit det också. Jag gör ju inget rekordförsök så då kan man ju starta var man vill :)

Det där med baken var helt sanslöst. Jag fattar inte att jag kunde tro att den sadeln skulle funka. Efter det har jag goda erfarenheter, dels av Selle Italia Flite som är hur skön som helst och sen av en gammal tjeckisk skinnsadel som är riktigt trevlig när man får nöta in den. Jag vet inte riktigt vilken av sadlarna jag ska ta den här gången.

Här är förresten en bild på cykeln jag hade förra sommaren, fast med fel sadel.

Jaha du, då åker du förmodligen förbi mina gamla hemtrakter (Gällivare) :D
Hoppas på spännande repotage om resans gång.

Du skrev bl.a. om dina misstag angåede mat/energi på tidigare resor, hoppas att du skriver lite i repotaget om vad och hur mycket du stoppar i dig under resan.

Lycka till!!!

Det blir inte Sverigeleden, det är väl vad jag bestämt. Jag återkommer med färdväg om några dagar, måste skissa färdigt först.

Mitt bidrag till tråden.
1989 muckade jag från regementet i Kiruna och som en "trevlig" avslutning/muckarresa efter 15 månaders slit bland snö och mygg, cyklade jag och en annan lumparkompis till Stockholm. Då var det 152 mil. Tog 8 dygn på riktiga sunkcyklar, knäppetält, j-kök, VA-mat -kort sagt hela kitet.

Fick fruktansvärt on i skinkorna. De första timmarna varje dag stog vi och trampade, men varefter benen kroknade så sjönk vi närmare och närmare sadlarna. Till slut satt vi och kved med hela kroppvikten nedtryckt på sadeln.

Ett par råd till er som tänkt cykla långt och länge:
1) Använd cykelhandskar med ordentlig vaddering för att skydd nerverna i händerna. Det tog 8-9 månader innan jag fick tillbaka känseln i lång- och ringfingrarna.

2) Var inte "smart" och cykla på natten. Trots att det är mindre trafik så torskar man tid. Långtradare med enormt kraftiga helljus sabbar mörkerseendet totalt. Lagom när du återfått 70% av mörkerseendet, kan man ge sig fan på att det kommer en till långtradare med 200.000 watts strålkastare och en till och en till och en till (ja ni fattar)

3) Undvik att ha tung packning på ryggen. Häng så mycket det går på cykeln.

4) Om ni inte är ute efter publicitet -undvik att ge intervjuer till TV, radio och lokaltidningarna! De första dagarna tutade folk som tokiga, ville stanna oss och bli fotograferade, bjuda på mat, erbjuda skjuts, tipsa om bättre vägval, skriva en reseskildring, erbjuda boende inomhus etc, etc.

Kör hårt!!
//Magnus

En sån cykeltur har jag drömt om i åtminstone 10 år, fast det har ännu inte blivit av. Jag har över huvud taget inte cyklat så långt att jag behövt övernatta.
Snart ska jag cykla till Linköping från Stockholm och sen tillbaks igen ett par dar senare, så det blir en liten försmak i alla fall.

Övernattingarna tycker jag känns som ett problem. Det skulle vara kul att cykla långt utan en massa packning men att inte veta hur man ska sova på natten skulle kännas jobbigt, och att vara låst till vandrarhem som man kanske måste boka i förväg känns inte som ett alternativ det heller.

Nu håller jag på och planerar rutten. Jag räknar med att cykla ungefär 15 mil om dagen. Jag får se hur många vilodagar jag klämmer in, det beror på hur trött jag är eller hur tråkigt det blir att vila. Jag startar från Kiruna förmiddagen den 21 maj och måste senast vara framme i Skåne den 5 juni. Jag har alltså 16 dagar på mig.

Jag har kollat lite på kartor och lagt upp en rutt som jag tror kommer funka. Jag tar gärna emot tips på bättre vägar. Kanske ska säga att när jag menar bättre så är den snabbare, roligare, kortare eller mindre trafikerad. Helst allt på en gång. Om grusvägar tycker jag inte.

När jag läst karta och räknat fram och tillbaka har jag kommit fram till att det finns två alternativ genom Norrland, antingen kusten eller inlandsvägen. Jag tror att det blir något kortare med inlandsvägen och planerar att ta den.

Jag börjar med att ta E10 från Kiruna till Gällivare och sedan Inlandsvägen (väg 45). Jag planerar sedan att hålla mig på Inlandsvägen i närmare 90 mil till jag kommer ner till trakterna av Ytterhogdal. Delar av Inlandsvägen har jag åkt förut men inte hela. De bitar jag åkt var det relativt lite trafik så jag hoppas på att det ska vara lugnt även på övriga sträckor. Somliga kanske tycker att jag väljer en konstig väg men det finns inte så mycket att välja på. Jag väljer gärna lite större vägar med bra asfalt för det är en märkbar skillnad i rullmotstånd och de brukar vara mindre backiga.

När jag passerat Ytterhogdal viker jag av Inlandsvägen och tar av på lite mindre vägar.
Det blir väg 296 som får ta mig genom Hälsingeskogarna. Efter Furudal fortsätter jag mot Rättvik. Sen blir det större väg igen, med väg 70 mot Borlänge och sedan väg 60 mot Ludvika. Om allt vill sig väl så kommer jag att stanna till hos TnT där. Sen fortsätter jag på väg 60 till jag kommer till Örebro och hälsar på lillsyrran http://thetnt.no-ip.org/2004/07-09/...1412 IMG_2162 Anna sträcker ut Oskars ben.jpg

Efter Örebro tar jag mig till Hallsberg och sedan ut på väg 50 mot Askersund. Därefter väntar sträckor som jag antar är bekanta för alla som åkt Vätternrundan, fast jag gör det baklänges. Det blir västra Vätterstranden på riksväg 49 och länsväg 195 mot Jönköping.

Efter Jönköping blir det klurigt om man inte har en väldigt bra karta. På något sätt ska jag försöka leta mig fram på mindre vägar söder om Jönköping och komma fram till Värnamo, utan att behöva hamna på E4:an eller 26:an. Fortsättningen blir lika besvärlig då jag ska ta mig från Värnamo på småvägar mot Ljungby och Markaryd. Skåne verkar vara fullt av vägar så det får väl bli med kompassen till hjälp som jag letar mig ner mot Höör, Skurup och sedan slutligen når Smygehuk.

Då tänkte jag passa på att vila ett par minuter och sedan ska jag cykla tio mil till hem till min mamma.

Ni som kan vägarna, har ni några kommentarer till mitt vägval? Finns det några alternativ som är bättre? Om någon kan presentera det självklara alternativet söder om Jönköping vore det riktigt bra, för det verkar vara ett gytter av vägar.

Har någon tips på en bra karta? Det ska vara smidigt format, skala ca 1:250 000 och alla små grusvägar ska vara med och lätta att urskilja från större vägar.

Sen undrar jag förstås om någon bjuder på kaffe längs vägen.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------

> Om någon kan presentera det självklara
> alternativet söder om Jönköping vore det riktigt
> bra, för det verkar vara ett gytter av vägar.

Kanske, men inte just nu. Ska precis gå och lägga mig men imorgon kan jag kolla på mitt kartmaterial.

> Har någon tips på en bra karta? Det ska vara
> smidigt format, skala ca 1:250 000 och alla små
> grusvägar ska vara med och lätta att urskilja från
> större vägar.

Jag kanske har den perfekta kartan, i alla fall för Jönköpings län. Om du är intresserad ska jag se om jag kan skaka fram ett extra exemplar.

> Sen undrar jag förstås om någon bjuder på kaffe
> längs vägen.

Om du passerar Vetlanda, självklart.

oxr skrev:

> Efter Jönköping blir det klurigt om man inte har
> en väldigt bra karta. På något sätt ska jag
> försöka leta mig fram på mindre vägar söder om
> Jönköping och komma fram till Värnamo, utan att
> behöva hamna på E4:an eller 26:an. Fortsättningen
> blir lika besvärlig då jag ska ta mig från Värnamo
> på småvägar mot Ljungby och Markaryd.

E4:an är ju ombyggd nästan hela den sträckan de senaste 25 åren, ett alternativ kan ju vara gamla E4:an.

Försök få tag i en militärkarta. Dom är bra och visar de allra flesta vägar, inklusive grusvägar. Militärens vägatlas eller nåt sånt heter dom, ska kolla. Skalan är 1:250000 utom bitar i norrland men det kan man leva med.

Cyklade inlandsvägen i somras, hela vägen från Kiruna till Östersund (slutmålet var Ystad, men jag blev kanonförkyld i Mora så det var bara att packa ihop och åka hem...). Bra asfalt (cyklade på racern). Det som var den stora utmaningen var att det var i princip motvind hela vägen (ca 100 mil), måååånga slakmotor och flacka nerförsbackar som inte märktes eftersom man hade vinden mot sig hela tiden. Det var också mentalt jobbigt med avstånden, det finns inget som ger någon som helst indikation på att man kommer framåt. Det kan vara 6-7 mil mellan varje hus, och däremellan ser det i princip likadant ut... Finns en del guldkorn på vägen, men det är framför allt en ren arbetsseger att ta sig fram. I Gällivare finns ju Dundret också, en riktig och ordentlig uppförsbacke! Vägen mellan Sveg och Mora var riktigt skojig också, mycket kuperad. låånga uppförsbackar och lååånga nerförsbackar...

oxr skrev:
> När jag passerat Ytterhogdal viker jag av
> Inlandsvägen och tar av på lite mindre vägar.

296:an är smal, krokig och med dålig asfalt. Det var den i varje fall 2002 när jag åkte där sist.

Mitt förslag är att du fortsätter 45:an fram till Mora. Fram dit är trafiken tämligen gles, något mycket mellan Orsa och Mora bara (Sveg -> Orsa över Orsa Finnmark är ritkigt naturskönt, speciellt vintertid men då vill du ändå inte cykla där ;).

I Mora tar du vägen väster om Siljan över Gesunda (passa på att köra lite North Shore) och Siljansnäs till Leksand. Ritkigt fin slingrig väg och du slipper alla utom turisterna. Du missar iofs. Rättvik om du tänkt dig dit?

Sen är det nog tyvärr den stora vägen 70 över Insjön (reservdelar på Clas Ohlson) fram till Djurås som gäller. Fartkameror på den sträckan så det är inte fullt så farligt. Fast mycket trafik på rätt smal väg.

I Djurås föreslår jag att du tar väster på 71:an till Björbo istället för söderut mot Borlänge. Där svänger du av sydväst in på 247 som tar dig till Ludvika över Nyhammar (min uppväxtby) och Grangärde. Mellan Björbo och Nyhammar ligger Malingarna, Ludvika kommuns stolthet - en rullstensås med vatten på bägge sidor. Riktigt vackert.

Trafiken över Borlänge som du tänkt dig är allt annat än rolig och det är vajerräcken mellan Borlänge och Ludvika.

Osäker hur många mil extra det blir med mitt turförslag, ska kolla med bättre karta sen åt dig. Tror inte det är mer än fem totalt i varje fall.

Vidare till Örebro finns bara en väg om du inte vill köra grusväg, tyvärr. Möjligen kan man göra lite habrovinker innan man kommer in i Örebro ty det är vajerräcken mot slutet. Ska kolla på det också åt dig.

Lindesberg - 249 mot Frövi - Ervalla och gamla vägen förbi Ervalla Stn. för att slippa vajerräckena in mot Örebro. Något längre men vägen är bra och trafiken tämligen gles. En och annan timmerbil dock.

Om Du vill så kan jag göra dig sällskap mellan Frövi (där jag har sommarstuga) och Örebro.

// Jocke

Vilken tur du har som ska köra till Smygehuk detta året, man har precis renoverat hamnen så den ska vara luktfri nu. Hamnen i Smygehuk har varit ett gammalt kalkbrott som de vattenfyllde och sedan använde till hamn. eftersom den inte var byggd som hamn så fanns det ingen naturlig cirkulation av vattnet inne i hamnbassängen. Lukten går inte att beskriva.... men nu ska den enl. uppgift vara fin.

Oscar det är inget problem från norr om Värnamo mot Ljungby Och Markaryd gamla E4 (R1 kolla med turistbyrån i någon av städerna) ärperfekt för cykel, lite lyxigt kanske med så bred väg men då kan du delvis använda dig av Sverigeleden det är betydligt mysigare.

Den gamla E4 går inte precis jämte det är elvis ny sträckning man kan höra bilarna från den nya och någon gång ser man den.

http://www.riksettan.nu/

// Peter

Tack för bra idéer. Ska kolla igenom i helgen i lugn och ro och fundera när man har kartan framför sig.

Hur är gamla E4, går den längs med nya E4? Att köra flera timmar bredvid motorvägen kan få det att kännas som att man kör på motorvägen.

Vajerräcken är inte kul.

Ta kartor som är så högupplösta som möjligt. Dom du använt lägger du i en brevlåda och postar hem. Dom som du skall använda har du innan postat ut till pålitliga personer så att du kan hämta upp dom innan du kommer nära. På så sätt slipper du släpa massa kartor, men har fortfarande kartor med orienteringsbar skala. Självklart har du en översiktskarta med dig.

Fast du kanske redan visste detta.

Smygehuk är ju klassisk i sammanhanget, och som någon skrev tidigare brukar det vara treriksröset som är den andra punkten. Rent hopplöst att ta sig till. Kolla på utsidan, det var en kille som försökte förut men det gick inte så bra för honom.

Linus Jönsson är rekordinnehavare på sträckan för osupportad cykling. Han cyklade sträckan på 7 dygn 4 timmar och 15 minuter. http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/746.htm Han körde samma sträcka på inlines förra sommaren, lite osäker på hur det gick. Du kn ju alltid kolla med honom om sträckförslag etc.

Micke Pischow gjorde ett försök, men det gick tyvärr inte så bra: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29392

Vill du ha draghjälp ser du till att passera Stokcholm 21/5, för då drar Sverigetempot http://www.sverigetempot.org/ igång ner till Göteborg. Segraren i ultraklassen beräknas till Göteborg inom 20 timmar :) Prata med Peter som ansvarar för loppet, han har rekat en hel del på sträckan.

Andreé Röijer www.roijer.se har också cyklat sträckan, fast supportad. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27413 För honom tog det 6 dygn 13 timmar och 43 minuter.

Nu är ju det här rekordförsök allihopa, och inte på något sätt jämförbara med vad du tänker göra. Men du kanske kan få inspiration och rutt-tips från dom?

I Orsa kan man svänga ner till höger vid ok-macken och följa den vägen in till mora, så slipper man trafiken. Ett annat alternativ som är vackrare är att ta den så kallade turistvägen från Orsa till Mora som går på den vänstra sidan om vägen, då kommer man högt och får en fantastisk utsikt över orsasjön och dess omgivningar. Det kanske blir så att vi kör Happy guidningstur genom Sverige- alla kör guidning genom sin lilla del ;)

Lycka till /Mats

Tänkte skriva lite mer om mitt projekt.

För de som vet något om mig sedan tidigare så vet ni att jag gillar att skruva. En ny resa blir självklart ett nytt cykelprojekt, och så fick det bli även den här gången. Jag hade en liten dröm om att få bygga en touringcykel med 26-tumshjul hopskruvad med en blandning av racer- och MTB-komponenter. Under hösten började jag spana efter lämpliga objekt. Cykeln blev bastarden, som alltså är en Kona Explosif från -92 som jag övertagit vårdnaden av från Jomper. Ram och gaffel är kvar sen tidigare men ganska mycket annat har jag bytt ut. Trots uppfräschning har jag inte velat förändra cykelns retrokaraktär för mycket, så vissa saker var självklara att behålla. Cantileverbromsarna är ju naturligtvis kvar, inte bara för att det är original utan även för att funka ihop med racerstyre som jag tycker är en självklarhet på en bekväm touringhoj. På styret hamnade ett par Modolo Morphos handtag. Det är omställbart mellan Shimano och Campa och mellan 7-, 8- och 9-delat. Framreglaget har 5 lägen och det kan säkert vara irriterande när man kör dubbelklinga fram, men för mig som kör trippel är det perfekt. Sadeln byttes ut mot en Selle Italia Flite.

Det snygga Joe Murray-styrlagret som sitter original var tyvärr trasigt upptäckte jag när jag bytt till fräscha kulor. För att inte riskera att bli stående med ett havererat styrlager så har jag bytt ut det till ett Shimano STX cartridgelager. Nytt vevlager fick det också bli, och det blev ett XT när det visade sig att prisskillnaden mellan LX och XT var ganska liten. De gamla hjulen har bytts till nyare med Mavic X618-fälgar och XT discnav. Därmed har jag kunnat hoppa upp från 7-delat till 8-delat. På sikt vill jag nog ha tillbaka mer tidstypiska hjul på hojen men det känns tryggt med de här hjulen så därför får de tjänstgöra genom riket.

Drivlinan är lite special. Jag räknade en hel del på utväxlingen och funderade på om jag skulle köra med originalvevpartiet med 46-34-24T, en dubbel jag hade liggande (52-42T) eller skaffa en ny landsvägstrippel. Efter lite räknande kom jag fram till att originalvevpartiet skulle funka om jag fick tag på en tillräckligt låg kassett, vilket verkade betydligt enklare än att försöka klämma på ett landsvägsvevparti på en mountainbike. En riktigt snygg Kooka 48T-klinga hittades på eBay. Sen hittade jag ett begagnat fräscht XT-vevparti på annons, med 46-36-24-klingor. Jag kunde naturligtvis inte låta bli att köpa det så nu sitter det på plats men med Kooka-klingan. Nu har jag visserligen brutit den teoretiska gränsen för vad den gamla XT-växeln från -92 klarar av, men jag har inte märkt några som helst problem.

Bak ville jag ha 8-delat för att jag ska kunna byta styre och förvandla cykeln till XC-racer med original thumbshifters. Det blev därför dags att leta fram en lämplig kassett. Jag vill kunna trampa på ordentligt med cykeln och därför bestämde jag mig för att det ska sitta en 11T som minsta drev bak. Största drev behövde inte vara större än 23T, eftersom det sitter en 24T-klinga fram. Problemet var bara att hitta kassetter för 8-delat med delningen 11-23T. Lösningen blev att jag införskaffade den enda kassett med lösa drev som finns i storleken, nämligen en SRAM R-9. Jag skruvade isär kassetten och bytte ut distansringarna mot ringar från en gammal 8-delad kassett jag hade i skrotlådan och plockade bort 12T-drevet. Jag fick även komplettera det minsta drevet med shims. Kassetten har fungerat fint och växlar som den ska. Den funkar i skogen även om det blir väl tungtrampat på sina håll.

Det som återstår att lösa blir skärmar och pakethållare. Skriver mer om det senare.

Nu är det maj så nu har jag börjat räkna ner. Bara tre veckor kvar. Nu har jag hunnit fundera lite på mat och packning.

Packningen kommer jag försöka hålla så lätt som möjligt. Jag kommer inte vara någon kassako för Sveriges vandrarhem, utan planerar att tillbringa nätterna i ett sovsäcksöverdrag där det passar mig för stunden. Jag får väl se hur mycket lador och avbytarbås jag kan sova i på vägen.

Utrustningslistan ser ut så här på planeringsstadiet:
På cyklist:
Cykelbyxor
Kortärmad cykeltröja
Cykelstrumpor
Skor
Kortfingerhandskar
Hjälm
Solglasögon

Kläder:
Överdragsbyxor
Cykelbyxor, 2 par
Cykelstrumpor, 2 par
Yllestrumpor, 1 par
Långärmad cykeltröja
Kortärmad cykeltröja
T-shirt, syntet
Fleecetröja
Joggingbyxor
Regnbyxor
Windstopperjacka
Underställströja
Gore-texjacka
Långfingerhandskar
Basketskor
Långärmad tröja
Knävärmare
Skoöverdrag
Kalsonger, 2 st

I necessär:
Myggmedel
Tandkräm
Tandborste
Solskyddsmedel
Plåster
Första förband
Elastisk binda
Tvål
Schampo
Deo
Nagelklippare
Talk
Salubrin

Annat:
Handduk
Vattenflaskor, 2 st
Telefon med laddare
Kamera med laddare
Lås
Karta
Kompass
Ficklampa
Handtvättmedel
Toapapper

Sova:
Sovsäckslakan
Sovsäck
Sovsäcksöverdrag
Liggunderlag

Äta:
Trangiakök
Gas
Storkåsa
Lillkåsa
Bestick
Liten Petflaska för mjölk
Tändstickor
Salt
Diskmedel
Diskborste
Vattenflaska (för matlagning)

Reparation:
Extra slang, 2 st
Punkaspray
Bromsvajer
Växelvajer
Silvertejp
Pump
Tryckmätare
Miniverktygsset
Fällkniv
Fickkniv
Buntband
Ståltråd
Pattex
Däcksavtagare
Kedjeolja
Laglappar
Solution
Ekernyckel
Avbitare
Power link
Ekrar
Frihjulsavdragare
Trasa

Har jag fått med allt? Har jag fått med för mycket?

Tidigare när jag varit ute har jag ätit på matställena längs vägen men tänkte nog vara noggrannare med att laga min egen mat den här gången. Två veckor på cykel med en pizzadiet verkar inte vara någon bra idé. De två senaste somrarna så har jag inte haft med mig något kök utan hållit mig till fullkorn, nötter, apelsinjuice, avokado och liknande. Det har fungerat bra men nu när jag ska vara ute lite längre tror jag att Trangiaköket får följa med. Jag använder gasbrännare, för jag tycker det är mycket smidigare än att palta med T-sprit. Dessutom kan man reglera värmen.

Är det någon som har några bra tips på mat?

Extra nipplar skadar inte att ta med. En bit toapapper att använda i nödfall är inte dumt det heller. Kommer du förbi Göteborg så får du gärna sova utanför mitt fönster eller på min soffa =).

Göteborg blir lite för långt från det där strecket jag har dragit med linjal mellan Kiruna och Smygehuk på OK-kartan. Extra nipplar är förstås inte fel. Jag tittade lite på hjulen här i kväll och de är spikraka, men jag är inte helt nöjd med ekerspänningen. Den kunde vara jämnare, så det får nog bli lite jobb med ekernyckeln.

När du sover i lador, söker du upp bonden först och frågar om lov? Sova i avbytarbås var ett bra tips annars, det har jag inte tänkt på.

mössa är alltid bra att ha med sig, kan bli kallt på nätterna och då värmer det gott att inte ha huvudet bart...

kryddor är alltid trevligt att ha med sig, det finns små lätta burkar att köpa i friluftsaffärer, det gör matlagningen mycket trevligare. jag hade med mig en burk med blandade örtkryddor, en med curry och en med peppar.

olja är också bra att ha med sig för att hålla drivpaketet i form...

vad ska du med tryckmätaren till? är det så noggrannt?

mat är ju en mycket individuell fråga, ät det som du tycker är gott är mitt tips, du kommer att cykla förbi affärer på vägen som säkerligen har det mesta som man är van vid att hitta i affären hemma. är själv vegan och vi hade inga som helst problem att hitta mat i affärerna när vi cyklade samma väg som du ska göra.

Lite kryddor hade jag tagit med mig. Till första förband kan jag rekommendera militärens förband, billigt och mycket bra till det flesta sorters skador.

kevlar skrev:
> Till första
> förband kan jag rekommendera militärens förband,
> billigt och mycket bra till det flesta sorters
> skador.

Var köper man det?

Pröva ÖB, dom har såna ibland. Jag fick ett gäng till ett scoutläger så jag vill faktiskt inte påstå att jag köpt dom själv, men initierade källor säger att dom är billiga.

Ett sådant "paket" innehåller en större kompress och en gasbinda med kompress redo för att knytas runt ett ben eller dylikt. Med följer en instruktion om hur man gör vid genomskott.

Robbanf: ja, jag föredrar att be om lov först. Är det en öde lada utan hus i närheten blir läget lite annorlunda.

Tryckmätaren är den här lilla Schwalbemätaren. Jag vet inte hur noggrannt den mäter men jag tycker att det är lite kul. Dessutom kommer jag göra en del däcksbyten och då är den bra att ha.

Militärens förband är vad jag har, men det är märkt 1957 så det är antagligen inte så sterilt. Man kanske borde ha något annat? Har lite släkt på sjukhus så jag räknar med att de plockar ihop vad jag behöver.

Kryddor ska man förstås ha, men det får nog räcka med svartpeppar.

OT: om man skickar en länk till sin mamma medföljer även inloggningsinformation. Tänk på det.

oxr skrev:
> Detta verkar genomtänkt. Välkommen tll Smygehuk.
> Kram från den som väntar vid målet.
>
> *Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att
> ha*

Jag tycker nog lite mer än Markus F att Oskar är en hedersknyffel!
Hedersknyffel, Markus! Tryffel är sån't som din mamma bökar upp i skogen.

Oskar: Spännande projekt, verkligen! Det verkar vansinnigt tufft men samtidigt är det inte utan att man önskade att någongång göra en liknande tur. Om modet fanns. =)

I matväg är väl havregrynsgröt en given frukost om du har Trangian med dig. Kanske onödigt att nämna ens.
En burk konserverad skinka och lite pulvermos så har du dig snart lite lapskojs.
Två jackor ser jag, kan du klara dig utan den ena och spara den vikten?

Kul bygge med hojen. Vad blir det för däck på den?

Pelle, din mamma.. Hon har förskjutit dig. Om du hade en egen mamma så slapp du slåss om uppmärksamheten med Oskar.
Och jag menar tryffel, inte knyffel. Vad är en knyffel?
Viket för övrigt påminner mig om att det saknas en viktig proviantdetalj på oxr´s lista.

Whiskychokladtryffel:
500 gr 70% blockchoklad
5 dl vispgrädde
6 cl Drambuie
4 cl Whisky
Kakaopulver
Koka upp grädden, tillsätt spriten och rör ner den grovt hackade blockchokladen.
Låt kallna, forma chokladen till köttbullsstora bitar och rulla i kakaopulvret.
Jag kan skicka upp dom på posten till tNt så blir det inte så tungt att släpa på ;-)

Rent seriöst så tycker jag att det borde vara med en bit Parmesan och Salami också, dom lyfter även den tråkigaste brödbit eller makaron och smakar mycket i förhållande till vikten.
(och behöver inte förvaras i kyla heller)

Jag har talat. Och nu vill jag inte se något mer tramsande med oxr´s fina tråd.

I brist på elektricitet som kan driva en fullstor Gaggia eller Rancilio, så tycker jag att en Mockabryggare borde kunna få följa med... det finns fin-fina Alessi av lättviktsaluminium. Sjukt värdigt att mecka ihop en nästan perfekt kaffe i bushen.

Tillbaka
Topp