Kiruna - Smygehuk (del 6)

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Imponerande. Och ja, jag är avundsjuk. Jag vill oxå ha tid att göra en sådan sak...

Man kan säga att du är formtoppad inför Sömnlös i Rudan nu :)

Du är säkert inte ett dugg sugen på det, men var tycker du om Linus Jönsson som cyklade osupportat ungefär samma sträcka, fast på 7 dagar och några timmar? Blir det nästa mål?

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är både imponerad och avundsjuk
> Säkert att du inte fortsatte ner i öresund av bara
> farten?:-)
> Oscar

Tjena!

Då hade han fått jobba på rätt bra då det är säkert en fem-sex mil från ystad till öresund...
SÖdra östersjön däremot..

Som ögonvittne till målgången kan jag intyga att Oskar anlände till Smygehuk torsdagen den 2 juni.
Humöret var i topp. Formen förvånansvärt bra. Luktade dock svett!
Redan som 2-åring visade Oskar prov på sin envishet och uthållighet och man slutar aldrig förvånas över hans påhitt.
Vad blir nästa infall?
Stolt Moder.

Det är förvirrande när man glömt logga ut från morsans dator... trodde happy kajkat ur eftersom det stod i listan att jag skrivit idag och det har jag ju inte...

Nu är jag i alla fall hemma och har packat upp och börjat tvätta. Det är väl dags att göra en liten snabbsummering. Jag kommer att skriva en ordentlig artikel om det mesta som jag tänker lägga ner lite mer tid på, dessutom kommer mitt däcktest att komma upp ganska snart.

Men om man börjar från början. Började alltså med att ta nattåget till Kiruna den 20 maj. Hade plats i liggvagn med 6 bäddar. Tack och lov var det bara 5 i kupén så cykeln fick en egen säng och sov gott och var utvilad när vi kom upp till Kiruna. Jag var vaken lite mer men var utvilad även jag. Hade mycket trevligt resesällskap upp så tiden gick fortare än jag räknat med.

Lördagen den 21 maj klockan halv elva var ankomsttiden till Kiruna, och jag tog det lugnt och packade upp cykeln. Klockan tolv rullade jag ut från stationen med riktning mot Coop Forum där jag handlade och åt pastalunch på Frasses. Strålande sol och snö när jag rullade ut från Kiruna en timme senare. Tack och lov snöfritt på vägen. Första biten var lätt nedförsbacke och det rullade på ganska bra ända till Svappavaara där det drog ihop sig till regn. Mellan Kiruna och Svappavaara var det ingenting förutom snö, myrar och en och annan gran. Låter kanske tråkigt men jag tyckte det var en upplevelse.

Sen var det mer eller minde regn hela vägen fram till Gällivare. Cykeldatorn nollställde sig några mil innan Gällivare och fortsatte det beteendet med varierande intervall hela vägen till Ludvika. Väl i Gällivare försökte jag hitta någonstans att äta, och en Gällivarebo som visade sig vara cyklist såg mitt irrande och hänvisade mig till en pizzeria en bit ner på gatan. Det visade sig vara en kombinerad pizzeria och Kinakrog så det blev nasi goreng i stället för pizza. Under tiden fick kläderna torka upp något.

Efter middagen cyklade jag vidare för att hitta någonstans att sova. Jag kom ganska snabbt ut ur Gällivare utan att hitta någon sovplats. Jag hade sett en idrottsplats men den låg alldeles bredvid en camping så dit ville jag inte. Det slutade med att jag la mig på en asfaltsplan bredvid ett elskåp. Hann precis ner i sovsäcken och Gore-tex-överdraget innan regnet kom. Klockan två vaknade jag och insåg att det regnat in i sovsäcken. Jag hade en vattenpöl i huvudändan. Jag samlade därför snabbt ihop mina saker och hängde slarvigt upp allt på cykeln och trampade huttrande en halvmil tillbaka till Gällivare och åkte in på idrottsplatsen och flydde upp på läktaren. Allt var blött och fick bredas ut på tork, och under tiden försökte jag sova iklädd de få kläder som var torra. Både liggunderlag och sovsäck var blött så jag låg direkt på en bänk och frös. Morgonen därpå var det utmärkt torkväder med sol och blåst. Klockan elva hade allt torkat och jag kunde ge mig iväg.

Nästa etapp var först ett parti uppåt mot Dundret och sedan ut på Laponias myrar, i kanten av Muddus nationalpark. Strålande sol och kraftig vind. Myrar med smältande snö krönt av fjällen i bakgrunden. Mycket vackert landskap med det vidsträckta myrarna och sedan långa backar upp på bergen runtomkring. Jag hade nästan vägen för mig själv. När jag sedan kom fram till Porjus blev det hamburgare med mos, inte världens bästa mat men det fanns inte mycket att välja på.

Efter Porjus bytte landskapet karaktär. Vägen gick längs med Lule älv, på med Muddus skogar på ena sidan och bergskanten ner mot älven på andra. En lång svepande nerförsbacke ner mot Ligga kraftstation gav en skön återhämtning efter motvinden över myrarna, och efter Ligga fick man igen det med en lång uppförsbacke igen. Solen låg på och det var bitvis riktigt varmt. Kom in till Jokkmokk och handlade lite men fortsatte förbi. Söder om polcirkeln ligger byn Vaimat och där valde jag att stanna den här natten. Jag hittade en 4H klubbstuga med en lite veranda som man kunde klämma in sig på. Sen lagade jag pasta och tittade ut på solnedgången över sjön och var rätt nöjd med tillvaron.

Det regnade både på natten och på morgonen så jag satt och läste en timme i väntan på att regnet skulle ge sig innan jag gav mig av. Nästa mål var Kåbdalis och vägen dit var ständigt uppför och nerför och kändes ganska påfrestande på den tredje dagen man var ute. Jag hade fått tips från fredrikw och från gatuköket i Porjus att lanthandeln i Kåbdalis var väl värt ett besök. Jag klev in och fick en resa tillbaka i tiden och köpte en burk ravioli av Signe. Signe tyckte att det verkade besvärligt med Trangiakök och tyckte att det var bättre att jag lånade hennes gäststuga och kokade raviolin och sedan kom in till henne och drack kaffe. Utmärkt lösning. Fortsatte sedan i solskenet in till Arvidsjaur. Landskapet var nu förändrat med betydligt mer skog. Till skillnad från Muddus vildmark var det nu mil efter mil av produktionsskog. Så fort man kom upp över trädtopparna var utsikten enorm med det stora skogarna och de snöklädda fjällen som stack upp här och var.

I Arvidsjaur beundrade jag raggarrundan genom stan medan jag åt pizza, och la mig sedan tillrätta på en friluftsscen vid hembygdsgården. Jag hade enormt lyxigt med en omklädningsrum i bakkant på scenen som var helt vindskyddat och en sjö i närheten där jag kunde diska. Dessutom fanns det både eluttag och mottagning med Comviq så jag kunde passa på att ringa. På morgonen kom några kvinnor som arbetade vid hembygdsgården så jag förklarade vad jag gjorde där och de skakade förbryllat på huvudet medan jag fyllde mina vattenflaskor.

Ut på vägen igen och det tog en kvart innan regnet kom. Jag trodde att det skulle blir kortvarigt och slängde bara på mig regnjackan lite slarvigt och bytte inte byxor. Dumt. Det var ihållande regn och en väg med mycket backar hela tiden, många av dem riktigt branta. Om det inte hade varit så dimmigt hade det antagligen varit riktigt fint. Några timmar senare rullade jag genomvåt och frusen in på en camping i Slagnäs och bad om att få komma inomhus och värma mig lite. Det var helt klart en vinstlott för jag fick låna dusch och hade möjlighet att tvätta kläder. Tog en lång paus och tvättade och åt innan jag drog vidare. Regnet gav sig ganska snart och vägen till Sorsele var ganska slät. Efter rostbiff och potatissallad blev det vidare färd mot Storuman. Regnet drog igång igen men efter någon timme sprack det upp och var fint resten av kvällen. Middag med hamburgare och strips ivrigt påhejad av Storumans tolvåriga grabbar. Hittade sedan en lastkaj vid ett skolkök där jag kröp upp och sov.

Vaknade och möttes så småningom av kökspersonalen som undrade om jag ville ha kaffe. Sånt tackar man naturligtvis inte nej till och jag lovade att skicka vykort och berätta om jag överlevde ner till Smygehuk. Dags för första däckbytet i mitt däckstest, vilket passade väldigt bra eftersom jag hade ett häftstift i bakdäcket. I strålande sol trampade jag på längs en ganska trist väg kantad av produktionsskog till Vilhelmina. Sen lunch och sedan vidare färd på en ganska lättåkt väg mot Hoting, där jag hittade ett vindskydd vid en sjö. Middag i solnedgången och sedan sömn.

Morgonen därpå drog jag vidare mot Strömsund. Nu hade jag bestämt mig för att det var slutslarvat med vatten, mat och stretching om det skulle gå att genomföra den här resan. Det blev därför lunch redan klockan halv tolv den här dagen istället för tretiden som det blivit de andra dagarna. När man kom fram till Strömsund förändrades landskapet. Det var nu jordbruksbygd och trafik. Regnet kom på eftermiddagen och jag satt i en busskur i två timmar för att slippa bli blöt. Till slut gav jag upp och gav mig iväg. Eftersom jag trodde att den skulle sluta regna när som helst plockade jag aldrig fram köket utan åt bara några mackor. Det var dumt, för på vägen in mot Östersund så tog energin slut helt. Det är extra dumt när man kör på trafikerade vägar. En snickers blev en nödlösning och framåt halv tio blev det ordentlig pizzamiddag i Östersund. Avslutade med en espresso på McDonalds innan jag fortsatte mot Brunnflo för att sova. Ljusa kvällar är praktiskt och först strax efter elva la jag mig tillrätta på trappan till ett härbre bakom hembygdsgården. Mycket lyxig sovplats med både vatten och mulltoa. På morgonen en förvånad min av en kvinna som arbetade där. Förklarade var jag gjorde där och fick skriva i gästboken.

Jag fick SMS från TnT som sa att jag skulle få sidvind och solsken under dagen. Jag var skeptisk och tyckte det verkade bli motvind och regn, men det var TnT som hade rätt. Från Brunnflo mot Svenstavik var det ganska backigt men kändes ändå lättåkt. Otäckt stark sidvind komplicerade det hela, och i byarna kastades jag ut över en meter ut i vägbanan. Efter lunch i Svenstavik hade jag glassig åkning med mestadels nerförsbacke ner mot Ytterhogdal. I Ytterhogdal skulle jag hämta ut ett paket med däck och jag var orolig för att jag inte skulle hinna fram i tid, men det gick så bra att jag till och med hann ta paus i Överhogdal och få våffla och kaffe. Efter däckbyte i Ytterhogdal var klockan sex. Jag kände mig oförskämt pigg och fortsatte genom produktionsskogen och kalhyggena mot Sveg. Efter en rejäl portion carbonara letade jag rätt på idrottsplatsen. En vänlig själ hade glömt låsa en dörr till en toalett så jag fick en varm natt med både vattenklosett och varmvatten.

Morgonen därpå stack jag vidare på lättåkta vägar mot Orsa. Efter några mil var det dags att fylla vatten och stannade vid ett hus där jag blev utskälld av tre jämthundar och en schäfer. Mannen som bodde där var trevlig och vi satt och pratade en timme medan jag käkade mackor och drack juice. Fick en hel del tips om vägen jag hade framför mig. Fortsatte vidare och ju närmare Orsa man kom desto backigare blev det. På vägen är det några riktigt sköna backar vid Nopikoski och Emådalen, där det först går brant nerför och man med lätthet kom upp i 55-56 och sedan slutar det med en lång backe ner mot Orsa på runt en halvmil, där jag låg över 50 hela vägen. Mellan Nopikoski och Emådalen träffade jag en holländare som var på väg mot Nordkap.

Jag kände mig ganska fräsch och stannade och åt lite mackor längs vägen och fortsatte därför ända till Mora innan jag åt ordentligt. Det blev pasta på en liten restaurang där jag blev kvar rätt länge i väntan på att det skulle sluta regna. På väg ut från Mora fick jag punktering. Bestämde mig för att prova punkteringssprayen jag hade med mig och den var en hit. På några minuter var det fixat och jag kunde fortsätta. Vackar väg längs med Siljan ner mot Leksand. Tyvärr började det regna, och dessutom fick jag en smärre chock när jag märkte att det började blir mörkt redan vid tiotiden. Chansade och svängde in mot en fäbodvall (dalamål för sommarstugeområde) där jag såg att det lyste i ett hus och lyckades köra rakt på en friluftsscen. Sov gott medan regnet smattrade mot taket.

Regnfri morgon och dags att fortsätta. Hade en ganska kort etapp framför mig, med endast cirka tolv mil till Ludvika. Efter Leksand hade jag svårt att hitta den lilla väg över Djurås jag skulle ta, men en hygglig racercyklist på en svart Avanti (finns du här?) guidade mig hela vägen ner mot den stora vägen mellan Borlänge och Vansbro. Det var väldigt skönt att få ligga på rulle nästan hela vägen och medelhastigheten de två milen blev runt 30. Stretade sedan vidare på den tråkiga vägen till Björbo och svängde sedan av mot Ludvika. Efter ett par mil rullade en bekant man med Turner och kamera ut ur skogen, och TnT gav mig guidning först till hans föräldrar som proppade i mig mackor, fika och kaffe och sedan vidare till Ludvika. Där fick jag duscha medan Anci lagade mycket god spätta med potatis. Till förrätt fick jag en present - en ny cykeldator. Det fanns till och med efterrätt. Innan jag hann reagera hade sedan Tobbe tvättat mina kläder. Behöver jag säga vilken enorm lyx det var att få komma hem till Tobbe och Anci? Stort tack till er. På kvällen kom Harri (42Hz) förbi och kollade så att jag levde.

På morgonen väcktes jag av en fotoblixt (någon som är förvånad) och nybakt bröd. Efter att nu ha blivit bortskämd gav jag mig ut igen, och för att det skulle bli lite balans i tillvaron så började det regna mellan Ludvika och Grängesberg och det höll sedan i sig resten av dagen. Trist väg men inte så farligt mycket trafik som jag räknat. Lunch i Lindesberg på Sveriges tråkigaste pizzeria. Efter Lindesberg fortsatte regnet och det blev mer trafik och smalare vägren. Det verkar som att någon har tänkt att det ska bli en cykelbana vid sidan av stora vägen, men än så länge hade man bara kommit så långt att man satt upp vajerräcken och gått över till 2+1-väg. Bitvis riktigt otäckt. Även det här var en kort dag och i halvsextiden hade jag kommit fram till Örebros utkanter. Efter ett besök på Biltema för inköp av punkaspray kom jag hem till min kusin med familj och fick duscha, äta och värma mig. Matilda, 2 1/2 år, tyckte nog att det var lite besynnerligt att jag cyklade men fann sig i situationen. Sova skulle jag göra hos min syrra men diverse tågförseningar gjorde att hon inte kom hem förrän vid tiotiden. Massagen uteblev därför, men jag fick i alla fall en behandling med muskelstimulator. (Om jag inte minns fel försökte Pelle Hå sälja just en en sån. Han vet nog inte vad han gör när han gör sig av med den.)

På morgonen var det dags för sista däcksbytet och fortsatt färd mot Askersund och sedan vidare på västkanten om Vättern. Mycket vacker väg och mycket vår, i stark kontrast till snön i Lappland. Fick punktering i Karlsborg och gjorde ett försök med punkasprayen men hålet i slangen var för stort (eller så hade jag för bråttom med att börja pumpa) och jag blev tvungen att byta slang. Rullade på fint med en hel del regn och slutade med att jag hittade en idrottsplats i Habo. Det fanns ett litet kafé där och jag frågade någon som höll på att låsa om det var okej att sova på uteplatsen. Visst, sa Rolf och låste upp en toalett och gav mig en termos kaffe, en cola och telefonnummer i fall det skulle bli några problem. Tack Rolf!

Efter ännu en god natts sömn gav mig vidare och fick känna på mördarbackarna ner mot Jönköping, och tänkte att här ska jag cykla åt motsatt håll om några veckor. Efter lite snirklande genom Jönköpings utkanter tog mig till gamla Riksettan. En vacker väg men extremt dåligt skyltad. Efter en massa gissningar kom jag i alla fall till Värnamo där jag hittade thaibuffé och vräkte i mig mat. (Förlåt McOla och Jomper - det ska vara Värnamo och inte Vetlanda.) Rullade vidare på Riksettan mot Markaryd. Gudruns härjningar i höstas gjorde sig påminda och ju närmare Skåne man kom ju värre såg det ut. På vägen mellan Värnamo och Markaryd tyckte jag att frambakethållaren satt väldigt snett. Vänstra fästörat på framgaffeln hade gått av så det blev till att lappa ihop det hela med buntband, ståltråd och vävtejp. Efter Markaryd tog jag vägen mot Hässleholm och hamnade i Bjärnum. En fin informationstavla vid infarten sa mig att jag kunde välja mellan flera olika boenden, framförallt Folkets park, hembygdsgård och skola. Jag valde skola och hittade en stor upplyst lastkaj vid skolköket.

På morgonen vaknade jag strax efter sex och överraskades av att mejeribilen kom redan vid halv sju. Det var inte problem, chauffören var själv cyklist och tyckte det hela var ganska kul. Jag fick en blåbärsyoughurt. Lyxigt att inte behöva koka gröt och diska efteråt. När kökspersonalen kom förklarade jag vad jag gjorde där och snart kom det en bricka med kaffekanna och rågsmörgåsar med ost, skinka, ägg och tomater. Fortsatte mot Röke på en ganska dålig väg och efter en mil gick högra fästörat på framgaffeln av och jag fick stanna och laga, ivrigt påhejad av en skällande hund. Mycket fina vägar genom lövskogarna i norra Skåne ledde mig fram till Pizzeria Viking i Höör. Efter lunch var det bara resten kvar, och jag kämpade på över den skånska slätten och nådde Smygehuk kvart i sex, där min mamma stod och väntade med blommor och flagga. Kändes skönt att ha klarat av det, och ölen, räksmörgåsen och whiskeyn gled ner fint när jag satt i bilen därifrån.

Ja, det var väl en första summering av de 198 milen. Det kommer en bättre artikel med bilder och mer genomtänkt text så småningom. Däckstestet kommer snart.

Låter hur jävla kul som helst.. Påminn mig om att aldrig tala om hur jag brukar bo och vad jag brukar äta och dricka när jag är ute på långtur.

Grattis Oskar! Bra kämpat det här blir en insperationskälla för fler forummedlemmar var så säker. Ser fram emot en komplett reseberättelse.

/Mats

Nej då, jag har kört både måndag och tisdag och ska iväg och fräscha upp konan så att det kan bli en tur även i kväll.

Stort grattis!! Härligt läsning, o vilket äventyr. Jag antar att de där rågmackorna med ost, skinka, ägg o tomater, och yoghurt satt fint för magen:)

Ska bli kul att läsa hela sen :)

/Mattias

Ah, ein schmetterling:-D

Kneecap (fd Kneecap Frost) skrev:
> Tjena!
>
> Besserwisser heter det!!!!!!! =D
>
> __________________________________
> Stolt ägare till "Snyggast hoj i stan", vunnet
> under Fyllekattan!

Du oxr.. jag bomma lite i början.. kan du inte gör om resan så jag hänger med lite bättre :)
------------------------------
Starkt jobbat. häftig resa...

Storyn dröjer lite för den tid jag har avsatt till cykling har inte räckt till att skriva den, men testet ligger på läsvärt-avdelningen.

Carlo Michelangelo skrev:
> Ser fram emot lite trevlig jul-läsning :)

blev det någon trevlig jul-läsning??
nyheter_240.jpg

Vad höll jag på med i somras? Antagligen cyklade jag för mycket för den här tråden har jag missat totalt, läste igenom hela nu ikväll och kan bara hålla med alla andra:

Reespect, boomshakalak. Fantastisk prestation, härlig inställning, hej och hå och dessutom är du bra på att skriva sms. Skriv en bok!

Nu blev jag lite ohälsosamt sugen på att göra en Beatnik-by-bike nästa sommar och köra runt i sverige och knarka och supa...

Blev det någon story?
Ligger den på annan plats på sajten? Hittar inte.

// HCK-Mikael a.k.a. Carlos Michelangelo

Tillbaka
Topp