Kiruna - Smygehuk (del 6)

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Word brother.
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> I brist på elektricitet som kan driva en fullstor
> Gaggia eller Rancilio, så tycker jag att en
> Mockabryggare borde kunna få följa med.

Det finns en hederlig gammal svensk tradition som heter kokkaffe, och jag har kaffepanna till köket.

Whiskeychokladtryffel låter som något som mamma får röra ihop när jag kommer fram.

Potatismos är väl inte så lyckat egentligen, är inte det ganska snabba kolhydrater? Det går visserligen fort att röra ihop, men det förbrukas väl nästan lika fort?

Återkommer i däckfrågan när jag tagit lite bilder.

Kokkaffe! Suck. Har du tänkt på att eftersom kokkafffe är så odrygt så blir du tvungen att ta med dig mer kaffe.Det blir tungt. Jag skickar ändå upp choklad till Ludvika, men TnT garanterar inte att dom finns kvar när du anländer.

Matmässigt:
Ta med torkat käk/saltat käk.
Torkade tomater, lök, linser, svamp, ris, bulghur, salami, prosciutto osv.
Släng allt i samma gryta och toppa med parmesan.
Ger mest i förhållande till sin vikt, och smakar dessutom gott. I och för sig kan du inte släpa med dig allt från början, men du behöver ett litet förråd som backup när du inte hittar någon butik där du kan köpa snabbmakaroner och falukorv.

Strunta i ris förresten, det är fullständigt värdelöst.

Senast redigerad av en moderator:
Markus F skrev:
> Jag skickar ändå
> upp choklad till Ludvika, men TnT garanterar inte
> att dom finns kvar när du anländer.

Tvärt om garanterar jag att det inte finns kvar när oxr anländer ;)

Ris är väl egentligen ganska bra? Långsamma kolhydrater med relativt energisnål tillagning. Lättpackat och kompakt. Det tar visserligen en stund att laga men gör man det på kvällen gör det ju inget.

Jag kan ingenting om mat, annat än att man blir snabb och glad om man gör en köttladdning innan man åker. Hur står sig mjölkprodukter som föda? Jag antar att man måste komplettera med något mer än kolhydrater när man kör, och att blanda ris och creme fraiche borde ge en okej middag och lite disk.

Ris har högre GI än pasta. Om du väljer en mindre pastasort av durumvete som kokas al dente så tar det kortare tid att tillaga än ris. Dessutom är ris bökigt att koka på öppen låga och det blir svårdiskade kastruller.
Mjölkprodukter är utmärkta som föda, fråga en kalv;-) Fett, Protein och mineraler.

Ta dom dock i så koncentrerad och lättransporterad form som möjligt, till exempel ovan nämnda Parmigiano Reggiano som faktiskt inte är någonting annat än mjölk som har vuxit upp.

Något att ta i beaktande vid planeringen är att du kommer att cykla förbi många ställen att inhandla mat på, så du behöver inte köpa upp en massa mat i förväg. Vi klarade oss på detta viset genom hela Norrland längs inlandsvägen utan torkade lättvikstprodukter eller liknande, trots glesbygden fanns det mer än tillräckligt med mataffärer längs vägen.

Tillräckligt med fett vill du ha, lätt att glömma bland alla kolhydrater. Olivolja att hälla på pastan (ganska mycket) är både gott och nyttigt. Samt så energitätt som något kan bli.
Plus att det sänker GI på måltiden om man nu funderar kring slikt vid långfärdssemester... :)

Jag har käkat makrill och avocado tidigare, så jag räknar med att kunna få fettet den vägen. Fast en lite flaska olivolja är ju inte fel, riktigt bra smakförstärkare också.

Oh, kom på en sak som man inte kan vara utan, Leukoplast! Bred 5 cm, perfekt att tejpa skavsår med och allt annat på kroppen och annorstädes. Funkar till att tejpa fast kompresser och mycket mer, lite som 5-56 på rulle.

Sterila kopresser är lite överskattat, du har väl med dig nåt att desinficera med så skvätt lite på kompressen. Man dör inte längre av blodförgiftning. Att det sen inte skadar att ha fräscha grejer är väl dock välkänt.

För några månader sedan utspelades en hård kamp mellan mig och Markus om det perfekta touringdäcket. Jag hävdar fortfarande att det är helt släta däck som gäller. Men frågan är ju om alla teoretiska diskussioner spelar någon roll i verkligheten, och om det egentligen går att skilja släta däck från varandra. Det måste jag naturligtvis ta reda på.

Det är sällan man har möjlighet att köra två veckor i streck. Jag kommer därför passa på att göra ett däcktest av på papperet likvärdiga däck som jag tycker är intressanta. Testet kommer naturligtvis att presenteras här och jag hoppas att det ska bli klart innan Vätternrundan, så att den som funderar på att åka runt sjön på MTB kan få lite tips om däckval.

Man kan naturligtvis ha olika tankar om den perfekta dimensionen. Kompromissen vikt/luftmotstånd/komfort har för mig fått bli 1,2 till 1,4 tum. En del kanske tycker det blir onödigt liten luftkammare men jag tror att det ska räcka. Jag har tidigare kört på Nokia Ultra tour i dimension 1,3”/37 mm och det har jag inte upplevt som stötigt så därför tror jag att det kommer att räcka.

De däck jag kommer testa är

Hutchinson Top slick Gold Elite 1,2

Geax Street runner 32-559

Nokia AWS 1,3

Ritchey Tom slick 1,4

säg till då du passerar luleå så lovar jag att stå och skratta åt dig
kanske följer efter en skvätt på min 18/12 utväxling med 20" hjul.

Det hade varit kul men jag kommer inte den vägen. Du kan väl ta bussen till någon lämplig mjölkpall och skratta där?

Nu har det sista fixats. Igår fick jag pakethållare, så nu är skärmar och pakethållare monterat och cykeln är provpackad.

Pakethållarna kommer från Atran i Falkenberg. Vi har diskuterat fram och tillbaka om hur en bra pakethållare för touring ska vara utformad och nu har de gjort en prototyp som jag ska testköra. Eftersom det inte är en touringram utan ganska ordinära kedjestag (43 cm) så är pakethållaren utformad efter dessa förutsättningar. De flesta av oss som fuskar med lite av varje i cykelväg har antagligen inte en långfärdsram när vi ska ut och åka.

Packväskor blir Ortlieb fram och bak, kompletterat med en billig sadelväska för pengar, kamera och liknande. Bakväskorna ska jag rasta åt Markus F.

Det vackra liggunderlagsfodralet har min fru sytt av vaxduk från Rinkeby. Materialkostnaden är ungefär 20 kronor. Mönstret är noggrannt utvalt för att ge en skön känsla av picknick.

Nu ska cykeln packas ner i en kartong så sticker jag i morgon kväll. Det lär vara snö i Kiruna så jag har packat långkalsongerna.

schysst Oskar, lycka till! fast fasen vad tungt det ser ut... vad väger hela kalaset egentligen?

du kan börja redan nu att göra dig mentalt redo för alla enormt långa slakmotor du kommer att råka ut för, de finns i ett enormt överflöd längs 45:an.

och glöm inte att besöka tanten i affären i Kobdalis, den första av två affärer när man kommer norrifrån, det är en speciell upplevelse.

Jag har packat nästan helt enligt den lista jag skrivit tidigare. Tungt är det, vet inte hur tungt bara. Ena bakväskan är alla kläder, den andra är sovsäck, sovsäcksöverdrag och regnkläder. Fram är det Trangiakök och mat på ena sidan och på andra sidan är det lås, låsvajer, verktyg, gas till köket, plåster, tvål osv.

Jag har med mig ett Kryptonite-lås och en vajer. Det blir väl 2 kilo bara det.

Jag skickade en förfrågan till flera importörer om testet och det var Vartex, Hallmans och Grahns som var intresserade att delta.

Halvt utanför tråden, men ändå närliggande - Förra sommaren (eller kanske förrförra) hojade jag förbi vad som verkade vara en riktig långkörarnisse på Liljeholmsbron. Han hade en ganska ordentlig och väldigt låg liggcykel, med rejäl packning (såg ut att ha ett litet flak bakom ryggstödet), och en engelsk flagga i bak. Gissar att killen var engelsman.

Någon som vet vem killen var? Eller kanske såg honom rulla förbi någonstans i Stockholmsområdet eller övriga landet? Att trampa från Storbritannien till Sverige är ju inte någon söndagstur direkt, och jag fick även en känsla av att Sverige knappast var slutmålet för hans lilla cykeltur. Sånt brukar väl ge en del publicitet...

Kneecap (fd Kneecap Frost) skrev:
> Tjena!
>
> Varför inte prova Contis 1,2" slick?

Är det dom som heter Top Touring? Såna har min kompis, han har haft en hel drös punkor på dem men eftersom dom har punkgaranti så har han inte behövt köpa nya däck på nåt år :) Det är samma kompis som knäcker kedjor (själva kedjan dör, inte niten), drar av kuggar på sitt nexusnav och byter ekrar som gått av som en annan byter strumpor. Han spräcker dessutom fälgar så han kanske inte är en bra jämförelse.

kevlar -> Du menar att han byter ekrar minst tre gånger om året alltså? ;-) Låter som en riktig clydesdale annars, tung OCH stark, då kan grejerna ta stryk om man inte vill ge vika för terrängen... *s*

Killen är 180 lång (ca) och väger 60 kilo lite drygt, detta gör han i stadstrafik!

Det där med ekrar var väl lite överdrivet men han har haft av runt 30 stycken på två år.

kevlar skrev:
> Det där med ekrar var väl lite överdrivet men han
> har haft av runt 30 stycken på två år.

Börjar ekrar gå av i högre frekvens är det lika bra att byta alla ekrar och fälgen på hjulet.

Även ekrar når livets höst.

Det allra värsta är att han slutat köra upp för trottarkanter, han fick för många punkor på det.

Alla som kört i Malmö vet att det inte är en värst trafikerad stad, han slår en när man kör bil, säger en del om hastigheten, detta dessutom med 50000 kronorssaxofonen på ryggen.

Jag har fått den stora ÄRAN av Oxr att rapportera lite av det som händer på vägen. Han skickar SMS till mig och jag skriver här...
Så här lyder första dagens SMS:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Första dagen började med solsken i Kiruna, men regnet kom i Svappavaara och höll i nästan hela vägen till Gällivare. Snön ligger fortfarande men det har varit någorlunda varmt. Allt funkar utom cykeldatorn som ballat ur. Efter en okej nasi goreng ska jag nu ge mig ut och leta nattkvarter i Gällivares förorter.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag skrev tillbaks och undrade huruvida snön låg på vägen eller inte varvid svaret blev:

------------------------------------------
Nej, vägarna har varit fina. Breda, bra asfalt och lite trafik.
------------------------------------------

Senast redigerad av en moderator:
Oskar kan få min !€%%&&//**^(())/&/cykeldator som gav upp precis lagom tills att jag skulle cykla upp för Passo Gardena i torsdags!
Det är bara att konstatera, såna där apparater är värdelösa. En av dom få gångerna min hastighet och sträcka hade varit intressant att notera, och så vägrar fanskapet att fungera. Och eländet var dessutom nytt.

Kvällens SMS från oxr mottaget 21:54:

--------------------------------------------------
Är i Arvidsjaur. Idag har det blivit lite varmare och bitvis riktigt skönt. Jag har haft lite oflyt med vädret vilket kombinerat med mördarbackar gör att jag är ungefär en halv dag efter planen, men det gör egentligen inget. Både kroppen och cykeln håller, och jag börjar så sakteliga inse att det är långt och att jag knappt börjat än.
//
Oskar
--------------------------------------------------

Du kan hälsa honom att just vägen till Arvidsjaur är bland de värsta längs 45:an... men vad det gäller seega uppförsbackar är det bara att förbereda sig på att det kommer se ut så den närmaste tiden...

hu vad positiv jag lät =/

Tillbaka
Topp