kjedjebrytar problem

Hogge

Aktiv medlem
kjedjebrytar problem
jag har en ny shimano kjedja för 10-delat.
och jag kan inte dela på den.. nitarna sitter som fan.. brukar dom verkligen sitta så hårt?
kanske man skulle skaffa en ny kjedjebrytare, min är ju lite gammal 8, -9 del och kanske inte riktigt lämpad för 10-del.. men jag är inte säker på att det kommer att gå så mkt lättare för det.
vad tror ni?? är det kjedjebrytan som är boven.

kjedjebrytar problem
Det kan vara tungt som fan att bryta den. Tycker att Shimanos sprintar sitter som berg. Men det ska gå, Kolla att den du har passar til 10 delat så att inte brytarens spets är för bred. Hantaget brukar vara lite kort på många modeller.

kjedjebrytar problem
ja kanske shimanos sitter hårdare än andra..
konstigt att det flesta kjedjebrytare har en sådan liten hävarm då..
jag skall kolla på en ny kjedjebrytare idag.. jag tar med kjedjan in till butik så det blir rätt..

kjedjebrytar problem
Hogge skrev:
-------------------------------------------------------
> konstigt att det flesta kjedjebrytare har en sådan liten hävarm då..

Nej då, det är medvetet för att se till att cyklisterna även får chansen att jobba lite med musklerna ovanför midjan. UST-däck, kedjebrytare, luftdämpare och santa cruz-ramar är alla till för att göra oss kralligare upptill.

Ett tips är annars att du tar på dig ett par rejäla handskar när du ska bryta kedja, det funkar för mig. Och då har jag väldigt liten hävarm på kedjebrytaren. En längre hylsa/rör kan också funka för att ge mer hävstångseffekt, bara att trä på runt hävarmen.

kjedjebrytar problem
Om du tänker sätta ihop kedjan igen är det väldigtviktigt att du har en kedjebrytare som funakr med 10-delat. (rätt sorts 10-delat också).

Mend 10delat är det extra viktigt att man inte försöker "vicka dit" niten om niten blir tajt när man monterar ihop den. Om det behövs så sitter inte niten som den skall och kedjan kommer garanterat att gå sönder under första turen.

kjedjebrytar problem
jag har köpte en ny brytare nu och det fungerade bra att dela kjedjan.
jag skaffade oxå nitar för 10-del.. men jag e lite osäker på hållfastheten då brytan var för 8, 9-del.
En 10-dels brytare skulle c.city ha 650Kr "special för 10-del" för och det var lite väl mastigt..
jag kommer nog att skaffa en annan kjedja med "snabbkoppling typ sram" och då får dom nog montera den åt mig. Hur som helst så är kjedjan på plats nu och jag försöker justera in växlarna..

Tillbaka
Topp