Kjell&co värmesulor!

Kjell&co värmesulor!
dabac sa:
Rejmo verkar ju ha lagt ner, så vad gör man då?
Jag gillade konceptet med ett tunnt element att sätta på valfri sula.
Åsså har jag ju batterier och laddare som matchar den effekten.
De andra paketlösningarna med lösa element tycker ju man ska dra sladden rakt över hälen, vilket jag är väldigt skeptisk till.

Mina gamma therm-ic har kabel som går rakt upp vid hälen. Den är platt, har aldrig tyckt det var nåt problem i shimanovinterskorna, däremot är det lösa klumpiga batteripacket drygt och då kabeln är platt är den dryg när man ska vira den ett halvt varv runtfotleden för att ta upp överskottet.

Kjell&co värmesulor!
Jag köpte Biltemas värmesulor i veckan. Två turer hittills.

Värmen räcker till, eftersom jag normalt håller värmen rätt länge vid de här temperaturerna ändå, i upp till 2.5 timmar innan det börjar bli kallt, och sen klarar jag upp till en timme till innan känseln helt försvinner. Sulorna ger värme i knappt två timmar. Eftersom jag måste starta dem 6-7 min innan jag börjar rulla (pga påklädning och annat) så verkar 1.45 vara ett bra riktmärke. Men i mitt fall innebär det att fötterna är varma i närmare två timmar längre än annars, så det är ju bra.

Jag ska dock modda dem lite. Varje sula drivs av ett batteripack med tre AA-celler som är seriekopplade. Jag planerar att köpa två 3-cellshållare och parallellkoppla in en till varje batteripack, vilket bör fördubbla värmetiden.

Det blir dyrt med 12 AA-celler per runda, men det handlar om kanske 6-10 rundor till innan det är så varmt att det absolut inte gör nån nytta med värmesulor längre.

Kjell&co värmesulor!
Jo, men min erfarenhet av dem är inte så god. Kort livslängd och snabb urladdning jämfört med engångs. Dessutom har jag bara en laddare för fyra celler i taget, och jag tror faktiskt inte jag hinner ladda tre omgångar (12 celler) på min vakna tid (laddar inte medan jag sover) mellan två rundor (lördag och söndag). Totalkostnaden över den dryga månad det handlar om den här vintern skiljer inte mycket heller. En uppsättning laddningsbara från IKEA kostar drygt 200 kr. För samma pengar får jag 60 vanliga celler, och det räcker till minst fem rundor.

Kjell&co värmesulor!
Jag förutsätter att batterierna resursåtervinns effektivt när jag lämnar in dem. Det är ju bara lite plåt, lite plast och lite enkla reagenter.

Kjell&co värmesulor!
geologen sa:
Jo, men min erfarenhet av dem är inte så god. Kort livslängd och snabb urladdning jämfört med engångs.
Dags att byta batterier kanske?
Utvecklingen står ju inte still, kolla tex detta test där du kan jmf alkaline och NiMH
http://lygte-info.dk/review/batteries2012/CommonAAcomparator.php
Se bilden
Batterijmf_Ladda_Alkaline.JPG

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70303876/

geologen sa:
Totalkostnaden över den dryga månad det handlar om den här vintern skiljer inte mycket heller. En uppsättning laddningsbara från IKEA kostar drygt 200 kr. För samma pengar får jag 60 vanliga celler, och det räcker till minst fem rundor.
Vilka alkaline-batterier är det du använder då?
För de som är i jmf i bilden kostar över 6:-/st i storpack enl de priser jag har hittat,
dessutom har Ikeas laddbara över 75% mer kapacitet, vid 500mA. Billigare alkaline har ännu lägre kapacitet.

Men istf fler R6-celler tycker jag att du bör prova med två USB powerbank, spänningen är tillräckligt nära och effekten borde inte innebära några problem, alla USB-laddare ska klara minst 500mA
Dessutom går de att hitta till bra pris även med lithium-celler, med alla fördelar det innebär vad gäller storl, vikt och temptålighet
jmf med både alkaline och NiMH
USB powerbank behöver ju dessutom ingen ny laddare. Henning har även testat en hel del USB powerbanks, om du vill nörda ner dig i tester.
Annars finns ju tex:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...bank/linocell-powerbank-2200-mah-svart-p94622
eller
http://www.clasohlson.com/se/Powerbank-3350-mAh,-Clas-Ohlson/Pr387696000
Mfl

/Håkan

Kjell&co värmesulor!
Men Håkan, alla dina förslag blir mycket dyrare och mycket mer arbetskrävande. Nu behöver jag bara ha ett paket AA i hallen, stoppa i på några sekunder medan jag tar på mig skorna, sen är det klart.

Kjell&co värmesulor!
geologen sa:
Men Håkan, alla dina förslag blir mycket dyrare och mycket mer arbetskrävande.
Men då räknar du väl enbart på de närmaste 1-2 månaderna?
Skall du sluta cykla nästa vinter, eller flytta söderut då?
För både de laddbara NiMH resp de USB powerbank jag tipsade om funkar även nästa år,
och säkert många fler år efter nästa vinter.
Dessutom går både batterier och USB powerbank att använda till annat, även det under flera år

geologen sa:
Nu behöver jag bara ha ett paket AA i hallen, stoppa i på några sekunder medan jag tar på mig skorna, sen är det klart.
På vilket sätt skulle det vara mindre arbetskrävande att koppla 2 x 3 batterier jmf med att koppla in två USB powerbank?

Glöm dessutom inte att de laddbara NiMH-batterier jag tipsade om har över 75% mer kapacitet, vid 500mA.
Jmf med simpla alkaline-batterier blir skillnaden ännu större.
Kanske även så stor att du kan cykla mkt längre utan att byta batterier under cyklingen,
att slippa att ha med och fippla med att byta batterier är en vinst,
mindre arbetskrävande redan nu och även billigare, åtminstone så småningom.

Men det stämmer väl inte enl geologik, förstås.

/Håkan

Kjell&co värmesulor!
Jag räknar på ungefär 6-8 veckor fram, ja. Vet inte alls om jag ska cykla särskilt mycket nästa vinter. Funderar på att lägga om till styrketräning från oktober, och kanske bara cykla nåt pass i veckan.

Och, än en gång, jag tror inte att jag hinner ladda mellan ett lördagspass och ett söndagspass. Just själva inkopplingen kräver inte mer kanske, men att ladda dem och passa dem.

Jag räknar inte heller med att en USB-laddare trivs särskilt bra i den extremt fuktiga miljön innanför mina skoöverdrag. Där brukar det vara svettpölar och is om vartannat.

Tillbaka
Topp