Klädsel elcykel vintertid

Fetjesus

Medlem
Hej!

Jag hoppas detta är rätt forum. Jag har nyligen köpt en cube hybrid elcykel för att pendla till jobbet med. Helt fantastisk känsla. Har i princip ersatt min bil med den helt. Tar den även till handling mm...

Min plan är att skaffa dubbdäck och cykla genom vintern. Men då kommer utmaningen med kläder.

Har ni några tips på hur man skall klä sig? Jag utvecklar ju inte så mycket värme. Och vill gärna komma fram svettig till mitt kontorsjobb. Har ca milen enkel väg. Den bryts dock för en tågresa med mälartåg.

Gärna lönar om ni har. Jag har försökt att googla. Men hittar inga bra sidor för en riktig novis som mig.

//micke

Du har absolut hittat rätt sida och din användning av elcykeln liknar min väldigt mycket. För min del har pendlingsavståndet ökat från 7,5 km enkel resa till 26 km, så det blir nog bara sporadisk elcykelpendling i fortsättningen.
Själv körde jag med fleecejacka med huva + seglarjacka med huva från Decathlon på överkroppen. Huvorna drogs efter behov över hjälmen. Under hjälmen keps, där skärmen skyddar bra mot snö, sol och regn.
På underkroppen kunde det räcka med termobrallor utanpå jeansen, alternativt seglarbrallor. På fötterna yllestrumpor och skor typ "snow joggers".
På händerna Julas arbetshandskar för vinterbruk, eventuellt kombinerat med tunnare vantar under. Senare körde jag även med bar mitts.
Vid tillräckligt kallt väder körde jag med korgglasögon från Bauhaus som kunde användas utanpå mina glasögon. Tyvärr brukade alltihop isa igen efter 4 km.
Nämnda klädsel räckte gott och väl när det var -18 ute.
Jag försökte med balaklava med tyckte det var tungt att andas.

Bästa är att prova sov fram destå kallare det blir ute, du har ganska nära till ditt jobb med så du hinner inte frysa speciellt länge om du råkar klä dig fel en dag.

Du kommer snart på vad som fungerar vid olika temperaturer och vad du behöver komplettera med.

Tillbaka
Topp