Klarar Biltemas lilla 39-kronors pump 8 bar?

Det är kanske inte helt omöjligt. Jag använder en sådan till racern och frågan är om man inte kan skrämma upp däcket till 8 bar med den. Fast lite tveksamt är det nog. Hade jag en pålitlig mätare skulle jag genast testa.

Hade biltema pumpenför 49kr i aluminium. När jag skulle prov pumpa första gången så åkte det ur mer luft ur däcket än in. Slängde den direkt och köpte en syncross på xxl för 200-300 kr som jag e jävligt nöjd med. De hade en för mtb och en för racer. Dvs olika tryck.

Boss skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade biltema pumpenför 49kr i aluminium. När
> jag skulle prov pumpa första gången så åkte
> det ur mer luft ur däcket än in. Slängde den
> direkt och köpte en syncross på xxl för 200-300
> kr som jag e jävligt nöjd med. De hade en för
> mtb och en för racer. Dvs olika tryck.

BT-pumpen av plast klarar Dunlop, Schraeder och Presta. Man vänder munstycket. Ena sidan tar Dunlop och Presta, andra tar Schraeder.
En bra punp för det priset. Ganska lätt också. Alupumpen verkar däremot inte vara ngn höjdare enligt dina erfarenheter.

Alupumpen för 49 är inget vidare, känns racklig och handtaget funkar dåligt åtminstone för mina händer. Men den går ju att använda.

Däremot tycker jag den lilla svarta av plast för 39 är rätt så duglig.

Men ingen av dem är ens nära mina två från Blackburn.

Har arbetat mig igenom ngt antal minipumpar i priser upp till runt 350 kr.
vetetusan om inte biltemas är bäst, e iaf bland de bättre.

runt 7 bar nås efter cirka 300 pumptag... - jobbigare än tabataintervaller, men kanske ger mer träning

kör nu enbart med co2 pump

Tabataintervaller... lol

Det var alltså den lilla svarta i plast - nr. 27507 - jag menade, ingen annan. Visst måste man pumpa många gånger, men å andra sidan går det ganska lätt också genom att den är så smal. Än har jag aldrig hört någon säga något otvetydigt dåligt om den, men jag är nyfiken på om den klarar att pumpa ett smalt racerdäck till fullt tryck.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Pumpar/Cykelpump-27507/

27-507_l.jpg

Senast ändrad:
Jag använde biltemas plastpump till mtb-däck tills plasten sprack efter något år. Prisvärd är den verkligen, men jag skulle inte köpa den igen. Jag skulle säga att den precis som de flesta andra minipumpar inte klarar av att pumpa upp till 8 bar, men den klarar av att pumpa upp tillräckligt för att du ska kunna cykla vidare utan problem.

När biltemas gick sönder så köpte jag en minipump med slang. http://happymtb.org/forum/read.php/1/2128074 Det rekommenderar jag starkt eftersom ventilen inte alls belastas på samma sätt.

Köpte den billiga plastvarianten när jag återupptog cykelintresset. Den har nog hängt med i fyra år eller så nu. Tänkt uppgradera ibland med den har ju inte gett upp än. Använder den främst till fulcross och mtb (presta och schrader), så hur den funkar till höga tryck vet jag inte. Men det kostar ju som två påsar bilar. Bara köp och testa. Funkar ju reserv/extrapump om inte annat.

Det finns en variant av den där på Jula, den är identisk på utsidan men med tvådelad teleskopisk insida. Den är riktigt bra och funkar med presta och schrader. Vet inte hur det är med 8 bar men teoretiskt så borde den klara högre tryck än bt-pumpen i alla fall, eftersom den har större volym.

Egentligen är ja emot den slit och släng-filosofi som BT representerar. BT, i viss mån Jula, Rusta mfl, de kränger mycket skit som skapar irritation och ett snabbt växande sopberg.

Men... jag har testat lite dyrare minipumpar också, köpta hos den lokala cykelnasaren. De har inte varit bättre än den nämnda BT-pumpen. Så ibland stämmer inte "du får vad du betalar för".

Ubu skrev:
> Det finns en variant av den där på Jula,

Verkligen? Hittar ingen på hemsidan.

Jag har kört med 39:- pumpen i många år, -fantastisk bra.
Jag har flera stycken, på flera hojar.
Jag har haft dyra pumpar men ingen som är lika bra ....
Man kan få upp bra tryck, men det kräver många tag, dock går varje tag lätt. (300 tag är lagom för ett 23 mm däck)

dabac skrev:
> Ubu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns en variant av den där på Jula,
>
> Verkligen? Hittar ingen på hemsidan.

Men den finns! Den har konstigt nog aldrig funnits på hemsidan, men i butik.

mzi skrev:
> Min nästa minipump blir med slang.

=1 Jag satt och läste tråden tills ni började susa om minipumpar. Det enda jag tänkte då var: "slang äger allt och alla".

En minipump med slang är en gudagåva enligt mig. Sjukt nöjd.

/G

Hade en sån till min MTB ända tills jag var tvungen att använda den, sen köpte jag en ny. Lyckades inte få upp 2bar ens...

/Freddo

Jag är också grymt nöjd med mina två av samma modell, har gått i trogen tjänst på standardcyklar och barnvagnar i 5-6 år nu. Synd att den är lite för lång för ryggfickan bara.

Tillbaka
Topp