Klarlacka rå Alu-ram eller låta bli?

Apotekarnes

Aktiv medlem
Jag behöver lite råd! Jag har en Mondraker Summum som jag strippat ren från all lack och primer, så nu är det en snygg rå borstad aluram. Idén har varit att klistra på ett nytt dekalset och sen klarlacka med en halvmatt 2K-spray. Men innan jag går vidare tänkte jag passa på och fråga om råd gällande några frågor jag har:

* Kommer lacken fästa bra utan primer? (Spraymax klarlack 2K) Eller är det risk för lacksläpp med tiden?
* Om jag låter bli att klarlacka, brukar aluramar bli sådär svarta och skita ner allt de vidrör som en del annan aluminium? Det finns ju lite olika kvaliteter och jag har noll koll på vad som är standard i cykelvärlden.
* Finns det andra bättre sätt att underhålla en rå aluram? Vax eller liknande?

Tacksam för tips!

Kolla där

Om du inte förvarar den utomhus räcker der med vaxning för att den skall hålla sig fräsh i flera år.

jag har slipat bort färgen och avslutat med roterande stålborste på alufälgar, sedan ingen efterbehandling.

oxiden som sedan bildats är alumniniets bästa skydd, och har varit svår att i sig förnimma. fälgarna behållit en angenäm blankborstad finish. ingen anledning krångla till det med vax eller lack i de fallen.

oxiden är en hållbar och självreparerande yta, och jag skulle alltså börja där, se om jag blir vän med den?. det finns dock vissa alukvaliteer som oxideras gråare, okänt för mig vilka. råkar man ha en sådan får man väl åtgärda sekundärt tänker jag.

cuben på bilden är eloxerad från fabrik, inte lackad, och ramen har alltså ett högblankt utseende. detta att jämföra med de borstade fälgarna.

tycker ändå de står sig bra i sammanhanget.
.
IMG_1608.webp
IMG_5145.webp
IMG_4567.webp

jag har slipat bort färgen och avslutat med roterande stålborste på alufälgar, sedan ingen efterbehandling.

oxiden som sedan bildats är alumniniets bästa skydd, och har varit svår att i sig förnimma. fälgarna behållit en angenäm blankborstad finish. ingen anledning krångla till det med vax eller lack i de fallen.

oxiden är en hållbar och självreparerande yta, och jag skulle alltså börja där, se om jag blir vän med den?. det finns dock vissa alukvaliteer som oxideras gråare, okänt för mig vilka. råkar man ha en sådan får man väl åtgärda sekundärt tänker jag.

cuben på bilden är eloxerad från fabrik, inte lackad, och ramen har alltså ett högblankt utseende. detta att jämföra med de borstade fälgarna.

tycker ändå de står sig bra i sammanhanget.
Ytan på dina fälgar är ungefär vad jag har på ramen just nu. Jag har iofs inte använt borste utan en slipduk för slutfinish eftersom borsten inte kommer åt överallt. Oxideringen i sig är inget problem, men jag vill inte att hud och kläder ska bli skitiga efter kontakt, och jag har haft en del alu-föremål genom åren som släppt ifrån sig gråsvart sörja överallt.

En anledning till att jag ens överväger lack är att jag vill försegla mina nya dekaler så att de inte ramlar av eller nöts bort för fort.

det är ju också möjligt att stålborstandet i sig medverkar till en gynnsamt utseende på den oxidering som ändå kommer.

om den inte hunnits med att utvecklas, och man varit tidig med ytbehandling kan det uppstå fläckar där t ex lacken släpper. har dekalerna så dålig kvalitet att de behöver förseglas skulle jag nog tveka att sätta dit dem?

innan eventuella dekaler och ytbehandling åker på leder mitt resonemang alltså till att det kan vara fördelaktigt låta oxiden få ha sin gång en tid. det kan hända det räcker med några veckor, har inte koll riktigt.

det är ju också möjligt att stålborstandet i sig medverkar till en gynnsamt utseende på den oxidering som ändå kommer.

om den inte hunnits med att utvecklas, och man varit tidig med ytbehandling kan det uppstå fläckar där t ex lacken släpper. har dekalerna så dålig kvalitet att de behöver förseglas skulle jag nog tveka att sätta dit dem?

innan eventuella dekaler och ytbehandling åker på leder mitt resonemang alltså till att det kan vara fördelaktigt låta oxiden få ha sin gång en tid. det kan hända det räcker med några veckor, har inte koll riktigt.
Tack för tipset!
Dekalerna är från spanska rotulosvilcho.com och de känns ändå ganska seriösa. Jag har tänkt sätta ramskyddsfilm på åtminstone delar av cykeln och Plan B är väl att låta skyddsfilmen täcka dekalerna och sen nöja mig så och skippa lackering.

extra skydd i form av skyddsfilm låter som ett vettigt förslag? enkelt och bra, som bonus ges möjlighet vänta ut den spontana oxideringen ett tag innan applicering. dels att den är blir färdig, dels kolla om man trivs med den.

under tiden kan man ju använda cykeln:)

extra skydd i form av skyddsfilm låter som ett vettigt förslag? enkelt och bra, som bonus ges möjlighet vänta ut den spontana oxideringen ett tag innan applicering. dels att den är blir färdig, dels kolla om man trivs med den.

under tiden kan man ju använda cykeln:)
Ja precis.Dessutom är djupglans och superfinish är sekundärt på den här cykeln. Den kommer köras hårt och tävlas på under kommande säsong av en 16-åring, och kommer garanterat krascha både en och två gånger. (Den har faktiskt redan gjort debut på pinkbikes friday fails...)

Jag kör en råslipad aluminimun-ram sen några år. Jag har ingen behandling, utan brukar putsa (borstad look, scotch-brite) och vaxa en gång per säsong och sen låta den bli som den blir. Oxiden på ytan sitter inte hårt så metallen är inte jätteskyddad, men så länge man inte utsätter den för stora mängder salt så lär den nog hålla i några årtionden.

En aluminiumram med synlig aluminium från fabrik är klarlackad för att skydda metallen, men om det inte görs direkt i fabrik är det så vitt jag förstått det svårt att få till finishen så bra så att man dels inte lackar in imperfektioner (om man är ute efter perfekt look) och dels så att lacken fäster och inte flagar efter en tid. Att perfekt finish är svårt få till kan jag vittna om, men hur effektivt klarlack fäster på imperfekt förarbete vet jag inte eftersom jag inte provat själv.

Jag kom i alla fall fram till att för mig var det lika så bra att låta den vara rå, och putsa/vaxa en gång per säsong. Kör man jättemycket och tvättar cykeln mycket och hårt så kan man nog vilja vaxa mer än en gång.

samma med cuben från 2006 hätovan. inga spår av lack, däremot eloxering. vissa ytor speglande, andra mer blästrade.

man finner till synes samma behandling av slitytan på fälgar avsedda för fälgbroms. mycket motståndskraftig. eventuell lack skulle förbrännas första rejäla inbromsningen

Ja, de har ju inte en nyans av mörkbrunt.😜
äger för all del en moulton som jag försett med saabs 70tals färg sepia metallic. en snygg färg trots att den är brun.

när det gäller mtb-hjul byggde jag för snart tio år sedan två par för 29-an och som fortfarande är mina arbetshästar.

lät före bygget rödeloxera fälgbanorna, vilket bör ligga kashmiren varmt om hjärtat:)

blev första paren av det som skulle bli min favoritbredd 40i, så samma fälgbredd som de två i raw finish längre upp i tråden.

bredden väckte en del debatt här på happy inledningsvis, men inte direkt nu längre. rullet även med i sammanhanget så smala däck som 2,1or får betecknas som vanebildande.

längst fram ett par smala och lätta crest. och ja, de klättrar bättre.
.

IMG_3123.webp
IMG_4691.webp
IMG_6763.webp

Som sagt, aluminium oxiderar blixtsnabbt och oxidskiktet är väldigt tätt, så länge det inte utsätts för något med mycket lågt eller högt pH. Oxidskiktet ställer till det om man ska lackera, så det är stor risk att lacken kommer att flagna vid ”hemmalackning”. Kan väl vara värt att testa med att behålla den råa borstade ytan, den kommer säkerligen bli mattare med tiden, men går det för snabbt är väl alternativet att lämna in ramen för proffsigare förbehandling och lackning. Man blir väl inte svart av de borstade fälgarna här ovan t ex @kais01 ?

Tack för alla råd. Det får nog bli skyddsfilm direkt på aluminium och vaxning på resten av ramen vid behov. Jag får återkomma om ett par veckor när dekalerna kommit och cykeln är hopbyggd igen. Jag frågade google gemini om förslag på på vax och fick tips på detta vax (för båtar)
1770671199097.webp

Låt den bara vara rå? Varför hålla på och krångla med skyddsplast om den inte är klarlackad? Du har ett bättre skydd mot att det blir fult, i att inte ha något skydd alls. För skulle den börja se dassig ut går du över den med scotchbrite, tar väl typ 5-10 minuter. Sedan eftertorkar du med IPA för att ta bort resterna från scotchbriten (dessa svärtar ordentligt om du inte tar bort) och eventuellt om du ids kan du vaxa eller så.

ja det enklaste måste ju vara att vara vän med oxiden, och inte påföra preparat som hindrar den att utvecklas.

tycker borsfade ytan varit hållbar, och inte krävt vaxning eller annan åtgärd.

enda gången jag tyckt ytan blivit gråare och tristare var när jag polerade ett par vevar under hedenhös tid. därefter har jag som sagt stålsborstat som sista finish, och varit nöjd med varaktigheten.

förstås en anekdotisk framgång, och det kan säkert finnas legeringar där man efterhand vill ytbehandla på mer seriöst sätt.

den dagen den sorgen tänker jag...

Låt den bara vara rå? Varför hålla på och krångla med skyddsplast om den inte är klarlackad? Du har ett bättre skydd mot att det blir fult, i att inte ha något skydd alls. För skulle den börja se dassig ut går du över den med scotchbrite, tar väl typ 5-10 minuter. Sedan eftertorkar du med IPA för att ta bort resterna från scotchbriten (dessa svärtar ordentligt om du inte tar bort) och eventuellt om du ids kan du vaxa eller så.
Hade det varit en XC-hoj är väl ramskyddsfilm varit onödigt, men nu är det en DH-tävlingscykel som kommer utsättas för sjukt mycket stensprut och sannolikt en hel del vurpor också. Att fabriksdekalerna såg ut som skit är största anledningen till att lacken åkte av till att börja med så de nya kommer få lite film så de håller bättre, i alla fall på downtube och toptube.

Min Bullit i raw-finish är 5 år gammal nu och har tvättats max 1 gång per år. Ser fortfarande ut som när den var ny. Det är en matt finish på den, typ scotch-brite-borstad. Väldigt bra.

Tillbaka
Topp