Klasser i Bockstensturen

svegar

Medlem
Klasser i Bockstensturen
Hei, jeg er norsk og skal delta på Bockstensturen om to uker, var med sist for 15 år siden og har lyst igjen. Vil kjøre 90 km, men er usikker på hvilken klasse jeg skal anmelde meg i. Sport eller tevling? Er 53 år, var 8 av 67 i M50-59 i den norske Ultrabirken i fjor, som er ca 6 timer på stier. 45 av 200 uansett aldersklasse, inkludert eliten.

Jeg ønsker å delta i den klassen som gir meg mest konkurransefølelse, men om Tevling nærmest er en eliteklasse er jeg neppe god nok og vil sikkert ikke få noen rundt meg. Eller er Tevling den de fleste stiller opp i?

sv

Klasser i Bockstensturen
Hei, jeg er norsk og skal delta på Bockstensturen om to uker, var med sist for 15 år siden og har lyst igjen. Vil kjøre 90 km, men er usikker på hvilken klasse jeg skal anmelde meg i. Sport eller tevling? Er 53 år, var 8 av 67 i M50-59 i den norske Ultrabirken i fjor, som er ca 6 timer på stier. 45 av 200 uansett aldersklasse, inkludert eliten.

Jeg ønsker å delta i den klassen som gir meg mest konkurransefølelse, men om Tevling nærmest er en eliteklasse er jeg neppe god nok og vil sikkert ikke få noen rundt meg. Eller er Tevling den de fleste stiller opp i?

sv
Det är bra cyklat ?
Tävlingsklass har åldersklasser, tror att det kommer passa dig fint. Även i sportklassen går det undan, finns många snabba. Personligen tycker jag det är roligare att cykla om än att bli omcyklad ?
Om det är till någon hjälp så hittar du förra årets resultat här: https://bockstensturen.r.mikatiming.de/2022/

Klasser i Bockstensturen
Tävling M50
Edit Har inte hört hur dom gör med startfållor än iom att det är sm ..om dom kör åldersklasser för sig eller om dom gör som vanligt (boring) och seedar alla hej vilt.

Klasser i Bockstensturen
Takk! Om jeg har norsk Masterlisens, må jeg også ha svensk lisens? Og hvordan er starten, starter alle samtidig, Sport og Tevling? I 2022 er det resultater for Tevling og Motion, Motion virker ikke å ha aldersklasser og er urangert? Da jeg var med for 15 år siden var også Guldmedalj en greie, husker ikke helt kriteriet, var de innenfor en viss tid, eller 100 første eller noe? Er det fortsatt en greie?

Jo, jeg kan lese, også svensk, men blir ikke klok av websiden likevel. Hva er Herrar 50 i forhold til Sport, som starter samtidig? Og hva er så BST 90 Motion?

11.00 Herrar Elit och Herrar Junior
11.01 Herrar 30, 40, 50, 60 samt Sport
11.18 Damer Elit och Damer 30, 40, 50, 60 samt Sport
11.20 BST90 och BST60 Motion damer och herrar

sv

Klasser i Bockstensturen
Takk! Om jeg har norsk Masterlisens, må jeg også ha svensk lisens? Og hvordan er starten, starter alle samtidig, Sport og Tevling? I 2022 er det resultater for Tevling og Motion, Motion virker ikke å ha aldersklasser og er urangert? Da jeg var med for 15 år siden var også Guldmedalj en greie, husker ikke helt kriteriet, var de innenfor en viss tid, eller 100 første eller noe? Er det fortsatt en greie?

Jo, jeg kan lese, også svensk, men blir ikke klok av websiden likevel. Hva er Herrar 50 i forhold til Sport, som starter samtidig? Og hva er så BST 90 Motion?

11.00 Herrar Elit och Herrar Junior
11.01 Herrar 30, 40, 50, 60 samt Sport
11.18 Damer Elit och Damer 30, 40, 50, 60 samt Sport
11.20 BST90 och BST60 Motion damer och herrar

sv
Herrar 50 är en tävlingsklass, precis som Elit. De tävlingsklasser som finns är:
Elit: Ingen åldersindelning
Sport: Ingen åldersindelning (minst 17 år för långlopp), möjlighet att köpa engångslicens. Jag ser sport lite som tävling men lite mer "relaxed" inställning. Det finns dock många som kör riktigt fort även i sport.
H30, H40, H50... Tävlingsklasser med åldersindelning 30-39, 40-49, 50-59

Föruom de som kommer att finnas på BST finns det ytterligare klasser som arrangören kan välja att ha: https://scf.se/mountainbike/tavling/tavlingsklasser/

Som @hm skriver ovan så finns det inget krav på att varje tävlingsklass skall ha en egen startfålla. Elit brukar självklart starta först men det kan vara en generell seedning för startfållor utifrån tid på tidigare lopp oavsett vilken tävlingsklass man kört. Jag tolkar tiderna som att man kommer släppa elit först, sedan startar H30, 40, 50, 60 och sport samtidigt och det är inte omöjligt att den som är först att lägga sin cykel i fållan också får starta först...

Klasser i Bockstensturen
Tror helt klart det räcker med norsk licens . Om licensen har ett uci nummer kan jag inte tänka mig något annat ..som sagt m50 är din klass . Sport är till för yngre som inte är tillräckligt bra för elit .

Klasser i Bockstensturen
Är det någon som har bra koll på underlaget för årets bockstenstur? Jag kommer nog köra 60km. Är inte riktigt laddad för 90km just nu.

Jag har två hjulpar. Ett lättare par med 2,25 Racing Ralph och ett lite tyngre par med 2,35 Ground Control / Purgatory. Det är helt klart bättre grepp på våta rötter osv med 2,35-däcken.

Om någon har lite koll på underlaget inkl vädrets påverkan får ni gärna skriva ett par rader!
1693139244965.png

Klasser i Bockstensturen
Racing Ralph, det finns ingenting överhuvudtaget som oavsett väder rättfärdigar Purgatory.
Inte ens 2015(eller var det 16?) när det regnade hela dagen hade jag hellre valt Ground Control.

Ja det blir kanske lite lerigt men den absoluta merparten spenderar du i RaRa-terräng.

Klasser i Bockstensturen
Jeg ser banan er 10 km kortere i år enn i 2022. Hva er andelen sti/grus/asfalt, og er dette omtrent likt fordelt om man deler banan i f.eks fire? Jeg ser det er 20km mellom drikkestasjonene fram til 60km, så 15km på slutten. Kan man forvente omtrent samme gjennomsnittsfart hele veien, eller er det vesentlig raskere på noen av disse strekningene? Forsøker å lage et tidsbudsjett, inkludert drikke i sekk og flaske.

sv

Klasser i Bockstensturen
Jeg ser banan er 10 km kortere i år enn i 2022. Hva er andelen sti/grus/asfalt, og er dette omtrent likt fordelt om man deler banan i f.eks fire? Jeg ser det er 20km mellom drikkestasjonene fram til 60km, så 15km på slutten. Kan man forvente omtrent samme gjennomsnittsfart hele veien, eller er det vesentlig raskere på noen av disse strekningene? Forsøker å lage et tidsbudsjett, inkludert drikke i sekk og flaske.

sv
Den nya banan är tuff men väldigt fin! Mycket stig generellt. Banan är relativt jämntuff, särskilt om man jämför med tidigare år då det fanns långa riktigt lättåkta partier påväg ut till Åkulla och påväg hem till Varberg. Mellan 60-70 km möjligen aningen snabbare då det är mer grus och lite mindre stig, dock fortsatt en hel del backar samt en del ackumulerad trötthet för de flesta :)
På Engelbrektsloppet och Mörksuggan snittade vinnarna nästan 31 km/h. Jag gissar att vinnaren på Bockstensturen får ca 5-6 km/h lägre snittfart.

Klasser i Bockstensturen
Den nya banan är tuff men väldigt fin! Mycket stig generellt. Banan är relativt jämntuff, särskilt om man jämför med tidigare år då det fanns långa riktigt lättåkta partier påväg ut till Åkulla och påväg hem till Varberg. Mellan 60-70 km möjligen aningen snabbare då det är mer grus och lite mindre stig, dock fortsatt en hel del backar samt en del ackumulerad trötthet för de flesta :)
På Engelbrektsloppet och Mörksuggan snittade vinnarna nästan 31 km/h. Jag gissar att vinnaren på Bockstensturen får ca 5-6 km/h lägre snittfart.
Mye sti og tross alt ganske høy gjennomsnittsfart, altså god flyt og god fart på stiene, jeg antar lite crux og teknisk vanskelig? Sykler de aller fleste på fulldemper, eller kan man like godt kjøre en robust hardtail? Har fulldempet lett stisykkel (120/130mm) med lette hjul og lettrullende dekk, eller enda lettere stisykkel (stihardtail med 130mm gaffel) og lette hjul med STORE lettrullende 29x3.0-dekk. Bontrager XR2 Team Issue på begge syklene, 2.6 på fulldemper, 3.0 på hardtail.

sv

Klasser i Bockstensturen
Om någon jagar boende avbokade jag precis ställplats husvagn/husbil för imorgon till söndag dvs 2 nätter. Bra plats vid sjön - skynda skynda. Kanske hade varit bra som parkering ?

Åkulla outdoor resort

Klasser i Bockstensturen
Inte så mycket sten och rötter på stigarna åkulla
Mye sti og tross alt ganske høy gjennomsnittsfart, altså god flyt og god fart på stiene, jeg antar lite crux og teknisk vanskelig? Sykler de aller fleste på fulldemper, eller kan man like godt kjøre en robust hardtail? Har fulldempet lett stisykkel (120/130mm) med lette hjul og lettrullende dekk, eller enda lettere stisykkel (stihardtail med 130mm gaffel) og lette hjul med STORE lettrullende 29x3.0-dekk. Bontrager XR2 Team Issue på begge syklene, 2.6 på fulldemper, 3.0 på hardtail.

sv
Inte mina hemtrakter men stigarna har väl inte så mycket sten och rötter i åkulla. Mer jord och lera

Klasser i Bockstensturen

sv
Nja, allt är ju relativt men på många stigar kan man hitta gott flyt :)
Jag tror som sagt vinnaren på lördag kommer ha betydligt lägre snittfart än vid andra lopp i årets svenska långloppscup. Om vinnaren snittar 25 km/h får det i svenska långloppssammanhang anses som en tuff bana.
Personligen föredrar jag heldämpat på de flesta långloppsbanor och hade definitivt valt heldämpat på lördag :)
Killgissar att samtliga top-10 och minst 90% av top-50 kör heldämpat

Senast ändrad:
Klasser i Bockstensturen
Bästa banan någonsin .
Men jag hade inte min bästa dag tyvärr
Rullade in på 4.11 . Men vad hände i damklassen? Hoppa dom över sista loopen :) .
Jag Har aldrig varit i närheten av tjejspö förr utan brukar snarare va 1/2 timme före ...

Klasser i Bockstensturen
Vad kul att ni gillade den nya banan! Jag var en av många banansvariga och cyklade inte själv utan stod och hejade uppe vid toppen efter knappt 35 km där det var en ögla med singletrack. Starkt jobbat ni som körde!
Är det något ni hade velat ändra på vad gäller bana/skyltning/annat till nästa år? :)

Klasser i Bockstensturen
Vad kul att ni gillade den nya banan! Jag var en av många banansvariga och cyklade inte själv utan stod och hejade uppe vid toppen efter knappt 35 km där det var en ögla med singletrack. Starkt jobbat ni som körde!
Är det något ni hade velat ändra på vad gäller bana/skyltning/annat till nästa år? :)
Lite tydligare skyltat i startområdet. Men längs banan var det ok enligt mig.

Klasser i Bockstensturen
Nja tycker det var lite lite skyltar på några ställen. Men överlag ok .
Va främst sista loopen 30k jag kommer ihåg . Va en höger in på en liten stig från grusväg , där det typ satt e skylt som jag såg i sista sekunden. Sen var det ett vägskäl där jag inte såg nån skylt . Chansade vänster och såg då en skylt ligga i diket vilket iofs kan hända framförallt om det bara är 1 skylt . Men var även på fler ställen man iaf hann undra om man kört rätt .. Men jag gjorde iofs det så skyltningen måste defako varit bra.

Klasser i Bockstensturen
Stort tack för ett som vanligt strålande arrangemang. Hade ingen toppdag själv, kan konstatera att årets 60-bansträckning var bra mycket jobbigare än 75 som jag körde 2021 och 2022.

Enda kritiken jag kommer på är att det blev rejäla stopp/kö några gånger första milen eftersom Motion 90 och 60 startade tillsammans. Hade nog inte varit helt fel att köra 60-klassen en halvtimme/timme efter 90. Finns säkert nackdelar med det också iofs.

Klasser i Bockstensturen
Takk for et veldig godt arrangement og fantastisk bra bane. For min del hadde jeg en veldig tung dag med lite overskudd, jeg fikk aldri opp tempoet. Et par uhell underveis gjorde også at jeg tapte en del minutter. Det er 17 år siden jeg var med forrige gang, hastigheten har vel dessverre ikke gått opp på de 17 årene...

Igjen takk til arrangøren for et flott arrangement.

sv

Klasser i Bockstensturen
Rolig bana och över lag bra skyltat men som någon annan nämnt så var det ett par ställen man undrade om man kommit rätt. Det jag saknade då var en pil säg 20-50m efter vägskälet så att man snabbt får en bekräftelse på att man är rätt.

Klasser i Bockstensturen
35 minuter från banan. Inser nu att jag hade en infektion i kroppen när jag körde. Hade hög puls och ingen kraft alls. Trodde att det berodde på en tidigare förkylning och utebliven träning men nu har jag halsfluss så det var lite ny skit jag fått. Jag får nog skylla på barnens skolstart.

Hur som helst, håll till godo med ett smakprov från banan.

Tillbaka
Topp