Klättra 1000m

Maakus

Aktiv medlem
Klättra 1000m
Tjena!

Måste ju testa hur det känns med 1000hm.
Så 12 rundor till toppen av ÄGB är planerat.
Vad bör man tänka på?
Mycket vatten och mycket käk?

Klättra 1000m
Tackar.

Gissar på att 63,5 grafer gaffelvinkel och 170/160mm, 27,5" med däckkombon Ass-Dissector kanske inte är det bästa vapnet för att får en bra tid. Men det är det jag har haha :)

Klättra 1000m
Äh. Det är bara att veva på länge så är man där förr eller senare. Göteborg är ju inte platt. Enligt loggen körde jag nästan 600 igår på en vanlig stigtur efter jobbet där vi inte gick in för att klättra en massa. Mat före. Vatten och en näve godis på vägen. Blev iofs rejält trött i slutet men då hade jag vevat fem mil också.

Klättra 1000m
Sen ska det väl tilläggas att 1000 hm I korta etapper inte alls känns som att veva sig upp samma sträcka i ett svep när det aldrig tar slut eller blir något avbrott.

Lite humörberoende det där. Att klättra 12 gånger kan jag tycka suger, när man kryssat av 4 i huvudet och har 8 kvar. När man är i Alperna och har 1.5 timme upp t ex så kommer man in i en annan zon och bara trampar imho. Men där är vi olika, många delar upp en längre klättring i kortare bitar just för att kunna bocka av i huvudet.

Klättra 1000m
Ingen aning om hur brant eller tekniskt den aktuella backen är. I sig är dock 1000 hm på cykel inte något att oroa sig speciellt mkt över. Man gnetar på en stund och sen är det gjort.

Klättra 1000m
Lite humörberoende det där. Att klättra 12 gånger kan jag tycka suger, när man kryssat av 4 i huvudet och har 8 kvar. När man är i Alperna och har 1.5 timme upp t ex så kommer man in i en annan zon och bara trampar imho. Men där är vi olika, många delar upp en längre klättring i kortare bitar just för att kunna bocka av i huvudet.
Jag skulle aldrig få för mig att bara cykla varv i en backe så det kan jag inte jämföra med rakt av. Men att cykla en lång tur med många små backar som råkar bli en lång tycker jag inte är så betungande. Att klättra en lång backe i ett svep kan iofs också vara ok när man är inställd på det men det märks mer att det är en lång backe så att säga.

Klättra 1000m
Jag körde 1200 meter i en närliggande grusvägsbacke förra veckan, det blev 64 km och 6 vändor i backen. Varje klättring 4,65 km med brantaste partierna på runt 10-11% i början, men sen bara 2-4%. Lägger man sig bara på en lagom nivå så är det lugnt så länge det inte är för brant. Blir nog en sväng dit i eftermiddag också.

Klättra 1000m
Den här. (Det blev visst 13 gånger.)
82m.png

Dubbelkolade så att det var rätt
108m.png

Klättra 1000m

At trampa eller går uppför 1000 hm är bland det bästa som finns. Man bara gör och tappar koncepten av tid. I alperna får man också otrolig fina vida vyer och toma, vilda natur (om man inte cyklar lvg). Saknar virklig alperna här i Sverige.
Tror jag inte skulle motivera mig att göra samma runda 12 gånger på samma dag.

Tillbaka
Topp