Klick eller inte vid långcykling...

Alla gör som de vill?

Personligen cyklar jag inte en meter utan SPD, men vi har alla olika preferenser, erfarenheter och idéer.

Tack och lov så finns det massor olika val beroende på vad man gillar. Det nytillverkade faktiskt clipspedaler för de som går igång på det.

PappaG sa:
Jag vill tipsa om spd sandaler om du ska cykla på sommaren.
Tunna och tjocka strumpor samt neopren överdrag så klarar du alla väder.
Om det blir varmt kan du köra utan sockar. Om det regnar så torkar de snabbt så slipper du blöta skor en hel dag. Byt bara strumpor så blir det torrt efter regnet.

Jag har alltid med mig ett par andra sandaler också för att gå i. Dels om jag tänker vandra eller gå och äta på kvällen.
sandaler låter ju väldigt mitt emellan , borde väl vara perfekta på spinnpass, eller finns det någon nackdel?

Sitter aldrig fast utomhus, hur långt jag än cyklar. Tycker dessutom om att variera var jag har foten på pedalen beroende på terrängen.
Att sitta fast får mig att känna mig låst och nästan lite nedgraderad till att bli en maskin som bara mekaniskt utför ett rundtramp. Det funkar på tråkiga spinningpass men ute i verkligheten vill jag vara lös och fri.

Förresten så är väl äventyrarnas fokus inte själva cyklandet? Det är väl ett fordon som tar dem från en punkt till en annan där cyklandet (hur trevligt det kan vara) är en del i något större.

Oavsett vad du väljer hoppas jag att du får en trevlig tur!

Detta har väckt mig ur min dogmatiska slummer.

Jag har cyklat hyfsat långt både med plattisar och med SPD. Skillnaden är inte så stor som vissa vill tro. På 70 mil i civilisationen spelar det ingen roll, men ska du vara ute längre, och längre bort, kan du få fundera över vad du gör om dina skor går sönder, eller blir för varma eller för svala för klimatet du har tagit dig till. Har du plattisar är det bara att pipa in i någon by och köpa första bästa bättre, har du SPD så får du börja modda dina skor.

Vad gäller möjligheten att vandra runt lite lätt däremot så går det som många sagt utmärkt med vissa skor typ Giro Rumble, alternativt så tar ett par schyssta vandringssandaler inte mycket plats eller vikt.

Det går ju bra att cykla kångt och länge utan spd, fast det är klart, vi är ju olika skapta. En del är lite vekare och kan därför behöva den extra hjälp spd kan ge.

Körde Stålfarfar med spd förresten?

Om man är van vid SPD och tycker det är bra så har väl den uppenbara lösningen redan presenterats. Kör en kombipedal, med en hyffsat styv "touring"-sko. Valfritt att använda SPD-sidan eller inte. Skon går att gå i normalt. Går pedalens SPD sönder eller klossen lossnar, inga problem. Variera fotens position genom att byta mellan icke-spd eller inte. Går skon sönder, köp en vanlig.

ForesterGuy sa:
Kung Stalle sa:
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att sveriges mesta långfärdscyklister kör på vanliga platta pedaler och kängor/sandaler/skor.
Göran Kropp körde i kängor när han cyklade till Mt Everest om jag inte missminner mig.

Stalle

Cykla i kängor?

Nu är jag både sen på bollen och har säkert drabbats av aspergers, men inte är det särskilt kontroversiellt att cykla i kängor?

Det trodde jag var vanligt förekommande åtminstone vintertid?

Själv kör jag fullösningen med ett par rejäla arbetsskor under vintern. Blir inte riktigt lika klumpigt som de än tyngre vandringskängorna, men samtidigt är de både tillräckligt höga och vattenavvisande för att man inte ska behöva dra sig för lite push bike i vinterlandskapet. Därtill är sulan relativt styv och dessutom i halkskyddat material. Klart godkänt grepp m.a.o. Slipper
som bekant dessutom frysa om tårna.

Senast ändrad:
SGS sa:
ForesterGuy sa:
Kung Stalle sa:
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att sveriges mesta långfärdscyklister kör på vanliga platta pedaler och kängor/sandaler/skor.
Göran Kropp körde i kängor när han cyklade till Mt Everest om jag inte missminner mig.

Stalle

Cykla i kängor?

Nu är jag både sen på bollen och har säkert drabbats av aspergers, men inte är det särskilt kontroversiellt att cykla i kängor?

Det trodde jag var vanligt förekommande åtminstone vintertid?

Själv kör jag fullösningen med ett par rejäla arbetsskor under vintern. Blir inte riktigt lika klumpigt som de än tyngre vandringskängorna, men samtidigt är de både tillräckligt höga och vattenavvisande för att man inte ska behöva dra sig för lite push bike i vinterlandskapet. Därtill är sulan relativt styv och dessutom i halkskyddat material. Klart godkänt grepp m.a.o. Slipper
som bekant dessutom frysa om tårna.

Ja, själv använde jag mina Lundhags Forest... ?

moros sa:
Om man är van vid SPD och tycker det är bra så har väl den uppenbara lösningen redan presenterats. Kör en kombipedal, med en hyffsat styv "touring"-sko. Valfritt att använda SPD-sidan eller inte. Skon går att gå i normalt. Går pedalens SPD sönder eller klossen lossnar, inga problem. Variera fotens position genom att byta mellan icke-spd eller inte. Går skon sönder, köp en vanlig.

Har kombipedaler på min gravel som jag hade på cykelsemestern, funkar perfekt.

Hade valt att var fast-klickad 7 dar i veckan. Själv kör jag också med Shimano´s kombipedal med plattis på ena sidan och SPD på den andra. Då kan man cykla i finskor om det skulle behövas. Mina SPD-skor är ett par Nike som dels ser civiliserade ut och är helt ok att gå i.
/steen

Bilagor

• CIMG1177 (2).JPG
    CIMG1177 (2).JPG
    102.5 KB · Besök: 21
steen sa:
Hade valt att var fast-klickad 7 dar i veckan. Själv kör jag också med Shimano´s kombipedal med plattis på ena sidan och SPD på den andra. Då kan man cykla i finskor om det skulle behövas. Mina SPD-skor är ett par Nike som dels ser civiliserade ut och är helt ok att gå i.
/steen
Härlig bild och tack för tipsen...siktar på att se lika glad ut själv när jag beger mig ut på turen :)

wideglide96 sa:
En till fundering....vilket typ av styre skulle ni välja. Finns en del att välja på så ni får gärna länka till det ni gillar!

Vad gillar du annars? Blir nog bäst med den typ man annars har/gillar.
Jag semestercyklade som sagt 70 mil några somrar sen. Dagsetapper på 10-15 mil, ganska mycket på cykeln, tror en van cykelsemestrare hade klarat sig på en bråkdel av packningen. Hade en gravel med bockstyre, var helt perfekt. Så för min del skulle det bli bockstyre nästa gång också - utan att tveka en sekund.

Tillbaka
Topp