Klicka ur SPD

Hr F

Medlem
Klicka ur SPD
Jag har funderat över en sak ett slag, nämligen hur man klickar ur SPD. Enligt de instruktioner jag sett skall man ta sig loss genom att vrida hälen utåt. Hur jag än försöker så tycker jag det är mycket enklare att vrida hälen inåt. Lägger jag mig till med en olat som kommer att straffa sig vid en paniksituation? Det vore intressant att hör hur ni gör.

Klicka ur SPD
Häl ut, känns som det kan bli svårt med häl in i vissa lägen. Jag har en pedal, eller kloss lite oklart, där jag måste dra lite upp innan jag kan klicka ur däremot.

Klicka ur SPD
Hr F skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har funderat över en sak ett slag, nämligen
> hur man klickar ur SPD. Enligt de instruktioner
> jag sett skall man ta sig loss genom att vrida
> hälen utåt. Hur jag än försöker så tycker
> jag det är mycket enklare att vrida hälen inåt.
> Lägger jag mig till med en olat som kommer att
> straffa sig vid en paniksituation? Det vore
> intressant att hör hur ni gör.

Tvivlar på att kan vrida inåt när du är intill kedjestaget, och där kommer du vara när det behövs, om inte nu så i alla fall förr eller senare.

Klicka ur SPD
Jag upplever att man får bättre 'hävstång' med häl-ut, men ibland när inte pedalen vill så provar jag häl-in och om inte det hjälper så över till den andra pedalen. Efter en tid så kan det gå jävligt trögt så jag brukar fetta in glidytorna på både pedal och sko då och då.

Klicka ur SPD
andrewmtb skrev:
> Beror väl på hur snett man monterat klossorna
> :-) Låter dock inte optimalt!.

+1

Prova att vrida klossen så att spetsen pekar mot stortån, då ska du se att går bättre sen :)

Klicka ur SPD
Min fru har lagt sig till med att klicka ur inåt, nu har hon slitit ut både cykelskor och skoöverdrag genom att det gids mot bakhjulet...

Klicka ur SPD
Jag brukar göra en OTB innan jag klickar ur. Vet inte om det är avsiktligt men faktum är att både M520:an och M540:an är lättare att komma ur om cykeln (och pedalen) hålls upp-och-ner. LVG-pedalerna är inte så så där brukar jag klicka ur på vanligt sätt.

Klicka ur SPD
Lätta på fjäderspänningen på pedalerna om det känns tungt att vrida ur. Särskilt när pedaler och klossar är nya så är det tyngre att vrida ur. När de har slitit in sig med varandra så går det bättre.

/K

Klicka ur SPD
OK. Jag får väl se till att ändra på mina vanor...
Klossarna har jag äntligen lyckats få i läge så jag inte får ont i höger knä så där ändrar jag inte. Och pedalerna är ställda så löst som det bara går.
Fast om jag skall följa H.s råd så skall jag vrida ur inåt med höger fot och utåt med vänster. I alla fall som jag kliver av cykeln...

Klicka ur SPD
railrunner skrev:
> Är det ens möjligt att klicka ut inåt?
> Måste erkänna att jag aldrig ens kommit på
> tanken.

+1
Verkar ju onödigt krångligt. Vid behov av en fot snabbt i backen måste det gå bra mycket enklare och fortare att klicka ur utåt.

Klicka ur SPD
Ja, få in vanan att klicka ur utåt. Jag gjorde fel och har mycket lättare att klicka ur inåt vilket är det jag nu reflexmässigt vilket är olika obra beroende på var i varvet man är.

Finns det höger/vänster på klossarna?

Klicka ur SPD
Jag har märkt att om fjädrarna i mina Shimano blir rejält snustorra efter en tvätt så kan de bli för tröga trots att fjäderspänningen är rätt. Sätter då en droppe olja och de är "som köpes" igen.

picture.jpg

Senast ändrad:
Klicka ur SPD
Köpte cleats nr.56 istället för nr.51 tror jag det var:/ skulle vara lättare att vrida loss "utåt" "snett uppåt utåt" samt "kraftigt ryck rakt upp" dessa funkar klockrent tycker jag! Har ökat fjäderspänningen gradvis för att inte få oönskade urtramp:)

Klicka ur SPD
Jag brukar panikartat vrida hälen alternerande utåt/inåt, sedan försöka slita loss uppåt och när allt failat så försöker jag landa så mjukt som möjligt.

Klicka ur SPD
På amazon klagar några köpare på att kloss nr 56 har resulterat i ofrivillig urkoppling med vurpa som följd, så till viss del är det väl en ngt delikat kompromiss mellan lätt avsiktlig urkoppling men utan oavsiktlig urkoppling. Har själv provat nr 56 (fd 55?) för lvg men tyckte inte den tillförde nåt, kanske är den mer användbar i skogen?

Klicka ur SPD
Jag har blivit varnad för multireleaseklossar av en som drog knäet i styret. Det är inte så jäkla farligt, jag har gjort någon enstaka lugn vurpa där foten inte lossnat men det är extremt ovanligt.

Klicka ur SPD
Jag tror multirelease har mer att göra i stan än i skogen. På landsväg kör man ju med landsvägspedaler så där tillför det ju inte så mycket alls. Men jag vill sitta fast i pedalerna i skogen, inte klicka ur för att jag lutar lite konstigt eller tar i mer än vanligt.

Klicka ur SPD
jonja skrev:
> På amazon klagar några köpare på att kloss nr
> 56 har resulterat i ofrivillig urkoppling med
> vurpa som följd, så till viss del är det väl
> en ngt delikat kompromiss mellan lätt avsiktlig
> urkoppling men utan oavsiktlig urkoppling.

Måste vara en alldeles särskild situation där man vurpar pga att foten blir fri.

Klicka ur SPD
Kanske om man står å bryter i en backe genom att "dra med" sig ena pedalen upp på varje varv? Lossar den då så kan jag tänka mig att man både blir paff och tappar balansen.

Klicka ur SPD
grump skrev:
> jonja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På amazon klagar några köpare på att kloss
> nr
> > 56 har resulterat i ofrivillig urkoppling med
> > vurpa som följd, så till viss del är det
> väl
> > en ngt delikat kompromiss mellan lätt
> avsiktlig
> > urkoppling men utan oavsiktlig urkoppling.
>
> Måste vara en alldeles särskild situation där
> man vurpar pga att foten blir fri.

Yes, stökig nedförsbacke brukar vi kalla det, händer nästan aldrig när man cyklar i skogen ;)

Klicka ur SPD
Väcker denna tråden. Jag har precis köpt SPD och undrar om urklickning. När man stannar...ska man klicka ur båda samtidigt? Eller ska man klicka ur en och "landa" på den urklickade för att sedan klicka ur den andra när man stannat?
Tack

Klicka ur SPD
Eilah sa:
Väcker denna tråden. Jag har precis köpt SPD och undrar om urklickning. När man stannar...ska man klicka ur båda samtidigt? Eller ska man klicka ur en och "landa" på den urklickade för att sedan klicka ur den andra när man stannat?
Tack

Beror väl på, men är det lugnt klickar jag bara ut ena foten och använder det benet som stöd. Men det beror ju på läget såklart. Det kommer naturligt efter några 100 timmar...

Klicka ur SPD
Vanliga SPD? I vanliga MTB-sula?
Skydd är onödigt.
(SPD-SL: överdrag om man går långt)
(SPD på "racersula": krävs extragrejor på skon, typ SM-SH40, om man ska mer än stappla)

Klicka ur SPD
Tack för snabba svar.
Är racer och tänkte inte gå särskilt mycket i dem men in i hiss och ca 10-15 meter på betonggolv i parkeringshus så får nog bli skydd.

Klicka ur SPD
Eilah sa:
Tack för snabba svar.
Är racer och tänkte inte gå särskilt mycket i dem men in i hiss och ca 10-15 meter på betonggolv i parkeringshus så får nog bli skydd.

Men hur ser skorna ur under? SPD-Klossen ligger ju normalt inte an mot golv el mark om man inte borrat hål i ett par vanliga skor. Mina bästa skor har rejält hård sula så de är inte jättebekväma att gå i men det går ju. Har ett par som är jättebekväma att gå i men värdelösa som cykelskor, alldeles för mjuka!

Klicka ur SPD
Det man bör tänka på om man går med klossar är att ta det lite försiktigt om underlaget är hårt och slätt, i synnerhet när man byter riktning. Friktionen mellan plastklossen och t.ex. ett stengolv är inte lysande.

Klicka ur SPD
SPD-SL är ju livsfarliga att gå i!!! Oftast går jag dock bara ut i trapphuset med dem. Någon gång har jag fått gå över ett övergångsställe också.

Vanliga SPD knallar jag runt i en del, det knarrar lite när grus och annat bös hamnar under men vad gör det? :)

Edit On-topic: klickar givetvis ur mig utåt. Har aldrig testat inåt men rent spontant känns det fel.
Stannar jag så klickar jag oftast ur en fot. Finns risken att jag behöver flytta på mig pga. Mördarmaskiner så klickar jag ur båda.

Senast ändrad:
Klicka ur SPD
evirob sa:
Edit On-topic: klickar givetvis ur mig utåt. Har aldrig testat inåt men rent spontant känns det fel.
Stannar jag så klickar jag oftast ur en fot. Finns risken att jag behöver flytta på mig pga. Mördarmaskiner så klickar jag ur båda.

Meningen med inåt är väl egentligen att man klickas ur typ automatiskt om/när man kysser asfalten?

(Utan att ha multi-realese, som jag anser är värdelöst. Följde med de kombi-pedalerna jag hade ett tag på pendlaren, räckte att man körde över en kant lite klantigt el växlar som behövde justeras och hoppade som fasen och man klickades ur ofrivilligt, aldrig mer sådana).

Klicka ur SPD
Nu har jag varit ute och provat igen. Testade lite stadscykling för att träna på i- och urklickning. Ingen vurpa ännu i alla fall, men antar att det kommer när man glömmer att man sitter fast. Klickar loss utåt och har inte provat inåt, men av era kommentarer är det nog inget jag tänker prova heller. Någon frågade hur de ser ut under, ska se om jag kan fota och lägga upp.

Klicka ur SPD
Gummibitarna på klotsen gör att greppet inte är jättedåligt. Fungerar finfint att gå i civiliserade miljöer.

När man har klickat i/ur X antal gånger så sätter sig rörelsen i ryggmärgen och man drar instinktivt ut hälarna vid behov. Har kommit på mig själv flera gånger att vinkla ut hälarna när jag cyklar på en "vanlig" cykel med "vanliga" skor och är på väg att kliva av cykeln.

Tillbaka
Topp