"klickande" ljud från framhjulet

turbo100

Medlem
Hej,
Min gamla renoverade pendlarcykel har börjat ge ifrån sig ett ljud när framhjulet roterar och jag tycker det ökar under last.
Det låter som att något liksom ligger mot staget till skärmen eller gaffeln och 'slår i' en gång per varv.. men detta kan jag ju lätt inspektera och detta är inte fallet.
Då ljudet ökar om jag hänger över styret och upplevs minska om jag lägger min ansenliga tyngd bak gissar jag att det har med lager att göra..
Kan ett lager bete sig så?
Mvh T

Sånt driver i alla fall mig till vansinne. Lämplig kväll tar du av hjulet och demonterar navet. Inspektera och se om du hittar källan till ljudet.

Har kikat på allt ’synligt’ och allt verkar sitta som det ska..
Ekrarna har jag inspekterat men tips på hur man bäst inspekterar/känner på dom mottages tacksamt..
Och som sagts, man blir nästa tokig på ljudet..

Jag har ett hjul som klickar när det är lite luft i det. Är ventilen som klapprar mot fälgen.

En ospänd eker känner du att den är lös. Men de brukar gnissla mer, inte klicka så mycket. Men annars, klämmer du ihop 2 ekrar strax ovan/under de korsar och de rör på sig en massa är de inte spända. Eller så snurrar du hjulet och sticker in ett finger. Snurrar du för fort går fingret av, snurrar du lagom och ekrarna är korrekt spända låter det "plong,plong,plong..." . Felspända ekrar låter fel

växelcykel sa:
Ekrarna har jag inspekterat men tips på hur man bäst inspekterar/känner på dom mottages tacksamt..

Har du 2 konton att skriva från?

storfiskarn sa:
växelcykel sa:

Har du 2 konton att skriva från?

Man får alltid bästa svaren när man pratar med sig själv.

Nja - skrev från en pendlande kollegas dator... med kollegans goda vetskap...
kanske borde loggat ut från hans och in på min för övrigas skull :) . my bad

turbo100 sa:
Min gamla renoverade pendlarcykel har börjat ge ifrån sig ett ljud när framhjulet roterar och jag tycker det ökar under last.
Det låter som att något liksom ligger mot staget till skärmen eller gaffeln och 'slår i' en gång per varv.. men detta kan jag ju lätt inspektera och detta är inte fallet.
Då ljudet ökar om jag hänger över styret och upplevs minska om jag lägger min ansenliga tyngd bak gissar jag att det har med lager att göra..
Kan ett lager bete sig så?
Ja, ett lager kan bete sig så
Åtminstone om det är ett lager med lösa kulor, så gott som allt fett har torkat bort och kulorna har rostat,
då kan de ge ett "klickande" ljud när hjulet roterar
Bäst är förstås att byta kulor och även konor (om det behövs) + rikligt med nytt fett,
men i värsta fall kan det räcka med att polera kulorna och rikligt med nytt fett.
Läs mer här: https://www.sheldonbrown.com/cone-adjustment.html

/Håkan

Kolla så hjulet inte är för mjukt och går snett i ramen under last. Jag hade det problemet med ett lite för brett däck.
KjellF

Hej och tack för alla bra tips!
på min tidigare cykel så hade jag problemet med att det skrapade under last men då märkte jag tydligt att det gick mot ett skärmstag. På denna pendlarcykel märker jag inte det men visst kan det vara för mjukt - fast det började efter kanske 100 mils pendling, innan dess var det tyst.. ska sägas att jag inte renoverade upp det hjulet när jag fixade allt annat..
Ska montera isär i helgen och inspektera banor och kulor!
Tack!!

Och du har dubbelkollat att du har den lilla meningslösa skruven på ventilen som är där för att förhindra klickande som du beskriver?

Tillbaka
Topp