Klicksystem för pakethållare

commuter

Medlem
Har bytt jobb och ska nu börja pendla med frekvent, har redan en cykel som fungerar för ändamålet men behöver köpa pakethållare. Någon som har erfarenhet av AVS (Altran Velo), KlickFix, Quick-Lock och övriga system? Vilket system som har flest tillverkare av väskor och störst användarbas känns viktigast, behöver ju sedan hitta en väska där man kan ha arbetsdator, matlåda, arbetskläder och träningsskor.

om du fraktar grejorna i en ryggsäck nere vid ryggslutet får du en aerodynamisk fördel och slipper ligga i bocken i pendlingstrafiken. cykeln känns lätt och villig. det är såpass effektivt att det är förbjudet vid tävling.

om du lastar pakethållare blir cykeln tung och tråkig i känslan. kan ändå vara att föredra de fåtal dagar om året det är högsommarvärme.

commuter sa:
Har bytt jobb och ska nu börja pendla med frekvent, har redan en cykel som fungerar för ändamålet men behöver köpa pakethållare. Någon som har erfarenhet av AVS (Altran Velo), KlickFix, Quick-Lock och övriga system? Vilket system som har flest tillverkare av väskor och störst användarbas känns viktigast, behöver ju sedan hitta en väska där man kan ha arbetsdator, matlåda, arbetskläder och träningsskor.

Jag gillar och använder själv en pakethållare av fabrikat Topeak med tillhörande väskor från samma märke. Deras klick-system heter MTX om du vill googla. Mycket bra kvalitet på grejerna och brett sortiment med olika väskor och både vanliga pakethållare och såna man fäster på sadelstolpen.

Örjan Lax sa:
commuter sa:

Jag gillar och använder själv en pakethållare av fabrikat Topeak med tillhörande väskor från samma märke. Deras klick-system heter MTX om du vill googla. Mycket bra kvalitet på grejerna och brett sortiment med olika väskor och både vanliga pakethållare och såna man fäster på sadelstolpen.

Medhåll där, har MTX på flera av mina cyklar och ett flertal väskor. På styret brukar jag köra Klickfix.

Att tänka på om du skulle överväga alternativet ryggsäck är att det kan vara en ganska fin gräns mellan viktmässigt OK och viktmässigt jobbigt. Åtminstone är det min upplevelse av det hela. Sen kan det ju mkt väl vara s.a. sträckan är såpass kort att detta inte är ngt problem. En viktig sak är dock att du kan spänna fast den s.a. den sitter stabilt på ryggen och att innehållet i väskan är still. Ju närmare kroppen tyngden i väskan kommer desto bättre.

Anekdot: Jag har vid några tillfällen cyklat 1-2 mil med en 60-liters ryggsäck på ryggen och en 30-liters ryggsäck fastsurrad på den större ryggsäcken. Det främjar stabil överkropp kan man säga.

Tack för alla svaren! Körde ju ryggsäck på gymnasiet för bra många år sedan. Före jag införskaffar en pakethållare kanske det är värt att se över ryggsäcksmarknaden om man kan hitta en bra ryggsäck med tillräcklig ventilation mot ryggen :)

Ska se över MTX systemet, gott tecken att två i tråden rekommenderar! Gillar också etnicas förslag, lite oväntat, men ser intressant ut!

Bor i Farsta och jobbar i Solna så är 15 km enkel resa varav 7 km är i Stockholm city. Början och slutet blir alltså cykelglädje och andra halvan blir lite väntan på rödljus och andra cyklister.

tror mina väskor är från ortlieb, tycker klicksystemet fungerat utan några som helst problem.

att cykla med ryggsäck är inte att föredra om du har en ordentlig pakethållare.

LTS sa:
Låt dig inte luras in på ryggsäcksspåret. Ryggsäck är för nybörjare.
Tror i och för sig inte att ryggsäck är rätt val för TS, men att döma ut det med det lätt nedvärderande "är för nybörjare" tycker jag är onödigt kategoriskt. Olika saker funkar bra för olika människor med olika behov. Att ryggsäck kan funka bra för transport av saker vid cykling tycker jag denna sida vittnar om http://www.cycloclimbing.com Han kör med ryggsäck och kallar man honom nybörjare har man rätt högt ställda krav.

Har kört med ryggsäck i alla år och som längst pendlat uppemot 40km utan problem.
Att hävda att det är för nybörjare är lite nedlåtande tycker jag.

Föredrar absolut väska på pakethållare.

Kört med Vaude under flera års pendling och vid långfärd. Smidigt klicksystem.

Det finns reservdelar oxå..!

Det är inget fel på att vara nybörjare. Alla är nybörjare på många saker, på ett eller annat sätt, även jag. Jag menar bara att jobbpendling med ryggsäck är ett stadium som man passerar, det tar bara olika lång tid för olika personer. Eftersom commuter redan från början var inne på att låta cykeln bära lasten, men sedan började fundera på att köpa ryggsäck istället p g a en kommentar, så tyckte jag att det var läge för en varning för att komma tillbaks till rätt spår.

Jag kan också komma med en anekdot. Jag har flyttat två gånger med cykel som enda transport. Då använde jag också stor ryggsäck + mer.

Kan tycka att det i så fall vore imbättre att framföra varför du tycker att det är ett bättre val än ryggsäck istället för att använda oinformativa skrivsätt som ”är för nybörjare” och ”komma tillbaks till rätt spår”.

Som sagt, jag tror inte ryggsäck är lösningen för TS men lite förklaring/jämförelse mellan de olika varianterna tror jag skulle vara belysande. Själv har jag ytterst begränsad och inte speciellt positiv upplevelse av packning på cykeln men inser samtidigt att det inte var ngt bra system och att extrapolerande från de upplevelserna inte äg lämplig. Däremot upplever jag personligen inga problem att pendla med ryggsäck så jag är inte riktigt på det klara vad som skulle bli bättre med att ha packningen på cykeln mer än att jag måste antingen skaffa en ny cykel eller köpa extrautrustning till en existerande.

etnica sa:
Denna kör jag får plats med allt som skulle packas förutom skor. Jag kör med ett par skor som jag lämnar på jobbet. Jag kör dock med 13” laptop så större vet jag inte. Sjukt skönt att slippa tung pakethållare.

Finns liteolikaväskor som passar systemet.

https://www.carradice.co.uk/bags/saddle-packs-sqr-bags/super-c-sqr-slim

Den där har jag suktat över länge, men finns väl knappast i butik att klämma på, behöver få in en 13" Dell xps och en kontorsombyte, med tanke på att jag pendlat med 18l på ryggen så borde det ju funka, kanske dags att beställa sig fri från rännilen på ryggen.

Jag trodde att nackdelarna med ryggsäck redan var uppenbara för commuter eftersom han har använt det tidigare men nu ville ha en annan lösning.
Nackdelar med ryggsäck är dålig ventilation av svett under axelband, rygg o s v, samt eventuellt tung vikt på en rygg som för cyklister med sportig sittställning är mycket mer framåtlutad än vid gående. Oavsett om man har mycket eller lite obehag av det så är det något man helt slipper med lasten på cykeln. Dessutom, varför ska man bära själv när man har en cykel som kan göra det? Man ser aldrig ryttare med packningen på ryggen.

Jag har erfarenhet av ryggsäck, så klart. Jag har också pendlat flera tusen mil med Carradice SQR Tour, som finns på samma sida som Slim-varianten som länkades ovan och använder samma system. Sedan, eftersom behovet att ta loss väskan försvann, så bytte jag till pakethållare med fast monterad väska och har pendlat flera tusen mil på det sättet också.
Själv föredrar jag frihetskänslan utan ryggsäck och att slippa bli blöt av ryggsäcken även när det är minusgrader.

Det enda klicksystem jag har erfarenhet av är Ortliebs egna som jag använder när jag cyklar långt. Det funkar bra, men är inte så snyggt när det inte döljs av en väska.

Ska jag cykelpendla kommer jag att bli svettig och behöva duscha så jag är klädd i kläder gjorda för att svettas i. Jag har absolut inget obehag av att svettas på kroppen. Ja, jag kommer sannolikt att svettas mer i kontaktytor med ryggsäcken. För mig är det dock ett faktum snarare än en nackdel då jag tycker att en nackdel närmast definitionsmässigt är något som orsakar något problem. För en person som tycker svettning är obehagligt eller vill bedriva sin cykelpendling utan att bli svettig är situationen förstås en annan. Och jag inser att svettning kanske är ett problem i kyla, men jag cykelpendlar inte när det är risk för halka.

För min del är en ryggsäck en enklare lösning än att börja försöka få på en pakethållare på cykeln alternativt köpa en speciell cykel med pakethållare. Har en tendens att få allt möjligt att börja strula och är inte road av mekande (troligen hänger det ihop). Har än så länge t.ex. aldrig fått en ryggsäck att börja skramla eller knaka medan diverse saker på mina cyklar gjort det och jag misstänker att en pakethållare skulle kunna göra det.

Poängen är bara att värderingen ser olika ut för olika människor och att jag därav är skeptisk till kategoriska uttalanden utan motiveringar.

Crocko sa:
etnica sa:
Denna kör jag får plats med allt som skulle packas förutom skor. Jag kör med ett par skor som jag lämnar på jobbet. Jag kör dock med 13” laptop så större vet jag inte. Sjukt skönt att slippa tung pakethållare.

Den där har jag suktat över länge, men finns väl knappast i butik att klämma på, behöver få in en 13" Dell xps och en kontorsombyte, med tanke på att jag pendlat med 18l på ryggen så borde det ju funka, kanske dags att beställa sig fri från rännilen på ryggen.

Jag kör den mindre varianten, https://www.carradice.co.uk/bags/saddle-packs-sqr-bags/super-c-sqr-tour. Funkar fint med en 13” datamaskin. Får lätt plats med matlåda, lite kläder och dator. I de mindre facken kör jag keps, tåvärmare, lite verktyg osv. Vill man ha med sig mer prylar ngn dag kan man med fördel spänna fast en påse ovanpå.

Fantastiskt skönt att slippa ryggsäck. Känner inte av att den sitter där, enda gången är väl när den ör fullpackad och man ställer sig upp och bryter sig förbi ngn annan elitpendlare.

Jag vill också vara med och bidra med mina 50 öre.

Jag håller med GoranS. Börja med ryggsäck och se om det funkar för dig. Detta eftersom det ger mest 'bang for the buck'. En ryggsäck har man ju altid nytta av i andra tillfällen. Även om det inte skulle funka att cykla med för dig.

Funkar det med ryggsäck är det bra, du har sparat pengar på att slippa köpa massa extrautrustning till cykeln. ( En extra fördel med detta är att cykeln blir lite roligare=lättare vid de tillfällen du inte behöver ha med dig packning).

Funkar de inte; prova med pakethållare + väskor. Det finns massor med alternativ som fungerar bra. Gemensamt för alla är att de kostar pengar.

Till slut en anekdot; Jag cyklade Stockholm - Norrtälje en gång i min ungdom med ca 20 kg i ryggsäcken. Kuken var inte sig själv på 14 dagar. Fast det gick över. Så ryggsäck och cykel är inkompatibelt för mig.

LTS sa:
Låt dig inte luras in på ryggsäcksspåret. Ryggsäck är för nybörjare.

första tjugo årens pendling körde jag med pakethållare. sedan förstod jag bättre. fördelen i cykelkänsla och minskat motstånd i motvind är betydande.

men det är många nybörjare som inte fattat att säcken skall sitta långt ned, halva ryggen. inte alls som vid vandring.

Själv kör jag med Thules lösning där pakethållarfäste saknas och med deras väskor. Föredrar det helt klart före ryggsäck till 20km pendling.
Men sprang på denna lösning (https://www.tailfin.cc/products/x-series-pannier-racks-by-tailfin) häromdagen på Happy och är sugen.
Tror att detta är en mer smutt lösning med mindre belastning på cykeln än Thules eller för den delen https://www.carradice.co.uk/bags/saddle-packs-sqr-bags/super-c-sqr-slim variant.
Tror att det blir en betydligt stadigare lösning som du kommer känna av minst.
Japp jag har gått på säljsnacket?

Crocko sa:
etnica sa:

Dell xps 13” och MacBook Pro 13” funkar fin fint. Det är de jobbdatorerna jag haft i den :)

Om du tänkte köra sidomonterad väska, glöm inte att den måste få plats bakom foten i dess bakersta läge. På många cyklar med lite sportigare geo finns inte en chans att få in fötterna, även om ramen har fästen för pakethållare.
Har pendlat på touring med sidomonterad väska och cx med ryggsäck. Båda har för och nackdelar, men det känns roligare med rappare cykel och ryggsäck. Tycker jag.

Om du väljer något av de tyska systemen finns det många väskor att välja på. T ex till Racktime så finns väskor från flera tillverkare, bland annat en massa Rixen Kaul-väskor.

salle sa:
Jag kör den mindre varianten, https://www.carradice.co.uk/bags/saddle-packs-sqr-bags/super-c-sqr-tour. Funkar fint med en 13” datamaskin. Får lätt plats med matlåda, lite kläder och dator. I de mindre facken kör jag keps, tåvärmare, lite verktyg osv. Vill man ha med sig mer prylar ngn dag kan man med fördel spänna fast en påse ovanpå.

Fantastiskt skönt att slippa ryggsäck. Känner inte av att den sitter där, enda gången är väl när den ör fullpackad och man ställer sig upp och bryter sig förbi ngn annan elitpendlare.

Har också kollat på de här väskorna vid några tillfällen. Men som andra säger så finns de ju inte i butik att kolla på. Och har heller inte hittat några bra video-recensioner... Det jag undrar är:

-Hur stabila är dom full-lastade? Jag har för tillfället en ganska tung 15" laptop som behöver släpas till och från jobbet ibland. Med matlåda, regnkläder, några verktyg osv blir det ju tyvärr lite vikt också. Går ju att komplettera med en ryggsäck vid behov men jag vet ju oftast inte innan när jag behöver ta hem laptop:en. Ryggsäcken skulle ju iof kunna stå på jobbet redo för dessa tillfällen.

-Hur enkelt är det att ta loss väskan från cykeln? Det antar jag står lite i motsats till hur stabil den är... När man står utanför jobbet i januari-kyla så vill man inte behöva ta av sig handskarna för att få bort väskan. Eller åtminstone inte krångla. Systemet måste också vara hållbart då man tar loss och sätter dit väskan flera gånger varje dag. Det är också intressant att veta hur fästanordningarna klarar blötsnö som fryser? Är av olika anledningar tvungen till cykelförvaring utomhus.

Om jag skulle köra med såpass mkt last skulle jag nog inte välja ryggsäck då jag sannolikt skulle uppleva vikten som störande.

ooms sa:
Det låter ju jättetrevligt att ha en ryggsäck hängande nere vid arslet ungefär... Eller inte.

den sitter väl som vilken vardags-ryggsäck som helst. det jag ville påpeka var att inte gå på vandrartrenden med säck som sticker upp över axelhöjd, ffa i framåtböjande.

men det är bra att ligga på rullen bakom cyklister med högt sittande säck:)

även jag spänner säcken på cykeln vid varm väderlek. men då får man tåla att cykeln blir tråkigare.

man får då känslan av en billig och tung cykel alldeles gratis kan man säga.

LTS sa:
Eftersom commuter undrar om klick-system så är det toppmonterad väska det är frågan om.

De olika sidomonterade väskor jag har haft -såväl Thule som Ortlieb och andra- har alla haft olika typer av (mer eller mindre välfungerande) snabbfästen/ klicksystem.

Senast ändrad:
DanielS sa:
Har också kollat på de här väskorna vid några tillfällen. Men som andra säger så finns de ju inte i butik att kolla på. Och har heller inte hittat några bra video-recensioner... Det jag undrar är:

-Hur stabila är dom full-lastade? Jag har för tillfället en ganska tung 15" laptop som behöver släpas till och från jobbet ibland. Med matlåda, regnkläder, några verktyg osv blir det ju tyvärr lite vikt också. Går ju att komplettera med en ryggsäck vid behov men jag vet ju oftast inte innan när jag behöver ta hem laptop:en. Ryggsäcken skulle ju iof kunna stå på jobbet redo för dessa tillfällen.

-Hur enkelt är det att ta loss väskan från cykeln? Det antar jag står lite i motsats till hur stabil den är... När man står utanför jobbet i januari-kyla så vill man inte behöva ta av sig handskarna för att få bort väskan. Eller åtminstone inte krångla. Systemet måste också vara hållbart då man tar loss och sätter dit väskan flera gånger varje dag. Det är också intressant att veta hur fästanordningarna klarar blötsnö som fryser? Är av olika anledningar tvungen till cykelförvaring utomhus.

Det kan jag svara på. De är stabila med full last, men det finns ett visst svaj om man t ex hoppar ut från en hög trottoarkant. Full last bestående av normala pendlingssaker som kläder, matlåda, pump o s v är inga problem. Jag har inte provat att fylla den med väldigt tunga saker som dator, stort bygellås, mjölkpaket etc, men jag tror inte att det är så bra att packa alltför tungt. Inte för att infästningen av väskan i fästet är något att bekymra sig över utan för att det blir påfrestande för infästningen av fästet i sadelstolpen. Då är en pakethållare lämpligare. Pakethållare är helt svajfria vad man än gör och tål mycket mer vikt än man vill ta med sig till jobbet.

Att ta loss och sätta fast väskan är jättelätt. Det går på någon sekund och inget man behöver ta av sig handskar för. Vinterbruk är inga problem med inneförvaring. Utomhusförvaring kan jag inte svara för, men det är en okomplicerad konstruktion med en fjäder som enda rörlig del och den är bara till för att låsa fast väskan.

Pqz sa:
De olika sidomonterade väskor jag har haft -såväl Thule som Ortlieb och andra- har alla haft olika typer av (mer eller mindre välfungerande) snabbfästen/ klicksystem.

Javisst är det så. Men de passar alla pakethållare. Jag fattade det som att commuter är ute efter en systempakethållare eftersom han nämnde några system.

Cyklade in till stan under eftermiddagen idag för en AW, tog på mig en ryggsäck och lastade med det som jag skulle ha till jobbet, kommer nog sikta på ett pakethållarsystem. Kikade in i en cykelbutik men lyckades bara hitta AVS systemet där, verkar vara smidigt system men inte så många väskor. Ska spana in Racktime! Räcker givetvis med att det passar med rätt väska i slutändan, men bra att ha alternativ om man får förändrat behov :)

Bilagor

• topeak computer bag.jpg
    topeak computer bag.jpg
    46.3 KB · Besök: 483
Tillbaka
Topp