Klingor av ost

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Klingor av ost
När nya XT (M760) kom för några år sedan fick det snabbt skit för att klingorna slets snabbt. Det skrivs ofta att de är gjorda av ost. Samma sak sägs ofta gälla för nya LX (M580).

Samma sak kan man också läsa om Truvativ ibland.

Min stilla undran är därför varför man plötsligt börjar tillverka klingor av ost.

När jag undrat ett tag kom jag fram till att jag inte kan ett skit om material, men att jag noterar att alla klingor av dyrare kvalisort är gjorda av aluminium. Ska man vara lite kinkig så är det aluminiumlegering.

Frågan jag ställer mig är alltså: är det skillnad på aluminiumklingor och aluminiumklingor när det gäller slitaget? Slits nya XT snabbare än gamla XT?

Visserligen kan alla tillverkare välja sin egen favoritlegering men så stor skillnad i slitage kan det väl inte vara på olika legeringar. En annan skillnad gissar jag är ytbehandlingen, men den kan väl inte spela så stor roll?

Så nu vill jag ha hjälp av alla mythbusters för att få reda på om XT verkligen är gjort av ost eller om det rör sig om missuppfattningar. Kanske orealistiska förväntingar på nya prylar och en falsk bild av att det var bättre förr.

Eller så är det så att det blev mycket roligare att cykla med nya vevar så att alla cyklade så mycket att de glömde att byta kedja i tid och slet ner klingorna.

Nå, hur är det nu? Egentligen?

undrar stolt ägare till XT750-vevar med LX572-klingor.

Senast redigerad av en moderator:
Klingor av ost
Jag har en känsla av att det verkligen är stor skillnad mellan olika aluminiumlegeringar.

Konspiratorisk som man är och med tanke på hur det ser ut i dag med vinstmaximering tror jag att tillverkarna gått över till mjukare(billigare?) aluminium och får därmed sälja fler lösa klingor.
Billiga vevar, dyra reservdelar, som det är nu är det nästan ingen idé att byta klingorna när de är slut, för en liten slant mer får man ett helt nytt vevparti...

Klingor av ost
Har inte upplevt någon skillnad vad det gäller livslängd på den tiden jag kört MTB. Biopaceklingorna visade inte upp ett under av hållbarhet.
Känns nästa som att HåkanC skulle behöva komma in i denna tråden och ge den lite tysk glans, frågan besvaras nog bäst i laboratoriemiljö.

Klingor av ost
Först ska jag säg: DEN HÄR ÄR BARA TANKEN - INGEN TEST, OCH HAR INGEN BEVIS ELLER EMPIRICAL INFO!

Att den "nya" drev slits snabbare kan vara att göra med sätt att tänder är formade...Bättre växling, men håller inte så länge för VISSA typ av slitage.
För att motivera ett ny produkt har tillverkare ständigt behov av göra saker lättare - den nya gizmo är 30g lättare än det gamla!Jag knappast tror att tillverkare bygga saker att vara sämre för att sälja mer - speciellt på deras bättre komponenter. Men lättare saker slits snabbare. Min erferenhet av Shimano t.ex. är att dom vill verkligen göra komponenter som kunden blir nöjd med.
Dom t.o.m. skickade ett engineer till sverige för flera månad att testa deras Nexus system i snö och slask pga klagamål om hållbarhet i våra väder! Kanppast den beteende av ett "enbart" vinst motiverade företag.
Vi som kunder har ett ansvar - vi måste fråga efter mer hållbar komponenter. Och inte bara titta efter billigast/lättast produkt.

Billigt, lätt, hållbar - välj två!

Klingor av ost
Tyskarna testar :-)

Bike (MTB) har dock inte testat vevpartier eller klingor under de år jag läst den. Systertidningen Tour (lvg) däremot testar vevpartier flera gånger om året. En punkt i testet är hårdheten på klingorna. De testar enl Vickers, en standard för hårdhetsmätning.
En del tester finns att ladda ner gratis från Tour http://www.tour-magazin.de/to/show.php3?id=28&nodeid=28&ps_lo=0&subnav=21

Här är utdrag av några testresultat, för att se hur shimano förhåller sig till de övriga tillverkarna. (enhet HV, stora/lilla i de fall där de mätt båda klingorna)

- Shimano 105 			161
- Shimano 105 (gamla 9-del)	153
- Shimano Ultegra 		168
- Shimano Dura-ace 		178
- Campa Centaur			203
- Campa Record			201/204				
- FSA K-Force Mega Exo		174/159
- Stronglight Pulsion		167/165
- THM Clavicula			170/170
- Time ASX			167/165
- Zipp 300			162/164

Enligt dessa resultat har Shimanos klingor ungefär samma hårdhet som de flesta andra tillverkarna. Nu vet jag iofs inte om shimano har samma alulegering i sina mtb resp lvg klingor, så det kanske inte går att göra några jämförelser öht.

/Anders

Klingor av ost
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man göra Brinelltest på aluminium? Vore ju
> intressant att jämföra gammal vs. ny klinga.

Klart du kan! Sedan är det ju upp till dig vilken metod (form på provkroppen) du använder Brinell, Vickers eller utformning enligt något annat hårdhetstest.

Edit: Där var jag sen igen - tack för utförlig info AJ :)

Senast redigerad av en moderator:
Klingor av ost
IMG_0124.JPG ht=544

LX är iallafall mjukost, 7 månaders måtligt intensiv körning p bilden...

Jag tror det beror på bristande härdning och för tunna klingor.

Lösningen är som vanligt titan.

Klingor av ost
Fredrik Larsson skrev:
> Jag tror det beror på bristande härdning och
> för tunna klingor.

Instämmer. Jag har växelvis kört en XT760 32t klinga en RaceFace. Slitaget är betydligt mindre på RaceFace än på XT men så är RaceFace klingan betydligt tjockare än XT också. XT är lövtunna och känns iofs jättelätt i jämförelse men det håller ju inget vidare...

Klingor av ost
Klingorna borde hålla bättre om de görs i ex. Parmesan jämfört med Brie. Brieosten kommer ju inte att hålla ens ett pedalvarv medans parmesan kanske håller i ett varv iaf... =D

Skämt å sido, 1995 bytte jag ut orginal LX-vevparti på min Cannondale, till XT-vevarmar med Middleburn klingor. I samma veva bytte jag LX RF+ mot XT toppmonterade reglage. Middleburn-klingorna var CNC'ade i 7075 alu, saknade växlingsramper och allt sånt modernt bjäfs. De klingorna slets nästan ingenting det år jag hade dem. Eloxeringen nöttes bort där kedjan var i kontakt med klingorna, men det var också allt. Dessutom blev växlingarna bättre, trots att växlingsramper saknades. Middleburn-klingorna var tjockare än LX och då styvare i sidled. Naturligtvis var Middleburn dyrare än LX... De klingorna kostade mer än ett helt LX-vevparti...

De klingor som sitter orginalmonterade är i de flesta fall (all?) stansade, och då behövs en efterbearbetning av tänderna för att ytan ska bli jämn och stark. Görs inte denna bearbetning kan grader, små kanter och annat bli kvar och de gör att kedjan inte har maximal kontakt med klingan. Då slits de fortare för att yttrycket blir högre på de mindre delar av klingan som har kontakt med kedjan. Kedjans rullar är gjorda i stål så de är mycket starkare än den alu som finns i klingorna. Det är väl därför som Alivios billiga klingor är populära, de är gjorda i stål.

Klingor av ost
Personligen har jag en fablesse för BBB-klingorna. Kör dem på två cyklar nu och de känns betydligt rejälare än de Truvativ och Shimano-klingor jag har haft tidigare. Där de senare böjs och slits håller BBB-tänderna sig raka och fina till den dag de helt enkelt slås av. Med en bash på händer således det väldigt sällan. Visst, något tyngre men ack så mycket trovärdigare. Vet inte hur de har fått till det men godset känns betydligt grövre.

Klingor av ost
Fredrik Larsson skrev:
> >
> LX är iallafall mjukost, 7 månaders måtligt
> intensiv körning p bilden...

Problemet med den här beskrivningen (och bilden) är att den inte säger så mycket om man inte samtidigt har information om kedjeslitage. Att man dödar klingor om man inte byter kedja i tid är ju välkänt.

Klingor av ost
intressant... det skiljer ju faktiskt rätt mycket mellan shimano 105 på ca 150 Hv och Campan på 200... SKulle vara riktigt skoj att se en liknande för mtb-klingor.

Sen är ju också frågan hur hårt man vill ha det till mtb, risken att det spricker ökar ju när det blir hårdare... fast man kanske oftare böjer klingor än spräcker dem...

Klingor av ost
Fjärdebrunn skrev:
> Personligen har jag en fablesse för
> BBB-klingorna. Kör dem på två cyklar nu och de
> känns betydligt rejälare än de Truvativ och
> Shimano-klingor jag har haft tidigare. Där de
> senare böjs och slits håller BBB-tänderna sig
> raka och fina till den dag de helt enkelt slås
> av. Med en bash på händer således det väldigt
> sällan. Visst, något tyngre men ack så mycket
> trovärdigare. Vet inte hur de har fått till det
> men godset känns betydligt grövre.

jag har samma erfaring av BBB klinogorna. Nästan lite trist att inte få byta grejjer. Det bara håller o håller :) Fast jag tror inte dom växlar like mjukt som Shimanos

Klingor av ost
Jag bytte från Raceface original till en Middleburn Hardcote Magic Yadayada-klinga för några år sen. Den sistnämnda höll länge, tog några månader innan ytbehandlingen hade nötts ner och sedan höll den något år till. Den dog dock väldigt plötsligt, från att ha funkat helt OK till att inte funka alls (det kuggade över) på ca en sekund. Det blev lillkllingan resten av den turen :)

Klingor av ost
Av det man läst sig till beror slitstyrkan på drev mest på profil. De drev som jag tycker är bäst map slitstyrka är Stronglight Zicral aluminiumdrev. Dessa drev verkar också ha extremt gott rykte för sin slitstyrka utomlands. De har inte någon extrem profil som shimanos mellanstora mtb-drev. När man tittar på dreven ser Stronglight ut att ha mycket större slityta mot kedjan. De växlar däremot inte lika klockrent som Shimano.

Mange

Klingor av ost
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Jag vill ha klingor gjorda i Svarta Sara.. Då
> blir jag ensam på berget..

Eller Appenzeller. Luktar lika smarrigt men är lite hårdare för bättre slitstyrka.

Klingor av ost
oxr skrev:
> Fredrik Larsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > >
> > LX är iallafall mjukost, 7 månaders måtligt
> > intensiv körning p bilden...
>
> Problemet med den här beskrivningen (och bilden)
> är att den inte säger så mycket om man inte
> samtidigt har information om kedjeslitage. Att man
> dödar klingor om man inte byter kedja i tid är
> ju välkänt.

Kört med två SRAM PC59 kedjor och växlat lite lagom ofta.

Nästa par klingor blir nog i titan =).

Klingor av ost
slors skrev:
>
> Eller Appenzeller. Luktar lika smarrigt men är
> lite hårdare för bättre slitstyrka.

Tjena!

Åhh.. Måste prova..
FAst i dag blir det klingor av Chevré

Klingor av ost
Kneecap skrev:
> slors skrev:
> -----
> >
> > Eller Appenzeller. Luktar lika smarrigt men är
> > lite hårdare för bättre slitstyrka.
>
> Tjena!
>
> Åhh.. Måste prova..
> FAst i dag blir det klingor av Chevré

Själv ska jag tälja till en tempoklinga (55 lr 56 tänder?) av Havarti ikväll.

Klingor av ost
Intressant att en del försvarar Shimano, annars verkar det som ju mera cykel man kan, desto mera avog är man, eller är det italienska snobbar som inte accepterar nytänkande.Kommer jag någonsin att få veta sanningen om Shimano contra det italienska märket.

Okunnig

Klingor av ost
Okunnig skrev:
> Intressant att en del försvarar Shimano, annars
> verkar det som ju mera cykel man kan, desto mera
> avog är man, eller är det italienska snobbar som
> inte accepterar nytänkande.Kommer jag någonsin
> att få veta sanningen om Shimano contra det
> italienska märket.
>
> Okunnig

italienska snobbar var det ja. Inom racer såklart men inom mtb kämpar jag förtvivlat med mig själv.

Klingor av ost
Äh, jag sitter här och funderar på Extraliteklingor, någon som har erfarenhet av de? eller FRM? Använder man sin cykel får man byta slitdelar ibland om vill ha perfekt funktion, så är det bara även om det ibland kan bli dyrt. Gäller att prioritera funktion eller hållbarhet helt enkelt. Jag satsar hellre på funktion.

Klingor av ost
Fredrik Larsson skrev:
> Kört med två SRAM PC59 kedjor och växlat lite
> lagom ofta.

Fast det säger inte så mycket. Är slitaget mer än 0,5 % är den verkliga frågan.

Klingor av ost
oxr skrev:
> Fredrik Larsson skrev:
> -----
> > Kört med två SRAM PC59 kedjor och växlat
> lite
> > lagom ofta.
>
> Fast det säger inte så mycket. Är slitaget mer
> än 0,5 % är den verkliga frågan.

Jag kan skicka kedjorna och klingorna så kan du få inspektera... Kassetten jag körde med har inga hajtänder.

Klingor av ost
Hur många kedjor byter man mellan om man är riktigt seriös egentligen? Tänkte pröva på att vara ordentlig med kommande drivpaket, och rotera med fyra stycken kedjor med byte några gånger i månaden sisådär. Lönar det sig i längden att använda ännu fler kedjor kanske?

Klingor av ost
Om man har mer än ett hjul till samma hoj kan det vara läge att köra med extra många kedjor. Men man skall inte glömma bort att en deorekassett och en dura ace-kedja (enda kedjan värd att köpa) kostar ungefär lika.... =)

Klingor av ost
Jag har kört med samma XT 760 klingor, XT kassett och roterat med 3 st pc59 under 2 säsonger. Inga problem what so ever. Byter kedja efter ca 20 mil. Jag har inte exakt koll på hur mycket jag kört men det är alla gånger över 700 mil. Håller man hyffsat rent i drivlinan och roterar kedjor håller drivlinan bra. Flyttade precis över drivlinan till pendlarhojen nu. Kommer säkert kunna köra på det ett år till där.
/E

Klingor av ost
Shimano kan göra hållbara klingor om de vill, XTR950/952 klingorna håller väldigt bra. Kanske för bra (mindre försäljning), därav övergången till sämre kvalisort.

Undrar hur mellanklingan (i kolfiber/titan) till 970 vevpartiet håller.

Klingor av ost
Fredrik Larsson skrev:
> >
> LX är iallafall mjukost, 7 månaders måtligt
> intensiv körning p bilden...

Va, de där klingorna ser ju helt ok ut? Menar du att det där är slitet så har du inte sett slitna klingor... :-) Jag får nog gräva fram lite gamla och fota...

Annars så tycker jag att det verkar som dagens Saint, XT och LX är mjukare än förr i tiden. FSA, Middleburn, BBB och RaceFace håller längre. Så visst är det skillnad.

/Leo

Klingor av ost
Visst är det dåliga klingor om de tar slut innan kassetten är slutkörd, säkert fler än jag som varit med om det. Då kan man inte skylla på sliten kedja och dålig rengöring, kassetten borde ju slitas ut före klingorna i vilket fall.

Klingor av ost
cerro skrev:
> Äh, jag sitter här och funderar på
> Extraliteklingor, någon som har erfarenhet av de?
> eller FRM? Använder man sin cykel får man byta
> slitdelar ibland om vill ha perfekt funktion, så
> är det bara även om det ibland kan bli dyrt.
> Gäller att prioritera funktion eller hållbarhet
> helt enkelt. Jag satsar hellre på funktion.

Jag ska precis montera FRM-klingor (lvg iofs). De ska enligt div inlägg pa Tour-forum bla fungera väldigt bra med riktigt vassa Steighilfen (växlingsramper på svenska?) och är riktigt lätta och fina. Ang slitstyrka har jag inte hört ngt, varken bra eller dåligt. Det viktigaste för att undvika slitage, bortsett från att hålla någorlunda rent, tror jag är att undvika de "värsta" växelkombinationerna, stor-stor, liten-liten etc. Dylika kombinationer kan äta upp vilket drivpaket som helst på nolltid. Sen såg jag att trådstartaren kör utan stora kakan fram vilket leder till att mellanklingan används 99% av tiden, det är klart att den slits fortare då. Men sååå farligt slitet är det väl ändå inte? Det borde gå att använda ett bra tag till med Jompers teori och sedan byta allt.

Klingor av ost
Ted_B skrev:
> Visst är det dåliga klingor om de tar slut innan
> kassetten är slutkörd, säkert fler än jag som
> varit med om det. Då kan man inte skylla på
> sliten kedja och dålig rengöring, kassetten
> borde ju slitas ut före klingorna i vilket fall.

Eftersom klingorna är alu och kassetten i stål är det inte så konstigt.

Klingor av ost
Ecke skrev:
>....Byter kedja efter ca 20 mil....

Är det verkligen nödvändigt att byta så ofta om man ska köra med flera kjedjor, räcker det inte med 50-100mil?

Hitills har jag kört tills det börjar kugga över allt för mycket.

Klingor av ost
cerro skrev:
> slors: Vad för vevparti och får vi se bild sen?
> Var köpte du de någonstans?

De sitter pa ett THM Clavicula Compact vevparti. Jag köpte dem av http://www.bike-products.com/
Har inte monterat vevarna pa hojen än men det blir väl snart hoppas jag, lite andra mer bradskande mekuppgifter har gatt före hittills. Bilder pa atminstone vev+drev ska kommer under helgen.

Klingor av ost
oxr skrev:
>
> Eftersom klingorna är alu och kassetten i stål
> är det inte så konstigt.

Nu pratar jag om XT-klingor och XT-kassett, det är väl ändå aluminium i kassetten också.

Tillbaka
Topp