Klinik för tjejer??

Spindelbenen

Aktiv medlem
Klinik för tjejer??
Satt igår hos brorsan och kollade på extremesports på tv.
Där var det ett program om någon MTB festival i USA, METAL nånting hette den.
Men där fanns det en klinik som drevs av tjejer och lärde tjejer att åka MTB.
Dom fick lära sig hur dom skulle hålla balansen, köra över smala spångar, göra
drops osv.... Alla verka tycka att det var helskoj med.
Vet någon om det finns någon motsvarande i Sverige under någon stortävling??
Det som är bra var att det var inga killar med, så att tjejerna fick göra det utan
att någon äkta man stod och glodde, det kan verkligen vara hämmande.

För frugan alltså.... ;)

Klinik för tjejer??
Vi (dvs Ett Annat Lopp) körde en "Hitta Din Träningskompis" http://ettannatlopp.nu/hdt/ tillsammans med Bimbo tidigare i år.

Inte exakt samma upplägg, men i alla fall en möjlighet till tjejjer att samlas utan oss killar som stressar.

Det där är definitivt något vi kommer titta på framöver. HDT kommer att komma tillbaka fler gånger!

Klinik för tjejer??
Varför inte ha en träff där tjejer OCH killar träffas? På våra Happyturer brukar det som oftast va max 10% tjejer, alltså allt från noll till en. Varför kan vi inte träffass oavsett kön, så alla kan se att det finns duktiga tjejer å nybörjarkillar (som jag...)?

Att bara ha tjejträffar cementerar förlegade könsroller och fördomar. Att tjejer inte kan cykla med killar, utan måste cykla för sig själva. Bullshit!

Senast redigerad av en moderator:
Klinik för tjejer??
håller med bruse i det här fallet, tycker det är tråkigt att det inte är en bättre mix av cyklister. istället för att dela upp oss på kön så är det väl bättre att dela upp grupperna på fart? det är inte kul att alltid vara den som folk väntar på samtidigt som det inte alltid är kul att vänta heller (vila är en annan sak..). det gäller bara att hitta folk som ligger på samma nivå.

Klinik för tjejer??
Huruvida tjejjerna skall ha tjejträffar är väl ganska mycket upp till dem? Att bimbobikers existerar är väl ett resultat av att det finns ett stort behov av renoldade tjejträffar.

Surfa in på lite andra cykelsajter och kolla. Det är en oerhört grabbig stämning där. Det räcker ju med att titta på marzochireklamen så inser man att tjejerna inte cyklar på lika vilkor.

Det är väl snarare så att det är _dina_ fördomar om tjejer som cementeras av att det finns tjejträffar. Dina fördomar får du göra dig av med på egen hand. Huruvida det existerar några könsroller innom MTB låter jag vara osagt.

/rikard

Klinik för tjejer??
Jag tror inte det har så mycket med att inte vilja umgås, mera att inte ha några "störande" element när man ska pröva på något nytt. Och TYVÄRR är det många tjejer som tycker att ni killar stör. Det här med tjejgrupperingar har ökat mycket de senare åren, är riktigt poppis. Vet en organisation här i Belgien som kör samma stuk, jättepoppis. Själv är jag mera kill-tjejen, men kan mycket väl tänka mig att delta i en klinik bara för tjejer, eftersom jag alltid känner av ett visst "störande" element när jag är ute med killar: de skall alltid vara störst, bäst och vackrast när vi är ute på hojjarna. Det är kul för det mesta, men skulle inte vara passande överhuvudtaget på en mtb klinik. För mig.

PS Spindelbenen, har inget svar på din fråga, men kastade mig in i sidospåret istället . :)

Senast redigerad av en moderator:
Klinik för tjejer??
Bruse, har du funderat på just varför det är så?

Vi hade en ganska lång diskussion om detta tidigare (just inför HDT):

Första tråden: http://happymtb.org/forum/read.php?1,36923,37638#msg-37638
Lite mer åsikter: http://happymtb.org/forum/read.php?1,38636,39431#msg-39431

Personligen så tycker jag att det är tråkigt att det behövs, men i realiteten så tar killar väldigt ofta över på ett eller annat sätt.

På happyträffarna brukar det vara en eller noll tjejer, precis som du skrev. På HDT kom det 25 tjejer! Hur skall man tolka det?

Läs följande som är saxat från BimboBikers hemsida:

"Varför överhuvudtaget?
Det finns många anledningar till varför ett nätverk för cykeltjejer behövs. En är att Stockholm är stort och klubbarna är utspridda över stan. Men det råder ingen brist på klubbar. Däremot är det brist på tjejer i klubbarna. Det finns oftast bara några få tjejer i varje klubb och man får känslan av att tjejer inte är cykelintresserade. Detta har resulterat i att många cyklar för sig själva eftersom det har verkat vara enda alternativet. Men det är det alltså inte.

En annan anledning är att tjejer oftast inte spontanidrottar på samma sätt som killar. Många killar har flera aktiva kompisar i sin närmaste krets som de kan träna med och i klubbarna kryllar det som sagt av killar. Och cykling är en ganska manlig sport på det hela taget, titta bara på skillnaden i antalet tävlingsdeltagare i herr- och damelitklassen. Killarna är till och med så många att de kan delas upp i senior och elit. Kraftigt förenklat är slutsatsen (efter denna helt ovetenskapliga undersökning) att killar har lättare att hitta träningskompisar."
http://bimbobikers.juretic.nu

Oavsett vad man tycker om att cementera könsroller och liknande så finns det helt klart ett behov.
Skall vi rita kartan efter terrängen eller tycka att terrängen är fel för att vi har en "korrekt" karta?

Klinik för tjejer??
> Oavsett vad man tycker om att cementera könsroller
> och liknande så finns det helt klart ett behov.
> Skall vi rita kartan efter terrängen eller tycka
> att terrängen är fel för att vi har en "korrekt"
> karta?

Kanske en inte helt lyckad analogi med tanke på att bruse precis skaffat GPS ;)

Klinik för tjejer??
Jag förstår problemet, och tycker iniativet är bra, för det får ut tjejerna i skogen. Men jag är kluven till det här. Bättre att de kommer ut än inte alls.

Men jag ser det inte som en slutlig lösning på hur man ska få fler tjejer att cykla med oss killar. Alla killar är inte som ovan beskrivs, det är på snudden till könsdiskriminering tycker jag. Jag ser det bara som ett medel på vägen, och väntar på fortsättning: "Hur får man tjejerna att cykla med killarna?".

Jag är emot all form av kvotering, vad gäller kön, ras, religion, ålder osv. Så typiskt svenskt att allt ska vara så segregerat, olika åldergrupper är för sig, könen för sig, olika religioner buntas ihop för sig, osv. Det skapar ju bara motsättningar istället för medsättningar (nysvenskt ord). Varför kan vi inte alla i en sann Happyanda cykla tillsammans och ha kul?

Klinik för tjejer??
Jag håller med om att vi ska få ut dom tillsammans med killarna.
Däremot så håller jag oxå med Mathias L.
Problemet kan vara att tjejer tänker så här:

Jag e så dålig.
Alla får vänta på mig.
Alla killar kollar på mig som e så dålig.

osv...

Därför tänkte jag mest kolla om det fanns något som kan öka intresset, för om
man känner som jag har skrivit ovan så drar man sig för att hänga me.

Frugan ska ju med till Kinnekulle, men det hon pratar om är inte att det ska bli
skoj, utan om hur jobbigt hon tycker det ska bli om hon inte kan hänga på i samma
tempo som alla andra, skittrist tycker jag.
Jag har förklarat för henne att detta är ingen tävling utan att alla är trevliga och
väntar på dom som inte är lika snabba.
Det ska ändå poängteras att hon tycker att det ska bli kul att hänga med, men det e
tråkigt att hon tänker så som hon gör.

Därför undrade jag om kliniken, så att hon kan parallelt (felstavat?) öva upp sina
färdigheter med andra tjejer?

Klinik för tjejer??
spindelbenen Skrev:
-------------------------------------------------------
<snip>
> Jag e så dålig.
> Alla får vänta på mig.
> Alla killar kollar på mig som e så dålig.
<snip>

Att killar kollar är inte så konstigt, det är helt enkelt trevligare att titta på tjejer, okej det finns de som föredrar annat, men det kommenterar jag inte mer än så här nu.

>Frugan ska ju med till Kinnekulle, men det hon
> pratar om är inte att det ska bli
> skoj, utan om hur jobbigt hon tycker det ska bli
> om hon inte kan hänga på i samma
> tempo som alla andra,
>
<snip>

Så sa syrran också, men när hon väl var med så tyckte hon det var kul. Ibland gick det tom för långsamt för henne. Detta var hennes enda cykeltur i år :))

Klinik för tjejer??
Låt frugan cykla med mig eller Markus, vi brukar ju ligga sist. ;~)

Tyvärr är det väl lite av typiskt kvinnligt (argh, jag sa det) att tänka nedsättande om sig själv. Får kvinnor jantelagen med bröstmjölken?

Nå, jag har bara haft förmånen att få cykla tillsammans med mer än en tjej en gång, det var i augusti när Oscar samla ihop ett gäng å vi drog genom Ursviksskogarna. Ddet var många tjejer där, uppåt 10, å nog hade de inga som helst problem att hänga med, även om några sade sig vara nybörjare. Jag vet, jag låg i den sista klungan (jag stannade för att ta fram kameran, å kom då sist - nåt att skylla på den gången).

Ärligt vet jag inte hur man ändrar på kvinnornas attityd, jag har försökt i 40 år å aldrig lyckats...

Klinik för tjejer??
> Så sa syrran också, men när hon väl var med så
> tyckte hon det var kul. Ibland gick det tom för
> långsamt för henne. Detta var hennes enda cykeltur
> i år :))

Det märktes att ni var släkt, lika överdjävliga att cykla båda två trots ringa erfarenhet (relativt).

Vart är acrid? Hon kanske kan kommentera hur det var att vara tjej i grabbgänget? Fast hon fick stå ut med mig på slutet ;)

Klinik för tjejer??
Det var två tjejjer med på senaste bogesundsturen också. =)

Vill man ändra på en kvinnas attityd börjar man med att ändra på sin egen. Det är det som är hela hemligheten.

/rikard

Klinik för tjejer??
självklart är det upp till tjejerna om de vill cykla i grupp för sig, det jag tycker är att det är tråkigt att det är så.

minna: på vilket sätt stör killarna? *undrar*

Klinik för tjejer??
rikard Skrev:
> Det var två tjejjer med på senaste bogesundsturen
> också. =)

Förlåt, det hade jag glömt! Å hade det inte varit för dig, hade väl din fru varit snabbare? ;~)

Klinik för tjejer??
bruse Skrev:
> Förlåt, det hade jag glömt! Å hade det inte varit
> för dig, hade väl din fru varit snabbare? ;~)

Hon brukar köra ifrån mig när vi kör på varsinn cykel så det verkar rimligt. =)

/rikard

Klinik för tjejer??
rikard Skrev:
> Hon brukar köra ifrån mig när vi kör på varsinn
> cykel så det verkar rimligt. =)

Sedär, det bekräftar bara vad vi säger: kvinnorna är inte sämre, de bara har fått för sig det. Jag tror helt enkelt Mathias vill ha dom för sig själv, den snåljopen!

Klinik för tjejer??
the_TnT Skrev:
> Det märktes att ni var släkt, lika överdjävliga
> att cykla båda två trots ringa erfarenhet
> (relativt).
>
> Vart är acrid? Hon kanske kan kommentera hur det
> var att vara tjej i grabbgänget? Fast hon fick stå
> ut med mig på slutet ;)
>
> /Tobbe
>
> --
> Carpe Diem!

Jag bugar och bockar för den komplimangen, även om det var lite att ta i. Tur jag snart ska ut så jag får komma ner från molnen :))

Hade syrran cyklat lite mer hade hon spöat mig lätt, hon har kondition som är inte är av denna värld....

acrid har flyttat till örebro och har inte internet i lägenheten än, om jag förståt det rätt.

Klinik för tjejer??
the_TnT Skrev:

> Vart är acrid? Hon kanske kan kommentera hur det
> var att vara tjej i grabbgänget? Fast hon fick stå
> ut med mig på slutet ;)
>
>
> Carpe Diem!

Back from the dead....ialla fall för tillfället. :)

Jag tänkte inte direkt på att det var få tjejer. Cyklister som cyklister, übersnabba som snabba och ytterst snigelsnabba (jag inkluderad i den sista gruppen).

Det finns ju alltid åkare på en lång skala av "duktighet", men det är inte det som är det viktiga i sådana här sammanhang - det viktiga är och förblir att ha kul o trevligt under tiden. Trots min obefintliga kondition så hade jag kul och det var en upplevelse att få testa gränserna.

Jag tackar så mycket för att jag fick stå ut med skogstoken på slutet, hade inte pallat med den sista sträckan om det hade blivit den ordinarie. Snickers sitter inte fel heller! ;)

Visst kan det kanske vara kul med så kallade "tjejkörningar" men även där finns det ju alltid dom som är bättre, snabbare, starkare osv. Så den poängen försvinner ju onekligen i vilket fall som helst.

Gott o blandat är alltid bäst =)

Klinik för tjejer??
bruse Skrev:
> rikard Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hon brukar köra ifrån mig när vi kör på
> varsinn
> > cykel så det verkar rimligt. =)
>
> Sedär, det bekräftar bara vad vi säger: kvinnorna
> är inte sämre, de bara har fått för sig det. Jag
> tror helt enkelt Mathias vill ha dom för sig
> själv, den snåljopen!

Han var inte ensam kille denna dagen, men jag fick tar hand om cyklarna istället för att hoja med alla andra.

Tillbaka
Topp