Klonk från bakdämpare

Anteek88

Medlem
Klonk från bakdämpare
Hallå!
Hade inne min Fox Float på förata Air sleeve service. Denna dämparen har ju 3 lägen. Fick tillbaka den med 50 Psi och order om att motionera dämparen när den var monterad, 10 komprimeringsr sedan pumpa i +50psi, 10 komp osv.
Efter detta var gjort och provkörning gjorde jag en standardrull, lite stök,lite drop och vanlig stig. Något ger ifrån sig ett klonk, likt något lager som fastnat? cykeln låter stum när man reser bakhjulet och släpper. Aningen går direkt på dämparen (som det brukar heta, det va inte så förut?) Men tar cykeln till servicestället och han kollar av då finns inget klonk. försöker igen att trigga det-utan resultat. Dagen efter är jag på stigkörning som bjuder på lättare hopp och drops. Där är det tillbaka. Låser dämparen och tillåter dämparen att öppna ut, öppnar fullt inget klonk. Nästa drop, Klonk. låser och öppnar-borta.
När det rekylerar snabbt och djupt verkar klonket uppdagas, aldrig vid vanligt gung. Vad kan vara problemet? Något i kamrarna som spökar från servicen?
För övrigt flyter allt bra i bakdämparen när man inte får det stela Klonket.

Klonk från bakdämpare
Hallå!
Hade inne min Fox Float på förata Air sleeve service. Denna dämparen har ju 3 lägen. Fick tillbaka den med 50 Psi och order om att motionera dämparen när den var monterad, 10 komprimeringsr sedan pumpa i +50psi, 10 komp osv.
Efter detta var gjort och provkörning gjorde jag en standardrull, lite stök,lite drop och vanlig stig. Något ger ifrån sig ett klonk, likt något lager som fastnat? cykeln låter stum när man reser bakhjulet och släpper. Aningen går direkt på dämparen (som det brukar heta, det va inte så förut?) Men tar cykeln till servicestället och han kollar av då finns inget klonk. försöker igen att trigga det-utan resultat. Dagen efter är jag på stigkörning som bjuder på lättare hopp och drops. Där är det tillbaka. Låser dämparen och tillåter dämparen att öppna ut, öppnar fullt inget klonk. Nästa drop, Klonk. låser och öppnar-borta.
När det rekylerar snabbt och djupt verkar klonket uppdagas, aldrig vid vanligt gung. Vad kan vara problemet? Något i kamrarna som spökar från servicen?
För övrigt flyter allt bra i bakdämparen när man inte får det stela Klonket.
Testa ratta in returen, kanske står fullt öppen?

Klonk från bakdämpare
Med fullt öppen menar du Fullt minus antar jag. Jag fick den förtryckt med 50psi, vredet fullt minus och sedan så är den komprimerad, och när jag nått 150psi (som jag brukar ha) så klickade jag in + 6-7click.
Fullt öppen = fullt utskruvad motsols, men då kan det uteslutas då du förmodligen ligger på mitten med returen. Kan vara plastbussningarna som är slitna men är ju inte troligt om det var första airsleeve servicen. Köpte en ny öhlinare nyss och första kvarten så klonka den också men det gav sej så var väll luft som behövde flyttas runt eller nått😝 prova att töm den på luft och motionera den vid varje 25 psi istället. Blir det nån skillnad på dämparen med fullt öppen mot fullt stängd retur?

Klonk från bakdämpare
Exakt så. Fullt motsols blir ju nära bomstopp. Nej den ska ju vsra i gott skick. Men jag har tömt den och gjort proceduren en gång till på 50 psi, och skulle kunna göra på 25 också. Finns inget pysljud att det ligger kvar. Kan det bli mottryck vid kraftig kompression? eftersom det släpper när man låser, den vidgar ut, sedan öppnar igen. Något felaktigt finns men vad kan gått snett?

Klonk från bakdämpare
Exakt så. Fullt motsols blir ju nära bomstopp. Nej den ska ju vsra i gott skick. Men jag har tömt den och gjort proceduren en gång till på 50 psi, och skulle kunna göra på 25 också. Finns inget pysljud att det ligger kvar. Kan det bli mottryck vid kraftig kompression? eftersom det släpper när man låser, den vidgar ut, sedan öppnar igen. Något felaktigt finns men vad kan gått snett?
På en airsleeve service är det ju inte så mycket som kan gå fel, kan ju vara nått lager i ” länkaget” eller bussning. Om du tömt på luft och gjort den proceduren så kan nog det uteslutas. Jag har själv haft klonkljud från en fox float och då var det den nedre bussningen på stötdämparen men den hade gått flera hundra timmar.

Klonk från bakdämpare
Ja nej sånt är lätt att glömma. Kedjesmäll är det inte. Nu har den gått hårt i stökig terräng med en hel del drop och ett par mindre hopp. Nu verkar det som det släppt! Kan det varit mottryck i någon av del som vägra släppa igenom? Men troligtvis är problemet självlöst. Hoppas vi...

Klonk från bakdämpare
Är det en float x? Den ska inte komprimeras innan 100psi then youre fucked..

Finns info ang det i stora servicetråden, gör man det löses det med en stor service 🤕

Klonk från bakdämpare
Nej flost dps
Kan du förklara vad som gör att man är fucked? Vad händer om man inte har 100psi från start?
Eftersom det verkar som det löst sig redan kan det vara bra att veta

Klonk från bakdämpare
Nej flost dps
Kan du förklara vad som gör att man är fucked? Vad händer om man inte har 100psi från start?
Eftersom det verkar som det löst sig redan kan det vara bra att veta
IMG_3713.webp

Klonk från bakdämpare
Så blir backjobb på den troligtvis? för det räcker inte att göra om air-sleeve servicen?
Har du piggyback på din? annars är det nog lugnt, har vart med om att ipfen har flyttat sej på dpx2 ( med piggyback) men det var första servicen jag gjorde själv så kan ju vara handhavande fel också, gjorde om servicen och den dämparn ( min egen) lever och är glad än 🙂

Klonk från bakdämpare
Har du piggyback på din? annars är det nog lugnt, har vart med om att ipfen har flyttat sej på dpx2 ( med piggyback) men det var första servicen jag gjorde själv så kan ju vara handhavande fel också, gjorde om servicen och den dämparn ( min egen) lever och är glad än 🙂
Nix ingen piggyback, jag får höra mig för, ska inte ha varit så. och hsr inte varit med om det tidigare. Så det inte är något tjall med
Du hade väl inte float x? Isf är det ju ingen fara.

Nej ingen piggyback. Men jag får iaf kolla upp det noggrannare för det ska ju inte uppstå efter kort gångtid. Men får.se så det inte finns något tjall med IPFen

Klonk från bakdämpare
Nix ingen piggyback, jag får höra mig för, ska inte ha varit så. och hsr inte varit med om det tidigare. Så det inte är något tjall med

Nej ingen piggyback. Men jag får iaf kolla upp det noggrannare för det ska ju inte uppstå efter kort gångtid. Men får.se så det inte finns något tjall med IPFen
Nej var en Float Dps utan piggy

Tillbaka
Topp