Klossar för ceramiska fälgar på vanlig fälg

Ekorre

Ny medlem
Kan man använda det eller skadar/sliter man mer på vanliga fälgar med dessa klossar.
Min lbs hade bara sånna klossar, och det vart faktiskt bättre, eftersom dom inte "nyperfast" så bra
så skallrar gaffeln mindre. Bromverkan är inte den bästa men, nu kan man använda bromsen alalfall =)

Eftersom dom klossarna är mycket hårdare så tror jag att det sliter mer på fälgen .Skulle inte rekomendera det .

Dom är hårdare, men greppar som du säger mycket sämre. Väldigt mycket sämre om det är fuktigt ute, jag rekommenderar inte att köra så. Tror dock inte att det sliter så mycket på fälgarna.

Varning: Kör normalt med ceramicfälgar på min räser. Bytte till normala fälgar på en tempoetapp av Viking Tour i somras. När jag gått i mål och skulle rulla nerför visade sig att ceramicklossar och vanliga fälgar + blöta gav varken mer eller mindre än noll i bromsverkan. Scary.

Hur funkar det tvärtom då, med vanliga klossar mot en kerambelagd fälg?

Eftersom vanliga klossar är mjukare än keramspecialklossar spekulerar jag att de kanske, till priset av högt klosslitage, ger ännu längre fälglivslängd än den påstått långlivade keramfälgen har redan i en "korrekt" setup. Jag byter gärna klossar "onödigt ofta" om jag slipper fälga om "ideligen". Jag har hört ett tips någonstans om att köra slut EN omgång keramspecialklossar först, för att slita in fälgarna, och sedan gå över till vanliga klossar. Vettigt eller inte?

Utöver slitageaspekten undrar jag förstås också om vanliga klossar över huvud taget greppar på något användbart sätt mot en kerambelagd fälg.

Vänligen ignorera min fråga om ni tycker den är för mycket trådkapning.

/Janne

JH2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur funkar det tvärtom då, med vanliga klossar
> mot en kerambelagd fälg?
>
> Eftersom vanliga klossar är mjukare än
> keramspecialklossar spekulerar jag att de kanske,
> till priset av högt klosslitage, ger ännu
> längre fälglivslängd än den påstått
> långlivade keramfälgen har redan i en "korrekt"
> setup. Jag byter gärna klossar "onödigt ofta" om
> jag slipper fälga om "ideligen". Jag har hört
> ett tips någonstans om att köra slut EN omgång
> keramspecialklossar först, för att slita in
> fälgarna, och sedan gå över till vanliga
> klossar. Vettigt eller inte?
>
> Utöver slitageaspekten undrar jag förstås
> också om vanliga klossar över huvud taget
> greppar på något användbart sätt mot en
> kerambelagd fälg.
>
> Vänligen ignorera min fråga om ni tycker den är
> för mycket trådkapning.
>
> /Janne

Hade vanliga klossar på min vinterhoj som är en cross med skärmar och keramiska fälgar . Fick byta klossar efter varje träning trots att jag ej bromsade särskilt mycket .Har nu skaffat klossar för keramisk fälg .Tycker visserligen att bromseffekten är sämre men dom håller betydligt längre .

Tack för det Roger A. Det var ju ett större klosslitage än jag befarat, men i övrigt stämmer din verklighet bra överens med min teori + "löst snack" jag hört på annat håll, så verkligheten verkar ju vara korrekt för en gångs skull ;-)

Det där med att "putsa till" keramfälgarna med en inledande omgång keramspecialklossar är kanske värt att prova, om och när jag så småningom byter till keramfälgar. Om det visar sig inte funka, får jag väl helt enkelt fortsätta att köra med specialklossar.

/Janne

Tillbaka
Topp