Klubbkläder

Klubbkläder
Hoppas på lite god Happy-input!
Vi kör idag med craft(genom återförsäljare) som leverantör av klubbkläder men priserna har stigit betydligt de senare åren.
från ca 400 för en tröja till runt 1000-1200 (race). (ca 600 kr för "enkel" modell.)
Undersöker därför alternativ. (från Trimtex/Kalas har vi fått likande priser som craft).
Vilka andra är att rekommendera? (pris/kvalitet)

Klubbkläder
Har köpt klubbkläder av märkena Trimtex, Kalas och BicycleLine. De senaste har vart skönast, och haft bäst kvalitet. (Hållit sig snygga längst) Bara synd att det inte är den klubben jag är med i längre...

Kalas har ett par års garanti på dragkedja, min gick sönder, byttes utan knussel. Plus att de skickade med en buff gratis.

Klubbkläder
Jag måste få rekommendera Spiuk. Riktigt bra grejer där jag använder både byxor och tröja. (tyvärr valde min klubb ett annat alternativ)
Jag har provat många märken under de 10 år jag cyklat. Bl a Bioracer, Etxeondo, Craft, Assos, Northwave, Castelli, Vaude, 8848, Endura och Spiuk.
Mina absoluta favoriter är Castelli och Spiuk med fördel åt Spiuk.
Jag har både deras bästa och mellan-serie. På tröjorna tycker jag att mellantröjan är riktigt bra. Den dyraste är väldigt ventilerad och passar bäst när det är varmare än det normal är i Sverige.
När det gäller byxorna bör man gå på den bästa serien och då får man riktigt bra grejer.
De klubbpriser jag sett har också varit riktigt bra.
Än så länge har de bara norsk hemsida (svenska är under uppbyggnad) men ring till kontaktpersonen så får du mer info om priser mm.
http://spiuk.no/wp-content/uploads/2016/01/Teamtoybrosjyre-2016.pdf
www.spiuk.no

Klubbkläder
AndersVelo sa:
Bra respons, tack!
Klubbkläder från Rapha känns som om det kan bli snäppet exklusivare än craft... ;-)
Blir det inte det har nog Craft en bugg i sitt prissättningssystem alternativt har man förhandlat sig till världens genom tiderna sämsta deal med Craft. ;-)

Klubbkläder
För att vara lite mer seriös så är jag för närvarande klädansvarig för Fredrikshof och ligger bakom den nya grafiska designen som lanserades i år. När klubben för ett par år sedan utvärderade olika leverantörer och valde att fortsätta samarbetet med Trimtex var jag dock ännu inte involverad i klädfrågan.

Vad jag förstår var en tungt vägande anledning Trimtex beställningssystem då det för en klubb av vår storlek skulle bli väldigt opraktiskt att själva typ sammanställa beställningar i Excel och samla in betalningar. För en mindre klubb skulle väl detta inte innebära samma merarbete och idag bör väl mer eller mindre alla leverantörer kunna erbjuda custom webshoppar.

Själv har jag nog alltid sett Trimtex som ganska trista men måste erkänna att de ryckt upp sig något under senaste året. Den nya klädserien Giro tycker jag är riktigt bra och särskilt sett till priset, finare material med tajtare passform än gamla Elite och snyggare med dold dragkedja på framsidan. Även nya serien Aero känns betydligt lyxigare än gamla Pro men prislappen på dessa är inte lika fördelaktig.

Bor du i Stockholm så har vi en förhållandevis komplett uppsättning provkläder på CykelCity man kan klämma och känna på.

Klubbkläder
Vi har beställt kläder hos Verge, Patrik har en ruggigt bra servicenivå och han har webshop där man kan beställa kläder och få dom levererade. Ingen admin, ingen pengainsamling.

Klubbkläder
Verge kläder verkar fina. Tack för tipset!

Verkar som om det finns en hel del stora Europa som gör "custom" som inte är så stora i Sverige bland klubbarna. Champion system och Vermarc har båda protour lag. någon som har erfarenhet av dessa?

Klubbkläder
Kan verkligen rekommendera Verge´s klubbkläder. Jag är klädansvarig i vår klubb och vi bytte förra året från Trimtex till Verge. Patrik är väldigt bra och hjälpsam att jobba med. Bra kvalité på kläderna och dom finns i lite olika utförande. Det enda som du ska medveten om är att storlekarna är lite mindre än Trimtex´s. Det skapade lite förvirring bland våra medlemmar, vid första beställningen.

Klubbkläder
Jag får tyvärr hålla med om att trimtex har tvivelaktig kvalitet. Tycker grejerna sitter bra och ser fina ut. Men allt går sönder. Sömmar och blixtlås är gjorda av glas...

Klubbkläder
Vår klubb har haft Verge och dom har okej snitt på kläderna, har använt deras aerokit Tor plus GP-dräkt och CX-dräkt. Dragkedjorna är lite störiga med en stor metallbit som handtag som slår i hakan ibland när man ligger i tempoställning. Både ärmar och byxor har ganska dåligt (eller inget alls) grepp och vill glida upp om man är normalbyggd för cyklist (183/69kg). Sedan glömde dom att trycka en sponsorlogga på våra kläder i våras, det fixades gratis men med ytterligare en 6v leveranstid på dom rättade kläderna, det känns inte okej.

Att Verge sedan är dyra som fan är ju inte kul... Bättre än Trimtex är det ju, men det är inte svårt.

Klubbkläder
Vi har i klubben bytt från kalas till bioracer och är enormt nöjd med detta. deras lite enklare serie sitter mycket bättre än kalas mer än dubbelt så dyra "fina"serie.
som många andra märken så har man en klubbsida som öppnas upp för att lägga alla beställningar genom dem. även betal system så det inte går via klubben alls.

Klubbkläder
WSA cykel är ett nytt bolag (sida på FB) som säljer customkläder från Nalini. Jag har haft kläder från i princip alla stora märken (både custom och inte) och tycker Nalini ligger i topp.

Kommer att testa deras customlinje nästa år när vi ska ha nya kläder.

Klubbkläder
Jocke77 sa:
WSA cykel är ett nytt bolag (sida på FB) som säljer customkläder från Nalini. Jag har haft kläder från i princip alla stora märken (både custom och inte) och tycker Nalini ligger i topp.

Kommer att testa deras customlinje nästa år när vi ska ha nya kläder.

Gillar oxå Nalini. Deras bib's är toppen men de jerseys som vi beställde sitter bra men är mystiskt korta.

Klubbkläder
Kurets sa:
Vår klubb har haft Verge och dom har okej snitt på kläderna, har använt deras aerokit Tor plus GP-dräkt och CX-dräkt. Dragkedjorna är lite störiga med en stor metallbit som handtag som slår i hakan ibland när man ligger i tempoställning. Både ärmar och byxor har ganska dåligt (eller inget alls) grepp och vill glida upp om man är normalbyggd för cyklist (183/69kg). Sedan glömde dom att trycka en sponsorlogga på våra kläder i våras, det fixades gratis men med ytterligare en 6v leveranstid på dom rättade kläderna, det känns inte okej.

Att Verge sedan är dyra som fan är ju inte kul... Bättre än Trimtex är det ju, men det är inte svårt.

Tryckta loggor? Trycker man verkligen på elastiska träningskläder 2017?
De fabrikat vi tittat på (och köpt) färgas allt mönster direkt i tyget. Absolut inget tryck som går sönder i tvätten.

Klubbkläder
Luzen sa:
Tryckta loggor? Trycker man verkligen på elastiska träningskläder 2017?
De fabrikat vi tittat på (och köpt) färgas allt mönster direkt i tyget. Absolut inget tryck som går sönder i tvätten.
Det är väl ändå fortfarande tryck det handlar om? Om jag inte har helt fel så kallat sublimeringstryck.

Klubbkläder
Gör ett trådlyft :-)
Ska skaffa cykelkläder ifrån Kalas, och enligt deras tabell så ska jag ha storlek 3, men när jag testade så satt de väldigt väldigt tajt (Är ca 175cm, och väger 72kg).
Testade storlek 4, då kändes byxorna bra men vid benen så satt de löst (!) (Så små ben har jag inte :P

Någon med liknande mått som kan berätta vad ni har köpt för storlek och hur de sitter? :)
Hur är kvaliteten?

Klubbkläder
Verge och Patrik hos La chemise som många andra redan lovordat!

Jäkligt bra att ha och göra med och kläderna har faktisk kvalité. Jämfört med både Trimtex och mycket från Craft.

Verge & Patrik får 5/5 Sytråd och nålar.

Klubbkläder
andrewmtb sa:
Ska skaffa cykelkläder ifrån Kalas, och enligt deras tabell så ska jag ha storlek 3, men när jag testade så satt de väldigt väldigt tajt (Är ca 175cm, och väger 72kg).
Testade storlek 4, då kändes byxorna bra men vid benen så satt de löst (!) (Så små ben har jag inte :P

Någon med liknande mått som kan berätta vad ni har köpt för storlek och hur de sitter? :)
Hur är kvaliteten?

Jag har kört Kalas en säsong och varit nöjd. I är beställde jag tröja (Pro) i storlek 2 och byxor i storlek 3 (Elite).

187 cm / 79 kg

Kvaliteten är god.

Klubbkläder
eiskall sa:
andrewmtb sa:

Hur är kvaliteten?

Jag har kört Kalas en säsong och varit nöjd. I är beställde jag tröja (Pro) i storlek 2 och byxor i storlek 3 (Elite).

187 cm / 79 kg

Kvaliteten är god.
Har strl 2 på både tröjor och byxor från Kalas.
Har någon tröja i 2+ (extra lång) som nästan är bättre trots min ringa längd.
179cm / 75kg

Nu mer kör vi Bioracer i klubben. Helt klart ett steg upp från Kalas. Speciellt brallorna.

Tillbaka
Topp