Knä & armbågsskydd till kvinnor

tvniklas

Medlem
Hej på er
Har lyckats få min fru intresserad av skogscykling, så fulldämpad Trek, skor, hjälm och lite kläder är införskaffade.
Däremot så behövs knä & armbågsskydd och där tar jag gärna lite input på vad som skulle passa en dam.
Sjäkv kör jag sixsixone som jag e supernöjd med.
Så, har ni några rekommendationer?

Trevlig helg ?

Samma som för män fast i lagom storlek?

Det finns lite damspecifika skydd också från Raceface bl.a., men S eller XS herr funkar ofta.

En kompis har köpt Dainese Trail Skins, de kanske blir bra, hon kan ju prova dem.

När jag ändå har tråden uppe, finns det några sjyssta damshorts också som ni kan rekommendera?

tvniklas skrev:
-------------------------------------------------------
> En kompis har köpt Dainese Trail Skins, de kanske
> blir bra, hon kan ju prova dem.
>
> När jag ändå har tråden uppe, finns det några
> sjyssta damshorts också som ni kan rekommendera?

Norröna Fjörå kör min tjej med. Vad skulle ett par damspecifika shorts ha för egenskaper menar du?

Detsamma gäller knäskydden.

Senast ändrad:
Skydden är unisex.

Byxor sys faktist lite annorlunda för män och kvinnor. Herrbyxor är lite rymligare framtill och dambyxorna har lite mer tyg baktill. Tänk tyget som fyra paneler som sys ihop på sidan och i grenen. Det är ungefär samma mängd material givet storleken, så oavsett kön så kommer man ju i dem utan problem, men passformen kan bli lite sämre.

Aron: Jo visst kan det finnas vissa skillnader men det är ju ändå baggyshorts. Vill man ha något som passar får man prova helt enkelt. Fjörå kunde lika gärna vart damspecifika så bra som de sitter på tjejen. Så det är absolut inte skriver i sten.

Min sambo kör med diverse men bland annat Haglöfs (minns inte modell, men någon damvariant av Ardent, men inte ardent), Maloja, Bionicon, Scott och lite annat.

Edit: Just ja, hon har vanliga POC vpd som knäskydd också. Strlk small tror jag.

Senast ändrad:
Enligt min erfarenhet är skydd överlag gjorda för tjejer :-) De flesta är ordentligt tajta i förhållande till storlek. Har L i kläder men måste ha XL för att hitta nått som inte ger blodstopp i underarmar eller ben. Beror troligen på att cyklister överlag verkar sakna vader lår och underarmar, förstår inte hur de kan trampa så fort ändå :-)

Stigtramparn skrev:
> Enligt min erfarenhet är skydd överlag gjorda
> för tjejer :-) De flesta är ordentligt tajta i
> förhållande till storlek. Har L i kläder men
> måste ha XL för att hitta nått som inte ger
> blodstopp i underarmar eller ben. Beror troligen
> på att cyklister överlag verkar sakna vader lår
> och underarmar, förstår inte hur de kan trampa
> så fort ändå :-)

Tricket är att ha lite kropp att släpa på ;-)
Muskler är bara onödig vikt.

marran skrev:
> Samma som för män fast i lagom storlek?

Varför skall män inte ha lagom storlek.

En röst från en tjej :)
Jag kör både armbåge- och knäskydd POC VPD 2.0. För dh kör jag med en skyddströja (mjukt ryggskydd samt axlar) Bluegrass grizzly B&S. När det gäller POC så har jag stl S på armbåge och M på knä. De är rätt så smala i storlekar. Och jag är 162cm lång (kort) och rätt så smal.

Shorts - Norröna Fjörå är jättebra! Jag har stl XS. De brukar vara rätt så stora i stl; det är ju unisex modell...
Annars Sombrio girls är grymma (lite mer baggy och tjockare i tygg) och Dakine för tjejer. Kommer inte ihåg exakt modellnamn men det är en lite längre modell.

Lycka till!

Individuell kroppsform spelar nog mer roll än kön när det gäller knä- och armbågsskydd och shorts. Jag har en blandning av unisex och "tjejkläder" i cykelgarderoben. Favvoshortsen är dock av kvinnomodell, Haglöfs Ardent och ett par från Loeka.
Knä- och armbågsskydd har jag kört både 661 och IXS i strl S, inga konstigheter. Det är nog främst när det kommer till överkroppsskydd som kön kan spela in, många skydd är inte direkt anpassade för bröst och höfter.
Om tjejen är både kort och smal kanske det rentav är juniorstorlek på skydden som passar bäst.

quid skrev:
> Individuell kroppsform spelar nog mer roll än
> kön när det gäller knä- och armbågsskydd och
> shorts. Jag har en blandning av unisex och
> "tjejkläder" i cykelgarderoben. Favvoshortsen är
> dock av kvinnomodell, Haglöfs Ardent och ett par
> från Loeka.
> Knä- och armbågsskydd har jag kört både 661
> och IXS i strl S, inga konstigheter. Det är nog
> främst när det kommer till överkroppsskydd som
> kön kan spela in, många skydd är inte direkt
> anpassade för bröst och höfter.
> Om tjejen är både kort och smal kanske det
> rentav är juniorstorlek på skydden som passar
> bäst.

Min sambo har en kraschjacka i juniorstorlek när hon kör DH. Den sitter inte optimalt över bröstet, men det gör inte de vanliga (herr)unisexvarianterna heller.

Hon behövde hjälp med knäskydd. Överkroppen ser oki skyddad ut.

Bilagor

• nikigudex_mod29.jpg
    nikigudex_mod29.jpg
    30.5 KB · Besök: 22
Tillbaka
Topp