Knäckt nyckel, cykel fastlåst i centrala Gbg, problem löst.

Erik O

Aktiv medlem
Ja, som rubriken säger. Nyckeln gick av när jag skulle låsa upp min pendlarcykel i centrala göteborg. Låset är ett abus bygellås. Hur tusan får jag loss den. Är lite rädd att det inte är hälsosamt att låta den stå över helgen. Tacksam för tips.

Senast ändrad:
Fixa nån som kommer dit och vaktar cykeln medan du åker hem och hämtar reservnyckeln (som väl ligger i säkert förvar där hemma?) och några lämpliga verktyg att få ut den avbrutna nyckeln med.

Ta batteridrivna vinkelslipen och kapa låset. Lägg gärna något som skydd för lacken så att du inte får irriterande märken i lacken.

Då krävs det tyngre artilleri. Nån med batteridriven vinkelslip, typ.
Hade jag haft en hade jag hjälpt till.

Kan klasse tänkas ha nån sax som fixar låset?

Bilagor

• D8791657-375D-4762-BD6F-86BCDF42FF8A.jpeg
    D8791657-375D-4762-BD6F-86BCDF42FF8A.jpeg
    259.1 KB · Besök: 199
Ja finns det nån välvillig happyit i Gbg med ändamålsenlig cykeltjuvutrustning som vill anmäla sig frivilligt?

Vad ska man slå till på hos klasse annars tror ni?

Kan nåt sånt här funka, eller är det på tok för klent?

Bilagor

• AAA3FAA8-B956-4409-992E-93BB34591A7E.png
    AAA3FAA8-B956-4409-992E-93BB34591A7E.png
    61.1 KB · Besök: 145
Ingen som kläcker idé att ta med tejp och en vanlig bågfil och såga sönder cykelstället (blötjärn och rör) och sedan tejpa fast låset på ramen så man kan gå loss på det i lugn och ro hemma?
Får be om ursäkt om det är för lateralt tänkande och om det är åverkan å samhällsgemensam materiel...

emmer sa:
Ingen som kläcker idé att ta med tejp och en vanlig bågfil och såga sönder cykelstället (blötjärn och rör) och sedan tejpa fast låset på ramen så man kan gå loss på det i lugn och ro hemma?
Får be om ursäkt om det är för lateralt tänkande och om det är åverkan å samhällsgemensam materiel...

Om inte slipen skulle bita på låset finns nog viss risk för lite åverkan på cykelställ

Bengt-re sa:
Erik O sa:
Saknar tyvärr vinkelslip

Går ju såga med bågfil även om det tar tid och är jobbigt.

Nja, inte med ett tungsten-sågblad (TCT)

Jag befriade dotterns cykel på Ystad station mitt på blanka dagen vid ett tillfälle. Drog en 25 m skarvsladd från ett uttag på nån byggnad o drog igång vinkelslipen.
Inte en kotte ifrågasatte eller ägnade ens ett förstrött intresse,

Senast ändrad:
Rättelse. Det går rätt dåligt. Säljaren på klasse lurade på mig en skiva med fel diameter. Så lutar det mot att den får stå kvar över natten.

Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Erik O sa:
Saknar tyvärr vinkelslip

Går ju såga med bågfil även om det tar tid och är jobbigt.

Nja, inte med ett tungsten-sågblad (TCT)

Jag befriade dotterns cykel på Ystad station mitt på blanka dagen vid ett tillfälle. Drog en 25 m skarvsladd från ett uttag på nån byggnad o drog igång vinkelslipen.
Inte en kotte ifrågasatte eller ägnade ens ett förstrött intresse,

Jamendet var ju det jag sa juuh :)

Hade du haft papper eller annan typ av ägarbevis såsom bild när den används och jag bott i götet hade jag kommit och hjälpt, har batteridriven vinkelslip och batteridriven multikap.

Vad är det för ställ den sitter i? Vissa sitter ju enbart med mutter.

daikai1 sa:
Hade du haft papper eller annan typ av ägarbevis såsom bild när den används och jag bott i götet hade jag kommit och hjälpt, har batteridriven vinkelslip och batteridriven multikap.

Vad är det för ställ den sitter i? Vissa sitter ju enbart med mutter.

Tänkte inte riktigt på hur stället var utformat men cykeln sitter fast i en ”ögla” för hjulen så att säga så den går nog inte att lirka loss.

Polisen kan hjälpa till med sånt här men beror väl mycket på om dom har tid, sen vill dom väl gärna se papper med ramnummer eller något.

Om du har en bil kan man använda domkraften (googla). Bra lås brukar vara gjorda av härdat stål som inte saxar eller bågfilsblad biter på.

Tillbaka
Topp