Knak & Brak.

Justin_chase

Ny medlem
Knak & Brak.
Som rubriken lyder så på låga växlar(dom lägsta) och under belastning så knakas det rejält samt att växeln hoppar till en tyngre, Detta är extra jobbigt då närman väl behöver dom lägsta i så vill man inte vurpa pga av kraften går förlorad.

Vad kan detta bero på, För lång kedja? Kasett & kedja är nybytta.

Knak & Brak.
quid skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter som att du behöver justera bakväxeln.

Bakväxlarna justerades av verkstad samtidigt som kasett bytet.
Någon annan ide?

Knak & Brak.
Jag hade ett liknande problem med min hoj i våras. När jag tog i ordentligt i en uppförsbacke så hoppade växlarna alltid över.
LBS hade en teori om att det kunde vara body'n, men det bytet hjälpte inte.
Efter mycket felsökande så kom jag på att hela hjulet drogs lite snett när jag tog i. Detta trots att jag drog åt snabbkopplingen riktigt hårt. Lösningen blev att slipa lite på insidan av växelörat då den ytan hade blivit så "skrovlig" och då blev det för dåligt grepp mellan örat och navet. Efter det så har det funkat utan problem.
Kan ju vara värt att kolla, iaf om det är när du tar i som du får problem.

/tobias

Knak & Brak.
Har haft samma problem med en helt ny cykel. Har haft inne cykeln på verkstaden två gånger utan att orsaken har kunnat identifieras. Igår rasade bodyn helt.

Så knak och brak kan vara symptom på en defekt body och därför värt att kolla upp.

Knak & Brak.
Jag tror definitivt på att titta över växeljusteringen eller växelörat. Prova och trampa baklänges på de tyngsta växlarna där det brukar hoppa över, om det hakar i och smäller i kedjan så behöver du justera växlar eller rikta örat.

Tillbaka
Topp