Knak, ej hjul

Pqz

Medlem
Knak, ej hjul
Har ett otroligt irriterande knakande ljud på min gravel. Har eliminerat sadel och hjul som källa, så vevpartiet känns som en het kandidat. Ljudet hörs när man trampar med belastning, men frekvensen är inte rakt av beroende an kadens. Vevlagret är ett Ultegra 6800 bc1.37*24.
Någon som har en idé?

Häftklammer

Ny medlem
Knak, ej hjul
På min var det baknavet som jag tog isär, rengjorde och smörjde upp med lite tunn olja. Alltså där klackarna går i när man trampar. Kunde knacka bra mycket i ett läge men om jag tog en omtag knackade det mindre. Det va så jag började misstänka navet.

Andeschon

Ny medlem
Knak, ej hjul
Åtgärder vid knak under belastning (min erfarenhet):
- Plocka isär och fetta in glidbussningar i bakramen (om heldämpad)
- Fetta in gängorna till pedalerna (stor risk för knak annars)

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Knak, ej hjul
Jag hade ett lustigt knakljud som jag direkt kopplade till vevlager, det hördes under belastning när högra veven var påväg framåt från högsta punkten tills den var nästintill rakt ned. Jag tog lös veven för att känna på lager men hittade istället 4 klingbultar som inte var speciellt åtdragna, drog åt dessa och se nu är det tyst igen .

Pqz

Medlem
Knak, ej hjul
Tack för heads-up. Det var pedalerna. Tystnade direkt när jag bytte. Har haft många olika missljud de senaste 25 åren, men aldrig pedalerna!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer