Knak från MTB

Niclas87

Ny medlem
Knak från MTB
Hej!!

Det är första gången jag skriver på detta forumet, men jag har läst en hel del. :)

Jag har lite problem med min Nishiki Team. För ett par dagar sedan så började det knaka i den, speciellt när man tar i. Jag tror att jag har lokaliserat ljudet till bakhjulet men är osäker.

Vad tror ni att det kan vara? Kan det vara något med ekrarna eller så?

Tack för svar, vänlig hälsning Niclas

Knak från MTB
Jag råkade ut för ett irriterande knakande/knirkande nånstans från min mtb, men det visade sig att jag bara behövde skruva fast sadeln lite bättre... :)

Knak från MTB
Alltså.. hugg nu inte på första bästa. Vevparti KAN vara boven, men det är ju inte säkert. Du får felsöka. Ta bort sadelstolpen till att börja med. Den kan knaka. Sedan får du jobba dig vidare tills du mha uteslutningsmetoden klurat ut vad det är. Pedaler är en annan stark kandidat. Kan vara lite vadsomhelst egentligen.

Knak från MTB
Knak är svårt. Bara att köra uteslutningsmetoden. Knak har en tendens att fortplanta sig. Vevlagret är en het kandidat. Sadelstolpen också. Skickar med en bild på ett enkelt sätt att slippa knak i sadelstolpen i framtiden. Vanlig cykelslang som träs över stolpen, enkelt och fungerar ypperligt.

/steen

Bilagor

• Bild0002.jpg
    Bild0002.jpg
    96.3 KB · Besök: 18
Knak från MTB
Hej!
Har en erfarenhet av en cykel som knakade rätt rejält... Tog dock och sprejade lite olja in i vevpartiet och vips var det borta. Aldrig haft problem med det på två säsonger. Dock har jag för mig att vissa "sprejoljor" kan lösa upp fettet om det finns sådant i lagret. Dock har jag inte haft ngr problem som sagt.
En annan orsak till knak kan faktiskt vara ekrarna. Smörj dem lite där de "korsar", ligger an mot varandra, och det kan gå bort. Bara pröva sig fram.

mvh björn

Knak från MTB
Har du en SRI Team från 08 alt 09 så skulle jag börja med att kolla klingbultarna. FSA har en tendens att vara lite snåla med momentet när de drar åt sina vavpartier. Efter ett tag så gnider sig klingorna mot varandra och ger ett jobbigt ljud. Skruva isär, fetta in och dra åt. Ev. använd lite Loctite i skruvarna. Har gjort det med mitt och min svågers vevpartier och de blev helt tysta och fina efter det. Sedan körde jag i och för sig sönder mitt och kör nu med XT som jag tycker är snäppet vassare. En snabbare men dyrare lösning.

[nicklas]

Knak från MTB
Det går inte att vinna mot knaket.

"Hej! Jag heter Mikael, mina cyklar knakar."

Jag har kapitulerat. Kanske en klen tröst, men du är inte ensam.

Tillbaka
Topp