Knak i ram (Superior)

Svenmpa

Medlem
Knak i ram (Superior)
Har problem med att det lite då och då knakar till i ramen på fruns Superior XF 929. Jag har försökt gå över den och se om det är något knas med hur hårt länkaget är ihopskruvat och så, men utan framgång.
Någon som har bra tips på vad det kan vara? Det känns som att det är en spänning som finns i ramen någonstans, och det knäpper till då ramen rör sig i sidled (knäppandet verkar inte komma då man t.ex. lägger tyngd på sadeln och flexar dämparna och så).

Salabaladala

Aktiv medlem
Knak i ram (Superior)
Om det går att återskapa ljudet så kan du ju be frugan din sitta på cykeln medan du söker efter källan med örat. Finns väldigt många saker på en cykel som kan knaka.

Knak i ram (Superior)
Låter som samma jag haft på min Canyon Spectral.
Åtgärdade det genom att torka bort allt smuts runt alla lager i länkaget och sen fettat in skruvarna.

RAIN

Ny medlem
Knak i ram (Superior)
Är det kolram och dubbeldämpat? Fetta bussningarna och skruvar till den bakre dämparen och den bakre triangeln är min första spontana tanke. Det behöver inte vara hur hårt grejer sitter, utan att det är tort. Alt. smutsigt. Självklart: Leta sprickor, Kolla om vajrar och höljen skaver. osv. Men det kan vara typ tusen grejer. Mina knak kommer oftast ifrån smutsigt vevlager. (Dock åker jag Alu)

AX3L

Aktiv medlem
Knak i ram (Superior)
Det finns ju en ganska gedigen lista med saker jag skulle kolla innan länkaget, om den nu är ganska ny och allt är åtdraget. Typ pedaler (fetta in pedalaxel), vevparti (dra åt eller rengör och smörj), dra åt vevlager om det är externt, rengöra sadelstolpe, ta ur och rengöra styrlager etc.

Köp & Sälj

Topp