Knakande

Boullboull

Aktiv medlem
Knakande
Halloj!
Har under hela sommaren haft ett knakljud från vevpartis-trakten på min racer.
Vad ska jag göra?

Har fastslagit att det inte är:
- Hjul (provat med olika par)
- Kasset
- Växlar
- Trampor (i trainer har jag vevat runt genom att bara greppa pedalarmen och det knakar lika fullt)
- Klingor (nåja, men det knakar både på lilla och stora)
- ramsprickor (hittar inte några med mina ögon i alla fall)

Är det då säkert att det är vevlagret som låter?
Det jag tycker är märkligt är att det INTE kommer symetriskt. Eller i alla fall inte på samma ställe på pedalvarvet. Skulle säga att det är symetriskt men med 1,12 (ca) varv på pedalerna. Provade nu senast att se om jag kunde se något när jag stod bredvid, men icket! Däremot upptäckte jag att knaket kommer på samma ställe om jag trampar bakåt och passerar "knak-punkten" igen...

Kan det vara kedjan som spökar?
Vill inte behöva byta vevparti... verkar svårt och dyrt...

Hjälp!

Knakande
Det är med all sannolikhet vevlagret som knakar i gängorna. Om du inte har pressade legar då...

Du behöver inte byta vevparti eller ens vevlagret i många fall, det brukar räcka att plocka isär allt, fetta in på nytt och sätta ihop igen.

Knakande
Nej, men tänkte, när jag läste om det någon annanstans, att det inte borde var problemet då det knakar både på lilla och stora... Men får kolla det ändå...

Knakande
Om knaket kommer på samma punkt även baklänges så är det nog nästan helt klarlagt att det är vevlager eller vevparti (och därpå monterade komponenter) som är orsaken.

Knakande
Jag tog bort de koniskatryckfjädrarna som sitter på QR på min racer, samt Loc-Titade anläggningsytan för baknav samt fettade av dropoutsen. Det blev då tyst.

Jag bytte även storkakan... Cykeln blev jättetyst. Men det var på min hoj det. :)

Knakande
Vevlager. Skadad kula eller skräp. Kulorna snurrar ju med, men då det är lite olika diameter i ytterkant och innerkant blir ett trampvarv inte exakt ett kullagervarv. 1,2 varv låter väl rimligt?

Knakande
Vet inte exakt, men några hundra. Mina Ultegralager kostade 140kr på postorder. Tiagranivå borde ligga under hundralappen. Dubbla det för ungefärligt pris i butik och kanske en hundralapp för jobbet?

Tillbaka
Topp