knakar i vevlagret (Bottom Bracket)

onmjer01

Medlem
Hej!

Det har senaste veckan börjar knaka i vevlagret när jag cyklar. Har haft min cykel i drygt ett halvår och inte haft några problem med den.
Hade den inlämnad på service för 1 månad sedan, men tror inte de gjorde något med vevlagret.

Har kollat clipsen, främre växeln och främre kransen. Men hittar inget fel i dessa.

Tänkte om det kunde lösas så enkelt som att montera bort den och tvätta/applicera nytt fett och återmontera den. Men då kommer frågan, vad är det för fett som är bra att ha?

Bryr mig inte nämnvärt över någon mikroskopisk fördel med en superduper dyrt fett för 1500kr. Mer en som fungerar tillfredsställande :)

Tack på förhand!

Inte ovanligt att vevlagren går vintertid. Är det utanpåliggande (typ HII) eller pressfit inne i ramen på din cykel. I båda fallen handlar det om hyfsat standarmässiga maskinlager som inte är allt för dyra. Kolla om lagret är glapp när du rycker utåt/inåt i vevarmarna. Isof är det bara att byta. För det krävs specialverktyg.

När du byter rekommenderar jag att du får gängorna brotchade och utsidorna planfrästa av en riktig mekaniker. Det är inte alls ovanligt att detta är dåligt gjort på nya ramar. Då sticker vevlagren snabbare.

Låter det mer vid hård belastning kan det vara spricka i ramen/ kedjestaget.
Har hänt mig på två nyare cyklar jag köpt under åren. FS MTB visserligen.
Börjar som ett försiktigt knak då och då sedan oftare och högre och då börjar det bli lite svajigt och lätt å hitta.
Hände på En Scott Spark 50 och på en Epic S-works .Brott på kedjestag straxt innan lagringen på drivsidan där belastningen är hög.
Då är det skönt med garanti :-)
Bägge gångerna kom det ganska snabbt, nåt halvår och efter byte på garanti hände det alldrig mer trort att jag hade dom många år så det är var troligen tillverkningsfel.

MickeMud sa:
Låter det mer vid hård belastning kan det vara spricka i ramen/ kedjestaget.
Har hänt mig på två nyare cyklar jag köpt under åren. FS MTB visserligen.
Börjar som ett försiktigt knak då och då sedan oftare och högre och då börjar det bli lite svajigt och lätt å hitta.
Hände på En Scott Spark 50 och på en Epic S-works .Brott på kedjestag straxt innan lagringen på drivsidan där belastningen är hög.
Då är det skönt med garanti :-)
Bägge gångerna kom det ganska snabbt, nåt halvår och efter byte på garanti hände det alldrig mer trort att jag hade dom många år så det är var troligen tillverkningsfel.

Nej det är snarare att det låter mindre vid hög belastning. Så myskör jag så knakar det varje varv den vänstra pedalen når ''klockan 6'.
Tar jag i mer (ca 300w+ enligt fluxen) så försvinner knakningarna.

Hade ett liknande problem, höll på att bli tokig innan jag hittade felet. Det var en QR som var för hårt åtdragen. Så felet kan sitta på ett helt annat ställe än man tror.

Kan meddela att ljuden försvann när jag monterade bort krans och vevaxel, tvättade riktigt rent och applicerade nytt fett innan montering igen.

Tack för hjälpen alla!

Tillbaka
Topp