Knakar om veven?

Knakar om veven?
Fråga Bosse bildoktorn :-)

Prova att lossa all och dra åt igen. Knäppet kan också komma från kassetten och fortplanta sig genom kedjan så att du tror att knäppet kommer från vevparti/lager så dra åt låsringen.

Knakar om veven?
Cykeln är så ny så om du inte kört hundratals mil i lera så borde nog vevlagret vara ok. Troligen är det någon skruv som inte efterdragits ordentligt. Instämmer alltså med föregående talare och lägger till en länk till ParkTools eminenta checklista:

http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=98

Ta en bunt insex-nycklar och en burk fett och dra åt allt enligt listan. Jag hade knakljud på min halvårsgamla cross för ett litet tag sen. Berodde i det fallet på två separata problem - lagret på en pedal hade tagit slut och några skruvar i framdrevet fick efterdras. Nu är den tyst och snäll igen.

Knakar om veven?
mitt 105vevlager knakar på en cykel som gått typ 150 mil. Det knakar där lagerskålarna är inskruvade i ramen, för lite fett från fabrik. Kan vara en sån enkel sak på din cykel kanske? I så fall är det bara att skaffa lämpligt verktyg för att ta bort vevparti och vevlager, fetta in anläggningsytorna och dra åt igen. lycka till!

Tillbaka
Topp