Knakljud - Detektivarbete?

Fischer

Ny medlem
Jag har läst många trådar här på Happy om hur svårt det kan vara att lokalisera knakljud. Jag har dock samlat på mig ett stort antal ledtrådar som borde göra det möjligt att sätta fingret på vad som ger upphov till mitt knakljud. Självfallet har jag själv en idé om vad som orsakar kanaket, men jag tänkt låta profsen (ni som läser detta) komma med expertutlåtande först.

Ledtrådarna:

1. Knaket uppkommer exakt en gång per varv när jag trampar - precis när den högra vevarmen pekar rakt bakåt.

2. Det spelar ingen roll vilken växel som ligger i.

3. Om jag kopplar ur högerfoten och trampar med endast vänter ben (med hjälp av SPD alltså) är det ljudlöst.

4. Om jag trampar med endast höger ben knakar det.

5. När det började ösregna igår, och cykeln blev helt dyngsur, upphörde knakandet.

Var ligger felet?

Senast redigerad av en moderator:
Hej!

Jag hade liknande problem med min förra hoj (ParkPre Aluteam) och hade den inne i affären där jag köpte den m.m. Höll på och kollade växlar, ram, lager, pedaler etc men inget var fel. Det visade sig sedan att knakandet uppkom p.g.a. att fästet till sadelstolpen var för dåligt och "nöp på" för smalt om ramen och sadelstolpe. När jag provade med nytt fäste som jag skruvade åt stenhårt försvann knakelibraket. Det konstiga var att det lät som att ljudet kom från vevpartiet el. där nånstans men där ble v man lurad.

Har du provat om du sitter resp. står upp?

Good luck!
Daniel

För säkerhets skull: Testa att stå upp och cykla, alt sitt längre fram/bak på sadeln. Kan ju även vara knäppningar i sadelstolpe/ram

// Andreas, som verkar vara dömd att cykla på ett bastuaggregat. Hur jag än gör rent/fettar in/kopparfettar in knäpper det...

Räven skrev:
-------------------------------------------------------
Det
> visade sig sedan att knakandet uppkom p.g.a. att
> fästet till sadelstolpen var för dåligt och "nöp
> på" för smalt om ramen och sadelstolpe. När jag
> provade med nytt fäste som jag skruvade åt
> stenhårt försvann knakelibraket.

Köpte du helt enkelt en bredare klämma? Vilket fabrikat?

(anledning, se mitt inlägg ovan)

Stampe skrev:

> Köpte du helt enkelt en bredare klämma? Vilket
> fabrikat?
>
> (anledning, se mitt inlägg ovan)
>
>

Vet ej tyvärr.
Det var faktiskt något billigt utan märkning som en cykelmoj i Motala hade i sina gömmor.
Kromad och grövre. Den som satt på var en slimmad sak från Ritchie och den var ju såklart snyggare men sämre funktion.

när jag 98 köpte en ny cresent lodur så hade jag ett grymt knakljud liknande ditt. tyckte det var konstigt eftersom hojen var helt ny. När jag gick till affären så trodde de först att det kunde vara kedjan som var dåligt underhållen men efter att jag demonstrerat felet så kollade de vevpartiet. Det var helt torrt och när de bytt det till ett nytt så var knaket borta. Senare konstaterades att tillverkarna lagt i för lite fett i det kapslade navet vilket gjorde att det knakade...

Fischer: Det låter ruskigt likt knaket jag har på min hoj f.n. Tror också det är pedalerna (ska fetta asap).

Förutom ljudet tycker jag mig också känna en liten vibration i högerskon varje gång det knakar till (om jag kör på asfalt). Nån annan som använt såna "vibrationer" för att lokalisera knak, eller är det bara jag som inbildar mig? :O

Har också hållt på med en sådan felsökning. Det låter som knaket kommer från vevpartiet men jag har haft loss detta och fettat in, haft loss pedalerna och fettat in, dragit åt klossarna på skorna, dragit åt klingbultarna men inget har hjälpt.

Igår upptäckte jag att knaket försvann när man stod upp och cyklade så nästa steg blir att ta loss, fetta in och dra åt sadelstolpe och sadelklämma.

/Johan

På tal om knak: När jag cyklar sittandes på 20tummarn så knäpper mitt vänstra knä för varje varv med pedalen, kan det vara något farligt?

Fischer skrev:

> 1. Knaket uppkommer exakt en gång per varv när jag
> trampar - precis när den högra vevarmen pekar rakt
> bakåt.

Låt ett proffs göra rent o dra vevpartiet eller byt vevparti om det är slut.

Per

Tillbaka
Topp