Knäont, vad göra?

dr-rave

Medlem
Knäont, vad göra?
Tjena.

Jag har cyklat rätt mycket de senaste åren, förra året (2005) började jag köra mer och mer landsväg. Hittils iår har det bara blivit landsvägscykling (totalt ca 250 mil) och nu har jag börjat få ont i mina knän. Jag har försökt att läsa vad detta kan bero på, hade själv tidigt funderingar på om det kan bero på sittpositionen på cykeln så jag har provat att ändra sadeln så jag sitter högre upp och längre fram på cykeln. Vet dock inte om detta hjälper, har inte utvärderat detta färdigt ännu. Till detta hör att jag alltid kört med relativt normal kadens, jag brukar ligga mellan 90-100 i normalfallet. Är det någon av er som har liknande erfarenheter och kan hjälpa mig att komma tillrätta med problemet?

Tack på förhand!

/Rickard

Knäont, vad göra?
Kolla ben vinkeln på pedalarna. Ibland kan klossarna inte sitta helt raka. sedan kan det beror på en obalans i musklarna. Jag fick uppgift ifrån sjukgymnasten att bygga upp muskeln på främre insidan av låren, precis övanpå knäet.

Knäont, vad göra?
Jag har liknande erfarenheter med knäsmärtor som jag fick bukt med. Men det är ju helt omöjligt att veta om det relaterar till dina problem. I mitt fall var det ett "löparknä" framkallat av för mkt cykling i otränat skick med felaktig inställning av pedalklossar. Det gick över av en kombination av vila, sjukgymnast, andra pedaler etc.

Vore jag dig skulle jag, om möjligt, ta mig till en cykelbutik som kan hjälpa dig med att ställa in en korrekt grundsittställning. När det är avklarat skulle jag boka tid hos någon sjukgymnast (gärna någon med erfarenhet av cykling) för att få nån sorts diagnos. Att försöka lösa det genom att browsa div. forum tror jag är svårt.

Knäont, vad göra?
Eller kanske problem med kyla? Det har ju varit en ovanligt kall vår. Jag har knappt kört utan ben- eller knävärmare i år för jag får omedelbart ont i knäna om de blir det minsta nedkylda.

/Jörgen

Knäont, vad göra?
Jag hade ont i knäna ett bra tag och ändrade på allt jag kunde utan framgång. Men jag ändrade aldrig vinkeln på hur min fötter pekar. Och där hade jag mitt problem. Mina SPD's satt helt raka på skorna och när jag satt på så satt fötterna helt paralellt med ramen. Vred på dom lite så att fötterna pekar mer utåt(med tårna) och flyttade även dom 1-1,5mm bakåt. Vips så försvann min värk. Känner av den ibland, men då vrider jag ut tårna och in med hälen lite till på pedalen. Ska justera det på klossen sen när jag orkar. :)

Hade dock bara problem med vänster knä.

Hoppas det löser sig.

Knäont, vad göra?
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Pröva flattisar en månad. Försvann problemet
> så vet du ju vad som var fel.

Haha! Den var riktigt snygg måste tom jag erkänna... ;-)

Knäont, vad göra?
för mig hjälpte det att flytta fram (!) spd-fästena en cm. Sen har jag märkt att jag ibland spänner benen på ett lite onaturligt sätt. Övar på att ta i med ett mer naturligt rundtramp.

Knäont, vad göra?
gandhi skrev:
> Var på/i knäna får du ont?
> ~K

Symptomen uppstod första gången då jag körde Siljan Runt iår. Under de sista milen började jag känna av värk i vänster knä, strax under knäskålen. Veckan efter loppet körde jag ganska många träningspass och då fick jag samma symptom i höger knä, helgen därefter körde jag ytterligare ett lopp och därefter har jag försökt att vila i en vecka för att bli bättre. Jag har under vilan blivit successivt bättre men är fortfarande inte helt bra.

/Rickard

Knäont, vad göra?
Var nagot forandrat infor Siljan

Sittstallning, klader, styre, skor...
Lite markligt att det uppstar i bada knana utan andrade yttre faktorer.

Knäont, vad göra?
eirisch skrev:
> Var nagot forandrat infor Siljan
>
> Sittstallning, klader, styre, skor...
> Lite markligt att det uppstar i bada knana utan
> andrade yttre faktorer.

Svar: nej

Jag ändrar aldrig något inför ett större lopp, varken kläder, sittställning, mat eller hur länge jag sover ;). Men Siljan var det första långloppet jag körde, tidigare har jag maxat 10 mil och jag upplevde problemen först efter 14 när jag körde runt Siljan.

/Rickard

Tillbaka
Topp