Knäppande framhjul

Jyrgman

Medlem
Knäppande framhjul
Hej,
Jag köpte ett Aerlite Elite 29ER ( https://bikeshop.se/cykeldelar/hjul...ncher-sram-11-delat-1575g-aer29xd-p0000104960 ) hjulset från Bikeshop.se och eftet att ha monterat det på cykeln så hörs ett knäppande ljud från framhjulet när man cyklar. Det återkommer varje varv, men bara vid belastning, alltså inte om man bara snurrar hjulet med cykeln i mekstället. Har någon något tips på vad det kan vara? Fel på nav? Dålig ekerspänning? Tacksam för svar!

Senast ändrad:
Knäppande framhjul
Har du "provspelat" alla ekrar och lyssnat om det låter något så när lika, så får det en ide om någon avviker mycket från resten.

Kan ju kosta på dig att ge hjulen lite "massage" för att utjämna spänningar som ibland kan uppstå när man bygger hjul, annars är det väl bara köra lite bröt och se om det går till sig, alternativet är ju att jaga svårdiagnostiserad fel som kanske inte spelar roll vilket inverkar dåligt på cyklingen, men jag vet hur det är när man irriterar sig..

Knäppande framhjul
Crocko sa:
Har du "provspelat" alla ekrar och lyssnat om det låter något så när lika, så får det en ide om någon avviker mycket från resten.

Kan ju kosta på dig att ge hjulen lite "massage" för att utjämna spänningar som ibland kan uppstå när man bygger hjul, annars är det väl bara köra lite bröt och se om det går till sig, alternativet är ju att jaga svårdiagnostiserad fel som kanske inte spelar roll vilket inverkar dåligt på cyklingen, men jag vet hur det är när man irriterar sig..

Har "provspelat" lite men tycker att alla ekrar låter olika... Ska prova alternativ 2 ikväll och köra lite stigar med rötter och se om det tystnar. Som sagt säkert inga problem, men irriterande!

Knäppande framhjul
Knakande hjul vid belastning låter definitivt som en eller flera lösa ekrar. Försök hitta var på varvet knaket sitter och börja känna vertikalt.

Knäppande framhjul
Jag skulle tro att det är sleeven inuti fälgen där den är sammanfogad som är lite lös.

Det är ett relativt vanligt problem och Stans rekommenderar att den limmas fast för att tysta ner oljud.

Knäppande framhjul
Jag tog en sväng i skogen ikväll men ljudet är fortfarande kvar när man kommer ut på asfalten igen. Får kolla upp ekrarna mer noggrant imorgon.

Knäppande framhjul
Preacher sa:
Jag skulle tro att det är sleeven inuti fälgen där den är sammanfogad som är lite lös.
Det är ett relativt vanligt problem och Stans rekommenderar att den limmas fast för att tysta ner oljud.
Inte omöjligt, har haft detta bland annat på en Arch Mk3. Relativt enkelt att åtgärda dock.
I mitt fall gick ljudet att återskapa när man studsade hjulet mot marken. Det uppkom även bara när hjulet var pumpat.
Även värt att kolla ekerspänning såklart.

Knäppande framhjul
Mitt nav började knäppa, var lagert som var dåligt, har även förspänning att justera och knäpper om det inte är åtdragit som det ska har jag lärt mig. Trodde först det var ekrarna som var lösa för ljudet kändes som det var i fälgbanan.

Knäppande framhjul
90% att det är lagrena som inte är spända som dom ska. Jag hade lika på min, fast på bakhjulet. Jag hade in cykeln till LBS och dom hittade inget. Jag hittade det av en slump när jag studsade med bakhjulet i sidled. Då kunde jag framkalla ljudet hela tiden.

Knäppande framhjul
En enkel grej att testa kan vara att trä en tejpsnutt över ventilen (alltså att förankra ventilen mot fälgen). Jag fick iallafall bort ett irriterande knäppande på det viset.
Enkelt felsökningsknep att bocka av om inte annat.
Lycka till.

Knäppande framhjul
En liten uppdatering. Ställde frågan till bikeshop för att få något tips och fick svar att jag ska skicka tillbaka hjulet så att de får kolla upp vad problemet är. Så det känns tryggt, dock trist när nya grejer krånglar.

Knäppande framhjul
Fortsätter med lite mer info. Var ut en sväng ikväll men släppte ut lite luft ur hjulen för att få lite mer grepp på rötterna. Men det som också uppstod var tystnad... Lite drygt en mil cykling och inte ett ljud från framhjulet. Kan ett högt tryck i däcket "trycka isär" fälgen så att sleeven som diskuterades tidigare blir lös? Ska prova pumpa upp lite mer tryck igen imorgon och se om jag kan återskapa ljudet.

Knäppande framhjul
Tar och stänger denna tråd nu med vad som hänt. Lämnade in hjulen till lbs för ekerspänning och efter det är allt som det ska. Tydligen var "alla" ekrar dåligt spända så det blev justering. Mailade bikeshop lite syrligt att det var trist att de levererat ett dåligt byggt hjulset men fick snabbt ett svar att de ersätter mina utlägg för ekrarna bara jag mailade en bild på kvittot. Sagt och gjort, pengarna på kontot inom en vecka och känner mig väldigt nöjd med hjulen. Och måste även ge en liten eloge till Bikeshop som skötte det mycket bra, det är ju trots allt billiga hjul.

Tillbaka
Topp