Knäpper/knackar i cykeln :(

eucalyptus

Aktiv medlem
Kör jag bara minsta uppför så knäpper det rejält i cykeln. Men inte på plan mark.

Trodde först det var dropper/sadel. Men har dragit åt sadelklämma och sadel.

Är en 160 mil gammal Scalpel Si carbon 4 ram.

Monterade nyligen nya SPD xtr pedaler för 1 månad sedan, det är någon gång efter det knäppandet började, men lade på ett rejält lager lithiumfett på gängorna.

Vart ska jag börja felsöka, vad är enklast att testa. Svårt att se hur vevlagrena skulle gett upp så snabbt. Vill testa allt annat först.

Pedaler:
Du säger att knäppandet började efter byte till nya pedaler. Testa att byta tillbaks till de gamla, eller till och med bara ett par billiga plattisar. Har sett mer än en gång, samt erfarit själv, knakljud från skor och cleats.

Sadel och/eller stolpe:
Testa om det knakar sittandes och stående. Om det knakar i båda fallen så kan du i princip eliminera sadel/stople som orsak. Om det enbart knakar sittandes så är det möjligt att det är en av de två.
Monteringspasta på stolpen (som redan nämnts). Inspektera sadeln. Har sett spruckna sadlar som orsakar knakande ljud.

Vevaxel:
Fett på vevaxeln? Inget lateralt spel?

Framdrev:
Är alla monteringsbultar åtdragna och smorda?

Thru-axles:
Tillräckligt åtdragen? Smord?

Styrlager:
Kolla spel. Smörj.

Vevlager:
De kanske inte har gett upp, men knak kan hända med press-fit lager som antingen inte är nog smorda (anliggnigsytor mellan ram och lagerkopp), eller i värsta fall att de är underdimensionerade och vad du än gör kommer röra sig i ramen. I så fall rekommenderas lagerkoppar som man drar samman med gänga (kolla in Wheels MFG).

Egress sa:
Pedaler:
Du säger att knäppandet började efter byte till nya pedaler. Testa att byta tillbaks till de gamla, eller till och med bara ett par billiga plattisar. Har sett mer än en gång, samt erfarit själv, knakljud från skor och cleats.

Sadel och/eller stolpe:
Testa om det knakar sittandes och stående. Om det knakar i båda fallen så kan du i princip eliminera sadel/stople som orsak. Om det enbart knakar sittandes så är det möjligt att det är en av de två.
Monteringspasta på stolpen (som redan nämnts). Inspektera sadeln. Har sett spruckna sadlar som orsakar knakande ljud.

Vevaxel:
Fett på vevaxeln? Inget lateralt spel?

Framdrev:
Är alla monteringsbultar åtdragna och smorda?

Thru-axles:
Tillräckligt åtdragen? Smord?

Styrlager:
Kolla spel. Smörj.

Vevlager:
De kanske inte har gett upp, men knak kan hända med press-fit lager som antingen inte är nog smorda (anliggnigsytor mellan ram och lagerkopp), eller i värsta fall att de är underdimensionerade och vad du än gör kommer röra sig i ramen. I så fall rekommenderas lagerkoppar som man drar samman med gänga (kolla in Wheels MFG).

Tusen tack för detta! Testade nu, det sker även när man står, så utesluter ju sadeln...

Tror starkt att det är pedaler o cleats. Vad gör man åt detta då?

Förutom alla tips du fått så kolla även styrstam då det är en klassiker vid just belastning och inte minst uppför. Ta loss rengör ev på med guck för kolfiber eller alu och dra åt enligt spec. Du brukar dock kunna höra det om du står över cykeln och lägger ordentligt tryck på ena sidan av styret. Det knäpper just. För mig är knäppande och knakande två helt olika ljud och kommer ofta från olika ställen på cykeln.

Senast ändrad:
Min cykel knäppte både när jag satt och stod upp, det visade sig vara sadelklämman som hade fått in sand och skit.

Senast ändrad:
Typ kolla hela din cykel... Jag vet att ljud fortplantar sig och allt det där men ofta går det att få ett hum om var ljudet kommer från. Börja där.

Jag hade ett ljud som vägrade ge med sig på min Spark nu för nån vecka sen.

Skruvade ner allt, i omgångar, inget hjälpte.

Till slut fann jag att bussningarna på bakdämparen hade fastnat. Allt annat är kullager, och jag höll på och bytte, fettade in osv.
Men av nån outgrundlig anledning så började jag ju alltid med att skruva bort dämparen, och lägga den åt sidan och ägnade mig åt cykeln.
Idiot!
Plockade isär bussningarna, städade, fettade in, och voila! Nu är den tyst igen, och har hållt sig tyst 10 timmar so far :-D

Men, tidigare gånger har mina och vänners knak/knäpp-ljud kommit ifrån:

Sadel emot sadelstolpe
Sadelstolpe emot ram
Styre emot styrstam
Trasiga kullager i ramen
Smuts i vevpartiet
Pedalerna emot vevarna
Bakhjulslager
Dåligt åtdragen framaxel
SKORNA, dvs, lädret i skorna knakar.

Jag vet att man blir tokig, men man kan tänka på om ljudet försvinner vid en viss väderlek.
Bussningar brukar låta när de är torra tex, men regnar de så kan de tystna lite.

Växelörat var lite löst en gång och det knäppte typ en gång per pedalvarv av det.

Var hundra på att det var vevlagret men efter att tagit av det två gånger och gjort rent/fettat om och tillslut bytt och det forfarande knäppte höll jag på att bli galen. Hade innan det gått igenom alla ovan punkter.

Lycka till!

Lossade och smorde upp (med ett kvalitetsfett) alla rörliga delar drog sedan fast dem med rätt moment. Kan nämna att det att tillverkaren angivna momenten inte var gjorda från tillverkning. Smorde även sadelrailsens infästning i sadeln med en fin olja eftersom railsen "löper" i dessa. Som resultat har jag nu en tyst cykel och sinnesro ute i skogen.

Tillbaka
Topp