Knäproblem, försöker hitta orsaken.
Jag började cykla landsväg förra året, och fick direkt problem med knäsmärtor vid längre turer.
Efter 2-3 timmar börjar knäna ömma på ovansidan och det blir efter ett tag svårt att cykla.
Jag har provat diverse sadel-och klossinställningar, men har inte hittat en lösning ännu.
Det är enbart vid cykling som jag får ont i knäna, och jag kan tillochmed jogga när knäna inte vill cykla längre.
Smärtan kommer vid nedåttramp i knäts högsta läge. Det får mig att fundera på om jag kan behöva kortare vevarmar för att undvika att knät hamnar i en för utsatt vinkel.
Är det nån som har kommit tillrätta med knäproblem genom att byta vevarmar?
Jag kör nu på 175mm. Jag är 177cm och har en benlängd på 86cm.
Jag försöker alltid hålla hög kadens och ligger sällan under 90rpm.
Det bör även tilläggas att jag använder shimanos SPD-SL (gula klossar), så problemet kan även vara brist på float i pedalen.
Men hur vet man?
Är det nån som har några spontana idéer eller tips på vart jag kan vända mig?
jag bor i sthlmstrakten.
mvh /A
Efter 2-3 timmar börjar knäna ömma på ovansidan och det blir efter ett tag svårt att cykla.
Jag har provat diverse sadel-och klossinställningar, men har inte hittat en lösning ännu.
Det är enbart vid cykling som jag får ont i knäna, och jag kan tillochmed jogga när knäna inte vill cykla längre.
Smärtan kommer vid nedåttramp i knäts högsta läge. Det får mig att fundera på om jag kan behöva kortare vevarmar för att undvika att knät hamnar i en för utsatt vinkel.
Är det nån som har kommit tillrätta med knäproblem genom att byta vevarmar?
Jag kör nu på 175mm. Jag är 177cm och har en benlängd på 86cm.
Jag försöker alltid hålla hög kadens och ligger sällan under 90rpm.
Det bör även tilläggas att jag använder shimanos SPD-SL (gula klossar), så problemet kan även vara brist på float i pedalen.
Men hur vet man?
Är det nån som har några spontana idéer eller tips på vart jag kan vända mig?
jag bor i sthlmstrakten.
mvh /A