Knarr från vevlager eller däromkring

T.R.S.

Ny medlem
På vägen hem idag börja de låta lite misstänkt från vad jag tror är vevlagret. Det kan knarra till lite när man trampar runt, fundera först om växel inte låg i ordentligt, sliten kedja/växlar osv men ingen logik med växlingarna. Väl hemma testa jag att först dra ner vänster pedal i nedre "dödläge" och lägga tyngd på med foten så knarra det till en gång och sen inget mer, drar jag sedan ner höger pedal så knarrar det till när jag lägger tyngd där o så är det så varannan gång.

Nånting rör sig alltså, slängde upp den på mekstället men kan inte känna ngt glapp genom att rycka i vevarmarna eller trycka på pedalerna för hand och inte får jag fram ljudet heller med handkraft.

Cannondale F500

MVH

Senast redigerad av en moderator:
Ok en liten oppdate då.

Prövade med pendlarpedalerna men det knakar lika mkt för det, för att utesluta det övriga tog jag av kedjan och rulla omkring trampandes/ståendes på pedalerna "knarr, knak" =)

Så nu kan jag nog försäkra mig själv om att det är vevlagret som inte låter någe bra. Väl med kedjan av snurra jag runt veven så fort jag kunde för hand, inte ett knyst så lagrerna kanske inte mår så dåligt utan det är dålig inpassning (?) eller nåt. Eftersom jag inte har något nytt vevlager tänkte jag pröva skruva loss det befintliga, rengöra/fetta in det jag kommer åt utan att klyva lagret, återmontera och be till han där uppe.

Visst ett vevlager behöver ju inte kosta någe speciellt men nu är det mer för att lära mig, visar sig lagret vara skräp byts det ut naturligtvis. Iom att jag inte skruvat någe speciellt med cyklar innan så har jag inte verktyg för det heller, nu vill jag bara kunna åka iväg o köpa låda innehållande det som behövs. Behöver inte vara några supergrejjer men de ska ju fungera för ändamålet, räcker någon av dessa till det jag ska göra:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20435722

http://www.sportex.se/ShowProduct.aspx?prodid=333&cat=125

Om inte vad mer behöver jag eller vilken annan verktygsats ska jag titta närmare på?

MVH

Jag antar att du har ett "square taper"-vevlager. Clas Ohlson verkar inte ha några lösa avdragare för vevarmarna (undrar var mitt är inköpt då...) Biltema har en sån här iaf http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=294&iItemId=79613 (Antar att det passar men min ser annorlunda ut, har inget handtag osv) Till vevlagret behövs det en sån här http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=294&iItemId=79611. Dom två verktygen borde vara allt du behöver just för tillfället. Jag skulle iaf tveka att köpa ett relativt dyrt set med clas ohlson-kvalitet (kanske bättre att köpa lite bättre av just det man behöver och sprida ut kostnaden istället). Ofta har man ju verktyg hemma som går att använda istället för många av dom.

Edit: och enligt min erfarenhet brukar sånt där knarr gå över om man tar ut vevlagret och sätter fett mellan det och ramen.

Jo det e klart såg inte att co´s set kostade så pass förän du påpeka det =) Sportex set var väl prisvärdare fast jag har ju redan hälften av verktygen egentligen så det känns lite bortkastat. Brukar du använda kopparfett mellan ram o lager eller vanligt kullagerfett typ crc´s?

Dum fråga:

http://www.sportex.se/ShowProduct.aspx?ProdID=328&cat=125

Vevarmen sitter med insex, är det där någe universal som man skruvar isär vänder o vrider på?

O så den här så ska de väl vara safe:

http://www.sportex.se/ShowProduct.aspx?prodid=321&cat=125

MVH

Vevarmen "sitter" egentligen inte med insex. Man drar dit den med insexskruven. Sen sitter den mer eller mindre av sig självt. Insexskruven ser såklart till att den inte kan ramla loss men men. Det är iaf det man använder avdragaren till. Man tar bort insexskruven. Brukar vara 8mm tror jag (större än i många multiverktyg iaf) sedan skruvar man fast avdragaren i gängorna för insexskruven och spänner loss vevarmen. Det är rätt uppenbart hur det fungerar när man väl ser grejerna live. Har aldrig använt kopparpasta men inte av någon anledning mer än att jag aldrig haft det.

Höger sida - växelsida - Är det felgängat där på vevlagret = medsols för att lossa? Har sökt och kollat parktools sida men vill trippelkolla innan jag drar sönder något =) Vänster sida släppte ganska lätt (plast) men höger verka sitta (metall) så det gäller ju att jag drar åt rätt håll...

MVH

ja precis, medsols för att lossa på växelsidan. brukar sitta rätt ordentligt, ibland hjälper det att knacka lite med en hammare eller något för att få loss den.

Ja satt gjorde det =) Var nära på att ge upp för att jag inte ville dra sönder vevlagret, slant 2-3 ggr medans jag höll på. Tillslut höll jag avdragaren dikt ann mot lagret medans jag slog på spärrskaftets skaft med hammaren, sen tyckte jag att det knäckte till och vred återigen så släppte det =)

Vad jag kunde se såg det bra ut där inne, fanns lite metallspån men det tror jag har trillat ner från sadelstolpshålet. Däremot var det 2 hål på sidan av sadelstolpsröret (har det ngt annat namn?) där det kommer ner i "vevhuset" som jag inte såg någon logik i. Ser ut ungefär som att de borrat för stort när de tillverkat cykeln, hålen var inte hel tomma utan det fanns gods kvar ungefär som när man precis borrat för stort i en cylinder.

Nåväl gjorde rent så gott jag kunde med papper, lacknafta och tops ;) Smorde in ordentligt med crc universalfett och återmontera, drog allt hårt men inte av och for ut...mm silence! =) Jag är dock inte helt tillfreds med jobbet utan det ska göras om, knastrade lite vid återmontering av lagret =\ Men men nu vet jag hur jag gör och vet vikten av en bättre vevlageravdragare = en som går att skruva fast så man inte slinter. Sen ska jag skaffa en superborste för rengörning av gängorna så ska det nog bli fint det här =)

Skumma hål:

drain.jpg ht=318

MVH

Någon som kan rekommendera en bra vevlageravdragare, den jag fått upp ögonen för är bbb´s denna här:

http://www.cykelkraft.se/index.php?...ormation&code=QBTL-20&activelink=&linkmodule=

qbtl-20.jpg

Beprövad? Såg parktools variant med snabblåsning men mitt lager hade inget genomgående hål så det verkar ju knepigt. Gängstång, platta/bricka, mutter o dra med en fast nyckel fungerar säkert också men tänkte om ovan fungera bra så verkar det ju bekvämt.

MVH

När jag har tagit av fyrkantslager har jag använt en sån här tillsammans med en helt vanlig m8-skruv. Har du tur hittar du en (tillräckligt lång) sån under sadeln.

spr_BBT-22_002_200737_54535.jpg

en helt vanlig skiftnyckel vill man ju också ha såklart. skruven är till för att fixera verktyget på vevlagret, så att man inte slinter...

Mm prövade den men den passa inte tyvärr, tror den var för stor annars hade det ju varit toppen. Jaja får väl skruva loss insexan från vevarmen och ta med mig för att säkerställa att verktyget passar =)

MVH

Har knarrande som kommer och går. Oftast har det varit fukt i vevlagerhylsan och det brukar försvinna efter en lerig tur eller cykeltvätt. Jäkligt irriterande dock ;)

Hwergelmer skrev:
-------------------------------------------------------
> en helt vanlig skiftnyckel vill man ju också ha
> såklart. skruven är till för att fixera
> verktyget på vevlagret, så att man inte
> slinter...

HahA, nu fattar jag hur du menar, smart ju =)

Jag hade sama problem tidigare, smörjde länkaget på min scalpel, vevlagret, pedaler mm.
Men visade sig sen att några drevbultar var lite lösa.

/korren

Tillbaka
Topp