knarrar och knäpper

Not_falling

Ny medlem
knarrar och knäpper
köpte en sån där krans eller kassett nyckel (vet ej vad som är vad) sedan tog ja bort hjulet ifrån cykeln och stoppade in nyckeln där den passar in. Sen drog ja åt ganska hårt och det knakade till ordentligt men kasseten/kransen lossnade inte. så ja tänkte "skit samma" så satte ja på hjulet på cykeln igen och skulle cykla och då knäpper och knakar det som tusan. vad kan vara trasigt?

knarrar och knäpper
Det är spår i kassetten så det ska låta när du skruvar dit/av kassetten. Ta av den helt, eller dra åt den igen är mitt tips.

knarrar och knäpper
Not_falling Skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen drog ja åt ganska hårt och det knakade till
> ordentligt men kasseten/kransen lossnade inte.

Om du drar åt kommer nog inte kassetten att lossna!
Men du kanske menar att du lossar?

/Erik

knarrar och knäpper
men ja fattar inte va ett sånt verktyg ska vara bra för om det inte funkar, och det där ljudet som kommer när man drar åt låter ganska högt "kling" =P fast de kan ju vara cykeln de e fel på också..

knarrar och knäpper
För att ta loss kassetten måste du ha en kedjepiska:
Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-008_l.jpg

Den ska hålla i dreven medan du använder den speciella kassetthylsan för att skruva bort 'muttern'.
Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-026_l.jpg

Själva muttern ska man inte dra åt så hårt när man sedan monterar igen (vilket man gör utan kedjepiskan). Detta då den har 'hack' som låser den i läge.

Fast det verkar konstigt att det ska börja knaka efter att du dragit åt det hela, har du en sån där plastmojäng mellan största drevet och ekrarna? Den kanske har spruckit? Skruva bort skiten isf..

Se mer här http://www.parktool.com/repair_help/FAQcogs.shtml

knarrar och knäpper
appropå hur hårt kasetten skall dras så är det vanligtvis 40nm (sram 9.0 och xt har jag själv sett att det står 40nm på) för er som använder momentnyckel när ni meckar :)

Senast redigerad av en moderator:
knarrar och knäpper
jaha e de så man gör, tack för hjälpen =) men var kan man köpa en sån där kedjepiska? nepp har tagit bort den där plast grejen för ganska länge sen så de kan inte vara den som låter hehe =P

knarrar och knäpper
vad som låter är nog att när de monterade kasetten så har de inte satt dit brickan som ska sitta mellan "låsmuttern" och minsta drevet bak (saknades på min förra hojj)

kedjepiskan kan du köpa på samma ställe som du köper hylsan, dvs vilken cykelaffär som helst.

knarrar och knäpper
Not_falling Skrev:
-------------------------------------------------------
> okej va bra =) men tror du kedjepiskan håller
> ifrån biltema?

Ja. Man brukar inte få ta i så hårt, jomper säger att det gör bra med trasa och handkraft också. Jag har testat men tog till kedjepiskan ändå. Jag har väl klena nypor ;)

knarrar och knäpper
Ibland sitter det av någon underlig anledning så hårt att man inte får loss låsmuttern med enbart kedjepiska och kassettverktyg. Då tar man till universalverktyget framför andra: (Ta-da) skruvstycket. Ta en gammal kedja och spänn fast i skruvstycket och linda upp andra änden runt kassetten. Sen ser man till att ha mycket luft i däcket och låter däcket trycka mot arbetsbänken. Använd kassettverktyget som vanligt, gärna med en ordentlig förlängare.

Tillbaka
Topp