Knäskydd. POC Joint VPD 2.0 vs. POC Joint VPD Air.

mtb565

Aktiv medlem
Det börjar bli halt i skogen och hög tid att köpa ett par knäskydd.

Har mest XC terräng på hemmaplan men söker mig till stöket och utför när det går, men mycket trampa blir det.

Blir det för knöligt med att par VDP 2.0 eller går det bra att trampa runt i?

Jag har ett par VPD 2.0. Dom var inte särskilt bra att trampa i, så jag köpte ett par IXS Flow. Mycket bättre.

Kolla även på Dainese Trsilskins som är ett tunt/smidigt skydd, väldigt bekväma (iaf på mig) och luftiga då det är luft hål i hela skyddet.

Oskar sa:
Jag har ett par VPD 2.0. Dom var inte särskilt bra att trampa i, så jag köpte ett par IXS Flow. Mycket bättre.

Vad är det för dämpning? Ingen viskositet gel antar jag, "X-Matter"-foam kallar dom det, känns det som att det pallar en hyfsad smäll.

mikipedia_ sa:
Kolla även på Dainese Trsilskins som är ett tunt/smidigt skydd, väldigt bekväma (iaf på mig) och luftiga då det är luft hål i hela skyddet.

Dom ser trevliga ut men skeptisk till skyddet då dom ser lite för tunna ut, räcker dom till om man drar knät i backen?

mtb565 sa:
Oskar sa:

Vad är det för dämpning? Ingen viskositet gel antar jag, "X-Matter"-foam kallar dom det, känns det som att det pallar en hyfsad smäll.

mikipedia_ sa:

Dom ser trevliga ut men skeptisk till skyddet då dom ser lite för tunna ut, räcker dom till om man drar knät i backen?

Personligen litar jag på dom, har inte fetvurpat rakt på en sten men dom har ätit jord några gånger utan bekymmer och andra efterdyningar.

Happy testade knäskydd förra året där finns dom och massa andra med https://happyride.se/2016/02/15/happy-testar-knaskydd-allt-du-behover-veta-om-knaskydd-14/

Hade ett par Joint VPD Air tidigare, dessa gav sig i en söm som gick på garanti.
Men jag fick möjlighet att byta/lägga till ett par nya Joint VPD.
VPD Air fungerande bra att trampa med fast Joint VPD är klasser skönare ( och dyrare ), känns mer eller mindre som attt ha på sig benvärmare men skall klara smällar bra.

Nöjd att jag tog mig råd att lägga till mellanskillnade då domar betydligt skönare på, dom känns knappt att dom är där.

http://www.pocsports.com/eu/joint-v..._20377_color=Uranium Black&cgid=Armor#start=2

Senast ändrad:
Jag kör på VDP Air och fungerar hur bra som helst. Känns inte alls när man cyklar.

Har även VDP Air för armbågarna men där är jag inte lika imponerad, tycker inte passformen är klockren. Där skulle jag nog överväga VDP om jag skulle köpa nytt.

Håller med om Joint VPD System knee, känns som att dra på sig en väldigt tjock strumpa. Testade ett flertal olika innan det blev just det skyddet. Det är något viskoelastiskt material i dom så i teorin skall dom hårdna vid smällar. Har inte testat mer än att lägga mig på mjuk barrskogsstig än.

Kör med POC VDP Air både knä och armbågsskydd, inte kört supermycket men de sitter som de ska och är inte i vägen eller obekväma.
För priset mycket bra, speciellt då materialet är mjukt och följsamt tills det skall skydda knän och armbågar.
Försök att hitta någon som kan låta dig prova passformen, det är ju viktigast inte märket i sig ;-D
/C

mikipedia_ sa:
Hur är Dainese Trailskins i storlek jfr POC? Har testat Large på POC och känns OK men är sugen på att klicka hem ngt annat.

Har både VPD 2.0 och VPD Air, och Air är klart skönare att trampa med på hemmastigarna. VPD 2.0 blir lite väl bylsiga när det ska trampas mycket, men är bra för köttigare åkning med lift eller shuttle.

trumpeten sa:
mikipedia_ sa:
Hur är Dainese Trailskins i storlek jfr POC? Har testat Large på POC och känns OK men är sugen på att klicka hem ngt annat.

Oj det var en bra fråga, har aldrig haft poc skydd?
Jag har xl på trailskins och är precis på övre gränsen i lårmåttet, dom sitter som gjutna och kardborren är omlott ca 3 av 6cm på låren och helt ihop på vaderna.

mtb565 sa:
Oskar sa:

mikipedia_ sa:

X matter är IXS namn för viskogel. Exakt samma koncept som VPD.

Jag har fetvurpat mina IXS Flow utan att få ont så jag kommer fortsätta köpa samma. Bonus för att de enligt tvättlappen faktiskt får tvättas i maskin.

Har haft poc tidigare och nu ixs flow.
Supersköna som sagt tidigare.
Bästa är som alltid om du kan prova innan.
Jag mätte och skulle enligt tabellen ha M. De sitter något tight, inga problem när man har de direkt mot huden men vintertid med typ benvärmare under är jag osäker om det kommer gå.
Tror de kommer töja sig lite efter några turer också men hade jag gjort om köpet hade jag köpt L.

intressant fråga gordon. ser iaf inte positivt på varken dem eller landslaget efter detta. vilken oprofessionell sandlåda. men all publicitet kanske är bra publicitet? deras logos på grejorna är iaf vulgärt iögonenfallande.

kör med billigaste skejtskydden, upplever att dom är skönare är poc air. har knappt alls använt mina, dom skulle kunna avhändas till någon intresserad, tagsen och kartong är kvar. L för knä, M för armbåge. pm isf.

upplever när man dyker på riktigt att armbågsskydd är viktigare än knäskydd.

Tretjak sa:
POC Joint VPD skydden kan tvättas i maskin på 30 grader vilket underlättar rengöring.
Jag kör mina VPD Air armbågsskydd och mina Dainese Trailskins knäskydd i 60 grader efter varje tur, de mår inte sämre för det

Senast ändrad:
glitch sa:
Har haft poc tidigare och nu ixs flow.
Supersköna som sagt tidigare.
Bästa är som alltid om du kan prova innan.
Jag mätte och skulle enligt tabellen ha M. De sitter något tight, inga problem när man har de direkt mot huden men vintertid med typ benvärmare under är jag osäker om det kommer gå.
Tror de kommer töja sig lite efter några turer också men hade jag gjort om köpet hade jag köpt L.
Köpte IXS flow till 10 åringen i största barnstorlek. Enligt mått-tabell skulle dom passa, men i verkligheten satt som perfekt på lillebror 7 år. Vad jag läst mig till verkar dom vara lite mindre än vad tabellerna anger över hela registret från barn till XXL. Riktigt bra skydd, 7-åringen kan ha dom hela dan till skillnad mot allt annat vi nånsin haft. Känns rejäla med ganska styv gel som går ner en bit på benet.
Själv kör jag Raceface Ambush. Lite små i storlek, varma och svettiga, sitter bra utan att någonsin kasa ner.

Jag använder joint vpd (inte 2.0) för stigcykling och tycker inte att de är för klumpiga. 2.0 ser ju snarlika ut, och har dessutom två remmar vilket borde göra att de håller sig uppe bättre än vad mina gör.

Det blev inga POC VDP utan istället ett par IXS Flow. Testade POC i butik där jag tyckte att både VDP 2.0 och Air versionen stramade en del när man rörde sig. VDP 2.0 satt skönt annars och kändes rejält, trampar man inte alltför mycket så är det nog kanon.

IXS Flow är enligt mig skönare och jag tänker inte alls på dom under cykling.

Finns IXS Flow att köpa eller pröva i butik i Stockholm någonstans? Mina VPD 2.0 sitter inte jättebra, så jag tenderar att lämna dem hemma oftare och oftare, vilket resulterade i några stygn i knät häromveckan. Inte optimalt.

Tillbaka
Topp