Knepigt laddproblem på ny Turbo Levo.

N.Blomqvist

Aktiv medlem
Igår när jag började cykla hade jag ca 30% kvar i batteriet.
Cykeln fungerade helt felfritt, jag stannade och stängde av cykeln en stund och tog en fika, slog på cykeln igen och körde hem.

När jag kom hem satte jag batteriet på laddning, men den gröna lampan på batteriladdaren blev aldrig röd.
Jag drog ur laddaren ur väggen, kopplade ur laddaren från batteriet, och lät den ligga urkopplad medan vi åt middag.
Efter maten kopplade jag in den igen enligt instruktionsboken, men lampan på laddaren blev fortfarande inte röd.
Jag provade då att koppla ihop batteriet med cykeln för att se om den tagit någon laddning alls, men då var cykeln helt död. Inte ett liv i batteriet.

I morse provade jag att ladda batteriet igen, och nu blev lampan på laddaren röd inom några sekunder, vilket indikerar att cykeln tog laddning.
Batteriet ligger nu på laddning och jag ligger på soffan och slösurfar på plattan.
Plötsligt hör jag ett högfrekvent ihållande, konstant tjutande… Som den högsta frekvensen på tv´s gamla testbild, ungefär.
Efter att ha sökt efter källan en stund konstaterar jag att det kommer från laddaren. 😦
Laddaren har alltså börjat tjuta under pågående laddning. Den är dessutom väldigt het, såpass het att man knappt kan hålla den mot kinden utan att bränna sig.

Något galet?

Tråkigt att du redan har problem, specialized ska ju vara bra att ha att göra med vid garantiärenden har jag hört så hoppas det går smidigt. Frågan är ju om det är laddarn eller batteriet som är boven 🤔 låter ju som laddarn. Om du bor i närheten av örebro så har jag 2st laddare om du vill prova för att se om det är den rackarn som krånglar 🙂

Tråkigt att du redan har problem, specialized ska ju vara bra att ha att göra med vid garantiärenden har jag hört så hoppas det går smidigt. Frågan är ju om det är laddarn eller batteriet som är boven 🤔 låter ju som laddarn. Om du bor i närheten av örebro så har jag 2st laddare om du vill prova för att se om det är den rackarn som krånglar 🙂
Tack!
Det löste sig.

Jag lät laddaren vara, och när jag kom hem var batteriet fulladdat.
Glad i hågen kopplade jag in batteriet och försökte starta Masternind tcu:n. -Fortfarande stendöd…

Nu började paniken komma.
Ut med batteriet igen, koppla på laddaren.
Tre av fyra staplar på batteriet lyser, och den fjärde blinkar, dioden på laddaren skiftar från grön till röd, och inga konstiga ljud eller värme uppträder.
När batteriet var fulladdat monterade jag det på cykeln igen och kopplade in det.
-Stendöd…
Fan.
Ur med Mastermind och kolla så kablarna satt ihop. Det gjorde dom. I med en USB-kabel i Mastermind så den fick ström och läsa felmeddelande i appen.
Mastermind startade direkt med USB, och felmeddelandet sa att cykeln inte hade kontakt med batteriet.
Vafaan… Isär med batterikontakten och spraya kontaktspray. -Stendöd.
Suck… Riva vänster motorkåpa då…
Kollade alla kablar, särskiljt den grova huvudkabeln med metallbygeln på, och se DÄR var det glappkontakt.

Nu funkar det! 🥳

Tillbaka
Topp