Kniv i handbagage på flyg

• Trådstartare Trådstartare DE
  • Start datum Start datum
När jag gjorde lumpen i Boden var det en Glenn som lyckades få med sig sitt AK5-slutstycke till Kallax när de skulle flyga hem över helgen. Han upptäckte det i sin ficka på väg till flygplatsen. Minns inte hur det gick på flyget, men han hade det iaf med sig tillbaka på måndagsmorgonen.
Hur i h-e han lyckades att inte lämna in det i kassunen på fredagseftermiddagen utan att befälen reagerade är en gåta, det var ju alltid noggrann inräkning av dem…

Tjena!

Det var bättre i flottan, vi hade ingen inräkning av handeldvapen ombord. Kanske borde haft det, blev lite småskitnödig när en av Gnistarna upptäcker att jag har min Glock på mig, när vi står i kön på Systembolaget. Fick lite snyggt dra över jackan, sen plocka ut den och lägga i fickan så den inte stack fram när vi åkte vagnen tillbaka till AMF4.

OnTopic så har jag flugit inrikes med en Gerber utan problem. Men att ta med sig en flaska med fruset vatten var inte ok. Fast jag hävdade att reglerna gäller vätska och is är inte en vätska.

1999 följde jag med min farmor på semester på Fuerteventura. Jag var 7 år gammal och fick välja själv vilka byxor jag fick ha på mig på resedagen. På flygplatsen kom jag på att mitt "schweiziska armékniv" fanns kvar i bakfickan. Jag blev rädd men ville inte bli av med kniven, gick på toaletten och gömde den i en av mina skor. Det gick hur smidigt som helst. Skulle dock inte rekommendera det.

Tjena!

Det var bättre i flottan, vi hade ingen inräkning av handeldvapen ombord. Kanske borde haft det, blev lite småskitnödig när en av Gnistarna upptäcker att jag har min Glock på mig, när vi står i kön på Systembolaget. Fick lite snyggt dra över jackan, sen plocka ut den och lägga i fickan så den inte stack fram när vi åkte vagnen tillbaka till AMF4.

OnTopic så har jag flugit inrikes med en Gerber utan problem. Men att ta med sig en flaska med fruset vatten var inte ok. Fast jag hävdade att reglerna gäller vätska och is är inte en vätska.
Får mig osökt att komma ihåg när jag gick in på stadens största köpcenter med en CZ 9x19 i byxlinningen hellre än att lämna i bilen?
Tur att ingen trodde jag var snattare och visiterade mig?

Det måste ju finnas goda chanser om han nu fått positivt besked och vi kan alla läsa innantill.
Jag hittade av en tillfällighet att det är okej med kniv i handbagaget om bladet är kortare än 6cm på KLMs hemsida. Jag tyckte det verkade konstigt men har fått det bekräftat via e-post från Swedavia, Transportstyrelsen samt Schiphol. Tyckte fortfarande att det verkade konstigt så startade denna tråd för att få andras erfarenheter. Det verkar som att personalen i säkerhetskontrollen kan göra en hårdare bedömning enligt happys erfarenheter. Eventuellt är är regeln om att det är okej med mindre knivar ny.

Jag hittade av en tillfällighet att det är okej med kniv i handbagaget om bladet är kortare än 6cm på KLMs hemsida. Jag tyckte det verkade konstigt men har fått det bekräftat via e-post från Swedavia, Transportstyrelsen samt Schiphol. Tyckte fortfarande att det verkade konstigt så startade denna tråd för att få andras erfarenheter. Det verkar som att personalen i säkerhetskontrollen kan göra en hårdare bedömning enligt happys erfarenheter. Eventuellt att regeln om att det är okej med mindre knivar kan vara ny.
Det säkert vara nya regler. Konstigt ändå. Jag tycker det finns väldigt mycket de kunde sluta tramsa med innan de tillåter kniv.

Jag hade ändå inte varit säker

...tycker det ser bedrövligt ut när folk går å käkar lunch och har kniven på sig när de ska tillbaka till arbetet, lämna kniven där.
Varför då? Det borde vara helt normalt att kunna bära kniv, särskilt om man har användning för den i arbetet.
Jag är inte ett dugg rädd för hantverkare med kniv. Däremot är jag rädd för empatilösa, påtända grobianer och kriminellt drägg. Med eller utan kniv. Det är inte kniven som är problemet liksom.

Det säkert vara nya regler. Konstigt ändå. Jag tycker det finns väldigt mycket de kunde sluta tramsa med innan de tillåter kniv.

Jag hade ändå inte varit säker
Jag tänker inte riskera någon av mina dyra Leatherman. Hittade precis två gamla Multi-Tools jag fått gratis som reklam. Skulle kunna slipa ned bladet till godkänt längd och prova. Det är alltså inte olagligt med kniv men säkerhetspersonalen skulle kunna göra en hårdare bedömning än reglerna. Skulle inte göra något om jag fick lämna någon av dessa men dom skulle kunna vara till nytta på resan.

Bilagor

• IMG_6298.jpeg
    IMG_6298.jpeg
    738.9 KB · Besök: 41
Varför då? Det borde vara helt normalt att kunna bära kniv, särskilt om man har användning för den i arbetet.
Jag är inte ett dugg rädd för hantverkare med kniv. Däremot är jag rädd för empatilösa, påtända grobianer och kriminellt drägg. Med eller utan kniv. Det är inte kniven som är problemet liksom.
Självklart är det människan bakom, kniven , skjutvapnet eller bilen som används som gör fel men ser fortfarande varför det är så svårt att INTE ha kniven på sig när man ska typ luncha eller åka buss/tbana….

Självklart är det människan bakom, kniven , skjutvapnet eller bilen som används som gör fel men ser fortfarande varför det är så svårt att INTE ha kniven på sig när man ska typ luncha eller åka buss/tbana….
För mig är det självklart att man inte skyltar med kniv. Har ofta kniv eller Multi-tool när jag reser men använder den bara när ingen ser och har den alltid nedpackad. Enda gångerna är när cykeln gått sönder och jag lagar den efter vägen men då reagerar ingen på ett Multi-tool i handen.

Vilken urballad tråd, anekdot-tråd snarare. Så jag fyller väl på.
Senast på Aralnda, personalen upptäcker ett röntgentätt föremål ca 10 cm långt, och lite tjockt, i min fullsmockade rygga (som ändå, såklart, kan stuvas under stolen framför, man är väl pr0.) Jag tvingas tömma ryggan och inför alla i kön bakom visa upp alla mina kallingar, strumpor, lunchmacka, tandborstar plåster mediciner, cykelpumpar, laglappar och annat intimt.
Sökandet tog fan en kvart innan vi kom på vad det var. Min Biltema- framlampa. Får de INGEN som helst utbildning innan de börjar jobba på security? Nej!
Kan bara tillägga att victorinoxkniven (med godkänd bladlängd iof), den missade dom, kanske tack vare ett hemligt hack som jag fick från min dotter.
Ja jösses amalia.
I övrigt kan jag bara ge cred till TS för en intressant frågeställning!

Vilken urballad tråd, anekdot-tråd snarare. Så jag fyller väl på.
Senast på Aralnda, personalen upptäcker ett röntgentätt föremål ca 10 cm långt, och lite tjockt, i min fullsmockade rygga (som ändå, såklart, kan stuvas under stolen framför, man är väl pr0.) Jag tvingas tömma ryggan och inför alla i kön bakom visa upp alla mina kallingar, strumpor, lunchmacka, tandborstar plåster mediciner, cykelpumpar, laglappar och annat intimt.
Sökandet tog fan en kvart innan vi kom på vad det var. Min Biltema- framlampa. Får de INGEN som helst utbildning innan de börjar jobba på security? Nej!
Kan bara tillägga att victorinoxkniven (med godkänd bladlängd iof), den missade dom, kanske tack vare ett hemligt hack som jag fick från min dotter.
Ja jösses amalia.
I övrigt kan jag bara ge cred till TS för en intressant frågeställning!
Det verkar i alla fall vara en tråd som engagerar många. Tre sidor på ett dygn gör den till min mest populära tråd på happyride

Enligt transportstyrelsen och Swedavia är det okej med kniv om bladet är kortare än 6cm.
Skulle vilja ta med en Leatherman T4 med 5,6cm långt blad i handbagaget.
Någon som provat att flyga med kniv?
Finns det risk att det blir strul även om det är okej enligt reglerna?
Ska flyga till Amsterdam på cykelsemester över jul och nyår
När sker avresan?
Nyfiken på nära jag ska kika om det har gått bra.

Det kanske är lättare att förstå om man använder den mest hela tiden. Jag har en liten fällkniv i fickan på jobbet för att öppna kartonger, skära diverse olika grejer och fulmeka i allmänhet. Har vid rätt många tillfällen kommit på att den ligger kvar i fickan när jag är ute på ärenden, lunch eller liknande.

Edit: Kommer jag ihåg det så lämnar jag den dock.

Känns rätt ointressant va andra tycker om att jag har morakniven i bältet nör jag e å käkar lunch. Blir liksom en fånig diskussion eftersom ja lika gärna kan hugga nån på lunchstället med matkniven (ej mattkniven ?)
Det är helt och hållet ofånigt eftersom andra människor kan uppleva det som otryggt att du bär kniv synligt. Att det ligger en potentiellt dödlig brödkniv på lunchstället är oviktigt eftersom det är normalt och förväntat. Att enskilda människor väljer att bära synlig kniv är ej normalt och förväntat. Jag blir själv kanske inte rädd men jag har förståelse för om andra blir det. Det är därför man inte ska bära kniv på det viset du gör. Oävet vad du tycker är logiskt eller fånigt.

Jag och en polare flög hem från Genève i vintras och vi hade pimplat i oss en flaska vin på väg ner från Chamonix. Denna hade öppnats med en ny fin korkskruv à la souvenirmodell med liten fällkniv för plasten runt korken. Denna låg i hans jackficka men gick igenom. Jag dock, som glatt ovetandes hade glömt min fina Opinel i ryggan, fick den konfiskerad efter att gubben i säkerhetskontrollen mätte bladet till 7 cm.

Medan vi samlade ihop våra grejer ser min polare hur den ena kontrollanten visar upp kniven för den andra vid monitorn och flinar brett... Schyssta julklappar personalen emellan kan jag tänka mig...

Så visst följde de regeln om 6 cm, men det är ju fullt rimligt att det varierar från dag till dag också.

Det är helt och hållet ofånigt eftersom andra människor kan uppleva det som otryggt att du bär kniv synligt. Att det ligger en potentiellt dödlig brödkniv på lunchstället är oviktigt eftersom det är normalt och förväntat. Att enskilda människor väljer att bära synlig kniv är ej normalt och förväntat. Jag blir själv kanske inte rädd men jag har förståelse för om andra blir det. Det är därför man inte ska bära kniv på det viset du gör. Oävet vad du tycker är logiskt eller fånigt.
Blir rädd för att en snickare har morakniv? Känns som man kanske skulle gå i KBT för sin rädsla då för då finns de mycket å va rädd för här i livet

För många år sedan hade jag glömt en Morakniv i axelväskan, upptäcktes naturligtvis men vänlig o serviceinriktad personal lade den i en kartong som fördes ut till förarkabinen och lämnades tillbaka när jag lämnade planet .
Kan man nog drömma om nu.

Tillbaka
Topp