Kniv på cykel

Kniv på cykel
Sambal Oelek sa:
jag har lyckats ha av ett 2,5 mm-blad, men då använde jag inte kniven riktigt som det är tänkt, såklart :) men det blir ju ofta så. Man bänder vedträn eller nåt. 2,5 mm känns lite klent ibland kan jag tycka. Känns lite robustare med 3,2 mm.

Finns ju en anledning till att vissa föredrar fulltånge-knivar som t ex Morakniv Garberg, dvs, bladet går hela vägen skaftet. Just för man vill undvika otrevliga överraskningar när man använder kniven som universalverktyg :)

Jo. Jag har ett par fällkniven. Väldigt robusta och tåliga med konvex egg, men drabbar ju skäregenskaperna en del.
En vanlig mora med 2.5 blad å scandi grind är betydligt trevligare att tälja med. Använder en kansbol som ”beater” senaste åren och inte haft några problem med den, trots tunnare blad

Enda fördelen med stainless imo är att man slipper torka av dom, resten föredrar jag kolstål

Kniv på cykel
Hade inte insett att vi hade en knivtråd! Det är verkligen ngt oföklarligt intressant med knivar. Ja, jag läser recensioner på prepper och överlevnadssidor t.o.m. trots att jag inte är ute i skog och mark nästan alls.

Köpte mig faktiskt en Mora Robust härom dagen. Hela sortimentet är prisvärda knivar tycker jag.
Sen kan man ju ha åsikter om detaljer, det har jag också. Tex att greppet kunde varit i mjukare plast eller delvis mjukt grepp, eller ngt längre blad kanske. Eller fulltång (heter det så?) men då blir ju priset genast högre.
För ca 100 kr är det inte mkt att bråka om.

Robust.PNG

Kniv på cykel
4cyberspace sa:
Yonna sa:
Yxan har jag i ramväskan men där tar den mycket plats så det skulle vara mycket bättre i pakethållaren. Ingen aning hur jag skulle fästa den där, den får iaf inte ramla av och t.ex landa i hjulet. Tror inte att ekrarna skulle uppskatta det.
Men får också köpa först en annan yxa för den är tung och har ingen fodral. Hittade den i skogen och har gjort mitt vinterfatbikeliv många gånger lättare, tror inte jag kan utan den, men fan vad tung den är haha.

De har bra yxor till bra pris på biltema, se länkarna nedan. Bara ett tips.

https://www.biltema.se/verktyg/hand...MIgr3Cs6mG5gIVyx0YCh3fEwh7EAQYASABEgLSrfD_BwE

https://www.biltema.se/fritid/frilu...MIgr3Cs6mG5gIVyx0YCh3fEwh7EAQYAiABEgLyxPD_BwE
Tack för tipsen! Men tror inte de är riktigt bra för vinterlångturfatcyklistermedtält för då behövs en yxa som är inte för tung och stort, och en som kan rädda liv. Så inte för att bara kastrera män för att förgylla (jul)granen med ballar och sånt men också för att hacka bort is på bäckar/sjöar för att få dricksvatten, för att slå ner tältpinnar i frusen mark, att slå loss frusna stenar för att förankra tältet med när det stormar, för att hacka bort frusna skarpa grejer under liggunderlag/tält så att de inte går sönder, för att göra upp eld när jag är frusen eller har ramlat i vattnet och skulle förvandla till en död istapp inom några minuter etc.
Så bäst att ha en yxa som är inte för lätt (minst 500gram), inte för tung/stor (får plats på cykeln) och som har ett tjockt hammarhuvud eller vad det heter på svenska. Men det är bara min åsikt/erfarenhet så kanske jag har fel.

Jag får en yxa från min granne men har ännu inte sett den för jag har ett work-sleep-repeat-liv just nu och då finns det ingen tid att hälsa på en granne som bor 5km bort i skogen. Tråkigt förstås men om man bara jobba&sova då behövs ingen yxa så det är tur :)

Sambal Oelek sa:
Idag fick jag Morakniven, heavy duty. Det är inte bara något tjockare blad, den är även något större rent allmänt än min nuvarande light duty-modell. Väger drygt ett hekto så det är ju ändå en ganska smidig kniv.
Är också glad med min nya heavy dude :) Känns bra i handen, är större än min gamla morakniv och är framförallt glad med parerstång/fingerskydd.
Har ännu inte lyckats att fästa HD på fatbiken men om jag hinner ska jag posta en bild här.

jolov sa:
Enda fördelen med stainless imo är att man slipper torka av dom, resten föredrar jag kolstål
Det trodde jag också men är man på långtur med kniven på cykel då blir den snart rostig. Man cyklar ju i allt väder och jag tältar även i vinter/snö så jo, då är rostfri bättre. Får t.ex alltid rensa min gamla morakniv innan jag skär bröd/äpple etc annars smakar det rost och kniven är riktig slö med allt rost. Värre är om jag skulle skära mig med den slöa kniven eftersom slöa knivar kräver större kraft, usch får inte tänka på det. Mitt ute i fjäll eller skog och då skära av ett finger eller nåt.
Vet egentligen inte vad saltvatten gör på rostfri, jag cyklar också på salta stränder och bikeraftar i salt vatten och sånt. Hoppas den klarar sig ..

Kniv på cykel
Har provat min nya kniv lite, Bucken, men inser att den är för klumpig att ta med sig på cykelturer, vilket ju var själva grejjen med den egentligen. Moran är ju bra men den är lite stor också egentligen. Jag hade en liten fällkniv förut, Gerber nånting, med 8 cm blad eller liknande. Det räckte långt. Men fällkniv är inte riktigt min grej, det funkar inte. Mycket bättre än ingen kniv alls såklart men en fastbladare får det ändå vara. Fast mindre. Så jag gick och kikade på min elektrikerkniv, den här Mora Classic med kortare blad. Det är inte helt dumt egentligen. Fast inga Mora Classic finns ju med rostfritt blad dessvärre. Tittade på Mora Pro S blå, som Robusten ovan fast med normaltjockt rostfritt blad. Den är egentligen perfekt. Men då jag är lite prylbög på vissa saker så känns det som jag ville ha något lite roligare...

Men först, den här Mora Classic då...

_1010612.jpg

Den går ju faktiskt att sätta i styr-röret :) Inte jättepraktiskt, men ändå.

_1010609.jpg

Kniv på cykel
...så, jakten på den ultimata kniven fortsatt.

Googlade mycket. Kollade igenom HELA Lamnias sortiment på knivar i den här storleken. Det var inte lätt. Hittade inget som kändes riktigt klockrent. Besökte några butiker och klämde lite. Sedan på sista butiken jag var inne på, XXL. Där råkade det finnas en joker i hörnet. Sista exemplaret av en utgående modell (ur deras sortiment då). Nedsatt med nästan en tusenlapp!

En Fällkniven KKLz. 8 cm blad (3,85 mm brett, konvex egg). 80 gram. Två slidor medföljer, läder och zytel. Zytel-slidan var ju helt underbar. Bara ett skydd för bladet. Så kan man gömma kniven där det bäst passar.

P1070172-2.jpg

P1070154.jpg

P1070156.jpg

Vad sägs om under sadeln, eller kanske på insida av hoodsen!? :)

P1070158.jpg

P1070169.jpg

Det var sista posten av mig nu, lovar att inte posta nåt mer förrän jag har riktiga fältbilder att visa från något äventyr!! Yonna lär ju hinna först iofs, så vänta inte... :)

Kniv på cykel
Sambal Oelek sa:

Googlade mycket. Kollade igenom HELA Lamnias sortiment på knivar i den här storleken. Det var inte lätt. Hittade inget som kändes riktigt klockrent. Besökte några butiker och klämde lite. Sedan på sista butiken jag var inne på, XXL. Där råkade det finnas en joker i hörnet. Sista exemplaret av en utgående modell (ur deras sortiment då). Nedsatt med nästan en tusenlapp!

En Fällkniven KKLz. 8 cm blad (3,85 mm brett, konvex egg). 80 gram. Två slidor medföljer, läder och zytel. Zytel-slidan var ju helt underbar. Bara ett skydd för bladet. Så kan man gömma kniven där det bäst passar.

Det var sista posten av mig nu, lovar att inte posta nåt mer förrän jag har riktiga fältbilder att visa från något äventyr!! Yonna lär ju hinna först iofs, så vänta inte... :)

Kolten är fin, mycket material bakom eggen gör den betydligt stadigare än vad den ger sken av också. Konvex slipning kan vara lite lurigt att vässa första gångerna ifall man inte gjort det tidigare, en tuschpenna på eggen så att man ser var stenen tar underlättar mycket :)

Kniv på cykel
Sambal Oelek sa:

En riktigt fin Fällkniven : -) och 1000 kr billigare än normalt, blir lite avundsjuk.

Kniv på cykel
Sambal Oelek sa:
Den går ju faktiskt att sätta i styr-röret :) Inte jättepraktiskt, men ändå.

Haha! Kul!

Sambal Oelek sa:
Men först, den här Mora Classic då...
Jo, jag har samma! Härligt kniv, men tyvärr rostar den och har ingen parerstång/fingerstopp så därför ändå en HD.

P1100148.jpg

zodah sa:
Sambal Oelek sa:

En riktigt fin Fällkniven : -) och 1000 kr billigare än normalt, blir lite avundsjuk.
+1000
Ska också googla om jag hittar en, den ser ut som den bästa cykelkniven som finns! (men kanske liiite mer fingerstopp skulle vara bättre?)

Sambal Oelek sa:

Nää, inga fältbilder just nu. Har kniven i ryggsäcken för det gick inte att fästa fast på styret, den är för stort och Pugs har storlek Small, alltså en liten headtube eller vad den heter.

P1160509.jpg

Jo det går, men då kan jag bara köra rakt fram eller till vänster, det går inte att svänga till höger :)
Så kniven får samma plats på ramen som min gamla kniv har nu, vet ingen bättre plats. Gör bara lite ont att ta bort den gamla Morakniven, den sitter ju på cykeln sedan många år och har hjälpt mig så fint i alla äventyr. Om jag kollar bilder syns nästan alltid kniven, den är alltid med. Stackars kniv :(

P1040827.jpg

Första lunch i våren utan handskar.

DSC06088.jpg

När jag fick kungliga sardiner och torkat renkött från en snäll fjällvandrare.

P1040132.jpg

En påskbild för Happy.
Och då tusentals mer bilder (eller säger man 'fler' bilder man på svenska? jag glömde)

Kniv på cykel
@cykloton
Svårt att svara på utan ett specifikt scenario.
Bära kniv på offentlig plats och rycka upp den är skillnad mot att inne i lägenhet rycka åt sig en kniv ur en kökslåda.
Och gränsen för försvarligt våld är ju sen nästa fråga.
Anfallaren måste väl ha kniv eller värre själv, om man ska komma undan, kan jag tro.
Mitt svar är att kommer du åt kniven på ett lagligt sätt och använder den tillräckligt lite för att avstyra hotet, så är det ok.
Det är min luddiga tolkning.

Senast ändrad:
Kniv på cykel
Rut-66 sa:
@cykloton
Bära kniv på offentlig plats och rycka upp den är skillnad mot att inne i lägenhet rycka åt sig en kniv ur en kökslåda.
Anfallaren måste väl ha kniv eller värre själv, om man ska komma undan, kan jag tro.
Mitt svar är att kommer du åt kniven på ett lagligt sätt och använder den tillräckligt lite för att avstyra hotet, så är det ok.

Jag som är rädd för det mesta har funderat såhär:

Du är ute i skogen och cyklar, plockar svamp eller whatever. Sedan dyker det upp ett riktigt freak med en kniv eller pistol eller liknande. Eller att man bara blir misshandlad. Skulle personen ha pistol skulle jag nog försöka ta mig därifrån på bästa möjliga sätt utan att kaxa förvisso. Men om någon sätter en i en livshotande situation, är det då okej att få försvara sig med kniv? Borde det inte vara detsamma som att använda en sten eller dylikt om man blir angripen. Okej, kniv orsakar värre skador men ibland har jag funderat på om man kan ta sig ur livshotande situationer (där man inte kan argumentera för att lösa det) utan någon "hjälp".

Jag tycker inte att vi borde ha det som i Amerika och vissa andra länder att man får bära vapen som självförsvar, för hamnar de i fel händer när de är så lätta att få tag på som man kan se i media (skolskjutningar och annat) . Det är jättebra att man inte kan få tag på vapen här och använda de för självförsvar.

Sedan är det där jag bor mycket vilda djur på kvällen, och ibland ganska aggressiva. T.ex brunstiga hjortar eller vildsvin som springer rakt emot en, skulle det då vara okej att använda kniv om man skulle bli attackerad? Det är ju ett "grövre" tillhygge men tänker att det borde vara okej om man hamnar i en sådan situation så man är hotat för sitt liv.

Tolka inte det jag skriver fel, lagar finns av en anledning och det är jättebra att man inte får bära kniv i städer. Kanske skulle alla bära kniv om det skulle bli tillåtet för att de tänker som mig, vad vet jag.

/ Anton

Kniv på cykel
cykloton sa:

Du är ute i skogen och cyklar, plockar svamp eller whatever. Sedan dyker det upp ett riktigt freak med en kniv eller pistol eller liknande. Eller att man bara blir misshandlad. Skulle personen ha pistol skulle jag nog försöka ta mig därifrån på bästa möjliga sätt utan att kaxa förvisso. Men om någon sätter en i en livshotande situation, är det då okej att få försvara sig med kniv? Borde det inte vara detsamma som att använda en sten eller dylikt om man blir angripen. Okej, kniv orsakar värre skador men ibland har jag funderat på om man kan ta sig ur livshotande situationer (där man inte kan argumentera för att lösa det) utan någon "hjälp".

/ Anton

Är man verkligen helt och hållet utsatt för en livshotande situation, så får man göra rätt så mycket.
Däremot får man inte gå omkring med grejer bara för att en sån situation kanske kan uppstå.

T ex svampplockaren... går med svampkniv... inget brott mot knivlagen (min tolkning).
Galning kommer och tar strypgrepp, helst så det efteråt syns tydliga märken. Fredar man sig med svampkniven då,
så tror jag det är ok.
Allt är en bedömningsfråga... det är ju inte ok, om galningen flyr och man springer efter och hugger i ryggen.

Svampplockaren igen... går med svampkniv och en machete... brott mot knivlagen (återigen min tolkning).
Om nu nån galning ändå skulle anfalla svampplockaren och verkligen utsätta denne för en livshotande situation,
så får svampplockaren göra rätt så mycket för att klara egna livhanken, men kommer ändå åka dit för brott mot knivlagen.

Men som sagt, alla olika scenarier ska bedömas av folk som inte var där, så ingen enkel fråga.
Ingår en kniv i en normal utrustning för en bikepacker i svenska skogar?
Ja, jag tycker det, men tycker Tingsrätten det?
Ingen aning... jag tror och hoppas det.

Kniv på cykel
Jag känner mig kränkt. Fick min första kniv när jag var fem år, och har ännu inte dräpt någon med den.. Ikea drog in knivförsäljningen, men fortsätter förmedla stolsben att slåss med!
I min skuff ligger därför yxa, kniv, såg, spade och sopsäckar kvar! Liksom saker att tända eld med. Det är glest mellan gatukök och poliser.

I stan däremot, känner jag mig ensam, som inte viftar med vapen. Tycker det ser löjligt ut.

Kniv på cykel
Jag tror att det finns en brytpunkt där risken för våld passerar en gräns, och när den passerats så är det inte längre effektivast att ha väldigt restriktiva vapenlagar, utan istället är det säkrare om även "de goda," får beväpna sig.

Vi är inte där ännu i Sverige och jag hoppas verkligen inte att vi hamnar där, men nog blir man lite orolig ibland.

Kniv på cykel
cykloton sa:
Rut-66 sa:
@cykloton

Jag tycker inte att vi borde ha det som i Amerika och vissa andra länder att man får bära vapen som självförsvar, för hamnar de i fel händer när de är så lätta att få tag på som man kan se i media (skolskjutningar och annat) . Det är jättebra att man inte kan få tag på vapen här och använda de för självförsvar.

Sedan är det där jag bor mycket vilda djur på kvällen, och ibland ganska aggressiva. T.ex brunstiga hjortar eller vildsvin som springer rakt emot en, skulle det då vara okej att använda kniv om man skulle bli attackerad? Det är ju ett "grövre" tillhygge men tänker att det borde vara okej om man hamnar i en sådan situation så man är hotat för sitt liv.

Tolka inte det jag skriver fel, lagar finns av en anledning och det är jättebra att man inte får bära kniv i städer. Kanske skulle alla bära kniv om det skulle bli tillåtet för att de tänker som mig, vad vet jag.

/ Anton

När det gäller vilda djur har jag erfarenhet av vildsvin, visserligen bara ett litet och skadskjutet men det gick till anfall och fortsatte attackera trots sparkar och knivstick. Tror man behöver något tillräckligt stort för att skada rörelseapparaten om man vill få stopp på dem. Nästa gång blir det till att "fly hellre än att illa fäkta"

Kniv på cykel
Rut-66 sa:
cykloton sa:

/ Anton

Är man verkligen helt och hållet utsatt för en livshotande situation, så får man göra rätt så mycket.
Däremot får man inte gå omkring med grejer bara för att en sån situation kanske kan uppstå.

T ex svampplockaren... går med svampkniv... inget brott mot knivlagen (min tolkning).
Galning kommer och tar strypgrepp, helst så det efteråt syns tydliga märken. Fredar man sig med svampkniven då,
så tror jag det är ok.
Allt är en bedömningsfråga... det är ju inte ok, om galningen flyr och man springer efter och hugger i ryggen.

Svampplockaren igen... går med svampkniv och en machete... brott mot knivlagen (återigen min tolkning).
Om nu nån galning ändå skulle anfalla svampplockaren och verkligen utsätta denne för en livshotande situation,
så får svampplockaren göra rätt så mycket för att klara egna livhanken, men kommer ändå åka dit för brott mot knivlagen.

Men som sagt, alla olika scenarier ska bedömas av folk som inte var där, så ingen enkel fråga.
Ingår en kniv i en normal utrustning för en bikepacker i svenska skogar?
Ja, jag tycker det, men tycker Tingsrätten det?
Ingen aning... jag tror och hoppas det.

+1 på det mesta, tror dock machete i snårskogen är en gråzon .

Det viktigaste dock är att inte sitta och planera för dylika scenarier på nätet för det lär åklagare försöka få till uppsåt.
Självförsvar får brukas i den mån det krävs, när det övergår i övertag har gränsen nåtts.

M

Kniv på cykel
Snuten sa:
Jag tror att det finns en brytpunkt där risken för våld passerar en gräns, och när den passerats så är det inte längre effektivast att ha väldigt restriktiva vapenlagar, utan istället är det säkrare om även "de goda," får beväpna sig.

Vi är inte där ännu i Sverige och jag hoppas verkligen inte att vi hamnar där, men nog blir man lite orolig ibland.

Ja, det verkar ju funka superbra i USA.

Kniv på cykel
Luthman Photography sa:
Snuten sa:

Nja, tänk så här: Du lever i vildmarken med en liten grupp människor som du litar på och din kontakt med andra varelser (människor eller av annan sort) kan ofta handla om att de vill ta det som är ditt (din kropp = mat, dina byten, dina verktyg eller något annat viktigt). Vore då risken för att din kompisgrupp har ihjäl dig med de vapen ni har, större än risken att någon annan varelse har ihjäl dig?

Om den är det, kunde det ju vara idé att reglera vapeninnehavet inom gruppen väldigt hårt. Om det vore större risk att de utomstående dödar/skadar dig, vorde det såklart smartare att alla i innegruppen vore beväpnade.

Kniv på cykel
Är inte kniv ett superdåligt självförsvarsvapen? Lär ju knappast stoppa en framrusande människa som handlar i affekt, men lämnar förmodligen skador som aktuell människa blir drabbad av resten av livet (avskurna senor, förblödning osv).

Som friluftsmänniska, i en svensk skog, är behovet av självförsvar förmodligen minimalt. I övrigt är jag för kniv till diverse saker, men man ska nog tänka om gällande självförsvarsdelen.. Då tror jag mer på Ikeas bordsben som nämnts tidigare!

Kniv på cykel
Fattar inte riktigt här...
Kniv tar man väl med sig för att man vet att man kommer att behöva den i skogen, för hantverkare etc..eller?
Låter helt knäppt i mina öron att ha med sig en kniv på skogsturen, i självförsvar! Mot vadå ?
De enda ggn jag har kniv med mig är när jag cyklar ut och fiskar, ska grilla korv, etc.

Och den klassiska Mora kniven har jag säker 10 olika varianter på hemma, alla i nyskick.
Både med fingerskydd/glidskydd och utan. Det heter glid/halksydd bland hantverkare. INTE parerskydd!!! Parera mot vadå? Björn?
Vissa här borde växa upp och sluta vara så jäkla rädda bara för att man är ensam ett par timmar i skogen. På en cykel...

Kniv på cykel
Man måste tänka på att kniv som vapen kräver att man är väldigt nära angriparen. Det är nog få människor som har de kunskaper och färdigheter som behövs för att ro iland en närstrid.

Nej köp en pistol, det är grejer det!

Kniv på cykel
Snuten sa:
Luthman Photography sa:
Snuten sa:

Nja, tänk så här: Du lever i vildmarken med en liten grupp människor som du litar på och din kontakt med andra varelser (människor eller av annan sort) kan ofta handla om att de vill ta det som är ditt (din kropp = mat, dina byten, dina verktyg eller något annat viktigt). Vore då risken för att din kompisgrupp har ihjäl dig med de vapen ni har, större än risken att någon annan varelse har ihjäl dig?

Om den är det, kunde det ju vara idé att reglera vapeninnehavet inom gruppen väldigt hårt. Om det vore större risk att de utomstående dödar/skadar dig, vorde det såklart smartare att alla i innegruppen vore beväpnade.

Du menar om vi flyttar till Papua nya guineas djungler eller liknande? Eller att någon uppfinner en tidsmaskin och förflyttar alla människor (nåväl en bråkdel av de som lever idag) ett par tusen år tillbaka i tiden? Annars ser jag inte riktigt relevansen.

Kniv på cykel
WSMC sa:
matz 1 sa:
Det heter glid/halksydd bland hantverkare. INTE parerskydd!!! Parera mot vadå? Björn?
Haha, har ingen aning själv om det heter parerstång eller glidskydd, men jag gillar att du sätter ner foten i frågan!

Googla "parerskydd" respektive "glidskydd" eller "halkskydd" så vet åtminstone jag vilket jag skulle föredra på en kniv...

Kniv på cykel
Luthman Photography sa:
Snuten sa:
Luthman Photography sa:
Snuten sa:

Du menar om vi flyttar till Papua nya guineas djungler eller liknande? Eller att någon uppfinner en tidsmaskin och förflyttar alla människor (nåväl en bråkdel av de som lever idag) ett par tusen år tillbaka i tiden? Annars ser jag inte riktigt relevansen.

En del har en nästan religiös tro på att allt skall hålla samman överallt i vårt land under överskådlig framtid. Saker har rasat samman snabbt och oväntat förut och vi är inte vaccinerade mot det. Inte för att jag tror att det snart blir vilda västern hemma i det lilla samhället där jag bor, men även en obotlig optimist måste ju se vissa oroväckande tendenser.

Hursomhelst tror jag att en kniv för självförsvar passar väldigt få personer. Man måste nog vara cool som f-n om man skall spela det spelet. Vevar man med en kniv skall man både veta hur man använder den och vara beredd att göra det.

Kniv på cykel
Azog sa:
Sen så finns det en gummiparagraf som heter "nödvärnsexcess" som innebär att om man är så trängd/rädd/etc att du tar i lite mer än du får egentligen så kan det gå bra ändå inom rimliga gränser. Den paragrafen skulle jag dock inte räkna med att rätten går med på att du vill använda.
Mmmm... precis. A$AP Rocky hade inte ens en kniv men åkte dit ändå...

Kniv på cykel
Pepparspray + spring. Om det verkligen skiter sig kan man ju alltid ha en ordentlig skruvmejsel till hands. Inte lika laddat och bidrar kanske inte lika mycket som en kniv till att trissa upp situationen.

Kniv på cykel
jag gick och kikade på min elektrikerkniv, den här Mora Classic med kortare blad. Det är inte helt dumt egentligen. Fast inga Mora Classic finns ju med rostfritt blad dessvärre. Tittade på Mora Pro S blå, som Robusten ovan fast med normaltjockt rostfritt blad. Den är egentligen perfekt.
...smålustigt, men av en händelse fick jag en ny jobbkniv häromdagen. Just exakt en Pro S blå, den här också någon sorts limited edition, Movember!?

_1020069.jpg

Den passar i gänget... :) fick jag välja bara en av dessa skulle det bli den tror jag.

_1020086-Edit.jpg

(från vänster: kåstäljarkniv / elektrikerkniv / tunnbladskniv / Pro S / Companion kolstål / Companion heavy duty)

Kniv på cykel
Bra att tråden dyker upp igen för jag har ännu inte postat bilder från kniven jag köpte efter några tips från er. Och det får en TS göra förstås :) Så ska snabbt ta några livebilder just nu innan det blir för mörkt.

P1160829.jpg

Kniven är för stort att fästa fast på styret/headtube (som jag gärna ville) så den fick samma plats som den gamla kniven hade. Väl så enkelt. Den är svart så svårt att se på en svart smutsigt fatbike, bra förstås. Hoppas ni hittar den på bilden :)

P1160830.jpg

Det är en Companion Heavy Duty (med 3.2 mm blad), större, tjockare och betyyyydligt vassare än sin lilla bror. Första gång jag använde den skär jag nästan i mitt ben för jag var van vid den slöa lilla kniven som kräver större kraft.

P1160831.jpg

Men är mycket nöjd med min nya heavy dude och den tjocka blad och parerstång. Har fortfarande den lillan också med mig men det är sista gång, den behövs ju inte längre (och egentligen är den inte en bra kniv att ha med på cykeln).

Tack för hjälpen ni snälla happyriders! ?

Tillbaka
Topp