cykloton sa:
Jag som är rädd för det mesta har funderat såhär:
Du är ute i skogen och cyklar, plockar svamp eller whatever. Sedan dyker det upp ett riktigt freak med en kniv eller pistol eller liknande. Eller att man bara blir misshandlad. Skulle personen ha pistol skulle jag nog försöka ta mig därifrån på bästa möjliga sätt utan att kaxa förvisso. Men om någon sätter en i en livshotande situation, är det då okej att få försvara sig med kniv? Borde det inte vara detsamma som att använda en sten eller dylikt om man blir angripen. Okej, kniv orsakar värre skador men ibland har jag funderat på om man kan ta sig ur livshotande situationer (där man inte kan argumentera för att lösa det) utan någon "hjälp".
/ Anton
Är man verkligen helt och hållet utsatt för en livshotande situation, så får man göra rätt så mycket.
Däremot får man inte gå omkring med grejer bara för att en sån situation kanske kan uppstå.
T ex svampplockaren... går med svampkniv... inget brott mot knivlagen (min tolkning).
Galning kommer och tar strypgrepp, helst så det efteråt syns tydliga märken. Fredar man sig med svampkniven då,
så tror jag det är ok.
Allt är en bedömningsfråga... det är ju inte ok, om galningen flyr och man springer efter och hugger i ryggen.
Svampplockaren igen... går med svampkniv och en machete... brott mot knivlagen (återigen min tolkning).
Om nu nån galning ändå skulle anfalla svampplockaren och verkligen utsätta denne för en livshotande situation,
så får svampplockaren göra rätt så mycket för att klara egna livhanken, men kommer ändå åka dit för brott mot knivlagen.
Men som sagt, alla olika scenarier ska bedömas av folk som inte var där, så ingen enkel fråga.
Ingår en kniv i en normal utrustning för en bikepacker i svenska skogar?
Ja, jag tycker det, men tycker Tingsrätten det?
Ingen aning... jag tror och hoppas det.