jofahjalm sa:
Jag vet inte om jag missförstår dig, men jag uppfattar det du säger som att du ska köra cykeln med jättelite sag för och den då ska motsvara den kortslagiga modellen och mer sag ska motsvara den långslagiga modellen. Jag har börjat köra min Five med väldigt lite sag för att få bättre trampeffektivitet och att det ska vara lättare att hoppa. Så långt funkar det ju bra, men cykeln lider helt i mängden grepp och följsamhet man får.
Jag tror inte det blir alls samma känsla av att byta dämpare till en med 5 mm mindre strok om att köra samma längd på dämpare med mindre sag.
Du förstår rätt, fast jag säger inte att jag ska göra det, utan svarar på zams fråga om man kan göra så.
Och jag säger att i det här fallet tror jag man kan det, men jag tror inte heller det blir samma känsla eller lika optimalt som att byta till dämpare med annat slag.
Det optimala vore nog en luft med 50 stroke och LSC-inställning till 120/140 mode samt faktiskt en coil till 135/150 mode. Är det utförskörning i stora berg som gäller så är det och med en progressiv länkagekurva borde coil passa. Såg att man kunde välja det till LT.
What say you Jofa, är vi överens? :)