Knolly Fugitive LT + dämparkurvsteori + ANNAT

glitch

Aktiv medlem
b7680784999b2ff3449b57e950f98c3b.jpg
Konstigt lite skrivet om nya Knolly 29an som jag är ruggigt svag för.
På pappret känns den klockren med enda abret deras nya 157 trail navstandard.
430 kedjestag, lång reach och hjulbas, robusta lösningar vad det verkar....men jag tycker den ser lite krockad ut.
b7680784999b2ff3449b57e950f98c3b.jpg

7d4009340089dca20f4086d9c603705a.jpg

1ff71bbc2979951d643f1148ef9b3def.jpg

Rätt ok vikt också. Vad säger happykollektivet? Trist med leverans i juli för Lt. Vanliga leverans från april.

Senast ändrad:
Knolly är Knolly, per def. ful, men jäklarns va välbyggda och roliga att hoja på :) Typ drömcykel...

Kanske inte riktigt lika snygg som Knolly Delirium eller Warden. Men fortfarande väldigt snygg. Skulle inte tacka nej till en :)

Någon på happy som köpt en?

Hojen ser ut som en ingenjörs våta dröm, full fokus på lekfulla egenskaper och hållbarhet. Noll fokus på formgivning. Bortsett från ett underör bara en mamma kan älska tycker jag den ser ball ut, fulsnygg. :)

157 baknav är ju kanon, möjliggör korta bakändor och styva hjul. Bara lite tveksam till igus-bussningarna de stoppat på vissa ställen, i teorin skitbra men en grej till att hålla efter. De och titanaxlarna vid huvudpivoten måste ju dock vara del av den imponerande låga vikten. 3,25 kg för en bombproof alu-ram inkl dämpare och axlar är rätt imponerande.

Fantastisk geotabell!
9082bd_3b3053edb9004384a796270a8fe1937c~mv2_d_2000_1281_s_2.webp

https://www.knollybikes.com/fugitivelt

Vet inte om de ens börjat levereras.
Jag var ju inne på en innan det blev Ripmo med utlovad snabbare leverans (hur gick det sen så...).
När jag kollade mtbr i somras verkade prognosen vara september för leverans.

Jag har sett ett gäng som verkar cykla på dom på Instagram, men det kanske är rätt nyligen den kommit ut då.

Noterar att det är samma ram på Fugitive (120 bak), och Fugitive LT (135 bak), bara olika mått på bakdämparen. Så ifall man vill gå loss kan man köpa två bakdämpare och justerbar framgaffel, och köra ex 120/140 hemma och 135/150 i alperna...

Hm skumt om det bara är dämparslaget som skiljer. När jag frågade så skulle vanliga komma ut i april och LT i juni.
Varför ha så olika lanseringadatum då och på mtbr fick jag intrycket att just LT väntade folk på.

Westman sa:
Jag har sett ett gäng som verkar cykla på dom på Instagram, men det kanske är rätt nyligen den kommit ut då.

Noterar att det är samma ram på Fugitive (120 bak), och Fugitive LT (135 bak), bara olika mått på bakdämparen. Så ifall man vill gå loss kan man köpa två bakdämpare och justerbar framgaffel, och köra ex 120/140 hemma och 135/150 i alperna...

Varför två dämpare? Så länge det är samma tune bör det ju räcka att minska saget med högre tryck och/eller nån volymspacer med den längre dämparen? Åtminstone 200/51mm dämpare från de märkena jag kommit i kontakt med är bara slagbegränsade 57mm.

zam sa:
Westman sa:

Varför två dämpare? Så länge det är samma tune bör det ju räcka att minska saget med högre tryck och/eller nån volymspacer med den längre dämparen? Åtminstone 200/51mm dämpare från de märkena jag kommit i kontakt med är bara slagbegränsade 57mm.

Jo, det går ju förstås men beror lite på hur kurvan ser ut för länkaget, om man tappar mycket på att ligga på ex 20-25% sag istället för 30. Har inte djupdykt i deras antisquat mm än så vet inte om de designat in en sweet spot runt rekommenderade 30% eller förlitar sig på dämpartune. Nån som vet?

Westman sa:
Jo, det går ju förstås men beror lite på hur kurvan ser ut för länkaget, om man tappar mycket på att ligga på ex 20-25% sag istället för 30. Har inte djupdykt i deras antisquat mm än så vet inte om de designat in en sweet spot runt rekommenderade 30% eller förlitar sig på dämpartune. Nån som vet?

Om ramen är likadan för båda kommer kurvan se likadan ut de första 50/120mm ändå.

Jag har sett att t. ex. Rose gör samma på sin pikes peak och jag är lite nyfiken på om det är annat än försäljningsknep (få två modeller av en)

Jo, det är ju också dels så att dämparens luftfjäder inte är linjär, samt att dämpartune ofta har övergångar vid ex mid stroke, kör du med för lite sag kommer man ändra känslan och var rampups av fjäderkonstant och dämpning sker i slaget. Går troligen att tunea till hyfsat på en helt inställningsbar dämpare typ ccdb, men tvivlar på att det blir optimalt med en standarddämpare typ Fox DPS/RS Deluxe. Å andra sidan är det ju att inte få ut fullt slag man vill här, vilket lär bli effekten, så fel-fel blir kanske rätt.

Nja, alltså trycket kommer ju ger ju fjäderkonstaten och det skiljer ju helt i hur cykeln fungerar om du ändrar uppmät sag med 10%. Det är ju ingen som du kommer kunna kompensera med kompressioninställningar eller volymspacers.

På gamla monarcherna så känner man ju tydligt att dom har plattformsläge och att det händer grejer runt sag, men med min Superdelux gör jag inte det. Folk vinner ju WC DH på dom. Jag upplever det som Rockshox helt har skrotat plattsformsgrejen.

jofahjalm sa:
Detta finns: http://linkagedesign.blogspot.com/2018/03/knolly-fugitive-29-2019.html

AS ser ut att vara ganska låg och inget radikalt verkar hända när du flyttar sag. Däremot så är ju skillnaden i hur cykeln känns med +/- 10 % sag jättestor och jag skulle tro att det gör mycket större skillnad jämfört med att ha en längre dämpare.

Tackar, kurvorna ser ut att klara en flytt av sag för att finjustera. Rätt så låg nivå av AS och sen lätt progressiv kurva, gissar att hojen är greppfokuserad (läs plush) och beroende av LSC för att hitta sweet spot trampeffektivitetsmässigt då. Jag gillar iofs att köra rätt mycket LSC för pop och pump så borde kunna passa men kräver ju en bra bakdämpare som inte spikar. Att han har lagt in en del rampup ser också bra ut, då kan man köra lite mindre HSC / bottom out. Förklarar också varför han designat för 30% sag istället för 25, annars skulle man nog inte få ut fullt slag.

Tror på dämpare med stor luftvolym och inga tokens och sen använda länkagets progressivitet.

Den där hojen borde f ö ha rejält låg vevlagerhöjd dynamiskt med så låg statisk höjd och sen 30% sag. Så ja, den borde kunna vara helt ok även med högre tryck/mindre sag. Och då kanske man får ut max ca 120/132mm om man huckar till platt.

jofahjalm sa:
Nja, alltså trycket kommer ju ger ju fjäderkonstaten och det skiljer ju helt i hur cykeln fungerar om du ändrar uppmät sag med 10%. Det är ju ingen som du kommer kunna kompensera med kompressioninställningar eller volymspacers.

Jag förstår inte vad du skriver i första meningen men jag tror vi menar samma sluteffekt, dvs att minska sag påverkar cykelns uppträdande dynamiskt rätt mycket.

Här är det ju dock hela poängen, samt att man också justerar om gaffeln. Så det blir ca 120/140 vs 132-135/150.

Edit: jävla autocorrect fattar inte att jag oftare menar sag än dag.

Senast ändrad:
Jag vet inte om jag missförstår dig, men jag uppfattar det du säger som att du ska köra cykeln med jättelite sag för och den då ska motsvara den kortslagiga modellen och mer sag ska motsvara den långslagiga modellen. Jag har börjat köra min Five med väldigt lite sag för att få bättre trampeffektivitet och att det ska vara lättare att hoppa. Så långt funkar det ju bra, men cykeln lider helt i mängden grepp och följsamhet man får.

Jag tror inte det blir alls samma känsla av att byta dämpare till en med 5 mm mindre strok om att köra samma längd på dämpare med mindre sag.

med boost funkar det :)
folk verkar inte gilla den (förutom vorsprung) men den gamla dhx:n är sjukt tunebar med hjälp av coil i kombination med lufttryck. kan få den att kännas som en snärtig singelpivot, eller avgrundsdjup dh dämpare (samt flytta sag med bibehållen känsla)

en enkel luftburk borde ju kunna shimsas om eller köras på annan olja för att få bättre stöd vid mera sag. alltså på nåt sätt finns det ju överlapp mellan springrate och dämpning i upplevelsen, problemet är ju att det ofta inte är justerbart

jofahjalm sa:
Jag vet inte om jag missförstår dig, men jag uppfattar det du säger som att du ska köra cykeln med jättelite sag för och den då ska motsvara den kortslagiga modellen och mer sag ska motsvara den långslagiga modellen. Jag har börjat köra min Five med väldigt lite sag för att få bättre trampeffektivitet och att det ska vara lättare att hoppa. Så långt funkar det ju bra, men cykeln lider helt i mängden grepp och följsamhet man får.

Jag tror inte det blir alls samma känsla av att byta dämpare till en med 5 mm mindre strok om att köra samma längd på dämpare med mindre sag.

Du förstår rätt, fast jag säger inte att jag ska göra det, utan svarar på zams fråga om man kan göra så.

Och jag säger att i det här fallet tror jag man kan det, men jag tror inte heller det blir samma känsla eller lika optimalt som att byta till dämpare med annat slag.

Det optimala vore nog en luft med 50 stroke och LSC-inställning till 120/140 mode samt faktiskt en coil till 135/150 mode. Är det utförskörning i stora berg som gäller så är det och med en progressiv länkagekurva borde coil passa. Såg att man kunde välja det till LT.

What say you Jofa, är vi överens? :)

Senast ändrad:
Jag är med på vad ni säger men det är ju helt baserat på att dämpare faktiskt är annorlunda tunad.

Jag baserar det på de dämpare jag nämner ovan då luftburken är identisk och enbart en slagbegränsning skiljer (som stjäl lite volym men inget som inte går att kompensera för enkelt). Sålänge då också dämpkretsen ser likadan ut kan det inte spela roll att köra en slagbegränsad dämpare med "rätt" sag jämfört med den längre med lite mindre rätt sag.

Westman sa:
jofahjalm sa:

Du förstår rätt, fast jag säger inte att jag ska göra det, utan svarar på zams fråga om man kan göra så.

Och jag säger att i det här fallet tror jag man kan det, men jag tror inte heller det blir samma känsla eller lika optimalt som att byta till dämpare med annat slag.

Det optimala vore nog en luft med 50 stroke och LSC-inställning till 120/140 mode samt faktiskt en coil till 135/150 mode. Är det utförskörning i stora berg som gäller så är det och med en progressiv länkagekurva borde coil passa. Såg att man kunde välja det till LT.

What say you Jofa, är vi överens? :)

Jag är med principen, men jag skulle aldrig köpa på mig två dämpare och bygga om cykeln för att cykla i annan terräng. Jag tror inte det är ett öde värre än döden att cykla lite xc på lt-varianten.

zam sa:
Jag är med på vad ni säger men det är ju helt baserat på att dämpare faktiskt är annorlunda tunad.

Jag baserar det på de dämpare jag nämner ovan då luftburken är identisk och enbart en slagbegränsning skiljer (som stjäl lite volym men inget som inte går att kompensera för enkelt). Sålänge då också dämpkretsen ser likadan ut kan det inte spela roll att köra en slagbegränsad dämpare med "rätt" sag jämfört med den längre med lite mindre rätt sag.

Jo, det är ju det som det kör. När du ändrar sag så ändrar du också hela "fjäderkonstanten" för länkaget som gör att det känns annorlunda. Jag är inte heller säker på vad det är som ni tycker ska vara lika i förändringen. Mängden tillgängligt positivt slag?

zam sa:

I det specialfallet blir det ingen skillnad nej.

Men vilka märken/modeller av dämpare menar du att 185x50 (Trunnion) bara är en 185x55 med strypning, samt har identisk tune? Och vad får du den infon från?

Westman sa:
zam sa:

I det specialfallet blir det ingen skillnad nej.

Men vilka märken/modeller av dämpare menar du att 185x50 (Trunnion) bara är en 185x55 med strypning, samt har identisk tune? Och vad får du den infon från?

Det var ju det som var min undran. Jag skrev att det var baserat på 200/51 och om det var samma med dessa dämpare. Om det är pss ser jag ingen anledning till två dämpare

jofahjalm sa:
Jag är med principen, men jag skulle aldrig köpa på mig två dämpare och bygga om cykeln för att cykla i annan terräng. Jag tror inte det är ett öde värre än döden att cykla lite xc på lt-varianten.

Du är inte Westman, du är Jofa. ;)

Jag bygger inte om min nuvarande 140-hoj men om jag ska gå ner ännu mer på 120 för en rappare hoj hemma kan det bli nödvändigt med ett vacaymode ned lite mer slag om jag inte ska behöva ha en heldämpad till. 140 sliter på kroppen i alperna, 120 känns som självspäkning.

jofahjalm sa:
zam sa:

Jo, det är ju det som det kör. När du ändrar sag så ändrar du också hela "fjäderkonstanten" för länkaget som gör att det känns annorlunda. Jag är inte heller säker på vad det är som ni tycker ska vara lika i förändringen. Mängden tillgängligt positivt slag?

Du har missuppfattat vad jag skriver. I detta scenariot så ändrar du inte sag i länkaget eller luftburken utan bara procent av dämparens tillgängliga slag.

Westman sa:
Du är inte Westman, du är Jofa. ;)

Jag bygger inte om min nuvarande 140-hoj men om jag ska gå ner ännu mer på 120 för en rappare hoj hemma kan det bli nödvändigt med ett vacaymode ned lite mer slag om jag inte ska behöva ha en heldämpad till. 140 sliter på kroppen i alperna, 120 känns som självspäkning.

Ja, ska du bara ha en cykel så kommer du ju få lida någonstans. Jag tror ju man får betydligt bättre upplevelse av då billiga cyklar, än en dyr cykel som ska göra allt.

zam sa:
Du har missuppfattat vad jag skriver. I detta scenariot så ändrar du inte sag i länkaget eller luftburken utan bara procent av dämparens tillgängliga slag.

Det är korrekt, jag fattar inte alls vad du försöker säga. Du pratar om att bygga om en 185 x 55 mm dämpare till en 185 x 50 mm dämpare? Det är ju ett omfattande jobb som jag tror att iallefall för Rockshox involverar att man byter ut hela dämparshaftet.

jofahjalm sa:
zam sa:

Det är korrekt, jag fattar inte alls vad du försöker säga. Du pratar om att bygga om en 185 x 55 mm dämpare till en 185 x 50 mm dämpare? Det är ju ett omfattande jobb som jag tror att iallefall för Rockshox involverar att man byter ut hela dämparshaftet.

Jag gör ett till försök.

Jag skrev i mitt andra inlägg, som vilket kanske borde varit med i mitt första, men då jag skrev på telefonen så var jag lat och trodde det var tydligt ändå... "Jag har sett att t. ex. Rose gör samma på sin pikes peak och jag är lite nyfiken på om det är annat än försäljningsknep (få två modeller av en)" Där syftar jag alltså på samma ram i två olika modeller där det enda som skiljer är slaglängden på dämparen, dämparens totallängd är alltså samma. Detta var väl min egentliga frågeställning.

Lägg där till från mitt första inlägg " Åtminstone 200/51mm dämpare från de märkena jag kommit i kontakt med är bara slagbegränsade 57mm." Detta baserades på en Fox ctd, en DVO Topaz, en Marzocchi 035 samt en Cane creek. Med detta antagande finns ingen skillnad med att bara köra den längre dämparen med olika sag jämfört med den andra modellen, i detta fallet LT vs icke LT. I Rose fall AM och EN om jag minns rätt. Alltså skulle detta stödja min fundering ovan på att det bara är ett försäljningsknep.

Fortfarande oklart? Jag bifogar även bilder från DVO på deras spacer, och en ritning på MZ med deras "travel change kit"

Bilagor

• spacer.jpg
    spacer.jpg
    38.1 KB · Besök: 77
  • Mz.PNG
    Mz.PNG
    50.1 KB · Besök: 80
Du får alltså mer slag genom att ha en dämpare med mer slanglängd (men samma totallängd) i en ram som man inte gör något annat med. Jag är inte helt säker, men jag tror inte nuvarande Delux/Superdelux eller Fox är lika enkelt slaglängdsbegränsade som äldre dämpare var. Argumentet med övergången till metric var ju att slippa att dämparna blev väldigt annorlunda i olika längder.

jofahjalm sa:
Du får alltså mer slag genom att ha en dämpare med mer slanglängd (men samma totallängd) i en ram som man inte gör något annat med. Jag är inte helt säker, men jag tror inte nuvarande Delux/Superdelux eller Fox är lika enkelt slaglängdsbegränsade som äldre dämpare var. Argumentet med övergången till metric var ju att slippa att dämparna blev väldigt annorlunda i olika längder.

Ja, eller det är ju inte jag som gör det utan Knolly i det här fallet och Rose med sin pikes peak vilket jag tycker känns som ett försäljningsknep för att få två modeller ur en.

Det var ju ännu vanligare förr att man bytte dämpare på cyklar för att få ut olika slaglängd. Bird har ju en tuffare lösning där man kan byta en länk och använda samma dämpare för att få ut mer slaglängd. Det blir varken bättre eller sämre för att du kallar det "försäljningsknep".

jofahjalm sa:
Det var ju ännu vanligare förr att man bytte dämpare på cyklar för att få ut olika slaglängd. Bird har ju en tuffare lösning där man kan byta en länk och använda samma dämpare för att få ut mer slaglängd. Det blir varken bättre eller sämre för att du kallar det "försäljningsknep".

Ok, om du tycker att det är samma att ändra länkar som att lägga till en slagbegränsande spacer i luftburken så tycker jag vi avslutar här.

Det gör jag inte. Jag tycker däremot inte det är på något sätt dåligt att sälja samma ram med olika dämpare för att erbjuda olika slaglängd. Görs det på ett bra sätt får man ju olika cyklar till en lägre produktionskostnad.

Man kan också gör fullösningar, som när Specialized använder samma framtrianglar som de pressar in spacers i styrhuvudet på för att det ska fungera.

Jag kan fortsätta lite till. :)

zam sa:

Yes, dämpare/länkage sitter i båda fallen i samma läge vid sag, ca 15mm in i slaget, vilket på en 50-dämpare motsvarar 30% sag men om du hade en med 55mm slag motsvarar ca 27%. Om nu 50-an var en strypt 55a med identisk dämpkrets, ja då blir det ingen skillnad förutom att 55an kan fortsätta förbi 50mm till 55. Men då skulle det förmodligen resultera i att man antingen bottnar 50-an för lätt eller har väldigt svårt att få ut de sista 5 på 55-an. Så Knolly kan knappast ha valt samma dämparkrets/tune på båda..!?

Och även om flera stora tillverkare försöker minimera antalet unika mekaniska komponenter och därmed använder spacers så gör de ju tjänstefel om de inte också ändrar dämparkretsen för att få samma egenskaper på olika storlekar av samma produkt. Bottom out på en 185/50 och en 185/55 kan ju inte börja vid samma skaftläge t ex. Men om du på något sätt får reda på att det ändå är så att Fox/RS har exakt samma krets i dessa två mått, ja då skulle jag kunna tänka mig att spara lite pengar och bök genom att köpa Fugitive LT (185x55) och köra med mindre/mer sag bak ihop med att justera gaffeln för att "ändra modell" från Fugitive LT till bara Fugitive. Känns dock lite teoretiskt.

Min tanke med två olika dämpare var dessutom inte två av samma modell, med olika mått. Utan en lite mer optimerad för stigcykling för Fugitive 120/140 och hemmacykling, och en mer ren utförsdämpare (ev coil) för 135/150 och stora berg-cykling.

Jag tyckte det var värt att diskutera utifrån mina erfarenheter. Jag hade nog velat ha den kortslagiga med lite mer BB drop generellt och tycker lösningen känns lite billig. Jag har dock inte studerat geon på knollyn

Jag vet inte hur fox eller rs gör idag, men många byter ju till eftermarknadsdämpare för att de vill ha andra egenskaper så självklart finns kompromisser.

Man skulle ju som dämpar leverantör kunna anta andra utväxlingar/länkage om slaglängden ändras samtidigt finns det ju justeringar att göra i dämpare och öka progressiviteten lite på den korta slaglängden är enkelt.

Dämpare med samma e2e är byggda med samma delar förutom nån form av stroke limiter. Sen är shimsning (förhoppningsvis) alltid anpassad till ramen och tänkt användningsområde. Om Knolly väljer samma shims för båda slaglängden kan vi bara teoretisera om i dagsläget... inget man behöver vara osams om alltså! ;-)

Sen, att göra en cykel mer trampeffektivt med hjälp av dämparen är alltid en kompromiss för prestandan av dämparen, det blir som att cykla jämt i trail-läge... eller man kan visst använda ratten, om det finns en sån, och byta läge vid behov vilket blir ofta på en stigcykel.
När det gäller Knolly, jag har haft chansen att låna Söderbloms Endorphin under ett par månader när min Lapierre bristade. Visst gungade cykeln vid tramptag men den hade åt andra sidan sjukt bra grepp, bakhjulet var som klistrad på marken och slirade otroligt sällan. Jag undrar fortfarande idag om vad som är i äntligen mest trampeffektivt: hög AS eller grepp i mängder?

Tillbaka
Topp