Knolly Fugitive LT + dämparkurvsteori + ANNAT
Westman sa:Jag kan fortsätta lite till. :)
Yes, dämpare/länkage sitter i båda fallen i samma läge vid sag, ca 15mm in i slaget, vilket på en 50-dämpare motsvarar 30% sag men om du hade en med 55mm slag motsvarar ca 27%. Om nu 50-an var en strypt 55a med identisk dämpkrets, ja då blir det ingen skillnad förutom att 55an kan fortsätta förbi 50mm till 55. Men då skulle det förmodligen resultera i att man antingen bottnar 50-an för lätt eller har väldigt svårt att få ut de sista 5 på 55-an. Så Knolly kan knappast ha valt samma dämparkrets/tune på båda..!?
Och även om flera stora tillverkare försöker minimera antalet unika mekaniska komponenter och därmed använder spacers så gör de ju tjänstefel om de inte också ändrar dämparkretsen för att få samma egenskaper på olika storlekar av samma produkt. Bottom out på en 185/50 och en 185/55 kan ju inte börja vid samma skaftläge t ex. Men om du på något sätt får reda på att det ändå är så att Fox/RS har exakt samma krets i dessa två mått, ja då skulle jag kunna tänka mig att spara lite pengar och bök genom att köpa Fugitive LT (185x55) och köra med mindre/mer sag bak ihop med att justera gaffeln för att "ändra modell" från Fugitive LT till bara Fugitive. Känns dock lite teoretiskt.
Min tanke med två olika dämpare var dessutom inte två av samma modell, med olika mått. Utan en lite mer optimerad för stigcykling för Fugitive 120/140 och hemmacykling, och en mer ren utförsdämpare (ev coil) för 135/150 och stora berg-cykling.
Jag tror faktiskt inte det är någon större skillnad på dämparkretsarna i det olika längderna. Dämparna konstrueras bara för att ge ett visst motstånd vid en viss kompressionshastighet. Jag tror inte man gör något där för att kompensera mer eller mindre slag. T.ex. CCBD har ju haft samma popetvalves/nålventiler i alla år på alla modeller i alla längder
Jag tror istället luftburkens utformning och eventuella bumpers är problemen med att korta dämpare. Jag vet t.ex. att det finns en massa olika Monarcher som är byggda så att inte hela shaftet används. Jag vet inte hur det funkar då? Har man inte längre någon intern gummibumper som tar stopp i dämparen? Det blir ju också en stor skillnad om man inte tar bort överskottsvolymen i både negativa och positiva kammaren. Volymen i luftburken gör däremot enorm skillnad för vilket bottomoutmotstånd man får.
Westman sa:jofahjalm sa:Jag tror ju man får betydligt bättre upplevelse av två dyra cyklar, än en billig cykel som ska göra allt.
There, I fixed it! :)
Vad kostar en bling dämpare? 6000-7000 kr, om inte mer? Det går ju att köpa en Nukeproof Mega för 20 000 kr på chainreaction nu. Nu kanske Knollyn kanske inte är det du vill ha, men 135 mm slag är rätt lite när det kommer till utförsåkning i alper. Har man två cyklar blir det också lättare att få resternade komponenter ändamålsmässiga. På utförscyklingen slänger man bara på allt det tyngsta och billigaste, sedan bygger man stigcykeln ängsligt efter vad spargrisen tillåter.