Köpa vara från England, påverkar Brexit kostnaden?

Davidogg

Medlem
Jag tänkte köpa ett cykelmekställ från Storbritannien men förstår inte om det kommer läggas på ytterligare tullavgifter eller moms eller så när det anländer i Sverige. Är det någon här som har koll på vad som gäller? Min pappa säger att han hört från nyheterna att det blir en "mjuk brexit" och att det inte blir någon skillnad för privatpersoner om man beställer från Storbritannien, men när jag själv försöker ta reda på det via tullverket osv hittar jag inget som tydligt bevisar detta. Vill helst inte få en chock av att en högre kostnad tillkommer om jag väljer att lägga en beställning.

Här är länken till mekstället; det ska kosta 120£ vilket borde vara 1336 SEK med dagens valuta omvandling, men enligt probikekit blir det istället 1494 SEK om man omvandlar till svensk valuta (är det pga. svensk moms att det blir en 150+ kr ökning om omvandlingen eller nåt?)

Tacksam för hjälp ?

Det känns inte som att någon vet vad som kommer hända exakt, så antingen tar du den kulan och återkopplar sen, eller så handlar du inom EU. :P

Senast ändrad:
Jag tänkte köpa ett cykelmekställ från Storbritannien men förstår inte om det kommer läggas på ytterligare tullavgifter eller moms eller så när det anländer i Sverige. Är det någon här som har koll på vad som gäller? Min pappa säger att han hört från nyheterna att det blir en "mjuk brexit" och att det inte blir någon skillnad för privatpersoner om man beställer från Storbritannien, men när jag själv försöker ta reda på det via tullverket osv hittar jag inget som tydligt bevisar detta. Vill helst inte få en chock av att en högre kostnad tillkommer om jag väljer att lägga en beställning.

Här är länken till mekstället; det ska kosta 120£ vilket borde vara 1336 SEK med dagens valuta omvandling, men enligt probikekit blir det istället 1494 SEK om man omvandlar till svensk valuta (är det pga. svensk moms att det blir en 150+ kr ökning om omvandlingen eller nåt?)

Tacksam för hjälp?

Tull tas bara ut för varor över 1600kr, fast nu verkar det inte bli någon tull efter Brexit heller. Svensk moms tycks du ju redan ha betalat. Så mig veterligen tillkommer inga kostnader.

Tull tas bara ut för varor över 1600kr, fast nu verkar det inte bli någon tull efter Brexit heller. Svensk moms tycks du ju redan ha betalat. Så mig veterligen tillkommer inga kostnader.

Hmm intressant, så alltså kommer allt att kosta 1494 kronor? Och om jag skulle lägga på en extra grej som gör att totalpriset på probikekit blir 1620 kr, kommer det inte bli några fler tullkostnader heller?

Det spekuleras i denna tråd, slutsatsen man kan dra är att ingen vet i dagsläget:

Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar? - Happyride

Ah okej, känns galet oklart för hur det blir för privatpersoner ?

Hmm intressant, så alltså kommer allt att kosta 1494 kronor? Och om jag skulle lägga på en extra grej som gör att totalpriset på probikekit blir 1620 kr, kommer det inte bli några fler tullkostnader heller?

Ah okej, känns galet oklart för hur det blir för privatpersoner ?

Lägger du till mer så har du åtminste passerat gränsen för tullavgift (1600). Vi har ju inte på något sätt tagit del av överenskommelsen mellan EU och Storbrittaien innehåller ännu.

Jag utgår från den här texten på tullverkets sida, om den är uppdaterad efter senaste dagarnas händelser är oklar:

" Om du handlar varor som kostar mer än 1 600 kronor kan du, förutom momsen, behöva betala tullavgifter. Om du har en ursprungsförsäkran där säljaren intygar att varorna har ursprung i Storbritannien kan du slippa betala tull även om varan kostar mer än 1 600 kronor".

Lägger du till mer så har du åtminste passerat gränsen för tullavgift (1600). Vi har ju inte på något sätt tagit del av överenskommelsen mellan EU och Storbrittaien innehåller ännu.

Jag utgår från den här texten på tullverkets sida, om den är uppdaterad efter senaste dagarnas händelser är oklar:

" Om du handlar varor som kostar mer än 1 600 kronor kan du, förutom momsen, behöva betala tullavgifter. Om du har en ursprungsförsäkran där säljaren intygar att varorna har ursprung i Storbritannien kan du slippa betala tull även om varan kostar mer än 1 600 kronor".
Sidan uppdaterad idag (2020-12-31) står det. Låter ju också som att den tar hänsyn till avtalet, dvs ingen tull tas ut även om värdet är över 1600kr (givet att varorna har ursprung i UK). Däremot som väntat kommer importmoms tas ut, det intressanta är väl hur det kommer göras, om företagen i UK direkt kan göra det (ex.vis som wish vid handel fr Kina), eller om det blir Postnord som då också lägger på sin straffavgift på f.n. 75kr (aviserad att öka till uppåt 200kr om nåt år).

Jag ringde Tullverket och frågade vad som gäller och enligt dem kommer fler avgifter att tillkomma om paketet skickas från Storbritannien efter 31 december. Dessa extra avgifter verkar vara 25% moms + 75 till 150 kronors extra avgift till Postnord Eller Fedex eller liknande. Så om jag köper nånting för 1500 läggs det på 25% vilket är 375 kr och den här 75 kr avgiften.

1500 + 375 + 75 = 1950 kr

Helt plötsligt blev det ju mycket dyrare vilket är ganska segt.
Stämmer det här eller har jag missförstått det på något sätt?

Jag ringde Tullverket och frågade vad som gäller och enligt dem kommer fler avgifter att tillkomma om paketet skickas från Storbritannien efter 31 december. Dessa extra avgifter verkar vara 25% moms + 75 till 150 kronors extra avgift till Postnord Eller Fedex eller liknande. Så om jag köper nånting för 1500 läggs det på 25% vilket är 375 kr och den här 75 kr avgiften.

Tänkte först det var fel att man betalar brittisk moms men det kanske blir så att du betalar först brittisk moms och sedan svensk moms i tullen. Inom EU slipper man det men nu är dom ju inte med....

Företaget i Storbritannien ska, under förutsättning att det inte är momsregistrerat i Sverige, inte ta ut brittisk moms. I stället ska du betala svensk importmoms på 25% plus eventuella avgifter till importklareraren.

Vid inköp från Amazon usa t.ex. kan man få tull o momskostnader pålagda i förväg vilket minskar liggtiden hos svenska tullen om inte annat.

Tror jag inte.
Men du kan ju köpa det ifrån https://www.bike-discount.de/de/kaufen/park-tool-pcs-9.2-montagestaender-869114 istället, då slipper du all krångel men tull, moms och ett illvilligt postverk.

Hej,
Till exempel köpa cykeldelar från ebay.co.uk blir inte alls lika kul som tidigare. Om det är prylar över 1600SEK då. Oavsett nytt eller begagnat.
Jag köpte prylar för 295£, 26£ i frakt och sen hade jag missat att det stod 86£(!) i import costs längre ner efter att det stod ”Zero import costs” det är ju lite otydligt, helt klart. Men man behöver inte betala tullavgifter om man köper något för under 500£, moms på 25% tillkommer dock på allt över 1600SEK.

Sjukt många if’s and but’s...

Tyvärr finns det ju inte alls lika mycket delar i tyskland exempelvis. Nån som har koll på andra EU-land säljer mycket delar?

ts kan ju till att börja med fundera på ett park tool 10.2, och få en klamma i metall istället för mjukost:)

det stod ”Zero import costs” det är ju lite otydligt
Ja, men som det stod i någon annan tråd så är det där kostnader till Ebay bara, så när väl paketet kommer till Sverige så kostar det inte mer. Dock får du nog betala både brittisk och svensk moms.

Detta svaret fick jag från CRC idag, så då är det bara att fortsätta att handla som vanligt :-) iallafall från dom

Hi Per-Arne,
Thanks for your reply.
I am pleased to confirm that all taxes and duties are included in the prices listed on our product pages.
Orders are dispatched with the relevant documentation and paperwork. You will not be required to pay any import tax or duty when your order arrives at your local customs office.
This means the price you see at checkout is the final price you pay.
If you have any further queries please do not hesitate to contact us.

Ja, men som det stod i någon annan tråd så är det där kostnader till Ebay bara, så när väl paketet kommer till Sverige så kostar det inte mer. Dock får du nog betala både brittisk och svensk moms.

jag tolkar det som att det är den svenska momsen på prylarn + diverse moms på frakt etc. Iom att UK inte är EU längre så beralar man inte moms i UK verkar det som. Men som sagt, shopping från UK känns som att det inte är lönt alls längre, om det inte är prylar under 1500sek, men det känns knappt lönt att pröva.

Jag förstår fortfarande inte. Vad har du för belägg för att moms (VAT) skall betalas både i ursprungs- och importland? Det vore IMHE unikt.

Detta svaret fick jag från CRC idag, så då är det bara att fortsätta att handla som vanligt :-) iallafall från dom

Hi Per-Arne,
Thanks for your reply.
I am pleased to confirm that all taxes and duties are included in the prices listed on our product pages.
Orders are dispatched with the relevant documentation and paperwork. You will not be required to pay any import tax or duty when your order arrives at your local customs office.
Det skulle alltså betyda att dom först drar av den brittiska momsen och sen lägger på svensk moms som dom betalar in till svenska staten? Det låter något tungrott och byråkratiskt och man kan fundera på om detta verkligen stämmer. Stor risk att man ändå åker på att betala svensk moms när varan anländer till Sverige.

Det skulle alltså betyda att dom först drar av den brittiska momsen och sen lägger på svensk moms som dom betalar in till svenska staten? Det låter något tungrott och byråkratiskt och man kan fundera på om detta verkligen stämmer. Stor risk att man ändå åker på att betala svensk moms när varan anländer till Sverige.
Eller så låter de bli att lägga på den engelska momsen så slipper de dra av den. Det är nog inte där det går åt helvete. De tog betalt med svensk moms så när de var med i EU också.

Företag som säljer för mer än x kronor till sverige måste sälja med svensk moms och de företag som redan gjort detta långt innan brexit kommer altså inte att påverkas av ev nya regler så crc kör nog bara på som de "alltid" gjort.

Vet iofs inte om crc har svensk momsregistrering men det skulle förvåna mig om de inte har det. Wiggle har ju det tex. Crc ägs ju av samma bolag så de kanske kör båda genom samma nuförtiden iofs.

Jag förstår fortfarande inte. Vad har du för belägg för att moms (VAT) skall betalas både i ursprungs- och importland? Det vore IMHE unikt.
På ebay UK och deras ”international shipping program” kan jag mycket väl tänka mig att det blir så. Säljaren säljer till vem han vill, kan vara UK-medborgare såväl som var som helst i världen, varans pris verkar vara detsamma (rimligtvis med brittisk moms inkluderad). Ska den utomlands skeppar han den till eBays shipping center i UK, som sedan skeppar den utomlands. Betalning för shipping och ev ”import charges” görs till ebay, medan varans pris betalas till säljaren. Så har det iaf varit de gånger jag handlat via eBays ”international shipping program”. Tror knappast man krånglar med att sätta ner priset säljaren får vid utlands-shipping, utan man räknar nog med att köparen kan ta köpbeslutet baserat på den info han får innan köpet (varans pris, shipping, och import charges specas separat). Man kan väl se det som att säljaren säljer i UK, sedan är det köparens problem att ordna in prylen i sitt hemland.

Företag som säljer för mer än x kronor till sverige måste sälja med svensk moms
Det gäller väl bara inom EU? Har svårt att se att vi skulle kunna ”tvinga” ex.vis amerikanska eller kinesiska företag att sälja med svensk moms.
Men de företag i UK som gjort så innan brexit, kanske kan fortsätta med det även efteråt.

Hi Per-Arne,
Thanks for your reply.
Det där låter ju som att de kan fortsätta som förr, men att det på tulldeklarationen på paketet måste framgå att det är momsat, ev tullat, och klart. Annars lär Postnord lägga sina flottiga fingrar på det.

Det där låter ju som att de kan fortsätta som förr, men att det på tulldeklarationen på paketet måste framgå att det är momsat, ev tullat, och klart. Annars lär Postnord lägga sina flottiga fingrar på det.
Frågan är om det ska på tull om det överstiger 1600 eller hur det ska funka. Inte mycket på crc är väl gjort i UK.

På ebay UK och deras ”international shipping program” kan jag mycket väl tänka mig att det blir så. Säljaren säljer till vem han vill, kan vara UK-medborgare såväl som var som helst i världen, varans pris verkar vara detsamma (rimligtvis med brittisk moms inkluderad). Ska den utomlands skeppar han den till eBays shipping center i UK, som sedan skeppar den utomlands. Betalning för shipping och ev ”import charges” görs till ebay, medan varans pris betalas till säljaren. Så har det iaf varit de gånger jag handlat via eBays ”international shipping program”. Tror knappast man krånglar med att sätta ner priset säljaren får vid utlands-shipping, utan man räknar nog med att köparen kan ta köpbeslutet baserat på den info han får innan köpet (varans pris, shipping, och import charges specas separat). Man kan väl se det som att säljaren säljer i UK, sedan är det köparens problem att ordna in prylen i sitt hemland.

sant men de tar ju bra mycket betalt! Visst, på en unik pryl kanske men för cykeldelar exempelvis så lönar det sig knappt , det blir typ samma priser för beggat som för nytt här hemma.

Företag som säljer för mer än x kronor till sverige måste sälja med svensk moms och de företag som redan gjort detta långt innan brexit kommer altså inte att påverkas av ev nya regler så crc kör nog bara på som de "alltid" gjort.

Fast det gäller ju (väl?) enbart för försäljning inom EU. Som UK som bekant har lämnat med stor förvirring till följd.
Beloppsgränsen är f.ö. 320.000 SEK. Hittar man nån liten butik i ett EUland med låg moms och liten försäljning till SE kommer man undan :-)

Fick brev från Fedex idag, mina skidstrumpor/reservdelar till värmesulor (totalt 110 GBP) från Storbrittanien som jag beställde blev belagda med importmoms 189 kr och administrationsavgift 116 kr och sen moms på administrationsavgiften 29 kr. Så totalt 334 kr extra... Utöver detta betalade jag så klart brittisk VAT. Det var nog sista gången jag beställde från Storbritannien om det går att köpa någon annanstans, dessvärre gick dessa reservdelar inte få tag på annanstans...

Jag beställde prylar från Kinesis UK innan årskiftet med marginal. En styrlind och ett växelöra då jag kraschat. Priset på prylarna var 34£ sen drog de till med frakt på 18£ gott så. Dock skeppades prylarna sent från Kinesis så idag fick jag betala 280kr för import via UPS. Väldigt nöjd.

Jag beställde prylar från Kinesis UK innan årskiftet med marginal. En styrlind och ett växelöra då jag kraschat. Priset på prylarna var 34£ sen drog de till med frakt på 18£ gott så. Dock skeppades prylarna sent från Kinesis så idag fick jag betala 280kr för import via UPS. Väldigt nöjd.

Kinesis tar inte mot beställningar till EU före den 25 jan ser jag på hemsksidan. Så du hade väl tur.

Beställde före årsskiftet, värde 34 GBP pund inkl frakt och GBP VAT, skickades 4 jan, fick räkning idag på deklarationsavgift 75 kr och importskatt 28 kr för att få ut grejerna från PN....

Tillbaka
Topp