Köpråd: Billigt skivbromsat hjulpar till pendlarcrosshoj

wukkaN

Aktiv medlem
TL;DR: söker tips på billigt hjulpar, skivbroms, alternativt kan jag byta kasett+däck på mina mtb-hjul

Hallå!

Har creepat i forumet ett tag och insupit inspiration, nu tar jag mod till mig och ber om hjälp.

Behöver två st hjul till ett billigt pendlarcrossbygge. Allt som faller inom ramen (hehe) är av intresse men har av någon anledning googlat på 17-19 x 622 med plats för 10 växlar. Är jag inne på rätt spår? ToR kommer vara Tyresö Centrum till Östermalm, 19km envägs med skapligt mycket backar, om det har någon betydelse.

De billigaste "racerhjulen" jag har hittat (efter att ha gått igenom listan i https://happyride.se/forum/read.php/1/3222940/3223246 ) ligger på ca 1500kr för SHIMANO WH-RX010 hos https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-wh-rx010-28700-c-cross-wheel-set-disc/aid:811875 och Mavic Aksium One Disc hos http://www.chainreactioncycles.com/se/en/mavic-aksium-one-disc-wheelset-2015/rp-prod126990 .

Dock så hittade jag ett par Shimano Custom Made 29" Acera CL with Viper 21 Disc Wheelset som är på rea nu ( https://www.bike-discount.de/en/buy...with-viper-21-disc-wheelset-663186/wg_id-8821 ) för ca 700kr men har svårt att förstå hur breda fälgarna är. Skulle dessa funka för ändamålet eller är jag helt fel ute?

Kanske är 1500+frakt det minsta en får betala för ett par hjul med skivbroms men har en orättvist låg budget (enligt sambon redan övertrasserad) och resterande delar är ett ihop-plock av välgörenhetsdelar och beggat.

Ett "alternativ" är att jag snor hjulen från min ht och byter kasett+däck när det ska pendlas, men jag kommer nog dö lite varje gång.

Har sökt med lykta efter begaqnade hjul men det verkar vara torka för närvarande.

Hjälp mig happyiter, ni är mitt enda hopp.

Mvh,
Victor

Senast ändrad:
De där hjulen kommer ju att funka. Lite tunga men det blir man stark av. Viper 21 ( http://cycling.rodi.pt/produtos/show.aspx?produto=276&p=3&title=aros-viper-21&idioma=pt1 ) verkar vara just 21mm breda, så bredare än dina 17-19 men det adderar mest lite komfort om du är beredd att köra lite bredare däck. Kanske från 28mm och bredare (vilket du ev ändå vill ändå).

Testa annars köpesannons på forumet. Det är många som har uppgraderat hjul och har extra i förråden.

I (nästan) den prisklassen tycker jag DT Swiss R24db är ett bra köp. Hade ett par som rullade i ur och skur på blandat underlag innan de blev stulna i somras.
Noll problem och spikraka.

Kanske går att fynda någonstans?

Tack för tipsen! Har lagt ut lite krokar och får se om det blir napp :)

DT Swiss R24db ligger lite utanför budget men har jag tur finns dem, eller likvärdigt, beggat.

En annan fundering jag har är om jag ska beställa viperhjulen till min ht och ta hjulen som sitter på till bygget. Dock så är jag osäker på om jag får plats med 10delad kasett där, hur ser/vet man det?

/V

wukkaN sa:
söker tips på billigt hjulpar, skivbroms
...
wukkaN sa:
Behöver två st hjul till ett billigt pendlarcrossbygge.
Om du skall ha hjulen för pendling även de närmaste (minst) 6 mån tycker jag att du bör välja ett framhjul med navdynamo.
Dynamodrivna lampor är den överlägset bekvämaste lösningen, särskilt för pendling.
Jag har två navdynamohjul, ena med dubbdäck, som jag köpte billigt från Rose.
Men det finns många som bygger lämpliga hjul med navdynamo
Se bara till att välja en modell med tillräckligt många ekrar, för även om olyckan skulle vara framme och en eker går av
är det bra om hjulet går runt så att man kan pendla klart.

wukkaN sa:
ToR kommer vara Tyresö Centrum till Östermalm, 19km envägs med skapligt mycket backar, om det har någon betydelse.
"Skapligt mycket backar"! Vilken väg väljer du då?
Jag brukar nämligen cykla ToR Tyresö Centrum när jag vill ha en platt (återhämtnings-) tur.
Men det skulle vara kul med ett alternativ med "skapligt mycket backar".

/Håkan

HåkanC sa:
wukkaN sa:
söker tips på billigt hjulpar, skivbroms
...
wukkaN sa:
Behöver två st hjul till ett billigt pendlarcrossbygge.
Om du skall ha hjulen för pendling även de närmaste (minst) 6 mån tycker jag att du bör välja ett framhjul med navdynamo.
Dynamodrivna lampor är den överlägset bekvämaste lösningen, särskilt för pendling.
Jag har två navdynamohjul, ena med dubbdäck, som jag köpte billigt från Rose.
Men det finns många som bygger lämpliga hjul med navdynamo
Se bara till att välja en modell med tillräckligt många ekrar, för även om olyckan skulle vara framme och en eker går av
är det bra om hjulet går runt så att man kan pendla klart.

Jag tror inte att min nuvarande budget tillåter det men får föra fram dina argument till sambon inför nästa omgång inköp. Men tack för tipset!

wukkaN sa:
ToR kommer vara Tyresö Centrum till Östermalm, 19km envägs med skapligt mycket backar, om det har någon betydelse.
"Skapligt mycket backar"! Vilken väg väljer du då?
Jag brukar nämligen cykla ToR Tyresö Centrum när jag vill ha en platt (återhämtnings-) tur.
Men det skulle vara kul med ett alternativ med "skapligt mycket backar".[/quote]

Haha "skapligt" ju en relativ term men jag upplever det som mycket upp&ner, sen är jag väl vek också... Cyklar denna standardrutt men tar tacksamt emot förslag på bättre resor. Du kanske kan ta med mig på en inspirationstur, jag bjuder på fika :)

Bilagor

• rutt.jpg
    rutt.jpg
    159.6 KB · Besök: 82
Senast ändrad:
wukkaN sa:
ag tror inte att min nuvarande budget tillåter det men får föra fram dina argument till sambon inför nästa omgång inköp. Men tack för tipset!
Funkar det med
"Det blir billigare i längden eftersom vare sig batterier, eller laddare + laddningsbara batterier behövs"?
(Åtminstone om du fortsätter pendla mer än ett vinterhalvår, i dag är det endast 10 dagar till höstdagjämningen!)

wukkaN sa:
Cyklar denna standardrutt men tar tacksamt emot förslag på bättre resor.
Bättre vet jag inte, men jag brukar hålla mig längs Nynäsv, Sockenv, Gamla Tyresöv, Flatenv, Ältabergsv, Töresjöv.

/Håkan

WH-RX010 är oki. Jag har ett sådant par. Bakhjulet har vissnat och pajar ekrar, men fra hjulet har hållt bra som pendlarhjul. Kör DT hjul nu och de verkar hålla bättre(förutom mjukostbody).

Tillbaka
Topp