Köpråd hardtail för nybörjare

Flakmoppe

Aktiv medlem
Jag vet att jag precis skapade en liknande tråd men jag har tänkt om i frågan och har fortfarande inte bestämt vad jag ska ha riktigt..

Nu har jag snöat in mig lite på hardtails istället för fs som föregående tråd handlade om. Söker något med bra kvalité för spår, och köra skog med samt att det gärna ska finnas i lager.

Mvh S

Senast ändrad:
Får se nu... Trek Roscoe borde finnas i lager. Sätt bevakning på Canyon Stoic o Rockrider AM 100. Spesh Fuse finns lite här o där. Nukeproof Scout brukar nämnas oxå samt Merida Big Trail.

Alla är moderna och funkar i skog.

Jag vet att jag precis skapade en liknande tråd men jag har tänkt om i frågan och har fortfarande inte bestämt vad jag ska ha riktigt..

Nu har jag snöat in mig lite på hardtails istället för fs som föregående tråd handlade om. Söker något med bra kvalité för spår, och köra skog med samt att det gärna ska finnas i lager.

Budget max 18.000:-.

Mvh S

Om storleken passar ligger denna kvar på K&S. Sänkt pris ser jag så det kanske går att pruta ytterligare?

Skulle det va helt galet ör den nog rätt lättsåld igen. Och den ekonomiska förlusten mindre.

Jag är mycket nöjd med min Orbea Laufey H10 som jag skrivit i andra liknande trådar. Finns i lager hos Älvängen cykel som dessutom är nån generalagent för Orbea

Svårt att langa tips på cyklar i lager utan att veta storlek men alla nedan ser ut att vara roliga hojar och många finns tillgängliga.
- Trek Roscoe (2022! ej 2021)
- Canyon Stoic
- Allebike MB31
- Marin San Quentin
- NS Eccentric
- Kona Honzo (Honzo DL i turkos är fräck!)

Uppskattar verkligen alla tips och rekommendationer, men för mig som nybörjare blir det lite överväldigande. Varför finns det så mycket alternativ !??

Uppskattar verkligen alla tips och rekommendationer, men för mig som nybörjare blir det lite överväldigande. Varför finns det så mycket alternativ !??

Jag köpte en Kona honzo förra året, ny till mtb. Jag är väldigt nöjd och skulle verkligen rekommendera den som en första cykel. Har du några frågor så shoot!

Jag köpte en Kona honzo förra året, ny till mtb. Jag är väldigt nöjd och skulle verkligen rekommendera den som en första cykel. Har du några frågor så shoot!
Härligt, är det förra årets modell du har då?

Har faktiskt kikat lite på dem och varit lite nyfiken, osäker på om komponenterna sitter på är av bra kvalité.

Denna finns men ej i lager, köper helst från bikester då jag har 10% där. ?

Har faktiskt kikat lite på dem och varit lite nyfiken, osäker på om komponenterna sitter på är av bra kvalité.

Japp - 2021 modellen.. Största skillnaden är andra däck än min kom med (dhf fram o bak) men annars är det samma ram i en annan färg och samma komponenter.

Mycket cykel för pengarna är det, dock kunde jag önskat mer slag fram men det är rätt enkelt ordnat på Recon. Jag själv har kört med 150mm (rekommenderar ej, inte styv nog) men 130-140mm är nog optimalt för ramen.

Kommer den i lager så tveka inte, beställ. Dock brukar just Kona vara uteslutet från 10% koder.
Prova med en Honzo i fel storlek så ser du i kassan så det funkar. Annars bör du köpa en från en annan sida för det kan vara svårt att få tag i instegshardtails även i år.

Undrar om den vikten verkligen stämmer. 12.09kg väldigt lätt för en budget alu HT

Undrar om den vikten verkligen stämmer. 12.09kg väldigt lätt för en budget alu HT

Bikester skriver 14.17 kg för Dyrare Honzo DL, som verkar rimligt. Då är bilagaste Honzo väl kring 15 kg.

Kona Honzo är en trevligt cykel, har själva haft stålversionen. Enda nackdel är lite branta gaffelvinkel. 67 grad utan sag blir 68,5 grad med sag när man sitter på den. DL versionen har 140 mm slag som ger lite flackare gaffelvinkel. Om du vill köra stökig stig skulle jag rekommendera en HT med flackare gaffelvinkel, eller byta till längre gaffel eller sätta på en angleset.

Vad kostar det och hur stor skillnad är det från stam sx och lite dyrare grejer? Kvalité bara eller?
Vikt o funktion. Det är inte så att Sram SX är helt ocyklingsbart men det är ett ganska stort steg upp till NX, GX o s v. En tanke är väl att cykla på det som finns på cykeln o uppgradera när kassetten e t c är slut. Uppgraderingar är ju halva nöjet tycker jag.

Sedan är väl priset lite högt jämfört med t ex Decathlon-hojen. Ska det vara ett högt pris tycker jag det ska reflekteras i komponenterna.

Vikt o funktion. Det är inte så att Sram SX är helt ocyklingsbart men det är ett ganska stort steg upp till NX, GX o s v. En tanke är väl att cykla på det som finns på cykeln o uppgradera när kassetten e t c är slut. Uppgraderingar är ju halva nöjet tycker jag.

Sedan är väl priset lite högt jämfört med t ex Decathlon-hojen. Ska det vara ett högt pris tycker jag det ska reflekteras i komponenterna.
Blir ju 11.700:- efter rabatt, kanske är mer fair pris då?

Skräp e det inte, men kan man ha is i magen så kan du få mer cykel för pengen. Jag är skeptisk till SX, gaffeln som e coil, bromsarna och vikten. Missförstå mig rätt, det är en helt ok hoj men jag det finns bättre om man kan vänta å se om de kommer in i lager. Rockrider AM100 och Orbea Laufey H30 t ex.

Missade att det var en coil oxå och gaffel tycker jag är den komponent som är viktigast på en cykel, eller i varje fall dyrast att byta ut.

Coil behöver inte vara fel men budget-coils är ofta tunga o man måste ju pricka rätt med sin vikt för att den ska passa just dig. Vet inget om just den gaffeln men jag hade nog letat vidare alt hittat en annan build på den cykeln.

Missade att det var en coil oxå och gaffel tycker jag är den komponent som är viktigast på en cykel, eller i varje fall dyrast att byta ut.

Coil behöver inte vara fel men budget-coils är ofta tunga o man måste ju pricka rätt med sin vikt för att den ska passa just dig. Vet inget om just den gaffeln men jag hade nog letat vidare alt hittat en annan build på den cykeln.

Varför inte denna? Finns i lager o alla storlekar.
SRAM EAGLE är väl inget att ha vad jag förstått?

SRAM EAGLE är väl inget att ha vad jag förstått?
Både ja och nej. Sram Eagle SX är inget att ha, varför? Flera saker: dålig känsla i reglagen, väldigt ömtålig bakväxel pga material. Extremt tung kassett. Då är NX bättre, fast att föredra är GX. Mitt tips: istället för SX och NX kika på cyklar med Shimano drivlina.

Men vilken storlek väljer man som är 184-185 cm lång?

Mätt från ljumsken till foten (90cm) samt från skuldran till handleden (68cm)

1644926546691.png

Visa bilaga 539606

Hmm, man brukar säga välj den större storleken om man är mellan två storlekar.

Baserat på reach tex skulle jag ta XL om jag vore du.

Här kan du jämföra lite enklare mellan dom två storlekarna.

Då är 90 cm inte din innerbenlängd, antar jag? Det är bra att mätta den rätt.

90 cm innerben skulle vara lång till 185 cm, då är överkroppen kort och är L kanske bättre. Obs att reach blir längre vid sag: 475 mm för L och 500 mm för XL. Både passar. L ger en lite mer lekfull cykel, XL en mer stabil cykel.

Sadelröret på XL är lång. Då finns det inte mycket utrymme för en dropper. Vet inte hur mycket drop droppern har, men Orbea rekommenderar XL från 180 cm, så antar att det inte är en problem.

Då är 90 cm inte din innerbenlängd, antar jag? Det är bra att mätta den rätt.

90 cm innerben skulle vara lång till 185 cm, då är överkroppen kort och är L kanske bättre. Obs att reach blir längre vid sag: 475 mm för L och 500 mm för XL. Både passar. L ger en lite mer lekfull cykel, XL en mer stabil cykel.

Sadelröret på XL är lång. Då finns det inte mycket utrymme för en dropper. Vet inte hur mycket drop droppern har, men Orbea rekommenderar XL från 180 cm, så antar att det inte är en problem.
jag har säkert mätt fel..

Enligt älvängens cykel ska jag ha en large, sa bara min längd, inga följdfrågor..

Be att få provcykla om dom har den inne. Har flera ggr fått ändra mig när jag satt mig på en hoj som jag trodde var rätt efter att jag hade lusläst geo-tabellen.

Be att få provcykla om dom har den inne. Har flera ggr fått ändra mig när jag satt mig på en hoj som jag trodde var rätt efter att jag hade lusläst geo-tabellen.

Det är alltid en bra ide!

Det är dock svårt att veta om man vill har korta eller längre reach om man är inte van med moderna MTB (och det är lång eller jättelång reach). Valet berör också på vilken stigar man kör och hur man kör på dom, som kan ändra sig över tiden.

Set nu att droppern på XL har 170 mm slag. Den kan blir för högt med 521 mm sadelrör. Du måste prova eller mäta nogrann om du skulle villa ha XL, eller kanske byta doppern.

L är oproblematisk.

Tillbaka
Topp