Köpråd hardtail för nybörjare

Jag vet att jag precis skapade en liknande tråd men jag har tänkt om i frågan och har fortfarande inte bestämt vad jag ska ha riktigt..

Nu har jag snöat in mig lite på hardtails istället för fs som föregående tråd handlade om. Söker något med bra kvalité för spår, och köra skog med samt att det gärna ska finnas i lager.

Mvh S
Skall det vara bra = dyrt, pris och bra komponenter avgör allt. Billig cykel = dålig cykel i skogen. MTB slits. Därav dyrt = bra. En grundregel. Det är som att bygga den dator, vad har du för budget som de brukar ställa på sweclcokers =).

Skall det vara bra = dyrt, pris och bra komponenter avgör allt. Billig cykel = dålig cykel i skogen. MTB slits. Därav dyrt = bra. En grundregel. Det är som att bygga den dator, vad har du för budget som de brukar ställa på sweclcokers =).
Brukar de säga på Sweclockers att man kan läsa hela tråden innan man svarar på en fråga som inte längre är aktuell?

Det betyder att det måste finnas spänning i vajärn. Då låter det som spakem går trögt. Kanske behöver den lite smörjning? Bästa skulle vara om du kan lossna vajern från knappen och känna hur knappen rör sig utan vajer.
Bara skojade lite ? , får du bara ordning på droppern så har du en skitcool hoj! Tycker modellen är riktigt snygg! Lägg gärna upp en bild på den.
Löste det. Reglaget var antagligen dåligigt fastskruvat då det låg emot och skavde på bromshandtaget, en smörre justering så var löst.

Bilagor

• 20220224_204000.jpg
    20220224_204000.jpg
    325.5 KB · Besök: 222
  • 20220224_203944.jpg
    20220224_203944.jpg
    648.5 KB · Besök: 226
Senast ändrad:
Då är premiärturen nära!

Tänkte kolla av cykeln ordentligt innan jag ger mig ut, har dock ett par funderingar.

* Vad ska jag använda för olja till kedjan?
* Behöver jag smörja något mer än kedjan, i så fall vad och med vilken typ av olja?

Tänkte kontrollera alla skruvar ochkså då styret knappt satt fast när jag köpte den. ?

Då är premiärturen nära!

Tänkte kolla av cykeln ordentligt innan jag ger mig ut, har dock ett par funderingar.

* Behöver jag smörja något mer än kedjan, i så fall vad och med vilken typ av olja?

Tänkte kontrollera alla skruvar ochkså då styret knappt satt fast när jag köpte den. ?
Kedjeolja/smörja är bra då vanlig olja typ till bilar blir väldans kladdig. Finns på cykelaffärer och även Biltemas är ok.
Bra att du kollar över hojen så allt sitter fast men kom ihåg att inte dra allt för hårt på skruvarna också då mycket är i aluminium och lätt att dra gängpaj.

Då är premiärturen nära!

Squirt Lube förespråkar många, en typ av wax. Skaffa en bra moment nyckel, du kommer hur som helst att behöva en.

Då är premiärturen nära!

Bra att se över allt. Passa på att ta bort plastdisken mellan kassett och hjul när du ändå håller på, förstår inte varför dom envisas med att sätta dit en sån, särskilt på en cykel av den kalibern.

På en helt ny cykel, börja med att köra in bromsarna. Sök på "mtb bed in brakes" på youtube. Nu köpte du väl iofs en begagnad cykel, men det skadar inte att nämna.

Det är inget förutom kedjan som behöver regelbunden smörjning. Valfri kedjeolja från närmsta cykelbutik (eller Biltema) fungerar fint, sedan finns det både religion och vetenskap att följa om man orkar. Viktigast är att spola rent cykel och drivlina efter att du varit ute, torka av kedjan med en trasa, och lägg på ny olja efter behov. Så länge kedjan är ren och välsmord håller den länge.

Snor tråden lite, har spanat in en B-twin rockrider 540, för en skaplig peng vad tror ni om en sådan att börja trampa runt lite i skogen och typ till affären? :)

Snor tråden lite, har spanat in en B-twin rockrider 540, för en skaplig peng vad tror ni om en sådan att börja trampa runt lite i skogen och typ till affären? :)
Vad är "en skaplig peng" och vilket skick är den i?
Den är troligtvis bättre än de cyklar jag började cykla i skogen med i slutet av 90-talet, men du ska inte betala några större summor för den. Är den inte tillräckligt billig så finns det säkert andra alternativ som är bättre.

Vad är "en skaplig peng" och vilket skick är den i?
Den är troligtvis bättre än de cyklar jag började cykla i skogen med i slutet av 90-talet, men du ska inte betala några större summor för den. Är den inte tillräckligt billig så finns det säkert andra alternativ som är bättre.
ca 3k, skulle väl säga av annonsen att bedöma så ser den vettig ut. Vad skulle du annars rekommendera för en extremt fattig student som vill börja cykla i skogen litegrann :)

För att citera Decathlons hemsida ang. 540, "Begränsad användning:Ej lämplig för MTB XC, All Mountain, Enduro och BMX."
Sen kan du ju göra din egen bedömning, men tyvärr så är inte allt som kallas för MTB en MTB.

För att citera Decathlons hemsida ang. 540, "Begränsad användning:Ej lämplig för MTB XC, All Mountain, Enduro och BMX."
Sen kan du ju göra din egen bedömning, men tyvärr så är inte allt som kallas för MTB en MTB.
Oh okej, ah kanske ska leta vidare efter någon som passar min behov bättre! Något tips på cykel som passar skogen som inte kostar skjortan? så man vet vad man ska hålla utkik efter :)

Äh, den duger väl för att trampa runt på enklare skogsstigar o grusvägar. Men så fort det blir ngt värre än det så tar det snabbt stopp. Gissar att du kan få ut ungefär vad du betalar för den om du vill byta upp dig sedan.

Vad har du för budget för det första, vart bor du i för region och hur lång är du?
Kan vara värt att hitta en bättre 26" som är billig än en kass 29".

Äh, den duger väl för att trampa runt på enklare skogsstigar o grusvägar. Men så fort det blir ngt värre än det så tar det snabbt stopp. Gissar att du kan få ut ungefär vad du betalar för den om du vill byta upp dig sedan.
Det är alltså inget man kan ta med till en mtb park och testa åka? för det är väl också lite tanken framöver när Kisa MTB park öppnar upp igen :)

ca 3k, skulle väl säga av annonsen att bedöma så ser den vettig ut. Vad skulle du annars rekommendera för en extremt fattig student som vill börja cykla i skogen litegrann :)
3k är för mycket för den cykeln. Som Putte skriver så verkar den dessutom vara rätt begränsad i sitt användningsområde.

Det är svårt att hitta något vettigt med så begränsad budget, så du får nog nästan hålla ögonen öppna och länka in eventuella annonser här på forumet så får du se om det blir hiss eller diss. Räkna med att det blir mestadels diss, men det beror på att vi här inne blivit lite "fartblinda" och inte har samma syn på vad som är rimligt att betala för en cykel.

3k är för mycket för den cykeln. Som Putte skriver så verkar den dessutom vara rätt begränsad i sitt användningsområde.

Det är svårt att hitta något vettigt med så begränsad budget, så du får nog nästan hålla ögonen öppna och länka in eventuella annonser här på forumet så får du se om det blir hiss eller diss. Räkna med att det blir mestadels diss, men det beror på att vi här inne blivit lite "fartblinda" och inte har samma syn på vad som är rimligt att betala för en cykel.
Ah jo så kan det ju faktiskt vara! Ja jag kan tänka mig att man blir lite så ju mer man gräver in sig och har råd med :)

Säg inte det, jag hittade en white 27.5" med RS gaffel mm för 2000kr. Dock strl M i gbg men ändå.

Det är alltså inget man kan ta med till en mtb park och testa åka? för det är väl också lite tanken framöver när Kisa MTB park öppnar upp igen :)
Har aldrig varit i Kisa MTB park men är det i närheten av vad bikeparks brukar innebära så är det absolut inte rätt cykel. Risken är överhängande att du kröker ett hjul eller flyger över styret. Snälla skogsstigar på sin höjd, detta är ingen MTB.

Har aldrig varit i Kisa MTB park men är det i närheten av vad bikeparks brukar innebära så är det absolut inte rätt cykel. Risken är överhängande att du kröker ett hjul eller flyger över styret. Snälla skogsstigar på sin höjd, detta är ingen MTB.
Oh okej! Då ska jag absolut leta vidare! Vad ska jag kolla efter för instegs tycker du?

Oh okej! Då ska jag absolut leta vidare! Vad ska jag kolla efter för instegs tycker du?
Svårt det där med så tight budget i kombo med bikepark-ambitioner. Något med luftgaffel o flackare geo men jag har dålig koll över vad som finns på beg-marknaden.

Om vi håller oss till Decathlon så ser den här (nedan) betydligt bättre ut o skulle tåla lite bikepark-åka men det kan nog vara svårt att hitta ngn begagnad. Det finns säkert andra med bättre tips på vad som brukar finnas begagnat. Men du kan ju ha denna som referens i varje fall: https://www.decathlon.se/am-100-hardtail-id_8641876.html

Då var första turen uthärdad haha. Fruktansvärt jobbigt men det var en slinga med lite för mycket stock och sten för en hardtail ok Ch nybörjare, orkade tyvärr inte så upp hela tiden och då får man ta många smällar.

Tycker inte att min dropper går speciellt högt upp så tänkte kolla om det går att justera på något vis? :)

Hur menar du nu, sadelhöjden justerar man ju som vanligt(med droppern i högsta läget) sen går det ju bara att sänka med spaken, inte höja, går inte droppern tillbaka i högsta läget ibland eller?

Hur menar du nu, sadelhöjden justerar man ju som vanligt(med droppern i högsta läget) sen går det ju bara att sänka med spaken, inte höja, går inte droppern tillbaka i högsta läget ibland eller?
Jodå det gör den, tänkte mer att man kanske kan flytta upp själva röret som sadeln löper och på så vis komma lite högre upp i högsta läget.

Jodå det gör den, tänkte mer att man kanske kan flytta upp själva röret som sadeln löper och på så vis komma lite högre upp i högsta läget.
Det kan man absolut, man justerar det på samma sätt som man justerar en sadel utan dropper, alltså med sadelstolpsklämman på sadelröret.

En annan fråga, vad behöver man för pump/adapter för att pumpa däcken med tubeless-ventiler? Har en gammal biltema pump men stod mest och kliade mig i huvudet när jag skulle kolla trycket i däcken.. :ROFLMAO:

En annan fråga, vad behöver man för pump/adapter för att pumpa däcken med tubeless-ventiler? Har en gammal biltema pump men stod mest och kliade mig i huvudet när jag skulle kolla trycket i däcken.. :ROFLMAO:
Ventilen kallas "presta" och de flesta pumpar från den här sidan av millennieskiftet borde klara det, även de från Biltema.

Tänkte även smörja upp dropper, framgaffel och applicera ny olja på kedjan men är osäker vad jag ska använda för bästa resultat. Var förbi Biltema och köpte denna men det kanske är skräp?..

Var förbi Biltema och köpte denna men det kanske är skräp?
Funkar säkert fint, testa och se.

För dropper och gaffel används andra grejer, du hittar detaljerna här (tror jag — dubbelkolla vilken modell du har):

Torka av gaffel och dropper efter varje åk och var noga med att hålla rent vid gummibussningen. Sedan gör du en lower leg service 1-2 ggr per år så håller gaffeln sig fräsch.

Tillbaka
Topp